Tiesitkö että britit ei huuhtele tiskatyuja astioita
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Briteillä on myös kokolattiamatot kylpyhuoneissa, joten en ihmettele.
Kissa joskus oksensi siihen, vähän pyyhittiin ja siinä se.
Olin 1990-luvulla aupairina Lontoossa. Perheellä ei ollut tiskikonetta ja minua ohjeistettiin pesemään astiat pesuainevedessä ja laittamaan ne suoraan kuivaustelineeseen tiskialtaan viereen. Aina kun paikalla ei ollut ketään perheenjäsenistä, huuhtelin salaa astiat. Ja tiskiharjaakaan ei ollut vaan astiat pestiin pienellä sienellä.
Johtuu osaltaan siitä, että briteissä on myös vedenkäyttörajoituksia, niin astiat on pesty mutta huuhteluun ei enää ole ollut vettä.
Tyttäreni on asunut Englannissa 15 v. Kyllä siellä myydään astianpesukoneita kuten täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 1990-luvulla aupairina Lontoossa. Perheellä ei ollut tiskikonetta ja minua ohjeistettiin pesemään astiat pesuainevedessä ja laittamaan ne suoraan kuivaustelineeseen tiskialtaan viereen. Aina kun paikalla ei ollut ketään perheenjäsenistä, huuhtelin salaa astiat. Ja tiskiharjaakaan ei ollut vaan astiat pestiin pienellä sienellä.
Haha, tein samalla tavalla. Pesin joskus myös teepannua salaa kun yleensä britit ei pese sitä koskaan.
Emmäkään huuhtele enkä käytä ees pesuainetta. Oon ihan absoluuttinen hullu-ukko.
Hinkutan aina persereikää lasien reunuksiin. Vieraat ihmetelleet mutteivät uskaltaneet kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 1990-luvulla aupairina Lontoossa. Perheellä ei ollut tiskikonetta ja minua ohjeistettiin pesemään astiat pesuainevedessä ja laittamaan ne suoraan kuivaustelineeseen tiskialtaan viereen. Aina kun paikalla ei ollut ketään perheenjäsenistä, huuhtelin salaa astiat. Ja tiskiharjaakaan ei ollut vaan astiat pestiin pienellä sienellä.
Haha, tein samalla tavalla. Pesin joskus myös teepannua salaa kun yleensä britit ei pese sitä koskaan.
Meillä tehdään pannukahvia ja aika harvoin tulee pannu pestyä. Porojen kaato pois, huuhtelu ja siinä se.
Luulen että kaikki on ihmetellyt sitä kun muinoin fairymainoksessa astiat nostettiin tiskivedestä kuivamaan. Totuus on että tiskivedet voikin valuttaa mutta huuhteluvettä ei, ei siellä missä on kovaa vettä. Ne on pakko pyyhkiä pyyhkeellä tiskaamisen jälkeen. Useimmat kyllä huuhtovat astioista saippuat pois.
Todella ällöttävää. Esim. pubeissa tuopit vaan kastellaan astiassa, jossa on pesuainevettä ja nostetaan kuivumaan. Ei paljon välitetä siitä, ettei asiakkaiden tulisi joutua saamaan elimistöönsä niitä astian pinnalle jääviä pesuaineita. Saati muutenkaan hygieniasta, kun sama pesuainevesi lilluu varmaan koko päivän käytössä ja siihen on siis upotettu ties kuinka monien asiakkaiden käyttämiä astioita.
Sama saksalaiset, espanjalaiset, hollantilaiset, vissiin kaikki keski- ja etelä-eurooppalaiset. Ne pesee astianpesuaineella ja kuivaa vaahtoiset astiat.
Vierailija kirjoitti:
Sama saksalaiset, espanjalaiset, hollantilaiset, vissiin kaikki keski- ja etelä-eurooppalaiset. Ne pesee astianpesuaineella ja kuivaa vaahtoiset astiat.
Omituista, sillä luulisi kaikkien tietävän, että astianpesuaine on tarkoitettu huuhdeltavaksi. Sisältää kemikaaleja, joilla pinttyneetkin liat saa irti astioista eivätkä ole terveellisiä elimistölle.
Jättääköhän ne shampoonkin hiuksiin? Brittejä en ihmettele, ajavat ressukat väärällä puolen tietäkin. Airbnb espanjassa oli astianpesukone jossa ei ollut kuivaustoimintoa eikä keittiössä kuivauskaappia.
Vierailija kirjoitti:
Ei huuhdella Hollannissakaan.
Eikä Saksassa. Minun saksalainen appiukko suuttui minulle veden tuhlailusta kun huuhtelin astiat.
Britithän ei huuhtele itseäänkään kylvyn jälkeen. Lilluu vaan siellä saippuavedessä ja nousee kylvyn jälkeen ammeesta itseään huuhtelematta. Vaikea huuhdella, kun kaksi erillistä hanaa ilman suihkua, joista toisesta tulee kylmää ja toisesta kuumaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Suurin osa huuhtelee kyllä
Ei huuhtele. Asuin Briteissä pari vuotta eikä kukaan huuhdellut. Laittavat suoraan pesuvedestä kuivumaan
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole myöskään samanlaista tarvetta käydä suihkussa kuin muilla eurooppalaisilla.
Jossain Tv-sarjoissa on tukanpesupäivä!
Siis ei pestä hiuksia kun käydään suihkussa?ja kun pestään hiukset, ei ilmeisesti pestä muuta?
Tiesin. Vietin kuukauden brittiperheessä kielikurssilla. Astiat pantiin päiväksi tiskiaineveteen likoamaan ja illalla ne tosiaan pestiin siinä samassa vedessä ja kuivattiin huuhtelematta. Oli se eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huuhdella Hollannissakaan.
Eikä Saksassa. Minun saksalainen appiukko suuttui minulle veden tuhlailusta kun huuhtelin astiat.
Eikä Sveitsissä, on kokemusta. Eli ilmeisesti keskieurooppalainen tapa. Ja ihan käsittämätöntä. Eikö se pesuaine maistu sitten ruoassa, yök.
huuhtista