Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies käyttää liiaksi alkoholia. Yritän saada hänet raitistumaan. Pystynkö?

Vierailija
17.11.2025 |

Miehen alkoholin käyttö pilaa yhteiselämäämme, mutta toivon pystyväni rajoittamaan hänen alkoholin käyttöään. 

Mies käyttää liiaksi alkoholia. Yritän saada hänet raitistumaan. Pystynkö?

Vaihtoehdot

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Oletko yrittänyt saada miehellesi ammattiapua. Minun mieheni oli aikanaan alkoholiparantolassa ja sen jälkeen hän oli muutaman vuoden raittiina. Kaverit saivat hänet kuitenkin myöhemmin sortumaan uudelleen viinaan.

Vierailija
42/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada hänet tulemaan Uskoon. T: Usko Eevertti Luttinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 vuotta juopon kanssa naimisissa. Olen yrittänyt saada hänet raitistumaan. Hän saattaa olla pari kuukautta raittiina, mutta sitten taas tartuu pulloon. Tällaista on tapahtunut monta kertaa.

Vierailija
44/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla meni niin, että sain miehen lopettamaan alkoholinkäytön katsottuani sitä sekoilua pari vuotta. Se sama päihtymisen tarve siirtyi sitten pilvenpolttoon. Typerä olin, kun jäin sitä katsomaan ja uskoin lupailuja. Nyt on onneksi uusi, kunnollinen puoliso.

Joillain ei vaan ole elämänhallintaa.

Se polttelu on paljon vähemmän haitallista kuin ryyppääminen. Mies teki fiksun valinnan.

Alkoholi 23 haitallisuuspistettä ja kannabis 8 haitallisuuspistettä.

Vierailija
45/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopottelevan mieheni takia lapset ja minä kärsimme kymmenen vuotta. Vasta sitten erosin. Omani ja lasten elämä muuttui paremmaksi. 

Vierailija
46/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla meni niin, että sain miehen lopettamaan alkoholinkäytön katsottuani sitä sekoilua pari vuotta. Se sama päihtymisen tarve siirtyi sitten pilvenpolttoon. Typerä olin, kun jäin sitä katsomaan ja uskoin lupailuja. Nyt on onneksi uusi, kunnollinen puoliso.

Joillain ei vaan ole elämänhallintaa.

Se polttelu on paljon vähemmän haitallista kuin ryyppääminen. Mies teki fiksun valinnan.

Alkoholi 23 haitallisuuspistettä ja kannabis 8 haitallisuuspistettä.

Faktalle pitää antaa alanuoli kun se ei vastaa omaa ajattelua.

Vierailija
47/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edes ajattelet tekeväsi niin , olet läheisriippuvainen ja voit olla alkoholistin tai muun addiktin lapsi. Taidatkin itse tarvita apua. 

Vierailija
48/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jolle on luonteenomaista kontrollikyvyn menetys"

tää varmasti pitää paikkansa. Mutta eipä siitä alkoholista pääse eroon, ellei ole sitä omaa motivaatiota.

Kyllä se vaatii myös sitä itsekuria, että on juomatta. Itse olen nyt ollut 15+ vuotta täysin juomatta.

Vierailija
49/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Yritä saada hänet tulemaan uskoon. Silloin Jumalan avulla voit saada hänet jättämään viinan.

Mutta onko lääke pahempi kuin tauti?

Riippuvuus nielee kaiken. Mikään ei ole sitä pahempi. Te narkkeja solvaavat juopot olette yhtä pohjalla kuin narkit. 

Raitistajat on yleensä mahdollistajia. 

Vierailija
50/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi turhauttavaa että naisten pitää aina yrittää rajoittaa miesten juomista.

Miksei mies saa ryypätä rauhassa?

Saat toki ryypätä. Ensin muutat pois.

Niin minä kyllä tekisinkin, mieluummin ero kun alkaa elämään surkeaa rajoitettua elämää.

Vierailija
51/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty. Omasta mielestään mies käyttää alkoholia juuri sopivasti.

Vierailija
52/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Vähän riippuu. Jos riippuvuus on paha niin raitistuminen voi olla vaikea paikka. Käskemällä ja kiristämällä se tuskin onnistuu ikinä. Jos on vain runsaasti tavan vuoksi käyttävä mutta ei vielä päivittäisriippuvainen, niin ehkä kehityksen voi katkaista. Tuskin edelleekään käskemällä tai kiristämällä. Pitäisi päästä alkuvuoden juurille ja selvittää miksi mies ylipäänsä haluaa juoda. Tapa kehittyy vähitellen ja alkoholismi tavasta vähitellen, mutta jokin alkuunpaneva syy saattaa olla, joka on selvitettävä ennen muutoksen mahdollisuuttakaan. Onko mies suhteessanne onnellinen? Onko suhteenne kuivahtanut? Pystyykö hän puhumaan kunnolla mieltä painavista asioista sinulle? Kuunteletko aidosti vai suhtaudutko kenties vähätellen tai torjuen? Onko hänellä muuta stressiä ja painetta paljon? Onko taustalla jotain traumoja tai isoja pettymyksiä jotka käsittelemättä?

Ei kukaan juurikaan halua alkoholistiksi ja harva edes päättää alkaa käyttää niin paljon että lopulta alkoholisoituu. Melkein aina alkoholilla lääkitään jotain pahaa oloa jota ei saa muuten käsiteltyä. 

Vierailija
53/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutaan alkoholiriippuvuudesta mutta ei kontrolliriippuvuudesta kuten ap:n tapauksessa?

Vierailija
54/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan nalkuttamalla ja syyllistämällä.

Vierailija
55/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitistua voi vain kun itse haluaa siihen ei voi kukaan tai mikään pakottaa. 

Itse kävin pohjalla asti ennen kuin päätin itse että nyt loppu. Ei siihen auttanut mitkään varoitukset vaimolta. Ei auttanut vaikka lapsien kanssa lopulta lähti. 

Vierailija
56/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liialliseen alkoholinkäyttöön on yleensä jokin juurisyy. Se pitäisi ensin selvittää ja poistaa. Sen jälkeen on helponpaa yrittää raitistua.

Vierailija
57/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on vakava sairaus.

Vierailija
58/95 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
59/95 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään. Jos alkoholistille  sallii "vähän", hän juo piilossa lisää. Täyskielto ei sekään toimi, sillä ne pakkokeinot, joilla menneiden sukupolvien naiset jotkut ovat ehkä pystyneetkin pitämään juoppopuolisonsa erossa viinasta (hetkellisesti), eivät nykyisin ole millään muotoa laillisia. Vaikka olisikin, vanhemmiten et jaksaisi enää sitäkään ainaista tappelua, ja alkoholisti jatkaisi juomistaan vieläkin kovemmalla tahdilla. Nähty on aika monta samanlaista tarinaa. Raitistumiseen pitää löytyä raudanluja motivaatio alkoholitonta itseltään, näitä onnistumisia tunnen vain pari tapausta.

Vierailija
60/95 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeongelmainen pilaa läheistensä elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan