Hallitusohjelma etenee: Valvontakameroita kotiin ja asukkaiden etävalvontaa!
Vanhuksia voidaan tulevaisuudessa valvoa hoivayksiköissä ja lapsia lastensuojelulaitoksissa valvontakameroilla ja liiketunnistimilla lainsäädännön turvin.
Kameravalvontaa voitaisiin toteuttaa myös asiakkaan kotona - jopa ilman tämän suostumusta.
Hallituksen lakiesitys lisäisi teknistä valvontaa sosiaalihuollossa. Esitetty sosiaalihuoltolain muutos on paraikaa eduskuntakäsittelyssä. Perustuslakivaliokunnalta odotetaan lakiesitykseen lausuntoa.
Kameravalvontaa ja liiketunnistimia on ollut jo käytössä, mutta käytön laillisuus on epäselvää.
Suostumusta koskeva kohta on herättänyt paljon mielipiteitä.
https://www.verkkouutiset.fi/a/usu-uusi-laki-sallisi-kameravalvonnan-va…
Eipä perustuslakivaliokunta aiemminkaan perustuslaista ole piitannut, joten Juuso saa etälähihoitajansa ja Sanni kontrolliyhteiskunnan. Mikä voisikaan mennnä pieleen?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Pahuus on liian lievä sana näin julkealle ihmisten kyttäykselle, eikö se jo nähty DDR:ssä miten vastenmielinen, inhottava ja vihattava systeemi tuollainen kyttäys-yhteiskunta on??!!!
Mikä mielenvika riivaa päättäjiä että se pitää aina vajota siihen ihmisten mielipuoliseen kyttäämiseen??!!
Rikas pieni eliitti haluaa rajattoman kontrollivallan. Nyt on tuliterät uudet välineetkin ihmismassojen täydelliseen hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että seuraavaksi kamerat tulevat tavallisen kansalaisen kotiin? Minulla tosin ei ole mitään salattavaa...
Kela asiakkaita aletaan valvomaan kameroilla
Naapurimaassamme kodinhoitajat (2 kk koulutus) kiersivät vanhuksia katsomassa. Huomattiin, että monen luona ei oltu käyty päiviin, kun yksi makasi 4 päivää kaatuneena lattialla. Sitten keksivät laittaa vanhuksen oveen koodin, joka piti kodinhoitajien käydessään kuvata käynnin todistukseksi. Hoitajat keksivät valokuvata sen koodin kännykkäänsä ja kuittasivat sitten käyntinsä kuvaamalla koodin parinsa kännykästä käynnin merkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että seuraavaksi kamerat tulevat tavallisen kansalaisen kotiin? Minulla tosin ei ole mitään salattavaa...
Jotkut pääsevätkin sitten "tirkistelemään"'tavallisten kansalaisten amaatööriseksiä, tosin eihän kellään ole mitään hävettävää - salattavasta puhunattakaan.
Pitäähän monet nykyisin öisin kännykkää yön makuuhuoneessaan. Toopet.
Mulla on kamerat peitetty ja vaate puhelimen päällä.
Nukun yläkerrassa. Kännykkä on yön alakerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä voitaisiin valvoa, että eivät vain tee mitään epäilyttävää päivän aikana. Kela-etsiville käyttöä. Jos jutun luit, lupia ei tarvitse kysellä. Samoin kotihoidontuella olevia mammoja voisi pitää silmällä.
Tämä täytyy sitten varmaan tulla ihan kaikkien kansalaisten koteihin. Työttömillä on kuitenkin usein kotona myös työssä käyvä puoliso ja lapsia. Heitähän ei muuten saisi kuvata. Eli ihan jokaisen kotiin, ai että 😂
Toivottavasti saadaan myös oikeus käyttää lepositeitä mikäli valvottava protestoi valvontaa ja tykkää pitää vaikka hattua kameran päällä.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla tosin ei ole mitään salattavaa"
Tuo kommentti kertoo sen, että sinulla ei ole tietoturva-asiat lainkaan kunnossa. Olet suuri riski itsellesi ja muille. Olet oiva kohde huijareille koska sinua on erityisen helppo huijata.
Vanhuksilla käy omaisia vierailulla tuo kameravalvonta on siksi outoa. Ehkä se voisi perustua lämpöön eli videolla ei näkyisi kuin lämpöhahmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa sanotaan, että kotihoidon jne.
Ehkä niitä joilla on tuomio, mutta ei vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa sanotaan, että kotihoidon jne.
Ehkä niitä joilla on tuomio, mutta ei vankilassa.
Ylinopeus sakot.
Toisihan se turvallisuutta, mutta saman ajaa liiketunnistimet. Jos esim. vessaa ei käytetä tai jääkaappia avata niin se hälyttäisi ja joku tulisi tekemään kontrollikäynnin.
Ja paljastaisi kyttäävät naapurit rappukäytävässä.
Entä jos työtön tekee välillä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työtön tekee välillä etätöitä.
Työttämät on välillä määräaikaisuuksia tekemässä virastoissa.
Kuvaisi yrittäjien palkattomat työntekijät.
Ja yh - äiti nostaa yh-tuet, vaikka mies sen kotona.
Kela näkisi, että yh-äidillä on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä voitaisiin valvoa, että eivät vain tee mitään epäilyttävää päivän aikana. Kela-etsiville käyttöä. Jos jutun luit, lupia ei tarvitse kysellä. Samoin kotihoidontuella olevia mammoja voisi pitää silmällä.
Mitä valvomista on kotihoidon tuella olevissa äideissä? Sitä tukeahan saa, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Minulle nyt ei oikein aukea tuo ehdotuksesi.
Kysymys kuuluu jos vartija huomaa kamerassa jotain epäilyttävää niinkuin huonoa käytöstä, niin tuleeko kotiisi vartija heittämään sinut pää edellä permantoon niinkuin on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on ihan tervetullut uudistus. Meillä on hyvin paljon dementoituneita vanhuksia, jotka kieltäytyvät käyttämästä tukivälineitä kuten hälytysrannekkeita. Sitten kun jotakin sattuu, apua ei saada paikalle ajoissa ja pahimillaan vanhus löytyy kuolleena kun rappukäytävä haisee tai alakerran naapuri valittelee vesivahinkoa. Ei meidän hoitohenkilökunta riitä moiseen ja on kaikkien etu jos näitä lähdetään valvomaan.
Hoitohenkilökuntaa ei riitä, mutta niiden kameroiden kyttäämiseen kyllä!
Mulla on kamerat peitetty ja vaate puhelimen päällä.