Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia sairauksia teillä on,joista ihmisillä on ihan väärät käsitykset tai ennakkoluuloja? Aloitan: atopia ja

Vierailija
15.11.2025 |

"Kyllä mullakin kuivuu iho talvella". "Kauhea kun pahannäköinen tarttuuko se?" "Oletko koettanut rasvata?"

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi.

"Mullakin on kovat kuukautiskivut"

"Semmosta naisen elämä on"

"Mikset vaan syö pillereitä"

"Mikset vaan käy leikkauksessa"

"Miten sä nyt noin kipeä oot"

Joo kiitti hei, voisko ne naamat vaan pitää kiinni?

Migreeni.

"Joo mullakin on pää kipee"

"Otat vaan Buranan"

"Ei kai se nyt niin paha oo"

Jäätävä myötähäpeä tulee tällaisista kommenteista ja asenteista. Miten on niin vaikeaa olla kommentoimatta toisten sairauksia? Jätetään sairaalle itselleen ja lääkärille nuo kaiken maailman arviot.

Vierailija
102/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana oli ihottumia, rystyset halki melkein luuhun asti. Kerran joku sanoi että ihosi on raja itsen ja maailman välillä ja nyt ajateltuna niin oli. Seurasi vuosikymmenten viina ja tupakkakuuri jolloin tuli varmasti jotain formaldehydiä niin ettei mikään tunnu. Täysin raittiina ollut jo vuosia, ja liikun paljon. Ei vaivaa ihottumat enää. 

Tarkoitan ap, että ihottuma voi olla välivaihe josta pääset ajan myötä. Liikuntaa kannattaa jokatapauksessa harrastaa. 

Jaa. Itselläni tämä ainoa altistava tekijä on kylmyys. Kesällä ja vähintään n. +10 asteen lämpötilassa kädet on kunnossa.

Sen alle kun mennään, niin alkaa kipeä ihottuma. Iho retkeilee taivekohdista, lopulta pelkkä käsienpesu on todella kivuliasta. Ihottuman kaveriksi nousee toisinaan myös nokkosihottumaa, siis niitä pieniä näppylöitä.

Ei siihen elintavat auta, en tupakoi enkä käytä alkoholia kuin pari viinipulloa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sairauksista johtuu vääristä elintavoista. Uskon tämän väitteen itsekin täysin. Sorry, vähän ohi aiheen tämä vastaus.

Siitä huolimatta minulla on paha, kuiva, ihottuma joka talvi eli atooppinen iho ja punaisia kutiavia läikkiä. En ole päässyt kiinni mitä teen väärin. Ilmankostutinkin on käytössä. Syön erityisen terveellisesti. Villavaatteita en siedä, enkä käytä. Kesällä aurinko auttaa ja siitä nautinkin.

Toki tiedän, että geeneistäkin voi johtua ja stressistä. Ihotautilääkärillä käynnistä ei ole mitään hyötyä, kun ei hoida vaivaa, vaan oiretta. Eivät vaan osaa. 

Puhdista elimistösi myrkyistä...alkaa ihokin tervehtyä ilman mitään voiteita.

Minulla atooppinen iho, enkä käytä voiteita. Ne eivät imeydy, vaan jäävät pintaan ja samaan aikaan iho kipuilee kuivuuttaan. Ilman rasvoja pysyy nippanappa siedettävänä. 

Punaiset kuivat renkaat talvisin saan rauhoittumaan hunajalla. Hunajaa iholle ja saunaan. Menee monta päivää ilman ongelmia.

Hei, kiitos vinkistä. Pitää koittaa heti tänään. Minä otan mielelläni vastaan vinkkejä, paljon olen kokeillut, mutta en kaikkea.

Vierailija
104/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä todeta, että niin migreeni, suolistosairaudet, levottomat jalat, masennus, unettomuus, kilpirauhasongelmat, MS-tauti, suuri osa syövistä, jne johtuvat suurimmaksi osaksi vääristä elintavoista. 

Ikävä todeta, että olet väärässä ainakin MS-taudin suhteen. Sitä ei elintavoilla ainakaan paranneta. Ja kilpirauhasen vajaatoiminta on usein MS-taudin liitännäissairaus.

Niin, eipä niitä kaikkia sairauksia voi elintavoilla parantaa, mutta EHKÄISTÄ voi. Esim. MS-tauti, reuma, kilpirauhasongelmat, monet mielen ongelmat, osa syövistä jne.

Tämä ei ole mikään minun ikävä mielipide vaan ihan tieteellistä faktaa. Ei ihan näin yksiselitteistä, mutta valitettavan totta. Ja terveelliset elintavat, eivät tarkoita sitä, että olet normaalipainoinen, et tupakoi, etkä käytä päihteitä, vaan paljon, paljon muuta. Terveydenhoitohenkilöstö ei ymmärrettävistä syistä syyllistä potilaita, mutta täällä anonyyminä voi laukoa näitä totuuksia. 

Minä olen aina yhtä yllättynyt, kuinka moni ihminen ei tiedä asiaa. 

Vierailija
105/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ihmiset kuvittelevat että aikuisiän aknesta kärsivä olisi kiitollinen, kun hänelle annetaan ihonhoitovinkkejä tai kerrotaan miten kumminkaimaa auttoi se että lopetti maitotuotteiden käytön. Mutta ei, en todellakaan halua tulla muistutetuksi rumasta ihostani, en varsinkaan silloin jos olen huolella meikannut sitä piiloon ja kaunistautunut jotain juhlia varten. Voin luvata että olen jo kokeillut jokaista keinoa mitä näillä ihmisillä on tarjota ja lopulta tajunnut sen että ihotautilääkäriltä saatavat lääkkeet on ainoa mikä auttaa edes vähän. 

Käytätkö apteekin akneihon tuotteita?

En, ne kuivattaa ihoa liikaa. Olisiko sinullakin siis annettavana joku hyvä neuvo jota en ole pyytänyt?

Ja vältät kaikkea missä on öljyjä, hajusteita ja luonnonaineita?

Vierailija
106/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppa ja ebola.

Vierailija
107/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Kukaan ei ole koskaan kuullutkaan siitä ja ymmärrän sen, on kohtuu harvinainen. Ihmisiä kuitenkin aina pelottaa tuo skitso-osio. Yritän olla asian kanssa avoin, mutta ihan kaikille en kuitenkaan halua kertoa. 

Minulla on myös crohnin tauti. Siihenkin saa välillä ohjeita olla syömättä sitä tai tätä. Yleensä ihmiset ymmärtävät kuitenkin, että kyseessä on autoimmuunisairaus ja vain oikea lääkitys toimii. 

Tyttärellä myös tuo skitsoaffektiivinen häiriö. Mikä lääke sinulla siihen auttaa? Puhkesiko jonkun stressin seurauksena?

Ensin aloitettiin Leponex isolla annoksella, mutta siitä aiheutui runsaasti haittoja. Viime keväänä aloitettiin Reagila, joka on minulla toiminut todella hyvin. Leponex on voitu vähentää ihan muruseen

Ok, kiitos vastauksesta! Tyttärellä myös toi Leponex. Aluksi siitä sanottiin, ettei sitä voi koskaan lopettaa, eikä edes vähentää. Pari vuotta sitten vaihtui lääkäri, joka on suostunut vähentää, mut todella hitaasti ja pieniä vähennyksiä kerralla. Haittavaikutuksia todella on. 

Selvitän tuon sinun käyttämän lääkkeen, en ole ennen siitä edes kuullut. 

Vierailija
108/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä todeta, että niin migreeni, suolistosairaudet, levottomat jalat, masennus, unettomuus, kilpirauhasongelmat, MS-tauti, suuri osa syövistä, jne johtuvat suurimmaksi osaksi vääristä elintavoista. 

Ikävä todeta, että olet väärässä ainakin MS-taudin suhteen. Sitä ei elintavoilla ainakaan paranneta. Ja kilpirauhasen vajaatoiminta on usein MS-taudin liitännäissairaus.

Niin, eipä niitä kaikkia sairauksia voi elintavoilla parantaa, mutta EHKÄISTÄ voi. Esim. MS-tauti, reuma, kilpirauhasongelmat, monet mielen ongelmat, osa syövistä jne.

Tämä ei ole mikään minun ikävä mielipide vaan ihan tieteellistä faktaa. Ei ihan näin yksiselitteistä, mutta valitettavan totta. Ja terveelliset elintavat, eivät tarkoita sitä, että olet normaalipainoinen, et tupakoi, etkä käytä päihteitä, vaan paljon, paljon muuta. Terveydenhoitohenkilöstö ei ymmärrettävistä syistä syyllistä potilaita, mutta täällä anonyyminä voi laukoa näitä totuuksia. 

Sain diagnoosin, kun olin 22-vuotias. Kuinka moni sen ikäinen ajattelee järkevästi elintapojaan? Siihen elämänvaiheeseen kuuluu luulo omasta kuolemattomuudesta.

Vierailija
109/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ihmiset kuvittelevat että aikuisiän aknesta kärsivä olisi kiitollinen, kun hänelle annetaan ihonhoitovinkkejä tai kerrotaan miten kumminkaimaa auttoi se että lopetti maitotuotteiden käytön. Mutta ei, en todellakaan halua tulla muistutetuksi rumasta ihostani, en varsinkaan silloin jos olen huolella meikannut sitä piiloon ja kaunistautunut jotain juhlia varten. Voin luvata että olen jo kokeillut jokaista keinoa mitä näillä ihmisillä on tarjota ja lopulta tajunnut sen että ihotautilääkäriltä saatavat lääkkeet on ainoa mikä auttaa edes vähän. 

En, ne kuivattaa ihoa liikaa. Olisiko sinullakin siis annettavana joku hyvä neuvo jota en ole pyytänyt?

Ja vältät kaikkea missä

Ymmärryksessäsi taitaa olla jotain aika perustavan laatuista vikaa. En ole pyytänyt sinulta mitään neuvoja, älä siis niitä anna.

Vierailija
110/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään minun ikävä mielipide vaan ihan tieteellistä faktaa. Ei ihan näin yksiselitteistä, mutta valitettavan totta. Ja terveelliset elintavat, eivät tarkoita sitä, että olet normaalipainoinen, et tupakoi, etkä käytä päihteitä, vaan paljo

Ja ne muut taas ollaan yllättyneitä sun pohjattomasta typeryydestä. Terveelliset elämäntavat on aina suositeltavia kaikille ja niillä voi ehkäistä monia sairauksia, mutta vain imbesilli kuvittelee olevansa niin kaikkivoipa, ettei sairaudet iske kun vaan Tekee Oikein. Voi j u m a l a u t a.

Vierailija
111/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia, en tätä diagnoosiani mainosta kun on niin leimaava. Minulla ei ole ollut psykoottisia oireita 15 vuoteen. Elän ihan normaalia elämää, työskentelen sossuna aikuispuolella, omistan omakotitalon, olen naimisissa ja kahden lapsen äiti jne. 

Komppaan. Minulla on kaksisuuntainen. Ei oireita yli 20 vuoteen ja tabu naamaan iltaisin, niin serotoniinitaso pysyy tasaisena. 

Itse en mainosta, mutta en myöskään salaa mitenkään, koska haluan, että väärät käsitykset murtuvat joskus ja haluan myös osoittaa vertaistukea muille. 

asianajaja 

Myönnän, että minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että skitsofreniassa ongelmana on liikaa dopamiini. Onko siis serotoniinilla myös osuutensa asiassa?

Vierailija
112/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosi.

"Mullakin on kovat kuukautiskivut"

"Semmosta naisen elämä on"

"Mikset vaan syö pillereitä"

"Mikset vaan käy leikkauksessa"

"Miten sä nyt noin kipeä oot"

Joo kiitti hei, voisko ne naamat vaan pitää kiinni?

Migreeni.

"Joo mullakin on pää kipee"

"Otat vaan Buranan"

"Ei kai se nyt niin paha oo"

Jäätävä myötähäpeä tulee tällaisista kommenteista ja asenteista. Miten on niin vaikeaa olla kommentoimatta toisten sairauksia? Jätetään sairaalle itselleen ja lääkärille nuo kaiken maailman arviot.

Myoomat: niitä tulee lähes kaikille, nehän on hyvänlaatuisia, ai kovat kivut -monilla on menkkakipuja, kipulääke vain huuleen (ei auttanut mikään lääke), runsas vuoto ja anemia -syö rautaa...

Nämä monet olivat myös lääkärien kommentteja. Eikä alkuun aiottu kohtua poistaa, koska nykyään pyritään säästämään mahdollisimman pitkään. Kerran kuorittiin, ongelma palasi nopeasti ja entistä pahempana. Onneksi lääkäri teki pikaisen päätökseen suoraan kohdunpoistoon, vaikka, hänen sanojen mukaan, voi tulla hänelle sanomista. 

Kohdunpoisto piti tehdä tähystysleikkauksena, mutta koko vatsa oli avattu. Kohtu oli kooltaan kymmenkertainen, lisäksi löyty kystia. Kirurgi sanoi jälkeenpäin, että mun on täytynyt olla todella kipeä. Niin. Olin. Ei vaan uskottu.

Ai niin, menetin työni, koska esimies epäili, että juon liikaa. 

Vierailija
113/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana oli ihottumia, rystyset halki melkein luuhun asti. Kerran joku sanoi että ihosi on raja itsen ja maailman välillä ja nyt ajateltuna niin oli. Seurasi vuosikymmenten viina ja tupakkakuuri jolloin tuli varmasti jotain formaldehydiä niin ettei mikään tunnu. Täysin raittiina ollut jo vuosia, ja liikun paljon. Ei vaivaa ihottumat enää. 

Tarkoitan ap, että ihottuma voi olla välivaihe josta pääset ajan myötä. Liikuntaa kannattaa jokatapauksessa harrastaa. 

Jaa. Itselläni tämä ainoa altistava tekijä on kylmyys. Kesällä ja vähintään n. +10 asteen lämpötilassa kädet on kunnossa.

Sen alle kun mennään, niin alkaa kipeä ihottuma. Iho retkeilee taivekohdista, lopulta pelkkä käsienpesu on todella kivuliasta. Ihottuman kaveriksi nousee toisinaan myös nokkosihottumaa, siis niitä pieniä näppylöitä.

Ei siihen elintavat auta, en tupakoi en

En tiedä, onko sama, kuin minulla oli raskausien yhteydessä. Ihoon tuli ensin pieniä näppyjä, sitten pieniä vesikelloja, lopulta todella syvät haavat. Jalkapohjiin ja kämmeniin. Ihotautilääkäri kirjoitti jonkun sekoitteen, joka sit apteekissa valmistettiin. Sillä ei siis ollut nimeä, tai sellaista ei putkilossa lukenut  ja oli sellaista myrkkyä, etten saanut vauvaan koskea. Tämä toistui molempien raskauksien/vauva-ajan ajan, mutta sen jälkeen ei ole toistunut, noin pahana ainakaan.

Kerran tulehtu nivusissa imusolmukkeet, kun varpaan alta oli bakteeri livahtanut.

Vierailija
114/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on just tätä, annetaan neuvoja joita ei kysytty. Varmasti tarkoitetaan hyvää, mutta kun ihmiset yleensä ovat perehtyneet sairauteensa niin neuvojen sijaan voisi vaikka kysellä miten toinen pärjää. Helposti, varmasti tarkoittamattaan, voi tulla vähätelleeksi toisen tilannetta. 

Yksi vaiva johon kaikilla on muka hyviä neuvoja on unettomuus. Olen lukemattomat kerrat purrut hammasta kun parin tunnin yöunien jälkeen on joutunut kuuntelemaan vinkkejä siitä miten kannattaa nukkua pimeässä huoneessa tai välttää sinistä valoa ja kahvin juontia illalla. Eiköhän jokainen unettomuudesta kärsivä ole ottanut kaikki tuollaiset peruskeinot jo aika kauan sitten käyttöön. Paras oli silti yksi työkaveri, joka silmät pyöreänä ihmetteli että ei voi väsyttää jos tulee vasta kahdeksaksi töihin, hän itse kun tuli jo kuudeksi. Ei mitenkään tajunnut sitä että jos uni tulee vasta viideltä niin kyllä silloin hiukan voi olla väsynyt. 

Vierailija
115/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään minun ikävä mielipide vaan ihan tieteellistä faktaa. Ei ihan näin yksiselitteistä, mutta valitettavan totta. Ja terveelliset elintavat, eivät tarkoita sitä, että olet normaalipainoine

inen, et tupakoi, etkä käytä päihteitä, vaan paljon, paljon muuta. Terveydenhoitohenkilöstö ei ymmärrettävistä syistä syyllistä potilaita, mutta täällä anonyyminä voi laukoa näitä totuuksia. 

Sain diagnoosin, kun olin 22-vuotias. Kuinka moni sen ikäinen ajattelee järkevästi elintapojaan? Siihen elämänvaiheeseen kuuluu luulo omasta kuolemattomuudesta.

Ikävä kuulla.18 vuotiaaksi vastuussa ovatkin vanhempasi periaatteessa. Nykyään mennään metsään jo jatkuvilla lääkityksillä vauvaiästä alkaen. Antibiootteja, ADHD, mielilala jne lääkityksiä lapsille. Ruokailut ovat mitä ovat. Suolisto tuhottu jo ennen kuin on aikuiseksi selvitty. Lääketiede on medikalisoitunutta, joten sieltä ei löydy muuta kuin pilleri vaivaan kuin vaivaan. Oireet hoidetaan pois, mutta syytä ei tarpeeksi tutkita, kun ei ole resursseja. Mutta valintojahan näistä suurin osa on.

Vierailija
116/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia 

" Ei tässä ole laktoosia, kyllä sinä voit syödä tätä!"

- juu, ei ole sama asia!

" Ei kai se haittaa, jos nyt vähän syö vehnää!"

- juu, kyllä haittaa!

Vierailija
117/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on just tätä, annetaan neuvoja joita ei kysytty. Varmasti tarkoitetaan hyvää, mutta kun ihmiset yleensä ovat perehtyneet sairauteensa niin neuvojen sijaan voisi vaikka kysellä miten toinen pärjää. Helposti, varmasti tarkoittamattaan, voi tulla vähätelleeksi toisen tilannetta. 

Yksi vaiva johon kaikilla on muka hyviä neuvoja on unettomuus. Olen lukemattomat kerrat purrut hammasta kun parin tunnin yöunien jälkeen on joutunut kuuntelemaan vinkkejä siitä miten kannattaa nukkua pimeässä huoneessa tai välttää sinistä valoa ja kahvin juontia illalla. Eiköhän jokainen unettomuudesta kärsivä ole ottanut kaikki tuollaiset peruskeinot jo aika kauan sitten käyttöön. Paras oli silti yksi työkaveri, joka silmät pyöreänä ihmetteli että ei voi väsyttää jos tulee vasta kahdeksaksi töihin, hän itse kun tuli jo kuudeksi. Ei mitenkään tajunnut sitä että jos uni tulee vast

Hei, älä unohda unihygieniaa!! Siitä pitää ihan jokaisen kertoa ihan aina!

Vierailija
118/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, ne kuivattaa ihoa liikaa. Olisiko sinullakin siis annettavana joku hyvä neuvo jota en ole pyytänyt?<

Ymmärryksessäsi taitaa olla jotain aika perustavan laatuista vikaa. En ole pyytänyt sinulta mitään neuvoja, älä siis niitä anna.

Eli et kehtaa kertoa :D

Ps. En ole antanut ainuttakaan neuvoa

Vierailija
119/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se sinun mielenhäiriösi?

Vierailija
120/121 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia, en tätä diagnoosiani mainosta kun on niin leimaava. Minulla ei ole ollut psykoottisia oireita 15 vuoteen. Elän ihan normaalia elämää, työskentelen sossuna aikuispuolella, omistan omakotitalon, olen naimisissa ja kahden lapsen äiti jne. 

Komppaan. Minulla on kaksisuuntainen. Ei oireita yli 20 vuoteen ja tabu naamaan iltaisin, niin serotoniinitaso pysyy tasaisena. 

Itse en mainosta, mutta en myöskään salaa mitenkään, koska haluan, että väärät käsitykset murtuvat joskus ja haluan myös osoittaa vertaistukea muille. 

asianajaja 

Myönnän, että minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että skitsofreniassa ongelmana on liikaa dopamiini. Onko siis serotoniinilla myös osuutensa asiassa?

Sinun tapauksessasi ratkaiseva tekijä on täyshulluus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme