Miksi eläkeläinen voi saada asumistukea omistusasuntoon?
Siis mikä on perustelu tälle, kun työtön tai työssäkäyvä ei voi saada?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläisiä on paljon ja he äänestävät aktiivisesti, joten kukaan ei uskalla kajota tähän etuuteen.
Ota huomioon se, että sinullakin on äänioikeus ja sinustakin ehkä joskus tulee eläkeläinen!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee olemaan minullekin hyvä asia tulevaisuudessa.
"Yksin asuvan eläkeläisen tuloraja on noin 856,67 euroa kuukaudessa, ja yksin asuvan omaisuusraja on 15 000 euroa (vuodesta 2025 alkaen). Vuoden 2025 alusta alkaen omaisuudesta lasketaan tuloa 15 % omaisuusrajan ylittävästä osuudesta."
Perusomavastuu on 681,39 e/v eli noin 56,78 e/kk, ja se on kaikille sama.
Toisin sanoen eläkeläisten asumistuella on hyvin alhaiset tulo- ja omaisuusrajat, jotta sitä voi ylipäätään saada riippumatta siitä onko omistusasuntoa vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä me köyhät eläkeläiset yritetään myydä näitä velkaisia asuntoja. Putkiremppa vastikkeet ja asuntolainaakin. Mutta, kun kukaan ei osta. Nuoret ostakaa nyt meidän asuntoja niin päästään vuokralle. Pliis. Ja ongelma ratkaistu.
Kyllä asuntonne menee kaupaksi, kun hinta on oikea. Laskekaa hintaa, niin meillä on varaa ostaakin.
On tämäkin tapa hyväksikäyttää eläkeläistä oman edun nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-vuotias. Eläke on jotain 700:- euroa. Saan asumistukea 150:- éuroa isoon omakotitaloon ja olen siitä kovin kiitollinen.
Älä nyt soopaa puhu. Takuueläke on himpun verran alle 1000 € eikä siitä mene veroa, se tulee kaikille jossei ole tarpeeksi tuloja. Taidat olla niitä Fuengirolan valittajia jotka elää kahdessa maassa josset kerran saa kansan-tai takuueläkettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 300 euron bruttotuloilla ja 750 euron vuokralla eläkeläinen saa asumistukea 390 euroa.
Samoilla spekseillä työläinen tai työtön saa vain 120 euroa. Reilua? Ja eläkeläiset kehtaavat valittaa köyhyydestään.
Tai työtön saa 0€ kuten minä. Ja joudun viikoittain kuuntelemaan ja lukemaan miten pieneläkeläiset näkee nälkää 1300-1500€/kk tuloilla. Vois kokeilla tätä 595€/kk tuloilla elämistä niin loppuisi turha kitiseminen.
Työtön vertailee ihan turhaan muiden tuloja omiinsa. Työtön tekee Kelaan toimeentulohakemuksen jos ei pärjää tuloillaan tai tulee sellaisia yllättäviä menoeriä mistä ei ole mahdollisuus selviytyä ja Kela hartkitsee hakemuksen perusteella millaiseen lisätukeen työtön on oikeutettu.
Ja miksi työtön vertailee johonkin pientuloiseen eläkeläiseen? Miksei hän kadehdi yritysjohtajia tai poliitikkoja, joilla sitä massia oikeasti on. Miksei hän edes kahdehti toista työtöntä, joka saa ansiosidonnaista ja tulee hyvin toimeen? Miksi kadehditaan aina vanhaa ja mahdollisesti sairasta eläkeläistä, joka on jo työuransa raatanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä me köyhät eläkeläiset yritetään myydä näitä velkaisia asuntoja. Putkiremppa vastikkeet ja asuntolainaakin. Mutta, kun kukaan ei osta. Nuoret ostakaa nyt meidän asuntoja niin päästään vuokralle. Pliis. Ja ongelma ratkaistu.
Kyllä asuntonne menee kaupaksi, kun hinta on oikea. Laskekaa hintaa, niin meillä on varaa ostaakin.
Ymmärrätkö että on rahoitusvelkaa 100 000 ja vielä asuntolainaa. Putkiremonttia, julkisivutemonttia yms tehty. Jos myyn tämän 50 000 e, niin minulle jää velkaa. Missäs sitten asun, kun iso velka ja vuokrat on pilvissä.
Tämä maa on yksi iso palvelutalo vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä nuoret nyt eläkeläisiä loisiksi sanovat ovat josku itse vanhoja. Toivottavasti siihen mennessä on vanhusten ja eläkeläisten oloja heidän mielensä mukaisesti riittävästi kurjistettu.
Niin juuri. Sitä saa mitä tilaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että on rahoitusvelkaa 100 000 ja vielä asuntolainaa. Putkiremonttia, julkisivutemonttia yms tehty. Jos myyn tämän 50 000 e, niin minulle jää velkaa. Missäs sitten asun, kun iso velka ja vuokrat on pilvissä.
Asunnonmyynnissä on myyntihinta ja velaton hinta. Sonä saat 50 000, ostaja asunnon ja ne velat maksaakseen.
Itse olen myymässä asuntoa jonka arvo oli joskus 80 000, nyt välittäjä arvioi 64 000. Josta minä saan 49 000 ja ostaja maksaa 15 000 taloyhtiölle tai ottaa velat maksaakseen.
Juuri äsken tein asumistukilaskurin. Tähän jossa nyt asun yv 200 ei tietenkään tukea.
Muutan asuntoon jonka vuokra 480 euroa. En saa siihenkään eläkeläisen asumistukea laskurin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnonmyynnissä on myyntihinta ja velaton hinta. Sonä saat 50 000, ostaja asunnon ja ne velat maksaakseen.
Itse olen
Olen toki yrittänyt myydä tätä velatonhintaan 150 000. Myyntihinta 50 000. Ja minulla on siis asuntolainaa vielä. En voi alentaa hintaa enää tuosta. Parempia aikoja odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnonmyynnissä on myyntihinta ja velaton hinta. Sonä saat 50 000, ostaja
No jos on asuntolainaa enemmän kuin saa kaupasta itse se on jo hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
"Yli puolet mökinomistajista on eläkkeellä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Ja puolella työiköisistä on mökki,mitä sitten?Oletko kade kun ei ole varaa mökkiin?Ei sitä työtä tekemättä saa.vai luuletko että eläkkeillä ne mökit on ostettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläisiä on paljon ja he äänestävät aktiivisesti, joten kukaan ei uskalla kajota tähän etuuteen.
Nuorempia on enemmän mutta laiskoja kun ovat niin eivät viitsi äänestää.Helppo syyttää sitten muita.
Eikä ole. Etkö ole nähnyt väestöpyramidia?
Suomessa on arviolta noin 3,6 miljoonaa 1862-vuotiasta vuonna 2025
Alaikäisiä 2023 oli 1 026 192 ja loput yli 62-vuotiaita.
Tuo jolle vastasit ei varmaan ymmärrä näin vaikeaa laskutehtävää.Sen mielestä eläkeläisiä on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 300 euron bruttotuloilla ja 750 euron vuokralla eläkeläinen saa asumistukea 390 euroa.
Samoilla spekseillä työläinen tai työtön saa vain 120 euroa. Reilua? Ja eläkeläiset kehtaavat valittaa köyhyydestään.
Tai työtön saa 0€ kuten minä. Ja joudun viikoittain kuuntelemaan ja lukemaan miten pieneläkeläiset näkee nälkää 1300-1500€/kk tuloilla. Vois kokeilla tätä 595€/kk tuloilla elämistä niin loppuisi turha kitiseminen.
Työtön vertailee ihan turhaan muiden tuloja omiinsa. Työtön tekee Kelaan toimeentulohakemuksen jos ei pärjää tuloillaan tai tulee sellaisia yllättäviä menoeriä mistä ei ole mahdollisuus selviytyä ja Kela hartkitsee hakemuksen perusteella millaiseen lisätukeen työtön on oikeutettu.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli puolet mökinomistajista on eläkkeellä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Ja puolella työiköisistä on mökki,mitä sitten?Oletko kade kun ei ole varaa mökkiin?Ei sitä työtä tekemättä saa.vai luuletko että eläkkeillä ne mökit on ostettu?
Vastasin sille joka sanoi, että eläkeläiset on köyhiä, ei kaikki ole.
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken tein asumistukilaskurin. Tähän jossa nyt asun yv 200 ei tietenkään tukea.
Muutan asuntoon jonka vuokra 480 euroa. En saa siihenkään eläkeläisen asumistukea laskurin mukaan.
Tuo onkin eläkeläisen normitilanne, 99 %. Saadakseen asumistukea pitää olla minimieläke (takuueläke) ja sittenkään ei yleensä tukea heru jollei ole jotain erikoisen suurta vastiketta, sähkölämmitystä tai vesimaksuja. Yleensä ei ole joten hallituksen ei tarvitse vaivata päätään tällä. Aivan eri summia kuluisi työttömien lapsiperheiden isoihin omistusasumismenoihin, puhumattakaan työttömistä niin siinä perustelu; kun ei tarvitse etuutta maksaa niin ei sitä ole tarpeen kieltääkään ja samalla hallitus antaa vanhusmyönteisen kuvan itsestään.
Ei kaikki työttömät saa asumistukea eikä toimeentulotukea, niihin vaikuttavat puolison pienetkin tulot.