Millaisia sairauksia teillä on,joista ihmisillä on ihan väärät käsitykset tai ennakkoluuloja? Aloitan: atopia ja
"Kyllä mullakin kuivuu iho talvella". "Kauhea kun pahannäköinen tarttuuko se?" "Oletko koettanut rasvata?"
Kommentit (121)
(Ruoka-aine)allergia
-Tämä on allergiatonta (laktoositonta) maitoa, miksi se ei muka käy...
-Pirkkokin voi syödä tätä ja sillä on allergia... (Pirkko on allerginen kananmunalle, minä maidolle ja vehnälle)
-Tämä on gluteenitonta (mutta siinä on vehnän tärkkelystä)
-Allergiat pitää siedättää (siedätys tehdään tarkan ohjelman mukaan, ei niin että juhlissa syödään mitä sattuu)
-Minäkin olen allerginen porkkanalle ja silti syön sitä, otan vain allergialääkkeen sitten (Lieviä allergiaoireita voi siedättää juuri noin, mutta vakavissa allergioissa siedätys tehdään tarkan ohjelman mukaan tai oireita aiheuttavaa vältetään täysin)
-Näihin juhliin ilmoittautui 10 allergista ja niistä vain sinä pyysit oman ruokavalion mukaisen annoksen (niimpä... Lievistä allergiaoireista kärsivä voi syödä tietyissä rajoissa myös allergisoivaa ruokaa. Ei ole kohteliasta varata oman dietin mukaista ruokaa ja syödäkin sitten normaalia)
-viime vuonnahan sinä söit/et syönyt vehnää (allergiat voi puhjeta yhtä-äkkiä ja siedättyä pikkuhiljaa. Tietyt ristiallergiat oireilevat vain tiettyyn aikaan vuodesta/oireilevat sillpoin voimakkaammin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sairauksista johtuu vääristä elintavoista. Uskon tämän väitteen itsekin täysin. Sorry, vähän ohi aiheen tämä vastaus.
Siitä huolimatta minulla on paha, kuiva, ihottuma joka talvi eli atooppinen iho ja punaisia kutiavia läikkiä. En ole päässyt kiinni mitä teen väärin. Ilmankostutinkin on käytössä. Syön erityisen terveellisesti. Villavaatteita en siedä, enkä käytä. Kesällä aurinko auttaa ja siitä nautinkin.
Toki tiedän, että geeneistäkin voi johtua ja stressistä. Ihotautilääkärillä käynnistä ei ole mitään hyötyä, kun ei hoida vaivaa, vaan oiretta. Eivät vaan osaa.
Puhdista elimistösi myrkyistä...alkaa ihokin tervehtyä ilman mitään voiteita.
Minulla atooppinen iho, enkä käytä voiteita. Ne eivät imeydy, vaan jäävät pintaan ja samaan aikaan iho kipuilee kuivuuttaan. Ilman rasvoja pysyy nippanappa siedettävänä.
Punaiset kuivat renkaat talvisin saan rauhoittumaan hunajalla. Hunajaa iholle ja saunaan. Menee monta päivää ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Burn out.
"Nukut vaan pari yötä hyvin, niin kyllä se siitä." - oireena unettomuus -
"Otat vain itseäsi niskasta kiinni." - Sehän on minut tähän tilaan ajanut, kun elin sinnitellyt ja sisukkaasti tehnyt enemmän kuin olisin oikeasti jaksanut. -
"Miten sinulla voi olla burn out, kun et edes töissä käy?" (olen sairastunut uupumukseen vanhempainvapaalla)
Tuohon unettomuuteen liittyen (podin sitä rajusti toistakymmentä vuotta, nykyään paljon lievemmin) ärsyttävintä oli kuulla, et älä välitä, jos et nuku yhtenä yönä, se uni kyl tulee, kun on tarpeeksi väsynyt. Yleensä nukuin aamupäivällä sen pari-kolme tuntia, jotta pysyin hengissä. Pahimmillaan valvoin lähes kolme vuotokautta. Kerrakin olin reissussa, ja aamupäivänukkuminen ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä todeta, että niin migreeni, suolistosairaudet, levottomat jalat, masennus, unettomuus, kilpirauhasongelmat, MS-tauti, suuri osa syövistä, jne johtuvat suurimmaksi osaksi vääristä elintavoista.
Oikea ravinto => jaksat liikkua => nukut hyvin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Geenit vaikuttavat vain noin 20 % ja huonot geenit eivät automaattisesti tarkoita sairauksia, pitää vaan elää vielä tarkemmin.
Ja terveellisestä elämästä myös nauttii, toisin kuin jotkut väittävät. Mitenpä muuten, kun ravinto vaikuttaa myös aivojen välittäjäaineisiin eli mielialaan. Ja hyvin nukkuneena, kaikki on paremmin. Tietoa näistä on nykyään saatavilla helposti.
Ikävä todeta, että täällä tallustaa kaltaisiasi tyhmiä, jotka jauhavat paskaa eivätkä ymmärrä asioita.
Olisin voinut olla tuo paremmin tietäjä, ennenkuin sairastuin. Elin todella terveellisesti, kaikilla mittapuilla ja voin todella hyvin. Sitten sairastuin, ja se muutti kaiken. Nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sairauksista johtuu vääristä elintavoista. Uskon tämän väitteen itsekin täysin. Sorry, vähän ohi aiheen tämä vastaus.
Siitä huolimatta minulla on paha, kuiva, ihottuma joka talvi eli atooppinen iho ja punaisia kutiavia läikkiä. En ole päässyt kiinni mitä teen väärin. Ilmankostutinkin on käytössä. Syön erityisen terveellisesti. Villavaatteita en siedä, enkä käytä. Kesällä aurinko auttaa ja siitä nautinkin.
Toki tiedän, että geeneistäkin voi johtua ja stressistä. Ihotautilääkärillä käynnistä ei ole mitään hyötyä, kun ei hoida vaivaa, vaan oiretta. Eivät vaan osaa.
Aivan niin. Jos vain hoitaisit ihoasi, niin sulla ei olisi tuota ongelmaa.
Alapeukuttajille tiedoksi, että kommentti oli piikki edelliselle kirjoittajalle, joka oli ensimmäisessä kappaleessaan todennut useimpien sairauksien olevan omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä todeta, että niin migreeni, suolistosairaudet, levottomat jalat, masennus, unettomuus, kilpirauhasongelmat, MS-tauti, suuri osa syövistä, jne johtuvat suurimmaksi osaksi vääristä elintavoista.
Oikea ravinto => jaksat liikkua => nukut hyvin. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Geenit vaikuttavat vain noin 20 % ja huonot geenit eivät automaattisesti tarkoita sairauksia, pitää vaan elää vielä tarkemmin.
Ja terveellisestä elämästä myös nauttii, toisin kuin jotkut väittävät. Mitenpä muuten, kun ravinto vaikuttaa myös aivojen välittäjäaineisiin eli mielialaan. Ja hyvin nukkuneena, kaikki on paremmin. Tietoa näistä on nykyään saatavilla helposti.
Ikävä todeta, että täällä tallustaa kaltaisiasi tyhmiä, jotka jauhavat pask
Noinhan siinä käy. Terveelle ylimielisyys on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levottomat jalat. Pahimmillaan yhtä h*lvettiä.
Kokeilepa kuurina b-vitamiinit tuplana ja sen jälkeen kaikki kofeiinijutut kolajuomia myöten pois iltakuuden jälkeen. Itselläni tuo auttoi, kun vaiva oli pahimmillaan. Niksit bongasin Uniliiton Levottomat jalat -vihkosesta, jonka löysin terkkarista. Näyttää nuo niksit löytyvän myös tuon järjestön nettisivuilta.
Olen eri, mutta syön päivittäin b-vitamiinia enkä ikinä juo kofeiinia aamukahvin jälkeen. Tila pahenee aina uuden lääkkeen myötä, pari viikkoa on tuskaa, sitten hellittää. Mutta aina ei ole selittävää tekijää, kun oireilu pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ihmiset kuvittelevat että aikuisiän aknesta kärsivä olisi kiitollinen, kun hänelle annetaan ihonhoitovinkkejä tai kerrotaan miten kumminkaimaa auttoi se että lopetti maitotuotteiden käytön. Mutta ei, en todellakaan halua tulla muistutetuksi rumasta ihostani, en varsinkaan silloin jos olen huolella meikannut sitä piiloon ja kaunistautunut jotain juhlia varten. Voin luvata että olen jo kokeillut jokaista keinoa mitä näillä ihmisillä on tarjota ja lopulta tajunnut sen että ihotautilääkäriltä saatavat lääkkeet on ainoa mikä auttaa edes vähän.
Käytätkö apteekin akneihon tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla atooppinen iho, enkä käytä voiteita. Ne eivät imeydy, vaan jäävät pintaan ja samaan aikaan iho
Voiteet laitetaan kostealle iholle (eli joka päivä suihkuun) ja kasvoille laitetaan kasvovettä voiteen alle.
Sama. Itsellä atooppista ihoa kuivalla ilmalla ym.
Olen saanut neuvoja mm. Että syön liikaa sokeria (en juuri lainkaan), että ruokavaliossa on jotain puutteita, että pesen liikaa käsiä....... Ym ym. Onneksi on myös niitä ihmisiä jotka ymmärtävät etteivät ymmärrä eivätkä neuvo kun eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ihmiset kuvittelevat että aikuisiän aknesta kärsivä olisi kiitollinen, kun hänelle annetaan ihonhoitovinkkejä tai kerrotaan miten kumminkaimaa auttoi se että lopetti maitotuotteiden käytön. Mutta ei, en todellakaan halua tulla muistutetuksi rumasta ihostani, en varsinkaan silloin jos olen huolella meikannut sitä piiloon ja kaunistautunut jotain juhlia varten. Voin luvata että olen jo kokeillut jokaista keinoa mitä näillä ihmisillä on tarjota ja lopulta tajunnut sen että ihotautilääkäriltä saatavat lääkkeet on ainoa mikä auttaa edes vähän.
Käytätkö apteekin akneihon tuotteita?
En, ne kuivattaa ihoa liikaa. Olisiko sinullakin siis annettavana joku hyvä neuvo jota en ole pyytänyt?
Vierailija kirjoitti:
-viime vuonnahan sinä söit/et syönyt vehnää (allergiat voi puhjeta yhtä-äkkiä ja siedättyä pikkuhiljaa. Tietyt ristiallergiat oireilevat vain tiettyyn aikaan vuodesta/oireilevat sillpoin voimakkaammin)
Olen keliaakikko, ja kerran leipää syödessäni yksi tyyppi totesi vähän voitonriemuisena, että syöthän sinä näköjään leipää (tyylillä, että kiinni jäit huomionhakija) :D
Niin, se syömäni leipä tosiaan oli gluteenitonta. Mutta jostain syystä osa mieltää yhä keliakian = ei voi syödä leipää. Jolloin toki myös neuvot keliaakikoille on tyyliä "eihän se ole hankalaa, jätät vaan leivät syömättä".
Enkä nyt tarkoita, että kaikesta tarvitseekaan tietää. Mutta kommentoinnin voisi silloin jättää pois. Kysyä toki saa ainakin minulta.
MS.
Joko kauhistellaan että voi ei osanotto joudut pian pyörätuoliin ja palveluasuntoon (koska jollekin tiedetylle tapaukselle 70-luvulla ennen lääkityksiä kävi näin)
Tai toiseen suuntaan, että "ai ei tuo ole edes paha koska mun veljen kissan naapurilla on tuo ja se aiheuttaa sille vaan jotain näköhaittaa". No kiva sille tyypille sitten, itselläni se on aiheuttanut pysyviä muutoksia liikuntakykyyn ja pidätyskykyyn ja perhe jäi perustamatta tämän takia koska oma toimintakyky ei riitä ja diagnoosin saannin aikainen poikaystävä myös reagoi sairauteen niin huonosti että päädyin eroamaan enkä ole sittemmin uskaltanut seurustella. Niin ja sen aiheuttanut, että olen täysin työkyvytön ja lisäksi minulla on aivan jäätävät hermokivut kasvoissa, jaloissa ja toisessa kädessä, että juuh. Pyörätuolissakin on tullut oltua pahenemisvaiheen aikana. Mutta pääsääntöisesti sairaus ei näy useimpina aikoina mitenkään päällepäin, eivätkä nekään ihmiset jotka tietävät diagnoosistani oikein ymmärrä miten paljon kärsimystä se aiheuttaa henkisesti ja fyysisesti. Lääkkeet joilla kivut saisi kuriin ovat niin vahvoja että viimeinenkin muu toimintakyky menee, eli lähinnä kärvistelen kovissa kivuissa.
Eivät ihmiset toki ilkeyttään ole tietämättömiä, kyseessä on vain todella monimuotoinen ja yksilöllinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levottomat jalat. Pahimmillaan yhtä h*lvettiä.
Kokeilepa kuurina b-vitamiinit tuplana ja sen jälkeen kaikki kofeiinijutut kolajuomia myöten pois iltakuuden jälkeen. Itselläni tuo auttoi, kun vaiva oli pahimmillaan. Niksit bongasin Uniliiton Levottomat jalat -vihkosesta, jonka löysin terkkarista. Näyttää nuo niksit löytyvän myös tuon järjestön nettisivuilta.
Olen eri, mutta syön päivittäin b-vitamiinia enkä ikinä juo kofeiinia aamukahvin jälkeen. Tila pahenee aina uuden lääkkeen myötä, pari viikkoa on tuskaa, sitten hellittää. Mutta aina ei ole selittävää tekijää, kun oireilu pahenee.
Itse otin aamulla Beroccan ja illalla Neurobion Forten, ehkä noin kuukauden ja koivet rauhoittuvat. Aina mulla on ollut taipumus noihin, on ilmeisesti perimässä saatu vaiva. Parikymmentä vuotta sitten sain aikuisiällä diagnoosin DM1 ja lääkityksen aloittamisen jälkeen RL roihahti oikein kunnolla. D-kontrollissa lääkäri jo ehdotteli parkinson-lääkkeitä, mutta sanoin kokeilevani olla ilman lisälääkkeitä. Nykysin riittää magnesium muutamana iltana, kun jalkapohjia alkaa kopistella ja muistaa tuon kofeiinirajoituksen, muuten myös teen osalta. Tiesitkö muuten, että noita Neurobioneita ei edes saa syödä jatkuvasti?
Mitä ihmeen sketsihahmoja nää on, joiden mielestä kaikki sairaudet johtuu omista elintavoista? Onko Niuvanniemessä taas avoimet ovet?
10v lapsellani on ollut atopia vauvasta lähtien. Ei mikään superpaha, mutta näkyvästi sitä kuitenkin sairastaa. Anoppi neuvoo JOKA KERTA lapsen tavatessaan rasvaamaan lapsea. Ei vain suostu ymmärtämään, ettei atopia ole sama kuin kuiva iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla atooppinen iho, enkä käytä voiteita. Ne eivät
"Voiteet laitetaan kostealle iholle (eli joka päivä suihkuun) ja kasvoille laitetaan kasvovettä voiteen alle."
Niin? Miksi kuvittelet, etten ole kokeillut tuotakin jo? Kasvovettä käytän, en voiteita. Perustelun kirjoitin jo tuohon ensimmäiseen kommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä todeta, että olet väärässä ainakin MS-taudin suhteen. Sitä ei elintavoilla ainakaan paranneta. Ja kilpirauhasen vajaatoiminta on usein MS-taudin liitännäissairaus.
MS-tauti ei ole mielisairaus, eikä se parane ruokavaliolla eikä ottamalla itseään niskasta kiinni. Ei edes ulkoilemalla enemmän. Ja ei, en ole juovuksissa vaikka horjuisin.
Tyttärellä myös tuo skitsoaffektiivinen häiriö. Mikä lääke sinulla siihen auttaa? Puhkesiko jonkun stressin seurauksena?