Millaisia sairauksia teillä on,joista ihmisillä on ihan väärät käsitykset tai ennakkoluuloja? Aloitan: atopia ja
"Kyllä mullakin kuivuu iho talvella". "Kauhea kun pahannäköinen tarttuuko se?" "Oletko koettanut rasvata?"
Kommentit (27)
Migreeni. On muka pelkkää päänsärkyä joka lähtee kyllä särkylääkkeellä, lisäksi on vain tekosyy saikuttaa. Todellisuudessa mulla on näköhäiriöitä eli en näe kunnolla niiden vuoksi. Lisäksi pää on todella kipeä monen tunnin ajan vaikka näköhäiriöt olisi jo lähteneet pois. Olisin erittäin mielelläni ilman migreeniä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Sehän joidenkin mielestä vain muotisairaus jonka kaikki naiset haluaa itselleen. No mä sain sen sädehoidon seurauksena. Ei ole siis ollut kilpirauhasessa syöpää, mutta muualla oli ja kilpirauhanen oli sädetysalueella.
Astman myötä hengitysvaikeudet voimakkaista hajusteista. On mua korvien välissä tuo vika. No ei ole. En voi mitään sille, että mulla vaikeutuu hengitys voimakkaista hajusteista. Mielummin olisin ilman astmaa.
Krooninen verisyöpä. Tämän kanssa voi oikeasti elää vuosikymmeniä aika normaalisti, jos ei toteudu se pieni mahdollisuus, että muuntuu pahemmaksi.
Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Kukaan ei ole koskaan kuullutkaan siitä ja ymmärrän sen, on kohtuu harvinainen. Ihmisiä kuitenkin aina pelottaa tuo skitso-osio. Yritän olla asian kanssa avoin, mutta ihan kaikille en kuitenkaan halua kertoa.
Minulla on myös crohnin tauti. Siihenkin saa välillä ohjeita olla syömättä sitä tai tätä. Yleensä ihmiset ymmärtävät kuitenkin, että kyseessä on autoimmuunisairaus ja vain oikea lääkitys toimii.
Vierailija kirjoitti:
Epilepsia, ei edes kannata mainita kenellekkään koska monen suhtautuminen sinuun saattaa muuttua sen takia.
Itse en salaile asiaa. Yli 15-vuotta kohtauksettomana. Epilepsia partiales, secundaria generales. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Kukaan ei ole koskaan kuullutkaan siitä ja ymmärrän sen, on kohtuu harvinainen. Ihmisiä kuitenkin aina pelottaa tuo skitso-osio. Yritän olla asian kanssa avoin, mutta ihan kaikille en kuitenkaan halua kertoa.
Minulla on myös crohnin tauti. Siihenkin saa välillä ohjeita olla syömättä sitä tai tätä. Yleensä ihmiset ymmärtävät kuitenkin, että kyseessä on autoimmuunisairaus ja vain oikea lääkitys toimii.
Minulla on sama dg ja olen todella karvaasti saanut kokea, että jos tällaisen diagnoosin omaavalle ihmiselle tapahtuu lisäksi outoja asioita elämässä, ihmiset eivät usko niitä tapahtuneen, vaikka niistä olisi todisteet. Todisteitakin katsotaan niin vahvalla etukäteisoletuksella, että ne vääristyvät aivoissaan.
Ihmisillä on myös täysin väärä käsitys psykooseista, ei tajuta mitä se tarkoittaa eikä sitä, etteivät psykoosit ole kaikilla ihmisillä samanlaisia eivätkä käsitä samoja elementtejä.
Mullakin psykoosisairaus. Tiedetään joku stereotyyppinen oirelista netistä eikä ymmärretä, että diagnoosi voidaan tehdä monin eri perustein ja ilmenee jokaisella eri tavalla. Joillakin ehkä ilmennyt vain tietyssä elämäntilanteessa ja asioiden korjauduttua on täysin oireeton. Tästä ei edes terveydenhuollossa ole ymmärrystä vaan diagnoosin nähtyä tehdään heti tietyt johtopäätökset.