Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

600 euroa/kk eikö riitä?

Vierailija
15.11.2025 |

Siis miten niin ei riitä, jos siitä pitää maksaa vaan ruoka, puhelin, bussimatkat, vaatteet? Jos asuminen ja lääkkeet maksetaan tukina sen lisäksi?

Jos eläke on 1300 euroa ja maksaa 500 euroa yhtiövastiketta omasta asunnosta, jolla ei juuri ole myyntiarvoa, niin jää 800 euroa, josta maksetaan myös vakuutukset, sähkölaskut, vesimaksut, puhelin, bussimatkat ja ne lääkkeet, lääkärikäynnit, hammaslääkärit eikä kukaan auta, jos jääkaappi hajoaa tai tulisi joku muu yllättävä meno.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelarotat ovat erittäin äänekkäitä ja koko ajan lisää vaativia. Sääli että rotanmyrkyt on kiellettyjä.

Ketkä muka oikeesti vaatii yhtään enempää? Älä viitti vääristellä .. tottakai sitä keskustelua on kerran melko matalasta perusturvasta leikataan pois. Ja nää aloitukset on 98 prosenttisesti sellasia että vääristellään tuen määrää, lytätään tuensaajia, toivotaan että leikattais enemmän tai ihannoidaan ajatusta ettei tukia olisi ollenkaan. 

Vierailija
62/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toimeentulotuessa on menoja vuokra, sähkö, vesi 

Yhtiövastike, sähkö, vesi. 

Sitten katsotaan tulot ja sitten saa tilille puuttuvan osan. 

Et sä yksin saa välttämättä tilille sitä 500 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä perhe ei välttämättä saa toimeentulotukea omistusasuntoon, kun lainat ei ole menoja toimeentulotuessa. 

Ja ensin katsotaan ne muut tulot kuten työttömyyskorvaus ja lapsilisät. Asumiskulut pienet niin ei saa toimeentulotukea, kun lainat ei ole menoja toimeentulotuessa. 

Asuntolainaa kun Kela ei voi maksaa. Et voi ottaa asuntolainaa, ja olettaa että saat sen toimeentulotukena! Muutenhan kaikki tekisivät niin. Mieti sen sijaan miksi tuo asunto niin tärkeä, että uhraat sen takia lastesi hyvinvoinnin ja pakotat heidät korkeiden lainamenojen vuoksi köyhyyteen? Myykää se asunto. Ostatte uuden kun nousukausi alkaa. Ei mikään materia voi olla noin tärkeää että menisi lasten hyvinvoinnin yli.

Vierailija
64/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nyt käsittäneet väärin, että he saa tuon 500 tilille ja päättävät maksavatko sillä lainaa vai ruokaa. Ei se niin mene. 

Ei tuota 500 saa tilille automaattisesti, ainostaan puuttuvan osan mikä voi olla vaikka 200 euroa. 

Vierailija
65/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää ja jää säästöönkin

Kellä riittää 600 eurosta säästöön?

Mulla riittää, aivan hyvin.

Syön hyvin, ilman punalappuja, koska tilaan kotiin, tarkkaan harkiten.

Enkä ostele joutavaa enää.

Mullakin riitti ennen opintolainan eriä kun elin kituuttamalla eikä ollut tarvetta ostaa mitään tavaraa hajonneen tilalle.

Jos yrittäisi edes elää jotenkin normaalisti tai sinnepäin, sitten ei riittäisi.

Vierailija
66/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä perhe ei välttämättä saa toimeentulotukea omistusasuntoon, kun lainat ei ole menoja toimeentulotuessa. 

Ja ensin katsotaan ne muut tulot kuten työttömyyskorvaus ja lapsilisät. Asumiskulut pienet niin ei saa toimeentulotukea, kun lainat ei ole menoja toimeentulotuessa. 

Asuntolainaa kun Kela ei voi maksaa. Et voi ottaa asuntolainaa, ja olettaa että saat sen toimeentulotukena! Muutenhan kaikki tekisivät niin. Mieti sen sijaan miksi tuo asunto niin tärkeä, että uhraat sen takia lastesi hyvinvoinnin ja pakotat heidät korkeiden lainamenojen vuoksi köyhyyteen? Myykää se asunto. Ostatte uuden kun nousukausi alkaa. Ei mikään materia voi olla noin tärkeää että menisi lasten hyvinvoinnin yli.

Asumme vuokralla emmekä saa toimeentulotukea, koska puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja eläkemaksut ja 2 lasta. 

Vierailija
67/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää vallan mainiosti

Riittää väliaikaiseen selviytymiseen. 

Vierailija
68/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nyt käsittäneet väärin, että he saa tuon 500 tilille ja päättävät maksavatko sillä lainaa vai ruokaa. Ei se niin mene. 

Ei tuota 500 saa tilille automaattisesti, ainostaan puuttuvan osan mikä voi olla vaikka 200 euroa. 

Olisikin helppoa, jos tuo 500 tulisi tilille ja maksaisi lainaa ja leipäjonosta ruoat. 

Mutta ei se niin mene. 

Vierailija
69/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea. 

Jos rahat ei riitä laskuihin niin ulosottovirasto myy asuntosi jne. 

Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja jne https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html

Vierailija
70/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelarotat ovat erittäin äänekkäitä ja koko ajan lisää vaativia. Sääli että rotanmyrkyt on kiellettyjä.

Ketkä muka oikeesti vaatii yhtään enempää? Älä viitti vääristellä .. tottakai sitä keskustelua on kerran melko matalasta perusturvasta leikataan pois. Ja nää aloitukset on 98 prosenttisesti sellasia että vääristellään tuen määrää, lytätään tuensaajia, toivotaan että leikattais enemmän tai ihannoidaan ajatusta ettei tukia olisi ollenkaan. 

En minäkään ole nähnyt että vaadittaisiin enempää, korkeintaan että voitaisko olla leikkaamatta jo ennestään pienistä tuista kun alkaa oikeasti olla mahdotonta elää näillä summilla.

Harhaluulot siitä paljonko joku työtön yleensä tukia saa ovat yleisiä ja luullaan että kaikki saavat kaiken mitä teoriassa joku ehkä voi saada. Ja yleensä on laskettu tai ymmärretty nekin väärin. 

Vierailija
71/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Ja asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot. 

Kun haet toimeentulotukea niin sun pitää näyttää Kelalle koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta, myös puolison ja lasten. 

Joulukuussa kela näkee pankkitilit. 

Tietenkin puolison tulot vaikuttavat tukiin, miksi eivät vaikuttaisi?

Koska puoliso voi käyttää taloudellista väkivaltaa eikä anna toiselle rahaa edes ruokaan. Silloin kannattaa erota ja muuttaa omaan kämppään nostelemaan tukia.

Vierailija
72/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina maksanut puolet vuokrasta + ruoat myös 595 työmarkkinatuella ollessa. Aina kun saan työtä säästän palkkarahoista työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin. Palkkarahoja säästän työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Puoliso maksaa puolet vuokrasta ja minä puolet. 

Vierailija
73/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina maksanut puolet vuokrasta + ruoat myös 595 työmarkkinatuella ollessa. Aina kun saan työtä säästän palkkarahoista työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin. Palkkarahoja säästän työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Puoliso maksaa puolet vuokrasta ja minä puolet. 

En saa toimeentulotukea enkä asumistukea, koska puoliso saa pientä palkkaa. 

Vierailija
74/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa toimeentulotukea enkä asumistukea, koska puoliso saa pientä palkkaa. 

Sen kun alapeukutatte, mutta totta on. 

Vierailija
75/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtön sitten saa:)

Vierailija
76/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää laskemaan saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan. 

Asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja lomarahat ja kilometrikorvaukset ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä eli et voi huijata. Kela näkee myös lomarahat ja kilometrikorvaukset. 

Vierailija
77/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset laittavat asumistuki laskuriin netto summia ja luulevat, että työttömät saa isoja asumistukia. 

Lisäksi asumistuen rajat on määritelty kuntakohtaisesti. 

Vierailija
78/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk  Turussa ja Tampereella

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e / kk työttömällä Helsingissä ja Vantaalla

https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

Ja kohta asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.

Ja kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa yksin asuvalle ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa henkilö. 

Vierailija
79/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 600 e + asumistukeni 300 e=900 e. Vuokra 515, sähkö 20, vakuutukset 20, puhelin+netti 35, lääkkeet 50 e/, loput ruokaan, vaatteisiin, kodin tuotteisiin tms. Yhtään ei kyllä säästöön jää. Joskus pitäisi käydä esim hammaslääkärissä mutta mistä tollaseen repis rahat? Pitäis jättää siltä kuulta lääkkeet ostamatta.

Vierailija
80/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan pelkkiä velkoja 1200 € kuussa. Eli ei riitä joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan