Irtisanomiset on loppujen lopuksi ok
Pitää ihmiset dynaamisina ja pakottaa aktiivisuuteen
Kommentit (66)
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset sysätään etsimään itseään ja opiskelemaan, koska ei ole työtä.
Suurin osa on tehnyt tätä jo alusta pitäen, siksi he juuri ovat työttöminä.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sunlaisia ihmisiä.
T. Töissäkäyvä ja irtisanoutumista pohtiva, että pääsee mahd hyvin eroon ihmisistä.
Puhutko peilikuvallesi?
Työelämä on kurittanut globaalisti eikä nykyisestä tilanteesta voi syyttää pelkästään Suomea. Mutta harvoin tunnutaan julkisesti keskusteltavan talouden vaihteluiden sukupolven ylittämistä vaikutuksista.
Olen käynyt korkeakoulun ja ollut tarpeeksi onnekas sekä toistaiseksi välttynyt irtisanomisilta. Tulen perheestä jossa vanhempani olivat tunnollisia ja ahkeria työntekijöitä mutta laman aikana molemmat olivat työttömänä, asunto piti myydä tappiolla ja töitä ottaa sieltä täältä mistä sai. Olin tuolloin lapsi ja minuun iskostui tietynlainen fundamentaalinen epävarmuus ja pelko mitä tulee töihin, selvittämiseen ja rahaan. Olen pitänyt jokaisesta työpaikastani kiinni hampaat irvessä ja eniten stressiä aiheuttaa pelko siitä milloin nykyinen työpaikka alkaa taas saksimaan. Myös pelko ja ahdistus uudelleentyöllistymisestä on suuri, enkä uskalla sitoutua omistusasuntoon tai perheenperustamiseen.
Ero kavereihini joiden lapsuudessa ei vallinnut samanlaisia olosuhteita on huomattava, eikä ne selity ainoastaan paremmilla taloudelllisilla lähtökohdilla. Heillä on tulevaisuudenuskoa ja ihan erilaista itsevarmuutta ja rohkeutta myös kokeilla yrittäjyyttä. Olen vasta viimeaikoina tajunnut miten erilaisesta vinkkelistä operoimme ja miten vaikka en ole tietysti ikinä kokenut absoluuttista köyhyyttä ja nälkää, vanhempien työttömyys, taloudellinen ahdistus ja toivottomuus on jotain mitä kannan työssäkäyvänä aikuisena hyvin vahvasti niskassani vaikka olen vakitöissä ja palkkakin OK.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen.
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa pelkkää negatiivisuutta, ei ihme että suomella menee huonosti. Positive vibes only!
Tää maa saa mun mielestä valua viemäristä alas. En jaksa enää yrittää, se ei ole tuonut mulle mitään. Olen kokoaikatyössä ja joudun tässä kuussa miettimään ostanko uudet kunnolliset talvikengät vai haluanko loppukuustakin syödä kunnon ruokaa enkä vain makaronivelliä. Sairasta sanon minä. Ei oikein hymyilytä tsori.
Mihin sun palkka menee?
Elämiseen.
Onko sulla jotain velkoja maksettavana, vai miksi ei palkka riitä normaaleihin kuluihin? Vai etkö vain osaa hallita talouttasi?
Jos tulosi ovat oikeasti alle köyhyysrajan, saat toimeentulotukea.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Ei tuo ole uhka vaan mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset sysätään etsimään itseään ja opiskelemaan, koska ei ole työtä.
Suurin osa on tehnyt tätä jo alusta pitäen, siksi he juuri ovat työttöminä.
Ai opiskeluiden takia?
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Ongelma on, että kun puoliso käy töissä tarvitaan auto. Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä.
Kela näkee joulukuussa pankkitilit.
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Säästö 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä."
Joulukuusta alkaen moni saa vähemmän rahaa, kun kela näkee pankkitilit.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Säästö 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä."
Jaahas, tämä ihminen ei tarvitse toimeentulotukea, kun näköjään hänen vanhempansa on maksanut vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa pelkkää negatiivisuutta, ei ihme että suomella menee huonosti. Positive vibes only!
Tää maa saa mun mielestä valua viemäristä alas. En jaksa enää yrittää, se ei ole tuonut mulle mitään. Olen kokoaikatyössä ja joudun tässä kuussa miettimään ostanko uudet kunnolliset talvikengät vai haluanko loppukuustakin syödä kunnon ruokaa enkä vain makaronivelliä. Sairasta sanon minä. Ei oikein hymyilytä tsori.
Mihin sun palkka menee?
Elämiseen.
Onko sulla jotain velkoja maksettavana, vai miksi ei palkka riitä normaaleihin kuluihin? Vai etkö vain osaa hallita talouttasi?
Jos tulosi ovat oike
"Normaaleihin kuluihin". Ihanko oikeasti sun mielestä nykyelämisen kulut ovat edelleen "normaaleja"? Ruoka ja asuminen pelkästään on todella kallista nykyään. Palkallani pärjäsi aiemmin, mutta vaan ei enää. Kaikki on nykyään niin kallista, mutta palkat ei nouse. Hintatason ja palkkojen epäsuhde on aivan älytön tässä maassa. Minusta se on sairasta, että tässä maassa tavallisen työssäkäyvän täytyy pohtia, että voiko ostaa itselleen omasta palkastaan jotain ilman, että pitää laskea senttejä loppukuusta, että saa kunnollista ruokaa. Eikö se sinusta ole sairasta. Vai oletko vain sokea vai kultalusikka p*rseessä syntynyt, jolla ei ole tavallisen ihmisen elämästä mitään käsitystä, mutta pätemisentarve on kova. Vai oletko vain perinteinen lammas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun palkka menee?
Elämiseen.
Jos tulosi ovat oike
Bää, bää, bää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, tämä ihminen ei tarvitse toimeentulotukea, kun näköjään hänen vanhempansa on maksanut vuokran.
Vanhempien kannattaa antaa rahat käteisenä, niin ei kela vähennä niitä toimeentulotuesta eikä verottaja iske väliin.
Elämiseen.