Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako verensokerimittarin ilmaiseksi, jos terveysasemalla sokerinrasitustestissä todetaan heikentynyt sokerinsieto?

Vierailija
15.11.2025 |

Tietääkö joku?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa välttämättä jos on 2 tyypin diabetes. 

Kakkostyypin diabeetikot eivät nykyään saa Helsingissä mittaria eivätkä liuskoja, jos eivät käytä insuliinia.

Vierailija
42/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittarin voi saada ilmaiseksi, mutta mittausliuskoista joutuu maksamaan. 

Ei vaan just toisinpäin.

Missäs tuollainen tilanne on? Noita mittareita voi joskus saada itse mittarifirmoilta ihan ilmaiseksi erilaisissa kampanjoissa.

Kaakossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku edes kyselee moista.

Vierailija
44/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha pohtia, Temusta saat sen melkein ilmaiseksi, ja liuskat varsinkin.

Älä nyt tuohon usko. Tiedän tapauksen, jossa nuori mies Kiinassa töissä ollessaan meinasi kuolla kiinalaisten hoitotavoilla DM1:een. Onneksi hänet saatiin hoitoon Suomeen.

Ihapaskaa! Temussa myydään myös laatua. Ja tuo mittarihan ei vaikuta ruhoon mitenkään ja lukemat on helppo varmistaa vertaamalla TA:n lukemiin. Varsinkin liuskoissa vain hullu maksaa Suomen hintoja.

Vierailija
45/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temusta tilasin. Ihan samoja lukemia antaa kuin 10 kertaa kalliimpikin.

Vierailija
46/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa alista, liuskat ovat Suomessa apteekkien rahasampo.

Vierailija
47/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvinvointialueesta. Mittari ei maksa kuin pari kymppiä mutta isoin investointi on testiliuskat ja ne saa ilmaiseksi diabeteshoitajan kautta.

Eivät taida enää jakaa kuin hyvin vaikeahoitoisille.  Emme me tavis kakkoset enää saa.

Vierailija
48/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä, M68, aikuistyypin diabetes johon sain Insuliini- ja tablettilääkityksen ja sen mukana mittarin ja testiliuskat muistaakseni joka päivälle. Ajan mittaan sain Ozempic- ja tablettilääkityksen jonka avulla pystyin lopettamaan insuliinipiikityksen.

Tässä yhteydessä antoivat vuosia vanhan mittarin tilalle uuden ja kun verensokeri on hoitotasapainossa saan testiliuskoja 1 kpl/viikko. Tämä ollut OK jo muutaman vuoden. Näin Vantaalla.

Vierailija
49/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvinvointialueesta. Joissakin saa toisissa ei, etenkään 2 tyypin diabeetikot. Ei maksa mahdottomia jos ostaa itselleen oman, netissä voit vertailla hintoja.

Jatkan vielä että kannattaa heti alussa mittailla usein ja selvittää mitkä ruoat nostaa verensokeria. Niitä välttämällä vältät hyvällä tuurilla lääkityksen kokonaan. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, usein tosi hankalia. Äläkä usko hoitajaa ja lääkäriä jotka sanoo että kaikkea saa syödä. Saa tietysti jos haluaa aloittaa yhdellä lääkkeellä, ottaa toisen ja kolmannen vuoden päästä ja viiden vuoden päästä piikittää insuliinia. Vhh on ainoa oikea dieetti diabeetikolle jos haima vielä toimii.

Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivosin paljon hiilareita pois ruokavaliosta ja näin nor

No miten edes sokeri ja kolesterolit edes nousseet noin fiksuilla ihmisillä?

Elämää on jatkettava vaikka kakkosdb diagnoosi on.  Ei elämää kannata käyttää hysteeriseeen ruokavalioon, itse tarrkkailluun. Paapatukseen juhlissa ja kylässä.

Mulla on ihan hyvässä jamassa vaikken nroa siitä tee.  Terveen arvot.   Syön kotona kevyesti,  en mäikästä muualla.

Vierailija
50/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvinvointialueesta. Joissakin saa toisissa ei, etenkään 2 tyypin diabeetikot. Ei maksa mahdottomia jos ostaa itselleen oman, netissä voit vertailla hintoja.

Jatkan vielä että kannattaa heti alussa mittailla usein ja selvittää mitkä ruoat nostaa verensokeria. Niitä välttämällä vältät hyvällä tuurilla lääkityksen kokonaan. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, usein tosi hankalia. Äläkä usko hoitajaa ja lääkäriä jotka sanoo että kaikkea saa syödä. Saa tietysti jos haluaa aloittaa yhdellä lääkkeellä, ottaa toisen ja kolmannen vuoden päästä ja viiden vuoden päästä piikittää insuliinia. Vhh on ainoa oikea dieetti diabeetikolle jos haima vielä toimii.

Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivosin paljon hiilareita pois ruokavaliosta ja näin nor

Minä myös just kerroin hoitajalle että olen lääkkeetön ja oli hyvin huolestunut. Löin mittauslukemat nenän eteen ja hiljeni. Olin siis monipistoshoitoinen diabeetikko jolle mikään tablettihoito ei sopinut. Eikä olisi ollut varaakaan ostaa lääkkeitä, useampia. Jätin pois viljat ja sokerit, kaiken ultraprosessoidun. Syön paljon kasviksia, puhdasta lihaa (ei edes suolattua), rasvaisinta lihaa, voita, kermaa, jogurttia ja vähän marjoja. Hedelmät jäi myös pois. Samoin gluteenittomat tuotteet. En kaipaa mitään entisestä ruokavaliosta jolla sairastuin. Kolesteroli tippui muutamassa kuukaudessa normaaliksi ja lääkäri yritti varovasti ehdottaa lääkitystä. Ei osannut perustella miksi minun pitäisi sitä syödä kun on arvo 4,5.  Paino ei ole noussut kiloakaan tällä ruokavaliolla. Suolisto paremmassa kunnossa kuin koskaan ikinä. Parissa kuukaudessa eroon lääkkeistä, toivottavasti loppuelämäksi. Verenpainelääkettä syön joskus harvoin. Suosittelen jokaista kokeilemaan, lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia. Käytä se raha ruokaan mikä nyt menee lääkkeisiin. Kukaan ei tarvitse sokeria, minun ei tee yhtään enää mieli makeaa, leipäkin maistuu sokerilta.

Vierailija
51/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä, M68, aikuistyypin diabetes johon sain Insuliini- ja tablettilääkityksen ja sen mukana mittarin ja testiliuskat muistaakseni joka päivälle. Ajan mittaan sain Ozempic- ja tablettilääkityksen jonka avulla pystyin lopettamaan insuliinipiikityksen.

Tässä yhteydessä antoivat vuosia vanhan mittarin tilalle uuden ja kun verensokeri on hoitotasapainossa saan testiliuskoja 1 kpl/viikko. Tämä ollut OK jo muutaman vuoden. Näin Vantaalla.

Niin, se on hoitotasapainon mukaan.  Me emme saa joilla arvot pysyy hyvinä.  

Vierailija
52/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivos

Sokeri ole se ongelma kakkosessa, miksi teillä tuollaisia uskomuksia.

Diabeetikolla pitäisi olla alhainen kolesteroli, tuo 4,5 on paljon.

Miksi käyt lääkärissä kun itse tiedät paremmin.  En minä ees menisi.

Vierailija
53/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saa jos sulla on 2tyypin diabetes.  1 tyypissä myös kaikki tarvittava.

Heikentynyt sokerinsieto on tila ennen DM2:sta. Se oli ennenvanhaan yleinen nimitys, jonka joku on hienostellessaan keksinyt nimetä esidiabetekseksi.

Esidiabetesta on myös kohonnut paastoarvo, jos se on kuitenkin alle 7.

Vierailija
54/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivos

Liekö kovat rasvat hyväksi metabolisessa sairaudessa?   Diabetes koittelee munuaisia  ja verisuonia muutenkin.

Vierailija
55/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Itse "rökitin" diabetesh

Ei luoja! Sokeri on suurin ongelma diabeetikolle. Käyn lääkärillä toisen sairauden vuoksi. Samalla puhutaan diabeteksestä, koska liittyvät saumattomasti yhteen.

Vierailija
56/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos saisin vinkkejä, mikä mittari plus liuskat tulisivat halvimmaksi, jos aikoo mitata päivittäin?

Eli halpa mittari plus kalliit liuskat ei välttämättä halvin.

Siis jos saan ihan merkkisuosituksia ja jopa nettikauppasuosituksia. Kiitos.

ap

voit tehdä vertailun itse hakukoneita käyttäen, etenkin kun tiedät miten paljon tulet mittaamaan, niin loppu on pelkkää matematiikkaa

meidän hyvnvointialueella mittarin ja liuskat saa ilmaiseksi db-diagnoosilla, ei heikentyneellä sokerinsietodiagnoosilla. Heikentyneen hoidoksi on ruokailutapojen remontti ja lenkkeilyyn kannaustaminen + sitten lääkärin määräämät labrakokeet. 

kun itsellä todettiin heikentynyt sokerinsieto, niin sisätautilääkäri sanoi ettei kannata tuhlata omia rahojaa mittarin ja liuskojen ostamiseen tässä vaiheessa. Oikeasti riittää ruokavalioremontti ja lenkille lähtö ruokailun jälkeen, nin arvot palaa normaaliksi. Kuukauden välein sain käydä labrassa otattamassa verensokeriarvot. 

Vierailija
57/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Libre tulisi halvimmaksi siis käytössä?

Haluan nimenomaan tietää, mitkä ruuat nostaa verensokeria ja yritän parantaa itseni ruokavaliovalinnoilla, kunhan tiedän, mikä sitä verensokeria nostaa.

En siis halua kakkostyypin diabetesta.

ap

Metsään mennään, jos kytätään yksittäisiä aterioita. Sun pitää saada riittävästi kuitua ruuastasi. Ja kuitenkin kuluttaa riittävästi, ettei se hiilihydraatti varastodu rasvaksi. 

Pehmetä rasvat. 

Riittävästi kaikkia ravintoaineita. 

Ei mitään vähähiilihydraattista paskaa, vaan terveet elintavat. 

Ja liikuntaa riittävästi. 

Vierailija
58/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha pohtia, Temusta saat sen melkein ilmaiseksi, ja liuskat varsinkin.

Älä nyt tuohon usko. Tiedän tapauksen, jossa nuori mies Kiinassa töissä ollessaan meinasi kuolla kiinalaisten hoitotavoilla DM1:een. Onneksi hänet saatiin hoitoon Suomeen.

Ihapaskaa! Temussa myydään myös laatua. Ja tuo mittarihan ei vaikuta ruhoon mitenkään ja lukemat on helppo varmistaa vertaamalla TA:n lukemiin. Varsinkin liuskoissa vain hullu maksaa Suomen hintoja.

Käytkö tervesasemalla mittauttamassa verensokerisi 1h ja 2h päästä ruokailusta? Miten iso hajonta temun liuskoilla on? Saatko sivan peränjälkeen mittauksista esimerkiksi 4 - 10 arvoja?

Vierailija
59/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä saa jos sait diagnoosin. sait kai ajan hoitajalle jolta saat tarvittavat välineet tai sitten ne pitää hakea hoitotarvike jakelusta.

Sain siis heikentyneen sokerinsietodiagnoosin. Vielä ei ole puhjennut tyypin 2 diabetes. Olen myös normaalipainoinen (toki ihan siellä ylärajoilla).

ap

Miksi sinä jolla ei edes todettua sairautta saisit mittausvälineet kun ne sairailtakin "otettiin pois."

Katsele nettiä, ei perusmittari paljon maksa.  Huomaa, liuskojen pitää olla sille laitteelle sopivat.

No enhän mä tiennyt, että ne otettiin sairailtakin pois. Kunhan vain kyselin. Nyt selvisi sekin, mitä en olisi tajunnut, että jos haksahtaisin ostamaan halvan parinkympin mittarin, niin ne lius

Librellä voit mittailla niin paljon kuin sielu sietää ja se tekee sokerikäyrää mittaamattakin. Nappi kestää ihossa 15 vrk ja sen jälkeen asennetaan uusi. Tuo on yksi parhaista innovaatioista diabeteksen hoidossa vuosikymmeniin. Löydät sivut netistä pelkällä hakusanalla Libre, itse firma on Abbott.

Vierailija
60/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa muutaman kympin! Voi itku tätä Suomen meininkiä, kun kukaan ei pysty tekemään itse yhtään mitään, vaan aina pitää tulla yhteiskunnan hätiin.

Tätä on hyvinvointivaltio. Voisiko tämän purkaa, pliis?

Tsekkaapa rouva kaikkitietävä, miten paljon liuskat maksavat. Sen totuuden jälkeen jäisi sinultakin tuo laite ostamatta.

Minä sain viime viikolla liuskat ilmaiseksi (kuuluu hoitotarvikkeisiin) ja laitteen lainaan, oman ostan itse myöhemmin. Ilmeisesti hyvinvointialueilla on eroja.

Ja sairaudessa.  Kun saat sen tasapainoon voi terveyskeskus tarkistaa oletko oikeutettu liuskoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi