Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin koulukiusaaja, tämä sai minut lopettamaan kiusaamisen..

Vierailija
14.11.2025 |

Kiusattujen vanhemmat, unohtakaa kiusaajien vanhemmille tai opelle puhuminen, menkää puhumaan niille kiusaajille! Vähän kovistelemaan. Itse lopetin kiusaamisen kun kiusaamani tytön äiti tuli läksyttämään. Se oli noloa.

Kiusattiin kaverini kanssa yhtä tyttöä kun hän oli niin ärsyttävä. Aina väitetään että kiusaajalla itsellään on paha olla, mutta ei minulla ainakaan ollut. Kotona oli asiat hyvin, minulla oli ystäviä ja rakas harrastus. Elämässä olen menestynyt ihan tavallisesti. 

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeastaan huvittaa ne syyt, miksi minua kiusattiin. Syy oli, että olin outo, koska en kuulunut vain mihinkään yhteen tiettyyn kaveriporukkaan, ja mikä oudointa, vietin aikaa myös poikien kanssa, noin 10-vuotiaana. Kiusaajien mukaan olin myös myynyt itseäni, siis ollessani noin 11-13v. Kyselivät, olenko vielä neitsyt ja yksityiskohtia tästä oletetusta seksielämästäni.

Aikuisena toki sitten ajattelen lähinnä sitä, että mikähän on saanut esiteini-ikäiset lapset puhumaan sellaisia juttuja, mitä ikinä heidän omissa kodeissaan onkaan tapahtunut.

Olikohan omassa perheissään kaikki ok

Tai perseissään 

Vierailija
142/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ollut työpaikkakiusaaja. Olen ollut jokaisessa työpaikassa varmaan ihan pidetty ihminen, ainakin olen saanut jokaisesta työpaikasta ystäviä joiden kanssa olen viettänyt aikaa myös vapaalla. Eli ei koulukiusaajasta automaattisesti tule työpaikkakiusaajaa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sanoa kiusaajalle takaisin. Tämä kääntää koko asetelman päälaelleen, ja oletkin itse kiusattuna se "kiusaaja". Grey rock toimii parhaiten eli kannattaa toimia samoin kuin narsistien kanssa. Kiusaaja hakee reaktiota ja nauraa sille, koska on useimmiten sadisti.

Grey rock myös työpaikkakiusaajiin. Olen kehittänyt menetelmän: jo pienikin liike kohti kiusaamista, ignoroin täysin. Tervehdin kyllä ja katson välillä silmiin, mutta jos kysyn apua johonkin ja kiusaaja tulee siihen yhtenä "auttamaan", ignoroin. Kuuntelen muiden neuvoja.

Kun hän huomaa, etten suostu kiusattavaksi, vaihdan empatiavaihteen päälle ja olen korostetun ystävällinen ja ymmärtäväinen, ikään kuin viestisin, että tiedän sinun kiusaavan, koska sinulla on vaikeaa. 

Sitten seuraavaksi ja jatkossa neutraalia asiallisuutta. Jos alkaa taas kiusata, s

Kiusaaja ei ole aina nainen. Moni kiusaaja työpaikalla on korkeasti koulutettu narsistimies.

Neuvopa jos osaat miten itse toimisit, jos työpaikan vaihto ei ole mahdollista? Työpaikalla et voi alkaa avoimesti rähisemään ikäville ihmisille. Grey rock ei ole muutenkaan mitään ihmissuhdepeliä, vaan keinoa suojata itseään narsistilta.

Miten sinä suojaat itsesi narsisteilta?

Eipä hän taida osata vastata.

Vierailija
144/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla täysin terve päästään jos kiusaa. Varsinkin jos on aikuinen ja kiusaa työpaikalla, niin jotain on pahasti vialla pääkopassa.

Tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, sillä ensinnäkin ihmiset kokee ja tulkitsee kiusaamisen hyvin eri lailla. Joillekin vaikka mikromanagerointi voidaan kokea kiusaamisena, vaikka se joka sitä harrastaa voi olla vaikka vain perfektionisti, tai kenties joku kolleega kokee, että hänen tapa on paras tehdä asioita ja kaikkien pitäisi niin asiat hoitaa. Kyse ei kuitenkaan ole tarkoituksella kiusaamisesta, vaan enemmän on kyse siitä kuka haluaa hallita ja päättää asioista. Toiset ihmiset taas tykkää sitä, että puhutaan asioista suoraa, kun toiset ei taas halua ja kestä kuulla negatiivisiä kommentteja työstään tai elämästää ja kokee sen kiusaamiseksi. 

Ammattikoulussa oli tyttö, joka koki että opettaja kiusasi häntä koko luokan edessä koska opettaja kysyi tytöltä, joka ei ollut tehnyt tehtäviään, että koska tyttö ennättäisi tehdä läksynsä. Minusta tuo ei ollut kiusaamista, mutta tämän tytön mielestä se oli, näin esimerkkinä yhdestä tapauksesta. 

Vierailija
145/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä luulisi olevan orvoksi jääneellä varaa kiusata yhtään ketään. Lastensuojelu puuttuu aika herkästi sijoitettujen lasten käytösoireiluun.

Vierailija
146/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus ja nolaaminen toimivat kiusaamiseen yleensä parhaiten. Tiesin että kiusaajan vanhemmat olivat kuolleet ja tämä asia oli hänelle vaikea, siksi kysyin häneltä toisten lasten kuullen, että ikävöikö hän vanhempiaan kun yrittää kiusata, ja että eikö hän yrittänyt auttaa omia vanhempiaan. Tämä alkoi itkeä ja huutaa, mutta eihän se mitään auttanut. Toisetkin lapset, jotka olivat aiemmin olleet mukana kiusaamisessa, alkoivat pitää häntä nolona ja typeränä.

Olisitte kysyneet siltä että miten vietät äitienpäivää ja isänpäivää.

Varmaan samaa kuin aina, valittaa ja kiukuttelee.

Vierailija
147/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on usein hyvin yksinkertainen: pönkitetään omaa asemaa eläimellisessä hierarkiassa. Vaikka olevinaan aikuisiksi kasvetaan niin aina on ihmisiä jotka haluavat olla jonkun ihmisryhmän huipulla. Ryhmä voi olla vaikka koululuokka, työryhmä tai harrastusporukka ja hierarkian ylläpito voi jopa aiheuttaa enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Harva nousee alkukantaisten vaistojensa yläpuolelle. Tämän takia vaikkapa niistä Ikean kurpitsamötiköistä tapellaan liikkeissä, eläimelliset vaistot heräävät 😄

Vierailija
148/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla täysin terve päästään jos kiusaa. Varsinkin jos on aikuinen ja kiusaa työpaikalla, niin jotain on pahasti vialla pääkopassa.

Tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, sillä ensinnäkin ihmiset kokee ja tulkitsee kiusaamisen hyvin eri lailla. Joillekin vaikka mikromanagerointi voidaan kokea kiusaamisena, vaikka se joka sitä harrastaa voi olla vaikka vain perfektionisti, tai kenties joku kolleega kokee, että hänen tapa on paras tehdä asioita ja kaikkien pitäisi niin asiat hoitaa. Kyse ei kuitenkaan ole tarkoituksella kiusaamisesta, vaan enemmän on kyse siitä kuka haluaa hallita ja päättää asioista. Toiset ihmiset taas tykkää sitä, että puhutaan asioista suoraa, kun toiset ei taas halua ja kestä kuulla negatiivisiä kommentteja työstään tai elämästää ja kokee sen kiusaamiseksi. 

Ammattikoulussa oli tyttö, joka koki että opettaja kiusasi häntä koko luoka

Mikromanagerointi voi olla ihan vaan rajattomuutta. Jos lähdet mikromanageroimaan toisen asioita, kyllä tavallaan kiusaa, koska antaa ymmärtää, ettei toinen osaa ja tiedä. Ymmärtämättä sitä, että ihmiset pääsevät samaan tulokseen eri tavoin. 

Opettaja, joka nolaa oppilaan julkisesti, on kiusaaja. Jos oppilas toistuvasti mokaa, kyse voi olla koulun ulkopuolisesta tilanteesta ja empaattinen opettaja ottaa asian puheeksi kahden kesken, ei julkisesti muiden edessä.

Vierailija
149/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se syy kiusaamistoimintaan on aina ihan vaan kiusaajassa. Kiusaajilla on yleensä ongelmia itsetunnossa, joten kiusaajat esimerkiksi just ärsyyntyvät asioista helpommin kuin tavalliset lapset ja nuoret. Sellaisistakin, mitkä eivät oikeastaan edes liity heihin itseensä, mutta ovat tavallista herkempiä tämän suhteen. Usein myös heikompia resilienssi, niitä omia oloja ja tunteita ei osata käsitellä ja elämään niiden kanssa.

Vierailija
150/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain teollisuuskeittiössä tuotettua janssoninkiusausta ja tajusin, että tämä on väärin.

Vierailija
151/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaaminen tuntuu joskus huomionhaulta. Kiusaajat ovat järjestään rajattomia, näitä, jotka tykkäävät "vain puhua suoraan" eli sanoa mitä mieleen tulee päin naamaa ja joilla ei ole käytöstapoja. Usein nämä kiusaajat tarkkailevat ensin uutta ihmistä, sitten hyökkäävät kahden kesken. Kun läsnä on useampia, käyttäydytään ystävällisesti. Joka työpaikassa tuntuu olevan tämä yksi rääväsuinen ja rajaton kiusaaja. Erilaisuus triggeröi, jos on hienotunteisempi -> heikko, jos ystävällinen -> heikko, jos osaa ottaa muita huomioon -> heikko. Aikuiset kiusaajaihmiset saattavat myös korostetusti hakeutua muiden työkavereiden luo ja pyrkiä fyysisesti jättämään kiusattu ulkopuolelle. Ihan yläkoulutouhua.

Kasvakaa kiusaajat aikuisiksi.

Vierailija
152/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä teki noin. Sen jälkeen häirikköjengi alkoi päivystää kodin ulkopuolella ja esim lapset ei aina uskaltaneet poistua kodista ulos.

Vierailija
153/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaanhan toivoisi, että taustalla olisi kiusaajan paha olo, eikä vaan se, että kiusaaja on yksinkertaisesti idi**tti kus*pää

Vierailija
154/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä teki noin. Sen jälkeen häirikköjengi alkoi päivystää kodin ulkopuolella ja esim lapset ei aina uskaltaneet poistua kodista ulos.

Siis mitä ystävä teki, kiusasi sinua?

Mikä ihmeen häirikköjengi?

Lapset eivät uskaltaneet poistua kotoa?

Oletko ihan terve?

Vierailija
155/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kohtelin huonosti ala-asteella luokkakaveria, koska olin kateellinen. En vaatteista tai tavaroista eikä hän mitenkään erottunut niiden suhteen, vaan hänen henkisestä hyvinvoinnistaan, kiltteydestä ja avuliaisuudestaan. Tajusin käytöksessäni olevan jotain pielessä, mutta en ymmärtänyt mikä. Käytökseni muuttui kokonaan, kun tämä lapsi sanoi minulle kahden kesken, että annan sinulle anteeksi. Minua hävetti aivan valtavasti.

Vierailija
156/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun typerin kiusaaja kuoli tsunamissa, koululla järjestetty hiljainen hetki oli aika turha.

Oltiinkohan samassa koulussa? Tällainen tapahtui omanakin kouluaikana. Opettaja sanoi ainakin meidän luokalle, että varmaan kaikki kuitenkin tiesitte tämän tekemiset.

Vierailija
157/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun typerin kiusaaja kuoli tsunamissa, koululla järjestetty hiljainen hetki oli aika turha.

Ihan oikein niille

Siis kiusaajaa muisteltiin hiljaisella hetkellä. Ei voi olla oikein. Jokainen kiusaajavainajan uhri kuitenkin muisti taas kerran, kuinka kaikki kärsimyksensä. 

Olisi ollut oikeampaa järjestää keskusteluhetki, jossa jokainen olisi kirjoittanut paperille ajatuksensa siinä hetkessä ja jokainen olisi saanut purkaa tunteensa keskusteluna kuolleelle. - Näitä ei tietenkään luettaisi koulukavereille.

Vierailija
158/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ollut työpaikkakiusaaja. Olen ollut jokaisessa työpaikassa varmaan ihan pidetty ihminen, ainakin olen saanut jokaisesta työpaikasta ystäviä joiden kanssa olen viettänyt aikaa myös vapaalla. Eli ei koulukiusaajasta automaattisesti tule työpaikkakiusaajaa. 

Ap

Oletko esimies jonkun suhteen? Oletko narsisti?

Vierailija
159/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä sanota, että lapsi on terve, kun se leikkii, sairas jos ei osaa lopettaa. Minun kokemus on se, että jos vielä aikuisenakin kiusaa esim työpaikalla työkavereita, niin sillon on jo pipipää. Ap on terve, kun ymmärsi lopettaa, eikä ole jatkanut hommaa enää työelämässä. Hän tarvitsi vaan jonkun, joka näytti hänelle terveen rajan ja se viesti meni onneksi perille. Työpaikkakiusaajat ovat jo aikuusia ja niin syvälle vajonneita, ja paatuneita tapauksia, että heitä on kyllä vaikea enää saada lopettamaan kiusaamista. 

Vierailija
160/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein niille

Siis kiusaajaa muisteltiin hiljaisella hetkellä. Ei voi olla oikein. Jokainen kiusaajavainajan uhri kuitenkin muisti taas kerran, kuinka kaikki kärsimyksensä. 

Olisi ollut oikeampaa järjestää keskusteluhetki, jossa jokainen olisi kirjoittanut paperille ajatuksensa siinä hetkessä ja jokainen olisi saanut purkaa tunteensa keskusteluna kuolleelle. - Näitä ei tietenkään luettaisi koulukavereille.

Siis meillä oli yleinen hiljainen hetki sitten kun koulut alkoi tammikuussa. Kuolemasta ilmoitettiin vasta sitten kun oli löytynyt, olisiko ollut keväällä.