Vinkkejä juhlatarjottaviin, joita voisi tehdä ja pakastaa etukäteen?
Meillä on parin viikon päästä tulossa juhlat, joihin näillä näkymin n. 35 vierasta. Tilanne se, että olen yksin vastuussa kaikista tarjottavista. Varsinaista lämmintä ruokaa emme aio tarjota, vaan suunnitelmissa on kahvipöytä, jossa olisi sekä suolaista että makeaa. Tiedän jo nyt, että tulee olemaan aikamoinen ponnistus saada juhlavalmistelut pakettiin, meillä on ihan pienet lapset ja puolisoni kausityölaisenä tekee juuri nyt tosi pitkää päivää. Arki on aika härdelliä jo itsessään 😄 Juhlavalmisteluihin lukeutuu kodin laitto, koristelu, tarjottavat.
Haluaisin aloittaa nyt ja alkaa tehdä jotain tarjottavia pakkaseen. Ajatukseni on, ett tarjolle tulisi esim. 2 suolaista ja 3-4 makeaa tarjottavaa. Vinkkejä kaipaisin, mitkä tarjottavat sopisivat pakastettavaksi? Saisi olla myös kohtuullisen helppoja, osaan kyllä ihan perushyvin kokata ja leipoa, mutta en haluaisi tässä ottaa mitään epäonnistumisen riskejä 😅
Erityisruokavalioista ei ole tullut muuta tietoa, kuin että kaksi vierasta on maidottomia, joten jotkut tarjottavat tulisi olla sellaisia. Kaikkien ei tarvi. Mietin kyllä, pitäiskö varmuuden varalle tehdä yksi "kaiketon" (vegaani, gluteeniton) tarjottava, kun kaikista aveceista sun muista ei tiedä... Mitä mieltä?
Vinkkejä? 😊 Saa myös laittaa, mitä itse tykkäätte juhlissa vieraana syödä. Plus muitakin juhlajärjestelyvinkkejä saa laittaa jos tulee mieleen.
Kiitos paljon!
P.s. Ajankohdasta huolimatta kyseessä ei ole pikkujoulut, joten tarjottavien ei tarvi olla jouluisia.
Kommentit (24)
Lähes kaikki leipomukset kärsivät jonkin verran pakastamisesta. Miten olisi vaikka taatelikakku, säilyy hyvin jääkapissa muutaman päivän ja maku jopa paranee. Helppo tehdä maidottomana kun käyttää maidotonta margariinia.
Ite usein pakastanut korvapuusteja ja marjapiirakkaa tai omena piirakkaa, eivät ole mielestäni mitenkään kärsiny pakkasessa, yhtä hyviä sulatuksen jälkeenkin.
Ota lapset mukaan auttamaan, ei haittaa, jos vähän pärskivät leivonnaisiin ja vaikka olisi vähän mahatautia.
Minkään maku ja koostumus ei parane pakastamalla.
Kaikille negailijoille yllä:
"Moni miettii juhlien lähestyessä, mitä valmisteluita voisi hoitaa etukäteen. Pakastin onkin verraton apu, sillä suurimman osan leivonnaisista voi kierrättää pakastimen kautta tämä saattaa jopa entisestään tasoittaa makuja ja mehevöittää rakennetta. "
Lainaus Kinuskikissan sivuilta! Itse ainakin hänen sanaan luotan leivontajutuissa vähän enemmän kuin palstapöllöjen. Monia leipomuksia voi pakastaa
https://www.kinuskikissa.fi/vinkkeja-leivonnaisten-pakastamiseen
Kaikilla ei ole varaa tilata valmiina. 5-6 sortimenttia 35 hengelle (+ ap:n oma perhe) pitopalvelusta tilattuna maksaa maltaita.
Me tilattiin viime vuonna pienehköihin juhliin (n. 15 henkeä) pitopalvelusta kaksi lämmintä ruokaa ja täytekakku, kun ei vaan kertakaikkiin siinä elämäntilanteessa pystytty itse tekemään. Maksoi vähän vajaa 400 e. 40 hengen juhliin ei riittäisi kukkaron kate ainakaan meillä. Olihan toi helppoa ja ruoat tosi hyviä, mutta aika paljon pienemmällä rahalla pääsee itse tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki leipomukset kärsivät jonkin verran pakastamisesta. Miten olisi vaikka taatelikakku, säilyy hyvin jääkapissa muutaman päivän ja maku jopa paranee. Helppo tehdä maidottomana kun käyttää maidotonta margariinia.
Kuinka niin? Kyllä itse leivon pakastimeen ja en huomaa mitään eroa. Melkeinpä päinvastoin! Maistuu tuoreilta ja mehukkailta
Hanki keittokirja tai googlaa.
Ei kukaan rupea luettelemaan sulle kaikkia satoja mahdollisuuksia.
Mutta kuivakakut sen kun paranevat pakastaessa.
Tykkääkö joku vielä jostain kuivakakuista? Mulla mielikuva, että ovat aina se sortimentti, joka jää syömättä kun herkullisemmat tekee kauppansa.
Englantilaistyyliset hedelmäkakut pitäisi olla jo paistettu jouluakin varten, eikä niitä pakasteta missään vaiheessa.
Kuivakakku on ikävä nimi. Kahvikakku on parempi. Ps se ei siis meinaa kahvinmakuista kakkua, kahvipöydän kakkua.
Ikävä kyllä voileipäkakku olisi huippu. Mutta sitä on syytä harjoitella.
Täytekakkujen pohjat voi paistaa piirasvuoassa ja pakastaa. Tarpeen tullen sieltä pakkasesta voi ottaa niin monta pohjaa kuin haluaa ja pinota se kakku niistä. Tai sitten voi paistaa kääretorttupohjia ja pakastaa, pilkkoo ne sitten kakkutarpeessa sopivan kokoisiksi ja pinoaa.
Mun luottokakku, joka on pakastuksen jälkeenkin erinomainen, on mutakakku. Toinen on porkkanakakku mutta ilman kuorrutetta, se vasta, kun on sulattanut kakun. Suolaisista mikä tahansa piirakka toimii myös pakastuksen jälkeen. Valmiista lehtitaikinasta voi tehdä myös pasteijoita/empanadoja mieleisistä täytteistä. Jos ei halua piirakoita ym., niin pääsee aika helpolla, jos ostaa kaupasta savulohta ja tekee salaatin. Saaristolaisleipää tuorejuustoineen kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Täytekakkujen pohjat voi paistaa piirasvuoassa ja pakastaa. Tarpeen tullen sieltä pakkasesta voi ottaa niin monta pohjaa kuin haluaa ja pinota se kakku niistä. Tai sitten voi paistaa kääretorttupohjia ja pakastaa, pilkkoo ne sitten kakkutarpeessa sopivan kokoisiksi ja pinoaa.
Joo, loistovinkki!
Kyllä kunnon kermakakku pitää olla. Pelkät keksit on blääh ja pullat täysin tarpeettomia. Sana pakkopulla on osuva.
Itse suosin italialaisia leivonnaisia. Eikä sit mitään "helppoja" tai "suomalaiseksi sovitettuja" vaan aitoa tavaraa.
Sorry muuten pitkä selostus, tuon olisi saanut varmaan lyhyemminkin sanottua. Ap