Saako verensokerimittarin ilmaiseksi, jos terveysasemalla sokerinrasitustestissä todetaan heikentynyt sokerinsieto?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvinvointialueesta. Mittari ei maksa kuin pari kymppiä mutta isoin investointi on testiliuskat ja ne saa ilmaiseksi diabeteshoitajan kautta.
Saa, jos hva antaa eli on sopiva diagnoosi. Sitä paitsi moni hva mitoittaa liuskat niin, että ykkönen saa mitata max 5 kertaa päivään ja kakkonen max 2 kertaa viikkoon. Nuo ovat niin vähäisiä kertoja, että vain noilla mittauskerroilla mennään hoidossa pahasti metsään ja lisäsairaudet vaanivat nurkalla liian vähäisen hoidon takia.
Eli Libre tulisi halvimmaksi siis käytössä?
Haluan nimenomaan tietää, mitkä ruuat nostaa verensokeria ja yritän parantaa itseni ruokavaliovalinnoilla, kunhan tiedän, mikä sitä verensokeria nostaa.
En siis halua kakkostyypin diabetesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa muutaman kympin! Voi itku tätä Suomen meininkiä, kun kukaan ei pysty tekemään itse yhtään mitään, vaan aina pitää tulla yhteiskunnan hätiin.
Tätä on hyvinvointivaltio. Voisiko tämän purkaa, pliis?
Tsekkaapa rouva kaikkitietävä, miten paljon liuskat maksavat. Sen totuuden jälkeen jäisi sinultakin tuo laite ostamatta.
Liuskapurkki 50 kpl maksoi 30 euroa apteekissa. Kyllä mun kukkaro vielä kesti tuon, jos pari kertaa viikossa mittaa.
Netistä jos löytää samoja vois olla halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä saa jos sait diagnoosin. sait kai ajan hoitajalle jolta saat tarvittavat välineet tai sitten ne pitää hakea hoitotarvike jakelusta.
Sain siis heikentyneen sokerinsietodiagnoosin. Vielä ei ole puhjennut tyypin 2 diabetes. Olen myös normaalipainoinen (toki ihan siellä ylärajoilla).
ap
Miksi sinä jolla ei edes todettua sairautta saisit mittausvälineet kun ne sairailtakin "otettiin pois."
Katsele nettiä, ei perusmittari paljon maksa. Huomaa, liuskojen pitää olla sille laitteelle sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittarin voi saada ilmaiseksi, mutta mittausliuskoista joutuu maksamaan.
Ei vaan just toisinpäin.
Missäs tuollainen tilanne on? Noita mittareita voi joskus saada itse mittarifirmoilta ihan ilmaiseksi erilaisissa kampanjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö verensokerimittarit maksa noin 100 euroa?
Katso nettiä , kolmella kympillä saa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvinvointialueesta. Joissakin saa toisissa ei, etenkään 2 tyypin diabeetikot. Ei maksa mahdottomia jos ostaa itselleen oman, netissä voit vertailla hintoja.
Jatkan vielä että kannattaa heti alussa mittailla usein ja selvittää mitkä ruoat nostaa verensokeria. Niitä välttämällä vältät hyvällä tuurilla lääkityksen kokonaan. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, usein tosi hankalia. Äläkä usko hoitajaa ja lääkäriä jotka sanoo että kaikkea saa syödä. Saa tietysti jos haluaa aloittaa yhdellä lääkkeellä, ottaa toisen ja kolmannen vuoden päästä ja viiden vuoden päästä piikittää insuliinia. Vhh on ainoa oikea dieetti diabeetikolle jos haima vielä toimii.
Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivosin paljon hiilareita pois ruokavaliosta ja näin normalisoin verensokerin alle puolessa vuodessa. Myös verenpaine asettui hyvälle tasolle. Kolesterolista saan vielä vääntää lääkärin kanssa. Kovasti tyrkyttää statiinia vaan kun en niitä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä saa jos sait diagnoosin. sait kai ajan hoitajalle jolta saat tarvittavat välineet tai sitten ne pitää hakea hoitotarvike jakelusta.
Sain siis heikentyneen sokerinsietodiagnoosin. Vielä ei ole puhjennut tyypin 2 diabetes. Olen myös normaalipainoinen (toki ihan siellä ylärajoilla).
ap
Miksi sinä jolla ei edes todettua sairautta saisit mittausvälineet kun ne sairailtakin "otettiin pois."
Katsele nettiä, ei perusmittari paljon maksa. Huomaa, liuskojen pitää olla sille laitteelle sopivat.
No enhän mä tiennyt, että ne otettiin sairailtakin pois. Kunhan vain kyselin. Nyt selvisi sekin, mitä en olisi tajunnut, että jos haksahtaisin ostamaan halvan parinkympin mittarin, niin ne liuskathan siinä vasta kalliiksi sitten tulevat.
Aion siis kyllä mitata aamupaaston ja sitten aterioiden jälkeen. Eli alussa ainakin 3 kertaa päivässä, jotta näen, missä mennään ja mikä nostaa verensokeria.
ap
Tilaa Temusta. Tosin ei maksa Yliopiston apteekissakaan kuin kolmisen kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan nimenomaan tietää, mitkä ruuat nostaa verensokeria ja yritän parantaa itseni ruokavaliovalinnoilla, kunhan tiedän, mikä sitä verensokeria nostaa.
ap
Hiilihydraatit nostaa verensokeria, vältä niitä. Diabetes on sokeritauti.
Vierailija kirjoitti:
Turha pohtia, Temusta saat sen melkein ilmaiseksi, ja liuskat varsinkin.
Älä nyt tuohon usko. Tiedän tapauksen, jossa nuori mies Kiinassa töissä ollessaan meinasi kuolla kiinalaisten hoitotavoilla DM1:een. Onneksi hänet saatiin hoitoon Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitä suuremmalla syyllä muuta ruokavalio nyt! Ei ole mitään peruuttamatonta vielä tapahtunut. Hyvin pienillä muutoksilla korjaantuu. Vältä viimeiseen asti lääkitystä ja diagnoosia.
Eli jos saisin vinkkejä, mikä mittari plus liuskat tulisivat halvimmaksi, jos aikoo mitata päivittäin?
Eli halpa mittari plus kalliit liuskat ei välttämättä halvin.
Siis jos saan ihan merkkisuosituksia ja jopa nettikauppasuosituksia. Kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa muutaman kympin! Voi itku tätä Suomen meininkiä, kun kukaan ei pysty tekemään itse yhtään mitään, vaan aina pitää tulla yhteiskunnan hätiin.
Tsekkaapa rouva kaikkitietävä, miten paljon liuskat maksavat. Sen totuuden jälkeen jäisi sinultakin tuo laite ostamatta.
Minä sain viime viikolla liuskat ilmaiseksi (kuuluu hoitotarvikkeisiin) ja laitteen lainaan, oman ostan itse myöhemmin. Ilmeisesti hyvinvointialueilla on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitä suuremmalla syyllä muuta ruokavalio nyt! Ei ole mitään peruuttamatonta vielä tapahtunut. Hyvin pienillä muutoksilla korjaantuu. Vältä viimeiseen asti lääkitystä ja diagnoosia.
No sitähän tässä nyt yritänkin ja keksin itse, että verensokerimittarilla saisin avun, että näkisin, mikä nostaa mulla verensokeria ja osaisin säädellä ruokiani sen avulla. Terveysasemalta ei mitään mittaria suositeltu. Tämä pälkähti ihan omaan päähäni nyt yhtäkkiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei ihmekään jos verorahat eivät riitä vaikka verotus on jo ylikireällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvinvointialueesta. Mittari ei maksa kuin pari kymppiä mutta isoin investointi on testiliuskat ja ne saa ilmaiseksi diabeteshoitajan kautta.
Saa, jos hva antaa eli on sopiva diagnoosi. Sitä paitsi moni hva mitoittaa liuskat niin, että ykkönen saa mitata max 5 kertaa päivään ja kakkonen max 2 kertaa viikkoon. Nuo ovat niin vähäisiä kertoja, että vain noilla mittauskerroilla mennään hoidossa pahasti metsään ja lisäsairaudet vaanivat nurkalla liian vähäisen hoidon takia.
No, ilman diagnoosia ei pääse täällä edes diabeteshoitajan vastaanotollekaan. Jos ei ole diagnoosia niin onhan se päivänselvää ettei anneta tarvikkeitakaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Et tarvitse mitään libreä etkä sitä saakaan jos ei ole diagnoosia, sittenkin voi olla epävarmaa. Jätä ruokavaliosta kaikki sokeri pois. Luultavasti sekin jo riittää. Vältä ultraprosessoitua ruokaa, vähennä viljoja. Käyt 2-3 kk päästä verikokeissa ja huomaat että arvot on normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos saisin vinkkejä, mikä mittari plus liuskat tulisivat halvimmaksi, jos aikoo mitata päivittäin?
Eli halpa mittari plus kalliit liuskat ei välttämättä halvin.
Siis jos saan ihan merkkisuosituksia ja jopa nettikauppasuosituksia. Kiitos.
ap
Siitä on aika kauan kun näitä itse tongin. Mutta muistaakseni Diabeteskauppa on hyvä ja luotettava nettikauppa.
Ainakin meiltä otettiin maksuttomat liuskat pois joilla kakkosdb hallinnassa. Mittarin sai pitää mutta kun se menee rikki itse ostettava uusi.
Tarkkailuväli nykyisin 2 vuotta, ennen vuosi.