Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies käyttää liiaksi alkoholia. Yritän saada hänet raitistumaan. Pystynkö?

Vierailija
17.11.2025 |

Miehen alkoholin käyttö pilaa yhteiselämäämme, mutta toivon pystyväni rajoittamaan hänen alkoholin käyttöään. 

Mies käyttää liiaksi alkoholia. Yritän saada hänet raitistumaan. Pystynkö?

Vaihtoehdot

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Yritä saada hänet tulemaan uskoon. Silloin Jumalan avulla voit saada hänet jättämään viinan.

Mutta onko lääke pahempi kuin tauti?

Vierailija
22/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholisti. Perheeni, ystäväni, mieheni, lapseni, kollegani- kaikki heistä sanoivat että minulla on ongelma, ja että minun pitäisi lopettaa juominen. Se johti ainoastaan siihen että aloin juomaan salaa, ja enemmän. Piilotin pulloja käsilaukkuihin, talvikenkiin, boilerikaappiin, lopuksi työpaikalle. 

Selviytyminen lähti siitä, että itse pyysin apua, ja sain sen. Katkaisuhoidon kautta rehab- keskukseen jossa olin kuukauden. Olen ollut nyt 2 vuotta selvänä ja terveyteni on mitä parhain, kuten myös suhteet kanssaihmisiin. Mutta ilman apua en tähänkään pystyisi, eli käyn AA-tapaamisissa jne. 

Eli siis: AP, hyvä ystävä. Miehesi täytyy itse haluta lopettaa juominen ja tunnistaa että hänellä on ongelma; alkoholismi on pirullinen sairaus, joka ei kuuntele läheisten pyyntöjä. Jos miehesi ei siihen pysty niin päätös on sinun: jäätkö koko loppuelämäksesi toiselle sijalle, vai aloittako uuden, itsenäisen elämän? Kaikkea hyvää sinulle. N48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vuorotöihin. Oli aika herättelevä hetki kun tajusin että piti erikseen pyytää miestä olemaan juomatta iltavuoroni aikana, kun oli kaksin alle kouluikäisen lapsemme kanssa. Pari kertaa tulin kotiin ja puhallutin, mies puhalsi yli 1,2. Otin eron eikä mies halua nähdä lastaan kuin joka toinen viikonloppu, syyttää minua perheen rikkomisesta. Juominen tuskin on vähentynyt.

Vierailija
24/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista ei voi muuttaa, itsensäkin muuttaminen on lähes mahdotonta.

Mutta oma valinta: Oma elämä vai alkkiksen nyrkkiä loppuelämäksi.

Vierailija
25/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi turhauttavaa että naisten pitää aina yrittää rajoittaa miesten juomista.

Miksei mies saa ryypätä rauhassa?

Oma mies saa juoda niin paljon miten haluaa. Minä taas en halua olla samassa asunnossa humalaisen kanssa. Meilläkin miehen juominen lisääntyi pikkuhiljaa, joten sanoin miehelle, että laitan eron vireille. Mies säikähti sen verran, että haki apua juomiseensa. Minun piti vielä toisenkin kerran toistaa, että en halua olla tällaisessa parisuhteessa, joten jos meno ei muutu, niin erotaan. Meno muuttui eikä erottu.

Vierailija
26/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä sain miehen lopettaan juomisen, nyt 2 vuotta selvänä.

Et saanut, mies halusi myös itse sitä. 

Vierailija
27/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi turhauttavaa että naisten pitää aina yrittää rajoittaa miesten juomista.

Saat toki, ilman naista ja perhettä.  

Mä heitin juopon äijän ulos kodista. Lähti yhden laukun kanssa lumisateeseen, en tiedä minne enkä myöskään välitä.

Jos juominen on elämän tärkein asia, mitäpä mies silloin kodilla, perheellä tai naisen rakkaudella tekee?

Ap, JSS. Ei se raitistu, sulla vain menee elämä hukkaan. 

Vierailija
28/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat toki ryypätä. Ensin muutat pois.

Vierailija
29/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty, paitsi jos hän itse haluaa raitistua, muutenkin kuin hetken krapulamorkkisessa. Sittenkin lopettaminen on usein hyvin vaikeaa ja usein sisältää monia repsahduksia.

Riippuu toki miehen juomisen määrästä ja tyylistä. Viikonloppujuomista on monen helppo lopettaa tai vähentää, jos on aito motivaatio. jokapäiväinen juominen taas saattaa olla jopa tissuttelutyylisenä missä ihminen ei ole koskaan näkyvästi kännissä sellaista, että aivokemia on tavallaan tullut siitä riippuvaiseksi, se on tunnesäätelyn ja elämän vaikeuksien sietämisen keino. Itse eron jälkeen join noin muutaman vuoden, ja kyllä tuntui elämä paskalta selvinpäin sen jälkeen ekat muutaman kuukauden. 

Vierailija
30/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Yritä saada hänet tulemaan uskoon. Silloin Jumalan avulla voit saada hänet jättämään viinan.

Mutta onko lääke pahempi kuin tauti?

Riippuvuus nielee kaiken. Mikään ei ole sitä pahempi. Te narkkeja solvaavat juopot olette yhtä pohjalla kuin narkit. 

Vierailija
31/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itsekin...ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Vierailija
32/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismia pitäisi hoitaa telkeämällä alkkis metanoliämpärin kanssa selliin kunnes on valmista. Helppoa, halpaa, tehokasta.

Vierailija
33/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota itsekin...ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Surkastuneilla aivoillasi pystyt enää lässyttämään alkoholistisia kliseitä. 

Vierailija
34/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu alkoholisti lopetti juomisen sinä aamuna kun heräsi puoliksi halvaantuneena. 

Edelleenkään toinen käsi ja jalka ei toimi. Aivovamma jäi pysyväksi. 

Jos hän olisi mies, hän todennäköisesti olisi jatkanut juomista. Miehet on luusereita.

Vierailija
35/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et onnistu. Alkoholisti raitistuu vasta sitten kun itse haluaa, ja jos hän ei halua raitistua, hän ei raitistu. Sinun sanomisillasi ja tekemisilläsi ei ole mitään merkitystä. Alkoholisti uhraa mieluummin perheensä, työpaikkansa ja kotinsa, koska hänen ainoa rakkautensa on nimeltään alkoholi.

Vierailija
36/36 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla meni niin, että sain miehen lopettamaan alkoholinkäytön katsottuani sitä sekoilua pari vuotta. Se sama päihtymisen tarve siirtyi sitten pilvenpolttoon. Typerä olin, kun jäin sitä katsomaan ja uskoin lupailuja. Nyt on onneksi uusi, kunnollinen puoliso.

Joillain ei vaan ole elämänhallintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan