Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä odottaa työvoimaviranomaisilta jos jää työttömäksi 2 v ennen eläkeikää?

Vierailija
16.11.2025 |

Kokemuksia? 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään ikäraja helpotuksia, tahti vain kiihtyy kun eläkeikä lähestyy. Sehän on niiden työtä keksiä aktivointia työttömille.

Vierailija
62/82 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutaisi lopettaa koko työkkäri. En ole kuullut kenenkään saavan sieltä apua työllistymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaanko 63-vuotiaita työttömiä patistetaan kouluttautumaan? Koskeeko tuo koulutuspakko pitkäaikaistyöttömiä vai myös juuri työttömäksi jääneitä 63 v.? Kuka ehtii uusille urille kun eläkkeeseen max 2 vuotta :D

Eli orpo ja purra sanoo: RAHAA ON!

Älähän vääristele, tuo lausahdus kuuluu DEMAREILLE.

Antti Rinteeltähän se.

Vierailija
64/82 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla rauhassa kun ikää on 55 vuotta. 

55-vuotias???!!!

Olen 54-vuotias. Valmistuin juuri yliopistosta uuteen ammattiin. Olen elämäni vedossa. Sairauspoissaoloja huomattavasti vähemmän kuin nuoremmilla työntekijöillä. En todellakaan ole valmis jäämään kotiin löhnöttämään.

Vierailija
65/82 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55-vuotias???!!!

Olen 54-vuotias. Valmistuin juuri yliopistosta uuteen ammattiin. Olen elämäni vedossa. Sairauspoissaoloja huomattavasti vähemmän kuin nuoremmilla työntekijöillä. En todellakaan ole valmis jäämään kotiin löhnöttämään.

Onko sinulla jo siis työpaikka?

Vierailija
66/82 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän Helsingissä toimii tuo eläkeikää lähestyvien työnhakuvelvollisuus?

Vierailija
67/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän Helsingissä toimii tuo eläkeikää lähestyvien työnhakuvelvollisuus?

Olisiko enemmän velvoitteita kuin muilla alueilla, koska isoimmat työmarkkinat?

Vierailija
68/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikään vajaa 3 vuotta. Työkkäritäti innostui laittaa hakuun 3 paikkaa kuukaudessa, kun edellinen täti laski sen kahteen. Täällä ei töitä ole ja vaikka olisi, en nyt ikäni mukaan luettuna ole sitä vahvinta eliittiä.  Ajatuksissa on vaihtaa täti toiseen, jolla on realistinen kuva työllistymisestä. 

Vierailija
69/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan saa! Jäin työttömäksi 58 -vuotiaana ja minua höykytettiin oikein kunnolla. Naurettavinta oli, kun yritettiin pakottaa kurssille opettelemaan hakemusten tekoa. Olen akateeminen ja osaan kyllä tehdä hakemuksen, onneksi sain pätkätyön eikä tarvinnut mennä mihinkään idioottikurssille.

Olen hankkinut itse kaikki pätkätyöpaikkani. Te-viranomainen on toistuvasti patistellut minua hakemaan töitä, joihin minulla ei ole ollut pätevyyttä, tästä on käyty monia keskusteluja. Eivät myöskään tunnu tajuavan, että pysyvää työpaikkaa en enää yli 60-vuotiaana saa.

Todella turhaa porukkaa koko te-toimiston väki. Turhaa uhkailua, karenssilla pelottelua, mutta ei yhtään kunnon työtarjousta tai mitään muutakaan apua.

Minulta te-toimisto on vienyt mielenterveyden noilla uhkauksilla. Ei ole täysipäistä porukkaa töissä siellä.

Vierailija
70/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikään vajaa 3 vuotta. Työkkäritäti innostui laittaa hakuun 3 paikkaa kuukaudessa, kun edellinen täti laski sen kahteen. Täällä ei töitä ole ja vaikka olisi, en nyt ikäni mukaan luettuna ole sitä vahvinta eliittiä.  Ajatuksissa on vaihtaa täti toiseen, jolla on realistinen kuva työllistymisestä. 

Pystyykö itse vaihtamaan?

Luulin, että määrätään joku vaan.

Vierailija
71/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on väärin, että muuttavat toistensa päätöksiä.

Kysyisin, mikä kokonaistilanteessa on muuttunut.

Vierailija
72/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaanko 63-vuotiaita työttömiä patistetaan kouluttautumaan? Koskeeko tuo koulutuspakko pitkäaikaistyöttömiä vai myös juuri työttömäksi jääneitä 63 v.? Kuka ehtii uusille urille kun eläkkeeseen max 2 vuotta :D

Olen jo 63v, virkailija sanoi ihan suoraan ettei koulutuksesta tässä vaiheessa ole hyötyä, 4 hakemusta on kuitenkin laitettava kk, vaikka alan töitä ei edes ole. Olen hakenut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, mutta vastaus on niin kuin muillekin jotka eivät tule valituksi. Tässä sitä ollaan 2 vuotta vielä kuin löyhässä hirressä.

Vierailija
73/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan.

Vierailija
74/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 63v, virkailija sanoi ihan suoraan ettei koulutuksesta tässä vaiheessa ole hyötyä, 4 hakemusta on kuitenkin laitettava kk, vaikka alan töitä ei edes ole. Olen hakenut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, mutta vastaus on niin kuin muillekin jotka eivät tule valituksi. Tässä sitä ollaan 2 vuotta vielä kuin löyhässä hirressä.

Sairasta, täysin sairasta. Pitäisi päästä eläkkeelle. 

Vierailija
75/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan.

Mikä työ, ilmaiseksi en tee. Palkan takia sitä töitä tehdään, en sinne töihin mene huvittelemaan.

Vierailija
76/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokin järki pitää olla koulutuksen pituudessa suhteessa jäljellä olevan työuran pituuteen. Jos on 63-vuotias, niin ei varmaan kannata 2-vuotiseen koulutukseen lähteä uudelle alalle. Mutta jos on pohjalla hyvä koulutus, niin jokin puolen vuoden oman alan täydennyskoulutus voi kannattaa. 

Kyllä ne mua yrittää painostaa lähäriksi vaikka ikää 61v. Mikäänhän ei pakota jäämään eläkkeelle alimman mahdollisen eläkeiän koittaessa. Lisäksi koulutuksessa oleva ei ole tilastoissa työtön. 

Olen itsekin  sitä mieltä että lyhytkin työrupeama kannattaa koska siitä kertyy eläkettä ja tuloa mikä on aina parempi vaihtoehto  kuin sosiaalituet. Ongelma on lähinnä se että minä en ole lähärityyppiä, en millään mittarilla. Joku sairaalan logistiikkapalvelut koulutus sen sijaan olisi ihan mulle sopivaa. Mieluiten olisin oman alan töissä mutta en ikinä tämän ikäisenä kelpaa. 

Vierailija
77/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokin järki pitää olla koulutuksen pituudessa suhteessa jäljellä olevan työuran pituuteen. Jos on 63-vuotias, niin ei varmaan kannata 2-vuotiseen koulutukseen lähteä uudelle alalle. Mutta jos on pohjalla hyvä koulutus, niin jokin puolen vuoden oman alan täydennyskoulutus voi kannattaa. 

Kyllä ne mua yrittää painostaa lähäriksi vaikka ikää 61v. Mikäänhän ei pakota jäämään eläkkeelle alimman mahdollisen eläkeiän koittaessa. Lisäksi koulutuksessa oleva ei ole tilastoissa työtön. 

Olen itsekin  sitä mieltä että lyhytkin työrupeama kannattaa koska siitä kertyy eläkettä ja tuloa mikä on aina parempi vaihtoehto  kuin sosiaalituet. Ongelma on lähinnä se että minä en ole lähärityyppiä, en millään mittarilla. Joku sairaalan logistiikkapalvelut koulutus sen sijaan olisi ihan mulle sopivaa. Mieluiten olisin oman alan töissä mutta en ikinä tämän ikäisenä kelpaa. 

Joka vuosi kun ikää tulee, tulee kroppaan uusia ja entisiä vaivoja, raskaat työt verottanut jalkoja ja selkää, sekä jo kertaalleen leikatut kädet vihottelee. Toimistotöihin harmina ikänäkö ja nivelrikko sormissa. Ei tässä enään nuorruta, ikävä kyllä 

Vierailija
78/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla hakuvelvoite 4/kk. ( Uusimaa, 63 v.) Sanoin virkailijalle, että ei todellakaan löydy noin montaa otollista paikkaa kuukausittain, niin vastaus oli, että laita sitten avoimia hakemuksia yrityksiin. Siis ihan turhaa työtä ja epäilyttävää levitellä henkilötietojaan hakuammunnalla, kun ei mitään takuuta miten tietoja säilytetään. Monikaan yritys ei edes halua avoimia hakemuksia, vaan kehoittavat asentamaan hakuvahdin.

Lisäksi avoimissa hakemuksissakin tulee nopeasti rajat vastaan. Olen jo laittanut avoimet hakemukset kaikkiin vuokratyöfirmoihin. Oman alani yrityksiin ei voi laittaa avoimia hakemuksia rekryjärjestelmän kautta, ja jos alkaa lähetellä sähköpostissa omia henkilötietojaan, niin ei sitä oikein hyvällä katsota, kyseessä kuitenkin hakemus asiantuntijatason tehtäviin ja tietosuoja-asioistakin pitäisi jotain ymmärtää. 

Aika yllätys oli, kun aloin tekemään avointa hakemusta rekrytointifirmalle, jolle olin tehnyt töitä vuonna 2019. Järjestelmä tunnisti oitis sähköpostiosoitteeni, kysyi sitten salasanaa, minulla sattui olemaan muistissa 6 vuoden takainen salasana, ja se toimi vielä!!! No siellähän oli aktiivisena minun henkilötietoni. Ällistyttävää, miksi säilöneet tietojeni näin pitkään, olisiko aihetta ilmoittaa tietosuojavaltuutetulle?

Ei muuta kun haet siihen puljuun tietosuojahenkilöksi huolehtimaan henkilötietojen asiallisesta käsittelystä ja tuhoamisesta. Selvästi tuollaiseen olisi tarvetta, kun noin retuperällä on asiat.

Vierailija
79/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, täysin sairasta. Pitäisi päästä eläkkeelle. 

Olen edellistä pari vuotta nuorempi ja ihan valmis eläkkeelle. Koko turhien hakemusten rustaaminen on aivan järjetöntä ja todella turhauttavaa. Ei liene mun vika ettei tämän ikäinen työnantajille kelpaa. En kaipaa vakkaripestiä, olen valmis hyppäämään työpaikasta toiseen, määräaikaisuudesta seuraavaan. Olen koulutettu ja pitkän työuran tehnyt. Työkykyinen ja työhaluinen. Onko näin pienellä maalla oikeasti varaa ylenkatsoa omaa koulutettua työvoimaa? 

Olen siis valmis eläkkeelle. Silloin olisin vapaa opiskelemaan mitä haluan kun haluan sekä tekemään erilaisia projekteja joista saattaisi saada lisätuloja. Nythän mitään ei voi tehdä kun työkkäri vahtii jokaista pieruakin. 

Vierailija
80/82 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua tälle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan