Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä odottaa työvoimaviranomaisilta jos jää työttömäksi 2 v ennen eläkeikää?

Vierailija
16.11.2025 |

Kokemuksia? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää, että missä työvoimapiirissä te vastaajat olette. Että onko velvoitteet riippuvaisia siitä kenen virkailijan saat yhteyshenkilöksesi, vai onko maakunnittain eroa, kuinka esim työnhakuvelvoitteet määrätään.

Mä olen ollut työkkärin kanssa tekemisissä viimeksi joskus 58-vuotiaana ja aika rauhassa sain olla, 3 hakemusta/kk mutta siinä se oli. Puolisolla on osa-aikatyö ja rustaa kerran kolmeen kuukauteen yhden "hakemuksen", ts. kysyy lisätöitä sieltä missä nyt keikkailee. Kanta-Hämeessä, täällä on mun mielestä ollut jo aiemminkin ihan asiallinen meininki. 

Vierailija
22/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hakuvelvoite 4/kk. ( Uusimaa, 63 v.) Sanoin virkailijalle, että ei todellakaan löydy noin montaa otollista paikkaa kuukausittain, niin vastaus oli, että laita sitten avoimia hakemuksia yrityksiin. Siis ihan turhaa työtä ja epäilyttävää levitellä henkilötietojaan hakuammunnalla, kun ei mitään takuuta miten tietoja säilytetään. Monikaan yritys ei edes halua avoimia hakemuksia, vaan kehoittavat asentamaan hakuvahdin.

Lisäksi avoimissa hakemuksissakin tulee nopeasti rajat vastaan. Olen jo laittanut avoimet hakemukset kaikkiin vuokratyöfirmoihin. Oman alani yrityksiin ei voi laittaa avoimia hakemuksia rekryjärjestelmän kautta, ja jos alkaa lähetellä sähköpostissa omia henkilötietojaan, niin ei sitä oikein hyvällä katsota, kyseessä kuitenkin hakemus asiantuntijatason tehtäviin ja tietosuoja-asioistakin pitäisi jotain ymmärtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla hakuvelvoite 4/kk. ( Uusimaa, 63 v.) Sanoin virkailijalle, että ei todellakaan löydy noin montaa otollista paikkaa kuukausittain, niin vastaus oli, että laita sitten avoimia hakemuksia yrityksiin. Siis ihan turhaa työtä ja epäilyttävää levitellä henkilötietojaan hakuammunnalla, kun ei mitään takuuta miten tietoja säilytetään. Monikaan yritys ei edes halua avoimia hakemuksia, vaan kehoittavat asentamaan hakuvahdin.

Lisäksi avoimissa hakemuksissakin tulee nopeasti rajat vastaan. Olen jo laittanut avoimet hakemukset kaikkiin vuokratyöfirmoihin. Oman alani yrityksiin ei voi laittaa avoimia hakemuksia rekryjärjestelmän kautta, ja jos alkaa lähetellä sähköpostissa omia henkilötietojaan, niin ei sitä oikein hyvällä katsota, kyseessä kuitenkin hakemus asiantuntijatason tehtäviin ja tietosuoja-asioistakin pitäisi jotain ymmärtää. 

Kaikkiin vuokrafirmoihinkaan ei voi enää laittaa avoimia hakemuksia. 

Vierailija
24/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan te niitä hakemuksia rustaatte! Työkkärillä ei ole aikaa tarkistaa onko tehty, eikä työnantajilla ole aikaa eikä velvollisuutta tarkistaa ja ilmoittaa ketkä ovat hakeneet. Sanotte vaan että haettu on.

Vierailija
25/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika rauhassa saa olla. Voihan niitä vaadittuja työhakemuksia ns. huvikseen rustailla, sillai puolihuumorilla. Ja jos pukkaisikin karenssia, niin mitä sitten?

Huumorilla tuo on pakko välillä ottaakin, muuten turhautuu liikaa. Mutta kyllä niissä hakemuksissa on silti jokin tolkku oltava. Jos karenssia pukkaa, voi tulla nälkä ja vilu. 

Vierailija
26/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan te niitä hakemuksia rustaatte! Työkkärillä ei ole aikaa tarkistaa onko tehty, eikä työnantajilla ole aikaa eikä velvollisuutta tarkistaa ja ilmoittaa ketkä ovat hakeneet. Sanotte vaan että haettu on.

Olen minä ainakin hakenut ihan oikeasti ja päässyt haastatteluunkin. Velvoite on 1 paikka/kk. 

Vierailija
27/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ei halua noita pakkohakemuksia, turhaa ja aikaa vievää heille. Mutta lampaat rustailevat hakemuksia kun auktoriteetit käskevät vaikka kukaan ei voi todistaa että hakemuksia ei ole tehty.

Vierailija
28/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 1 hakemus/kk lääkärintodistuksella. Muuten olisi neljä. 

Olen saanut ystävällisen kohtelun ja juttelemme yhteyshenkiöni kanssa aika pitkän puhelun kaikesta muustakin kuin työn tekemisestä 

Sain pyynnöstäni kuuden kerran työllistämiseni ja mahdollisuuksieni kartoittajan, sillä tarkoitukseni on perustaa eläkepäiviksi oma yritys  puoliksi harrastuksena. Silloinkin oli kiva ihminen etätapaamisessa ja meillä meni tapaamiset aina yli  sovitnajan, kun juttua riitti kaikesta muustakin. 

On sanomattakin selvää, etten koulutustaustallani tee ihan mitä tahansa työtä. Yritin, mutta sanoin sitten yhteyshenkilölleni että siinä meni vain helmiä sioille. Hän ymmärsi. 

N 63

Vierailija
29/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaanko 63-vuotiaita työttömiä patistetaan kouluttautumaan? Koskeeko tuo koulutuspakko pitkäaikaistyöttömiä vai myös juuri työttömäksi jääneitä 63 v.? Kuka ehtii uusille urille kun eläkkeeseen max 2 vuotta :D

Eli orpo ja purra sanoo: RAHAA ON!

Vierailija
30/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika rauhassa saa olla. Voihan niitä vaadittuja työhakemuksia ns. huvikseen rustailla, sillai puolihuumorilla. Ja jos pukkaisikin karenssia, niin mitä sitten?

Huumorilla tuo on pakko välillä ottaakin, muuten turhautuu liikaa. Mutta kyllä niissä hakemuksissa on silti jokin tolkku oltava. Jos karenssia pukkaa, voi tulla nälkä ja vilu. 

Viikon tai kahden karenssiin ei riitä puskuria yli kuuskymppisellä, vasta työttömäksi jääneellä? 

Vierailija
31/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon tai kahden karenssiin ei riitä puskuria yli kuuskymppisellä, vasta työttömäksi jääneellä? 

Miten niin viikon tai kahden? Eikä kaikki halua käyttää turhaan säästöjään jos ei ole pakko. Joka tapauksessa siitä tulee turhaa säätöä. Helpommalla pääsee kun tekee vain ne hakemukset. 

Vierailija
32/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään nykyään, kun kunta ei voi enää ponikursseilla tms. välttää valtion sakkomaksuja.  

Vierailija
33/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mitään nykyään, kun kunta ei voi enää ponikursseilla tms. välttää valtion sakkomaksuja.  

Tämähän tuli voimaan siis tämän vuoden alusta kai? Joten voit saada ketjussa vanhentunutta tietoa. 

Vierailija
34/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yllätys oli, kun aloin tekemään avointa hakemusta rekrytointifirmalle, jolle olin tehnyt töitä vuonna 2019. Järjestelmä tunnisti oitis sähköpostiosoitteeni, kysyi sitten salasanaa, minulla sattui olemaan muistissa 6 vuoden takainen salasana, ja se toimi vielä!!! No siellähän oli aktiivisena minun henkilötietoni. Ällistyttävää, miksi säilöneet tietojeni näin pitkään, olisiko aihetta ilmoittaa tietosuojavaltuutetulle?

Vierailija
35/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alueesta. Täällä riittää että tekee 2 hakemusta kuukaudessa. Sekin on haastavaa, kun ei ole yhtään vapaita työpaikkoja. Onneksi pääsen eläkkeelle parin vuoden päästä. Kaikki tietävät että tuo on ihan turhaa työtä, kukaan ei palkkaa.

Vierailija
36/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten yli 60-vuotiaita vahditaan, mutta 10 vuotta sitten olin hetken työttömänä (olin 50+ v.)  ja hain käskystä Te- toimiston osoittamaa paikkaa. Työkkärin virkailija otti haun jälkeen minuun yhteyttä ja uhkasi karenssilla: hakemukseni ei kuulemma ollut "oikeanlainen". Todella hämmästyttävää! Ilmeisesti virkailija oli pyytänyt nähdä hakemukseni, tuntuu todella oudolta, että kyseinen firma olisi sen toimittanut nähtäväksi työkkäriin. Vältyin lopulta karenssilla, perustelin että hakukehoituksessa ei oltu mitenkään määritelty hakemuksen muotoa. Riippuu ihan millainen nillittäjä-virkailija osuu kohdalle, että millaista kohtelua saa.

Vierailija
37/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla rauhassa kun ikää on 55 vuotta. 

Höpölöpö. Olen 57v ja minua vielä kuntoutetaan töihin vaikka olen työkyvytön.

Vierailija
38/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon jokaisen asuinpaikasta/työssäkäyntialueesta, työkyvystä (lääkärinlausunto jos on jotain rajoitteita), koulutustaustasta ja työkokemuksesta sekä työmarkkinatilanteesta. Määrällinen työnhakuvelvoite asetetaan noiden speksien perusteella. Pääsääntö on 4 paikkaa/kuukausi, mutta sitä peilataan em. asioihin ja alennetaan  tarvittaessa. Osa-aikatyössä olevana haetaan 1 paikka/3kk ja sen voi hyvin kuitata kysymällä lisätunteja omalta työnantajalta tai jos kiireaikana työllistyy kokoaikaisesti kahden viikon ajan. 

Noin lähellä eläkeikää pidempi kouluttautuminen tuskin on ajankohtaista, mutta toki voi itse ilmaista virkailijalle jos jokin lyhyt täydennyskoulutus kiinnostaisi tai tarvitsee päivitellä lupakortteja yms. Ei sinua väkisin millekään kurssille tai kuntouttavaan työtoimintaan laiteta.

Vierailija
39/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Norjaan töihin. Siellä tienaa hyvin ja saa todella hyvän eläkkeen noin 3n vuoden työstä .

Vanhemmat jotka joutuvat työttömiksi .suosittelen Norjaa teille, koska mahdolisuus omassa maassa työllistymisestä on nolla. Jos mahdollista . 

Vierailija
40/45 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla rauhassa kun ikää on 55 vuotta. 

Ei todellakaan saa! Jäin työttömäksi 58 -vuotiaana ja minua höykytettiin oikein kunnolla. Naurettavinta oli, kun yritettiin pakottaa kurssille opettelemaan hakemusten tekoa. Olen akateeminen ja osaan kyllä tehdä hakemuksen, onneksi sain pätkätyön eikä tarvinnut mennä mihinkään idioottikurssille.

Olen hankkinut itse kaikki pätkätyöpaikkani. Te-viranomainen on toistuvasti patistellut minua hakemaan töitä, joihin minulla ei ole ollut pätevyyttä, tästä on käyty monia keskusteluja. Eivät myöskään tunnu tajuavan, että pysyvää työpaikkaa en enää yli 60-vuotiaana saa.

Todella turhaa porukkaa koko te-toimiston väki. Turhaa uhkailua, karenssilla pelottelua, mutta ei yhtään kunnon työtarjousta tai mitään muutakaan apua.

Nykyaikana aivan naurettava ajatuskin, että julkinen sektori harrastaa työnvälitystoimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän