Mitä odottaa työvoimaviranomaisilta jos jää työttömäksi 2 v ennen eläkeikää?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme vuotta vielä työnhakua. Nyt 2 per kk. Viime kokemukset virkailijoista on että eivät kyykytä. Mukavan oloisia olleet.
Kiva kun sinulla hyviä kokemuksia! Olisi kiinnostavaa tietää aina miltä alueelta kirjoittajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan te niitä hakemuksia rustaatte! Työkkärillä ei ole aikaa tarkistaa onko tehty, eikä työnantajilla ole aikaa eikä velvollisuutta tarkistaa ja ilmoittaa ketkä ovat hakeneet. Sanotte vaan että haettu on.
Et selvästikään ole työtön, kun et tiedä, että työkkärin tietokantaan on kirjattava kuukausittain tiedot haetuista työpaikoista ja pvm milloin hakenut. Käry käy jos et täytä tietoja. Ja virkailijat todellakin soittavat säännöllisesti, meille 63+ vuotiaillekin.
Juuri näin. Olen 62-vuotias vajaatyökykyinen sairauksieni takia. Lisäksi alalleni koulutetaan opistoista maakunnassani jatkuvasti uusia työntekijöitä ja maakunnassani ja keskuskaupungissa on massiivinen työttömyys alallani. Eivät ole juurikaan viranomaiset painostaneet työnhaun kanssa. Aiemmin kylläkin laitettiin Kelan maksamiin työkykytutkimuksiin, joissa todettiin työkyvyttömäksi tai korkeintaan kevyeen työhön kykeneväksi. Sairaseläkkeelle Kela ei kuitenkaan päästä. Kolme vuotta pitäisi sinnitellä pienellä ansiosidonnaisella. Paljon mainostettua varhennettua osaeläkettä en vielä ole ottanut, koska se söisi niin paljon varsinaista tulevaa pientä vanhuuseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaanko 63-vuotiaita työttömiä patistetaan kouluttautumaan? Koskeeko tuo koulutuspakko pitkäaikaistyöttömiä vai myös juuri työttömäksi jääneitä 63 v.? Kuka ehtii uusille urille kun eläkkeeseen max 2 vuotta :D
Ne työkkärit kurssit on sellaisia leikkimiskursseja, tarkoitettu syrjäytyneille sitä varten, että näkisivät välillä muita ihmisiä. Ei siellä ole tarkoitus oppia työnhakua tai työn tekemistä.
Mulla kolme vuotta vielä työnhakua. Nyt 2 per kk. Viime kokemukset virkailijoista on että eivät kyykytä. Mukavan oloisia olleet.