Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei halua isänsä hautajaisiin

Vierailija
16.11.2025 |

Pitkä tarina lyhyesti. 

Lapselle täysin vieras isä kuoli. Isä kitsasteli elatusmaksuissa, eikä edes ostanut lapselle puhelinta tai tietokonetta. Tämän vuoksi lapsi ei ole ollut yhteydessä isäänsä.

Pitäisikö lasta yrittää kuitenkin maanitella menemään isänsä hautajaisiin? Harmittaako lasta myöhemmin jossei mene? Lapsi on kohta 20-vuotias.

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan normaali  varsinaisesti nauti hautajaisiin menemisestä. Silti kuuluu hyviin käytöstapoihin mennä jos kutsutaan. Nuori oppii siellä miten hautajaisissa ollaan  ja tapaa harvemmin tapaamiaan sukulaisiaan. Ei mikään ylivoimainen tehtävä. Itse olen nuorena käynyt joidenkin vanhojen sukulaisten hautajaisissa, joita en ollut koskaan tavannut tai tavannut vain kerran pari lyhyesti. Ei olisi tullut mieleen kieltäytyä isotädin hautajaisista sillä perusteella, että isotäti ei koskaan ole ostanut minulle tietokonetta.

Ai että lapselta nyt pitäisi vaatia käytöstapoja, vaikka isä ei ole elättänyt tai ollut mitenkään lapsen elämässä mukana!? 

Ei lapselta voi edes vaatia normaaleja käytöstapoja jossei ole ollut isän mallia. Ymmärtääköhän lapsi nolaavansa äitinsä jos menee paikalle

Mitä ihmettä hourit? - Tai siis yritit sanoa?  Moni lapsi kasvaa ja varttuu hyvin tasapainoiseksi ja vastuunsa kantavaksi aikuiseksi yhden vanhemman tukemana ja käytännössä monesti myös elättämänä. - Tämä lapsen lähivanhempi toki voi ihan yhtä hyvin niin nainen kuin mies.  Roolimalleja ja esikuvia lapsi voi tai voi toivottavsti tällöin saada monista muistakin kuin vain biologisesta vanhemmastaan tai biologisen vanhempansa lisäksi musitakin kuin hänestä joka kyllä on lapsen bologinen vanempi mutta ei syystä tai toisesta ole ikinä ollut tai on ollut vain erinomaisaen  vähän lapsensa elämässä läsnä. 

Uskovainen mies

Vierailija
82/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan ihmisen matkamuistot paikoista joissa ei ole itse käynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hautajaisiin mennään, riippumatta siitä onko kuollut ollut kuinka avokätinen rahankäyttäjä. 

20-vuotias saa päättää itse osallistumisensa. Toki jos on täysin vieras ihminen, niin miksi menisi?

Onko perintöä tulossa? Ilmeisesti ei?

Perinnöksi on tulossa lähinnä muistoesineitä. Toisaalta mitä niillä muistoesineillä tekee jossei ole yhteisiä muistoja?

On kuitenkin jotain muistiesineitä, joita pitää suvussa. Jos tuolla 20-vuotiaalla joskus on omia lapsia tai lapsenlapsia, näitä saattaa eri tavalla kiinnostaa jokin papan tai isopapan muistoesine 

Vieraan ihmisen rojut? 

Ihan eri asia kuin se, että isä on hylännyt, ja hänen tavaroista pitäisi olla kiinnostunut. 

Vierailija
84/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme edes kutsuneet yhtä lasta hautajaisiin.

Vierailija
85/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On kuitenkin jotain muistiesineitä, joita pitää suvussa. Jos tuolla 20-vuotiaalla joskus on omia lapsia tai lapsenlapsia, näitä saattaa eri tavalla kiinnostaa jokin papan tai isopapan muistoesine 

Vieraan ihmisen rojut? 

Ihan eri asia kuin se, että isä on hylännyt, ja hänen tavaroista pitäisi olla kiinnostunut."

Eihän tuossa sanottu että sen 20 v. pitäisi olla kiinnostunut, vaan että aikanaan tämän nyt 20-vuotiaan lapsia tai lapsenlapsia saattaa kiinnostaa.

Vierailija
86/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On kuitenkin jotain muistiesineitä, joita pitää suvussa. Jos tuolla 20-vuotiaalla joskus on omia lapsia tai lapsenlapsia, näitä saattaa eri tavalla kiinnostaa jokin papan tai isopapan muistoesine 

Vieraan ihmisen rojut? 

Ihan eri asia kuin se, että isä on hylännyt, ja hänen tavaroista pitäisi olla kiinnostunut."

Eihän tuossa sanottu että sen 20 v. pitäisi olla kiinnostunut, vaan että aikanaan tämän nyt 20-vuotiaan lapsia tai lapsenlapsia saattaa kiinnostaa.

Ai, että lapsen pitäisi säilöä kotiinsa jotain rojua😂😂

Vierailija
87/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä testamentattiin tuollainen aloituksen kaltainen lapsi ulos suvun perinteistä. Ei tarvitse olla enää yhteyksissä.

Vierailija
88/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko hän ketään elossa olevia isänsä sukulaisia? 

Vierailija
89/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi mennä ja mikä siinä alkaisi joskus kaduttamaan, jos ei mene? En tajua.

Sinua alkaa kaduttamaan, jos aikuista pakotat tuntemattoman hautajaisiin, tuhoat vain omaa suhdetta häneen.

Vierailija
90/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko hän ketään elossa olevia isänsä sukulaisia? 

Ei ole ollut koskaan itsenäisesti heidän kanssaan tekemisissä. Saattaa tunnistaa joitain.

Vierailija
91/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä maanitella, mutta tuon ikäinen päättää itse.

Hän on sen verran nuori, että voi olla, että ajan myötä haluaisikin tietää enemmän isästään. Hautajaisissa saattaisi tavata ihmisiä, joilla on hänestä aivan toisenlainen näkemys kuin hänen äidillään. Siksi voisi olla hyvä mennä.

Vierailija
92/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hautajaisiin mennään, riippumatta siitä onko kuollut ollut kuinka avokätinen rahankäyttäjä. 

Joo. Rahalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, mutta yleensä ei kuitenkaan mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, kenen kanssa ei olla oltu missään tekemisissä. Käytännössä siis ventovieras, vaikka biologinen sukulainen olisikin. Miksi pitäisi mennä? En minä ainakaan menisi. 

Vierailija
93/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi mennä ja mikä siinä alkaisi joskus kaduttamaan, jos ei mene? En tajua.

Sinua alkaa kaduttamaan, jos aikuista pakotat tuntemattoman hautajaisiin, tuhoat vain omaa suhdetta häneen.

Mistään kovin vahvasta siteestä ei ole kyse, jos tällainen asia iskee kiilaa. Miten sä sitä paitsi edes pakotat aikuisen ihmisen hautajaisiin?

Vierailija
94/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on oiva paikka katsoa kuinka hyvin on lapsi kasvatettu. Sanot hänelle, että toivoisit hänen tulevan, kun on kuitenkin isästä kyse. Siinä sitten näkee kunnioittaako edes sen lähivanhemman toiveita. 

Onhan se nyt kuitenkin hyvin pieni osoitus perussäädyllisyydestä, että osallistuu oman vanhempansa hautajaisiin. Ymmärtääkseni tässä ei kuitenkaan ole ollut mitään väkivaltaisuutta tms mikä tekisi siitä poissaolosta huomattavasti ymmärrettävämpää. 

Vierailija
95/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä testamentattiin tuollainen aloituksen kaltainen lapsi ulos suvun perinteistä. Ei tarvitse olla enää yhteyksissä.

No sinä oletkin kylmä kus*pää. Mihin et pystyisi?

Vierailija
96/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään kovin vahvasta siteestä ei ole kyse, jos tällainen asia iskee kiilaa. Miten sä sitä paitsi edes pakotat aikuisen ihmisen hautajaisiin?

Minulta kysyttiin lapsen osallistumisesta. 

Vierailija
97/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraan ihmisen rojut? 

Ai, että lapsen pitäisi säilöä kotiinsa jotain rojua😂😂

WTF? Taidat tahallasi ymmärtää väärin. En minä sano, mitä kenenkään PITÄISI tehdä. Minulle on ihan yksi lysti, mitä _joku_ tekee, henk.koht. tasolla ihan sama minulle. Kunhan totesin, että jälkipolvia voi kiinnostaa myöhemmin, kun kysyttiin tämä kysymys: Toisaalta mitä niillä muistoesineillä tekee jossei ole yhteisiä muistoja? Älä kysy ellet halua vastauksia.

Vierailija
98/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näkisin tämän yhtenä sellaisena "pakollisena pahana" mistä nuorille jatkuvasti jauhetaan. Varsinkin kun on noinkin vanhasta ihmisestä kyse, niin ei tuo nyt niin kohtuuttomalta vaatimukselta tunnu istua tunnin pari paikallaan. 

Varsinkin kun näillä tiedoilla ei voi sanoa eikö isä halunnut ostaa sitä sun tätä, vai eikö hänellä vain ollut varaa niitä ostaa. 

Niin mutta miksi? Jos ei kerran ole ollut tekemisissä.

Vierailija
99/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä. Pääosan esittäjä on jo poistunut niin sanotusti paikalta. 

Vierailija
100/152 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei luultavasti tule menemään isänsä hautajaisiin. En "maanittele" tai kontrolloi aikuisten lasteni tekemisiä muutenkaan, joten tämäkään asia ei minulle kuulu. Osallistuvat tai eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä