Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako verensokerimittarin ilmaiseksi, jos terveysasemalla sokerinrasitustestissä todetaan heikentynyt sokerinsieto?

Vierailija
15.11.2025 |

Tietääkö joku?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvinvointialueesta. Joissakin saa toisissa ei, etenkään 2 tyypin diabeetikot. Ei maksa mahdottomia jos ostaa itselleen oman, netissä voit vertailla hintoja.

Jatkan vielä että kannattaa heti alussa mittailla usein ja selvittää mitkä ruoat nostaa verensokeria. Niitä välttämällä vältät hyvällä tuurilla lääkityksen kokonaan. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, usein tosi hankalia. Äläkä usko hoitajaa ja lääkäriä jotka sanoo että kaikkea saa syödä. Saa tietysti jos haluaa aloittaa yhdellä lääkkeellä, ottaa toisen ja kolmannen vuoden päästä ja viiden vuoden päästä piikittää insuliinia. Vhh on ainoa oikea dieetti diabeetikolle jos haima vielä toimii.

<

Sen nimi oli ennen sokeritauti. Se tarkoittaa että veren sokerit ovat korkealla, ei sokerin syömistä.  Kovat rasvat, valkoinen leipä ovat paljon pahempia.

Vierailija
62/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä saa jos sait diagnoosin. sait kai ajan hoitajalle jolta saat tarvittavat välineet tai sitten ne pitää hakea hoitotarvike jakelusta.

Sain siis heikentyneen sokerinsietodiagnoosin. Vielä ei ole puhjennut tyypin 2 diabetes. Olen myös normaalipainoinen (toki ihan siellä ylärajoilla).

ap

Kakkostyypin diabeettes epäily? Et saa mittaria etkä liuskoja etkä pääse diabeetteshoitajalle vain normi shoitaja katselee sua  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha pohtia, Temusta saat sen melkein ilmaiseksi, ja liuskat varsinkin.

Älä nyt tuohon usko. Tiedän tapauksen, jossa nuori mies Kiinassa töissä ollessaan meinasi kuolla kiinalaisten hoitotavoilla DM1:een. Onneksi hänet saatiin hoitoon Suomeen.

Ihapaskaa! Temussa myydään myös laatua. Ja tuo mittarihan ei vaikuta ruhoon mitenkään ja lukemat on helppo varmistaa vertaamalla TA:n lukemiin. Varsinkin liuskoissa vain hullu maksaa Suomen hintoja.

Ihapaskaa on sinun pääsi sisältökin. Et sinä muutenkaan pääse noin vaan ilmaisten verikokeiden ottoon labraan, jos sulla ei ole diagnoosia.

Vierailija
64/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvinvointialueesta. Joissakin saa toisissa ei, etenkään 2 tyypin diabeetikot. Ei maksa mahdottomia jos ostaa itselleen oman, netissä voit vertailla hintoja.

Jatkan vielä että kannattaa heti alussa mittailla usein ja selvittää mitkä ruoat nostaa verensokeria. Niitä välttämällä vältät hyvällä tuurilla lääkityksen kokonaan. Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, usein tosi hankalia. Äläkä usko hoitajaa ja lääkäriä jotka sanoo että kaikkea saa syödä. Saa tietysti jos haluaa aloittaa yhdellä lääkkeellä, ottaa toisen ja kolmannen vuoden päästä ja viiden vuoden päästä piikittää insuliinia. Vhh on ainoa oikea dieetti diabeetikolle jos haima vielä toimii.

Tämä! Itse "rökitin" diabeteshoitajan huolella kun vastoin hänen neuvojaan siivosin paljon hiilareita pois ruokavaliosta ja näin nor

Miksi edes menet lääkäriin?  Netti on täynnä jos vaikka minkä konstin neuvojia, hopeavesi ja kynttilä korvassa lähtien.

Vierailija
65/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä saa jos sait diagnoosin. sait kai ajan hoitajalle jolta saat tarvittavat välineet tai sitten ne pitää hakea hoitotarvike jakelusta.

Sain siis heikentyneen sokerinsietodiagnoosin. Vielä ei ole puhjennut tyypin 2 diabetes. Olen myös normaalipainoinen (toki ihan siellä ylärajoilla).

ap

Miksi sinä jolla ei edes todettua sairautta saisit mittausvälineet kun ne sairailtakin "otettiin pois."

Katsele nettiä, ei perusmittari paljon maksa.  Huomaa, liuskojen pitää olla sille laitteelle sopivat.

No enhän mä tiennyt, että ne otettiin sairailtakin pois. Kunhan vain kyselin. Nyt selvisi sekin, mitä en olisi tajunnut, että jos haksahtaisi

taidat puhua Librestä  ykkösdiabeteksen hoidossa.   Ei kakkonen sitä tarvitse, kun oppii itsensä tuntemaan se pari kertaa viikossa liuskolla riittää.  Tietysti voi huvikseen katsoa miten juhlissa tarjottu nosti tilapäisesti arvoja mutta sillä ei pitkässä sokerissa ole merkitystä.

Vierailija
66/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kakkostyypin diabeettes epäily? Et saa mittaria etkä liuskoja etkä pääse diabeetteshoitajalle vain normi shoitaja katselee sua  

Ei ole epäily, vaan sanottiin, että on heikentynyt sokerinsieto.

Olin sokerinrasitustestissä terveysasemalla ja litkun juonnin jälkeen oli molemmat arvot koholla 1 h juomisesta ja 2 h juomisesta.

ap

Vierailija
67/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole epäily, vaan sanottiin, että on heikentynyt sokerinsieto.

Olin sokerinrasitustestissä terveysasemalla ja litkun juonnin jälkeen oli molemmat arvot koholla 1 h juomisesta ja 2 h juomisesta.

ap

Paastoarvo oli ilmeisesti ok. Elämäntapa muutos auttaa yleensä. Luovuttava ainakin osasta ylipainoa, liikuntaa (kävelykin käy) ja ruokavalio jossa varsinkin nopeita hiilihydraatteja vähennetty. Labrassa mitataan paaatoarvo ja HbA1c esimerkiksi 3 kk päästä ja verrataan edeiilisiin arvoihin. Verenpaineetkin normalisoituvat noilla keinoin.

Vierailija
68/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä, M68, aikuistyypin diabetes johon sain Insuliini- ja tablettilääkityksen ja sen mukana mittarin ja testiliuskat muistaakseni joka päivälle. Ajan mittaan sain Ozempic- ja tablettilääkityksen jonka avulla pystyin lopettamaan insuliinipiikityksen.

Tässä yhteydessä antoivat vuosia vanhan mittarin tilalle uuden ja kun verensokeri on hoitotasapainossa saan testiliuskoja 1 kpl/viikko. Tämä ollut OK jo muutaman vuoden. Näin Vantaalla.

Normaalipurkeissa on 50 kpl liuskoja. Sinulle tuo olisi melkein vuodeksi. Kerran avattu purkki pitäisi käyttää muistaakseni 3 kuukauden sisällä. Eri juttu on, jos liuskasi ovat yksittäin pakattuja.

Vierailija
69/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoarvo oli ilmeisesti ok. Elämäntapa muutos auttaa yleensä. Luovuttava ainakin osasta ylipainoa, liikuntaa (kävelykin käy) ja ruokavalio jossa varsinkin nopeita hiilihydraatteja vähennetty. Labrassa mitataan paaatoarvo ja HbA1c esimerkiksi 3 kk päästä ja verrataan edeiilisiin arvoihin. Verenpaineetkin normalisoituvat noilla keinoin.

Aamupaasto oli 6,1.

Olen ihan normaalipainon ylärajalla nyt, BMI aika tasan 25.

HbA1c oli normaali, mutta yläpäässä taulukkoa.

Verenpaine on koholla.

ap

Vierailija
70/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin diabeetikot saavat mittarin ja liuskat sekä neulat ilmaiseksi ja lääkkeetkin kela korvaa ainakin osittain jopa 90 %.

Vierailija
71/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittarin voi saada ilmaiseksi, mutta mittausliuskoista joutuu maksamaan. 

Mä sain mittarin ja mittausliuskoja 200 kappaletta vuodelle. Sääntöjen mukaan menee 8 kpl mittauspäivänä ja 4 mittauspäivää kerrallaan.

Riittää siis kuuteen mittausjaksoon vuodessa, joka on kyllä paljon.

Vierailija
72/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain mittarin ja mittausliuskoja 200 kappaletta vuodelle. Sääntöjen mukaan menee 8 kpl mittauspäivänä ja 4 mittauspäivää kerrallaan.

Toki mulla on ihan oikeasti kakkostyypin diabetes, ei epäily.

Vierailija
73/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupaasto oli 6,1.

Verenpaine on koholla.

ap

Mulla on lääkityksen kanssa paastoarvo 8. Turhaan hermoilet. Jos jotain haluut tehdä, niin pudota 5 - 10 % painosta.

Vierailija
74/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mittaria tarvitse,kun et ole vielä sairas.

Vierailija
75/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin diabeetikot saavat mittarin ja liuskat sekä neulat ilmaiseksi ja lääkkeetkin kela korvaa ainakin osittain jopa 90 %.

Missä?  Onko omakohtaista tietoa vai jotain vanhaa?

Ei korvausprosentti ole noin paljon. En muista tarkalleen, ensin oli enemmän, nyt noin puolet kun muuttui 

Vierailija
76/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Olen päätynyt ostamaan itse tarvitsemani mittarit yms., koska on muutakin käyttöä ajalle ja rahalle. Säästää hermoja ja rahaa, kun ei tarvitse selvitellä ja hakea jostain hevon kuusesta täyden kuun aikaan torstaina kello 12.

Vierailija
77/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupaasto oli 6,1.

Verenpaine on koholla.

ap

Mulla on lääkityksen kanssa paastoarvo 8. Turhaan hermoilet. Jos jotain haluut tehdä, niin pudota 5 - 10 % painosta.

Etkö saa alemmas?  Mulla on alle 6.5,  päivällä viiden paikkeilla. Siksi en saa liuskoja.  Viimeks oli kaikki mittaukset paremmat kuin terveillä. Viitearvojen alarajalla. 

Ehdotin lääkkeiden vähentämistä.  Ehdottomasti ei, sanoi lääkäri.  Näin on hyvä.

Vierailija
78/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki mulla on ihan oikeasti kakkostyypin diabetes, ei epäily.

Onhan outoa.  Mulla ei koskaan kuin 150 vuosi ja tänä vuonna 0.  Mittarin sain pitää.

Vierailija
79/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupaasto oli 6,1.

Verenpaine on koholla.

ap

Liikumta parantaa insuliiniherkkyyttä. Haima lisää insuliinineritystä, kun verensokeri nousee. Kakkostyypin diabeetikoilla yleensä insuliinia tulee runsaastikin, mutta se ei tehoa täysin. Liikunnalla on mahdollisuus saada insuliiniherkkyyttä parannettua eli vähennettyä insuliiniresistenssiä. Liikunnan pitäisi olla säännöllistä. Korkea verensokerikin kasvattaa itsessään insuliiniresistenssiä! Ruokavalio auttaa siihen, että verensokerit eivät pyri liikaa nousemaan. Elämäntapamuutoksen on oltava pysyvä. Uskon, että sinä saat verensokerisi kuntoon ilman lääkityksiä.

Verenpainelääkkeitä otat, jos niitä määrätään. Oma verenpainemittari on hyödyllinen. Mieluiten olkavarresta mittaava eikä ranteesta.

Vierailija
80/80 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se täyskorvattavuus omavastuulla on vain insuliineilla. Kaikissa muissa diabeteslääkkeissä on normaali lääkekorvaus. Kiittäkää vaan persuministeri Pirkko Mattilaa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä