Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

600 euroa/kk eikö riitä?

Vierailija
15.11.2025 |

Siis miten niin ei riitä, jos siitä pitää maksaa vaan ruoka, puhelin, bussimatkat, vaatteet? Jos asuminen ja lääkkeet maksetaan tukina sen lisäksi?

Jos eläke on 1300 euroa ja maksaa 500 euroa yhtiövastiketta omasta asunnosta, jolla ei juuri ole myyntiarvoa, niin jää 800 euroa, josta maksetaan myös vakuutukset, sähkölaskut, vesimaksut, puhelin, bussimatkat ja ne lääkkeet, lääkärikäynnit, hammaslääkärit eikä kukaan auta, jos jääkaappi hajoaa tai tulisi joku muu yllättävä meno.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk  Turussa ja Tampereella

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e / kk työttömällä Helsingissä ja Vantaalla

https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

Ja kohta asumistuen kuntakohtaiset ylärajat.

Ja kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa yksin asuvalle ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa henkilö. 

Noilla vuokrilla saa ruman läävän. 

Itse onneksi olen aina tykännyt vaatteista. 

Vierailija
82/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 628€ + 262 e +170€ vuokra 581 e , sähkölasku on noin 10€ kuussa se menee kelaan, puhelinlasku 23€ , loput ruokaan ja muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu yksin vuokralla halvassa asunnossa niin saa tuon 500 ruokaan jne. 

Mutta asia muuttuu heti, jos on puoliso tai omaisuutta. 

Vierailija
84/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e / kk  Turussa ja Tampereella

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e / kk työttömällä Helsingissä ja Vantaalla

Ja kela maksaa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa yksin asuvalle ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa henkilö. 

On vielä kolmas kuntaryhmittymä jossa on tuota 447€ alempi hyväksytyt asumismenot raja.

Ei nämä ole niitä kohtuullisia kuntakohtaisia vuokra rajoja, ne on jokaisella paikkakunnalla erikseen.

Vierailija
85/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että asuminen ja lääkkeet maksetaan? Ei toimeentulotukea saa kuin pieni osa työttömistä. 

Joo, ei saa muuta kuin yksinasuva ettei lasketa puolison tuloja elatukseen, eikä saa olla mitään omaisuutta, asuntoa lukuunottamatta tietääkseni. 

Puolison vähäisetkin tulot lasketaan kaikki työttömän puolison elättämiseen, vaikka elatusvelvollinen puoliso hädin tuskin itsekkään pärjää omilla pienillä tuloilla.  

Vierailija
86/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. 

Moni on säästänyt rahaa. Ilmeisesti ne ei jotka on käsittänyt, että kaikki työttömät saisi toimeentulotukea, EI SAA. 

Vierailija
87/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi myös sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa, jos sairastuu syöpään. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti, kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 25,80. 

Maksut ei siis pääty maksukattoon. 

Vierailija
88/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikille työttömille jäisi asumiskulujen jälkeen 500 niin ei kukaan täällä valittaisi, mutta kun ei jää. 

Vierailija
89/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhempiä ovat pienituloiset eläkeläiset, jotka kituuttavat ilman yhteiskunnan tukia.

Ilman yhteiskunnan tukia? Mitä se eläke on? Mitä on ne 36 miljardia mitkä pusketaan eläkkeisiin joka vuosi? Sinun säästöjäkö? Pelkästään eläkeläisten suurempaan asumistukeen menee enemmän rahaa kuin esim. Opintotukeen. Nuo eläkerahat peritään joka ikisen palkansaajan ja yrittäjän selkänahasta Suomessa, missä on lama. 

Lisäksi: Kuka eläkeläinen saa 550e eläkettä kuukaudessa? Tai 250e? Kuinka paljon eläkkeitä on mielestäsi leikattu viime vuosina? Siinäpä eläkeläisille pohdittavaa. 

Vierailija
90/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yhden hengen raja on 715€ kk vuokra joten tuo Tampereen summakin taitaa olla tahallaan väärin.

Vierailija
91/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä. Säästö 5 miljoonaa euroa."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011199027.html

Kela näkee joulukuussa pankkitilit. 

Vierailija
92/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina maksanut puolet vuokrasta + ruoat myös 595 työmarkkinatuella ollessa. Aina kun saan työtä säästän palkkarahoista työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin. Palkkarahoja säästän työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. Puoliso maksaa puolet vuokrasta ja minä puolet. 

En saa toimeentulotukea enkä asumistukea, koska puoliso saa pientä palkkaa. 

Sen kun alapeukutatte, mutta totta on. 

Itsestään selvlyyksien jankkaaminen miljoonissa ketjuissa sietääkin tulla alapeukutetuksi. 

Vierailija
93/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yhden hengen raja on 715€ kk vuokra joten tuo Tampereen summakin taitaa olla tahallaan väärin.

Eläkeläisen asumistuessa on tuo korkeampi raja. 

Yleisessä asumistuessa 563 e / kk

Eläkeläisen asumistuki ja yleinen asumistuki on kaksi eri tukea ja eri säännöt ja vuokrarajat. 

Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki

Vierailija
94/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kaksi eri asumistukea : yleinen asumistuki ja eläkeläisen asumituki.

Yleistä asumistukea ei saa omistusasuntoon ja siinä on pienemmät vuokrarajat. 

Vierailija
95/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää mainiosti, jos yhteiskunta maksaa vuokrat ja muut välttämättömät kulut

Vierailija
96/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin laittaa eläkeläiset kuukaudeksi toimeentulotuelle ja normaalille, ei korotetulle eläkeläisten asumistuelle. Saisivat pelätä leikkauksia joka vuosi ja myydä asuntonsa ja laittaa tiliotteensa kelalle syynättäväksi ja ylimääräiset lahjat ja palkka leikattaisiin tästä tuesta. Suomi säästäisi vuodessa miljardeja ja realiteetit viimein valkenisi. 

Vierailija
97/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntakuntaiset kohtuulliset vuokrarajat ovat eri kuin kolmen eri kuntaryhmittymän asumismenot jotka otetaan huomioon laskelmissa. Helsinki kuuluu ykkös ryhmään Tampere taitaa kuulua kakkoseen , ehkä . Tampereella on kohtuullinen vuokraraja 589e 

Vierailija
98/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta asua niin halvoissa vuokraasunnoissa jotka kuntarajoissa ovat joten pitää maksaa tuosta 600€ hieman myös vuokra osuutta.. kaikki ei edes asu vuokralla.. vaikka asuis vuokralla niin monella on lapsia ei mikään häävi tuo 600€ sitten ole .

Jos on lapsi niin saa myös lapsen perusosa, eli jää noin 1000€ kuussa ruokaan

Vierailija
99/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen saa noin 300 euroa korkeampaa asumistukea kuin työtön. 

Sitä en tiedä joudutaanko myös eläkeläiset siirtämään tulevaisuudessa yleisen asumistuen piiriin. Valtion rahat loppuvat. 

Vierailija
100/115 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta asua niin halvoissa vuokraasunnoissa jotka kuntarajoissa ovat joten pitää maksaa tuosta 600€ hieman myös vuokraz osuutta.. kaikki ei edes asu vuokralla.. vaikka asuis vuokralla niin monella on lapsia ei mikään häävi tuo 600€ sitten ole .

Jos on lapsi niin saa myös lapsen perusosa, eli jää noin 1000€ kuussa ruokaan

Niin, jos asuu vuokralla eikä ole puolisoa. 

Kela alkaa nyt kyttäämään väärinkäytöksiä joulukuussa. Osa nostaa yh-tukia, vaikka on puoliso. Puoliso on vain kirjoilla muualla. Osa saattaa myös tehdä lisäksi pimeitä töitä ja vuokrata miehen asuntoa eteenpäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän