Millainen vanhempi jättää lapsensa yksin päiväkodin eteiseen???
Olen järkyttynyt! Päiväkodin tiedotteessa korostamalla korostetaan, että lapset täytyy aamulla tuoda hoitoon niin että heidän tulonsa varmasti huomataan. Kuulemma toistuvasti on tapauksia, joissa lapsi vain heitetään ulkoeteiseen, josta joku henkilökuntaan kuuluva sitten hänet löytää - jos löytää.
Jos tätä tapahtuisi vain yhden perheen kohdalla, asia olisi varmasti voitu ottaa puheeksi heidän kanssaan henkilökohtaisesti. Mutta kun siitä piti oikein tiedote laatia, on ongelma ilmeisesti laajempikin.
Käsittämätöntä!
Kommentit (65)
Nukkarista näkee suoraan eteiseen (isojen puolella) ja ruoka-/leikkitilastakin näkee, jos kurkottaa kaulaansa. Pienten puolelta ei näe eteiseen, mutta sieltäkin kyllä näkee ikkunasta, jos joku tulee autolla.
Meillä lapset tulee yleensä klo 6.30-8.00 välisenä aikana ja klo 6.30-7.15 on pelkästään yksi hoitaja (pienten puolen hoitaja), joka on kaikkien lasten kanssa pienten puolella. Kaksi hoitajaa tulee klo 7.15-7.30 (isojen puolella on pelkästään siihen aikaan yksi hoitaja) ja yhden lapsen henk.koht.avustaja tulee klo 7.30-8.00.
Ei siinä ehdi paljoa mennä eteiseen riisumaan lapsia, kun pitää vahtia kymmentä "normilasta" + yhtä erityislasta (isoja lapsia on yhteensä 14 ja pieniä on tällä hetkellä yhteensä 8, ensi kuusta alkaen 11).
Me hoitajat toivomme, että vanhemmat itse huolehtivat lapseltaan ulkovaatteet pois + käsienpesun ja sen jälkeen laittavat lapsen nukkariin/leikkihuoneeseen muiden lasten luokse. Huoneeseen ei tarvitse tulla, mutta hyvä olisi "saattaa" ovelle ja sanoa huomenet hoitajille.
Myös senkin takia suosittelemme tuota, että voimme kysyä lapsen kuulumisia (esim. jos lapsi haetaan aikaisemmin kuin normaalisti, hakija onkin muu kuin äiti tai isä, lapsi on ollut itkuinen ym. ym.), jotka sitten merkitään yhteen listaan, mihin merkitään poissaolijat + paikallaolijat ja heidän kuulumisiaan + päiväunien pituus (pienillä myös, miten on syönyt ja onko tullut pisut tai kakat pottaan).
Mutta onpahan meilläkin ollut sellaisia lapsia, joiden äiti tai isä on vaan lykännyt lapsen ovesta sisälle, sanonut lapselle nopeasti heipat ja lähtenyt. Lapsi on sitten itse joutunut riisumaan ja huolehtimaan itsestään (nämä ovat olleet yleensä niitä aamun ekoja lapsia, jolloin lapset ovat vielä pienten puolella) ja päivällä ollaankin sitten saatu huomata, että lapsi olisikin pitänyt olla valmiina klo 12.30, kun lapsella on neuvola-aika tms. tai hakijana onkin joku uppo-outo kumminkaimannaapurin Maija-täti, jota kukaan ei tunne. Koska lapsi unohti mainita hoitajalle asioista..
Niin, meidän päiväkodin ovet eivät ole lukossa enkä kyllä ole kuullut, että minkään muun tämän kaupungin päikkyjen ovet olisi lukossa (muulloin kuin yöllä/illalla siis).
Niin, meidän päiväkodin ovet eivät ole lukossa enkä kyllä ole kuullut, että minkään muun tämän kaupungin päikkyjen ovet olisi lukossa (muulloin kuin yöllä/illalla siis).
missä olisi ovet lukossa. Oletko ihan varma, että pk on ollut virallisesti auki kun olet vienyt lapsesi sinne. 7.00 tarkoittaa 7.00, ei 6.50... Näistä oven takana koputtelijoistakin on kokemusta... Ja kun ovi aukeaa niin lapsi työnnetään sisään vaan oven raosta ja itse kiireellä junaan tms. Lapsen psyykkeelle vaan olisi aika tärkee, että tuontihetki olisi kiireetön ja että äiti selkeästi luovuttaisi lapsen hoitoon hoitajalle, ei niin että aivan kuin hoitaja repisi lapsen äidiltään. Mut hei, mitäs siitä lapsen psyykkeestä!?
Oletkos sä ihan pikkiriikkisen ylihysteerinen?
Oletkos ajatellut sitä, että mitenkäs vanhemmat voivat tuoda lapsensa hoitoon, jos ovet on lukossa 24/7? Kaikki lapset, kun eivät tule samaan aikaan. Meilläkin on sellaisia lapsia, jotka tuodaan joskus esim. klo 9.30 tai 10.00, riippuen vanhempien työvuoroista tai tuolla erityislapsella on lääkäri ym. käyntejä ja lapsi tuodaan sen takia myöhemmin.
Mitenkäs nuo lapset pääsisi sisään, jos tulisivatkin esim. 10 minuuttia aikaisemmin, kun on ilmoitettu?
Meillä on pieni päiväkoti ja jos sinne tallustelisi joku murhaaja, niin kyllä se huomattaisi helposti.
Ymmärtäisin tuon lukkojutun, jos päiväkoti olisi esim. kahdessa kerroksessa ja eteinen ja pukeutumistilat olisi alhaalla ja ylhäällä olisi sitten leikkitilat ja nukkarit ja hoitajat eivät pystyisi seuraamaan eteisen tapahtumia ollenkaan.
T:36
Ovikello on keksitty. Olen myös sitä mieltä, että koulujenkin ovet kiinni ja aulaan valvoja. Näin on Helsingissä monessa koulussa, mutta ei suinkaan koulussa ja se on minusta liian höveliä!
Kaikissa päiväkodeissa, joissa lapseni ovat olleet on ovet lukossa 24/7 paitsi silloin kun lapset ja hoitajat ovat pihalla. Lapset ja vanhemmat pääsevät sisään tietenkin niin että soittavat ovikelloa ja joku tulee avaamaan. Jos teille tallustelee sisään joku murhaaja niin ei se auta yhtään mitään että huomaatte nopeasti olevanne kuolleita, mutta se voisi auttaa että ovi olisi kiinni ja hidastaisi murhaajaa sen aikaa että ehditte soittaa poliisin. Se voisi estää myös lasten karkaamisia, kaappauksia ja varasteluita.
Oletkos ajatellut sitä, että mitenkäs vanhemmat voivat tuoda lapsensa hoitoon, jos ovet on lukossa 24/7? Kaikki lapset, kun eivät tule samaan aikaan. Mitenkäs nuo lapset pääsisi sisään, jos tulisivatkin esim. 10 minuuttia aikaisemmin, kun on ilmoitettu?
Meillä on pieni päiväkoti ja jos sinne tallustelisi joku murhaaja, niin kyllä se huomattaisi helposti.
olen ollut viemässä lapsiani klo 7.15 jälkeen aikaisintaan. Ja sillä että ovet tullaan avaamaan kun ne ovat asianmukaisesti ja turvallisesti lukossa EI ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa kauanko minulla menee eteisessä lapseni kanssa tai missä kunnossa hänen psyykensä on.
missä olisi ovet lukossa. Oletko ihan varma, että pk on ollut virallisesti auki kun olet vienyt lapsesi sinne. 7.00 tarkoittaa 7.00, ei 6.50... Näistä oven takana koputtelijoistakin on kokemusta... Ja kun ovi aukeaa niin lapsi työnnetään sisään vaan oven raosta ja itse kiireellä junaan tms. Lapsen psyykkeelle vaan olisi aika tärkee, että tuontihetki olisi kiireetön ja että äiti selkeästi luovuttaisi lapsen hoitoon hoitajalle, ei niin että aivan kuin hoitaja repisi lapsen äidiltään. Mut hei, mitäs siitä lapsen psyykkeestä!?
Jos murhaaja haluaa tulla päiväkotiin, niin eivät lukot häntä pidättele. Hänhän soittaa nätisti ovikelloa ja ampuu ensimmäisenä avaamaan tulleen hoitajan, eikös niin.
Anna mun kaikki kestää :D Sä et voi olla tosissas, taidat olla katsonut hieman liikaa uutisia viime aikoina..
Ihan näin tiedoksesi, että meidän päiväkodin pihalla on kunnon aidat + kunnon portti ja lukko, joka on niin korkealla ettei siihen lapsi ylety. Eli tuosta pihalta ei kyllä niin vaan karata.
Ja by the way, MITKÄÄN lukot ei pidättele murtomiestä tai murhaajaa, kyllä se tulee vaikka ovesta läpi, jos haluaa.
lapsi viedään aina sisälle asti ja niin, että joku hoitajista varmasti rekisteröi lapsen saapumisen. Käsien pesu, halit ja pusut ja sitten leikkimään. Samoin kun haetaan lapsi hoidosta, niin hoitajille "ilmoittaudutaan", että nyt lähtee se ja se kotiin, nähdään huomenna! Ei VOI olla niin kiire, etteikö sen verran ehdi sisäpuolelle! Ja jos tosiaan menee bussien kanssa niin tiukille, niin lähtee sitten yhtä aikaisemmalla, jotta ehtii siihen jatkoyhteyteen. Ei ne tädit tosiaan ehdi koko ajan kurkkimaan, että istuiskohan siellä eteisen lattialla joku. Kyllä vanhempien pitää tulla vähän vastaan.
Mä en muutenkaan ymmärrä joidenkin vanhempien asennetta hoitotäteihin. Täällä on monessa ketjussa valitettu siitä, ettei sovituista asioista pidetä kiinni ja hoitotätejä pidetään jonain toisen luokan kansalaisina, joita vanhemmat voi kohdella ihan miten vain. Ottakaa nyt huomioon, että niillä tädeillä on oikeasti tosi vastuullinen ja raskas työ. He pitävät lapsestasi huolta, kun itse et voi. He viettävät lapsesi kanssa enemmän aikaa arkisin kuin sinä itse. Jokainen hoitaja haluaisi enemmän apukäsiä yksikköönsä, mutta kukkaronnyörit pysyvät kiinni. Kuvitelkaa itse huolehtivanne yli kahdestakymmenestä 3-4 -vuotiaasta lapsesta kolmeen pekkaan. Kunnioitan teitä, hyvät hoitajatädit, erittäin paljon ja nostan hattua kärsivällisyydellenne ja jaksamisellenne!
Tämän aloituksen tarkoitus ei ollut millään tapaa arvostella heitä.
ap
Anna mun kaikki kestää :D Sä et voi olla tosissas, taidat olla katsonut hieman liikaa uutisia viime aikoina..
Ihan näin tiedoksesi, että meidän päiväkodin pihalla on kunnon aidat + kunnon portti ja lukko, joka on niin korkealla ettei siihen lapsi ylety. Eli tuosta pihalta ei kyllä niin vaan karata.
Ja by the way, MITKÄÄN lukot ei pidättele murtomiestä tai murhaajaa, kyllä se tulee vaikka ovesta läpi, jos haluaa.
En ymmärrä mikä sinua naurattaa leväperäisyydessä. Murhamies on toistaiseksi vielä aika harvinainen näky päiväkodeissa ja murtomies jota mitkään lukot ei pidättele tulee varmaan mieluiten öiseen aikaan kun päiväkoti on kiinni ja voi siellä rauhassa sitten touhuta, mutta lapsen kaappaaminen, karkaaminen tai näpistely eteisestä onnistuu helpoiten kun ovet ovat auki ja henkilökunta yhtä välinpitämätöntä kuin sinä. Läheskään joka päiväkodissa portit ja aidat eivät ole sellaisia, ettei lapset niistä pääsisi.
Montakohan SUOMALAISTA lasta on kaapattu päiväkodista? Vastaus taitaapi olla NOLLA. Eteisessä ei ole mitään näpistettävää, tuskinpa ketään kiinnostaa varastaa lastenvaatteita.
Ja jos me laitetaan joku hoitaja istumaan eteiseen passiin, niin kukas sitten valvoo teidän kultamussukkoja? Vai luuletko ihan tosissasi, että yksi hoitaja pärjää ison lapsi lauman kanssa, johon kuuluu "normaaleja uteliaita" ja vilkkaita poikia + tuo erityislapsi? Meidän päiväkodissa on muutenkin alimiehitys, koska yksi hoitaja on jouluun asti vanhempainvapaalla ja toinen hoitaja on saikulla vähintään joulukuuhun asti eli meillä on yhteensä 5 hoitajaa + tuo henk.koht.avustaja.
Meillä lapset haetaan pihalta (tai sisältä) ja melkeinpä aina turistaan vielä hakijan kanssa siitä, miten päivä on mennyt ja mitä ollaan puuhailtu. Oikeastan koskaan ei käy niin, että lapsi ryntäisi portille, kun äiti tai isi tulee ja hakija nappaa lapsen mukaansa tervehtimättä hoitajia.. Merkitsemme siihen lappuseen, kuka haki lapsen ja vedämme lapsen nimen yli. Näin on helpompi pitää vähän kirjaa, kuka on jo haettu ja ketä ei.
Vaikka on kaksi pienempää lasta vietävänä pienempien ryhmiin, on ensin riisuttava omat kenkänsä ja pienempien sisarusten kengät ja vietävä eskarilainen perille luokkaan asti, jossa aikuinen on ties missä varastossa...
En tosiaan tiennyt. Naapurin esikoululainen kulkee itse kotoa eskariin....
ja sitä paitsi lapsia on kyllä Suomessakin viety päiväkodeista, esim. huoltajuuskiistoissa. Ja kyllä lastenvaatteitakin näpistetään, sen tietää jokainen kirppismyyjä.
Kenenkään ei tietenkään tarvitse istua passissa eteisessä, riittää vallan mainiosti, että tulee avaamaan oven kun ovikello soi. Onneksi tämä ei ole ollut liian monimutkainen ajatus omien lasteni pk-henkilökunnan käsitettäväksi, olisin muuten huolissani, että millaisissa käsissä lapseni ovat.
Montakohan SUOMALAISTA lasta on kaapattu päiväkodista? Vastaus taitaapi olla NOLLA. Eteisessä ei ole mitään näpistettävää, tuskinpa ketään kiinnostaa varastaa lastenvaatteita.
Ja jos me laitetaan joku hoitaja istumaan eteiseen passiin, niin kukas sitten valvoo teidän kultamussukkoja? Vai luuletko ihan tosissasi, että yksi hoitaja pärjää ison lapsi lauman kanssa, johon kuuluu "normaaleja uteliaita" ja vilkkaita poikia + tuo erityislapsi? Meidän päiväkodissa on muutenkin alimiehitys, koska yksi hoitaja on jouluun asti vanhempainvapaalla ja toinen hoitaja on saikulla vähintään joulukuuhun asti eli meillä on yhteensä 5 hoitajaa + tuo henk.koht.avustaja.
Kuten sanottu, hyvä, että edes portit ovat kunnossa kun muuten toiminta on leväperäistä.
Sä taidat olla niitä mammoja, jotka eivät missään nimessä jätä lastaan pariksi minuutiksi yksin sisälle, kun itse vie roskat tai jätä lasta yksin yläkertaan/alakertaan, kun itse menee kellarikerrokseen pyykille tai vie pyykit ulos kuivumaan.
Eipä ole meidän päiväkodista kadonnut vaatteita, muuten silloin, kun joku vaate on vahingossa mennyt väärään lokeroon ja hakija on vahingossa napannut sen mukaansa.. Mutta turhaan mä jankkaan tollasen idiootin kanssa, joka on liian ylihysteerinen!
niin miksi teille sitten olisi ongelma jättää hoitolapset hetkeksi leikkimään toiseen huoneeseen ja tulla avaamaan ovi? Sillähän sinä sitä ovien aukiolon välttämättömyyttä perustelit ettei lapsia voi jättää hetkeksikään.
Sä taidat olla niitä mammoja, jotka eivät missään nimessä jätä lastaan pariksi minuutiksi yksin sisälle, kun itse vie roskat tai jätä lasta yksin yläkertaan/alakertaan, kun itse menee kellarikerrokseen pyykille tai vie pyykit ulos kuivumaan.
ai että jonkun hoitajan pitää päivystää eteisessä esim. klo 7.30- 9.30? jos vaikka joku lapsi satuttais nakkaamaan eteiseen?
täytyyhän vanhemman nyt käydä ainakin ilmoittamassa että lapsi on tullut.
mekin tosiaan riisutaan lapsi, pestään kädet ja laitetaan tossut.
naurattaa ihan sikana kun ajattelen, että rauhassa piireellään ja sitten joku käy eteisessä ja pikku-veeti istuukin siellä talvitamineissa odottamassa.