Mitäs kun menkat ei tule terolutilla?
Terolut määrättiin menkkojen säännöllistämiseen.
Esivaihdevuodet menossa ja kaikki vaihdevuosien oireet, siksi nämä lääkkeet. Sen rinnalla pieni määrä iholle levitettävää estrogeeniä.
Vuoden on tullu ku nakutettu menkat 4 viikon välein. Nyt on jo 5 päivää myöhässä. Terolutin vikan pillerin otin viime viikon torstaina.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Soita terkkariin ja varaa aika.
Parempi kun käy hyvän gynekologin vastaanotolla, niin saa varmasti oikeaa hoitoa ja tietoa.
Niin siis mistä mä nyt tiedän, milloin otan seuraavan terolut kuurin, kun se pitää ottaa aina kierron kaks vikaa viikkoa.
Oon siis nyt käyttäny jo vuoden teroluttia ja estrogeeniä iholle ja menkat tullu tasan 4 viikon välein.
Nyt ei tulekaan menkat. Kohtuhan pitää saada tyhjäks, kun vedän estrogeenii.
Oon 48 v.
Siis terolutin ottoajankohta määräytyy menkkojen alkamisajankohdan mukaan. Eli kierron puolivälistä vedetään pari vikaa viikkoo teroluttia.
Mutta missä kierron kohdassa mä olen nyt, kun ei menkat alkaneetkaan maanantaina, niinkuin aina. Lisäksi huolettaa se, että kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi nyt, kun se ei tyhjenekään. Eli en voi aloittaa teroluttia, enennkuin menkat tulee ja siitä lasken milloin otan teroluttii.
ap
Apua nyt!
Miten saan kohdun tyhjentymään, kun se ei tyhjene terolutilla?
ap
Tässä keskustelussa oli jopa itselleni uutta tietoa. Lähestyn itsekin vaihdevuosi-ikää ja selkeitä oireita jo on, mutta yritän pärjätä kokonaan ilman lääkitystä. Monta syytä on, miksi en noita oikein voi, enkä ilmeisesti edes saa käyttää. En ole menossa näiden asioiden takia lääkäriin.
Kirjoitan aina Tero paperille kun otan yhden, joka päivälle. Toivottavasti kukaan ei luule että on teroyhteyksiä jos lukee paperin salaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei menkat tule Terolutilla, kannattaa kokeilla tulisiko Teroylilutilla.
Hämmentää vähän vispilällä fairyn kanssa ... 😂.
Vierailija kirjoitti:
Siis terolutin ottoajankohta määräytyy menkkojen alkamisajankohdan mukaan. Eli kierron puolivälistä vedetään pari vikaa viikkoo teroluttia.
Mutta missä kierron kohdassa mä olen nyt, kun ei menkat alkaneetkaan maanantaina, niinkuin aina. Lisäksi huolettaa se, että kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi nyt, kun se ei tyhjenekään. Eli en voi aloittaa teroluttia, enennkuin menkat tulee ja siitä lasken milloin otan teroluttii.
ap
Gynelle. Eri valmiste? 10pv kuussa teroa riittää joillekin. Ellei muu syy syödä.
Otan siis teroluttii kierron 15. päivä alkaen 12 päivän ajan. Viimeisestä tabletista on menny 4 päivää aina, niin menkat on alkanu. Tälleen menty vuosi.
Mutta nyt ne menkat ei tuu!!
Vierailija kirjoitti:
Otan siis teroluttii kierron 15. päivä alkaen 12 päivän ajan. Viimeisestä tabletista on menny 4 päivää aina, niin menkat on alkanu. Tälleen menty vuosi.
Tämä oli siis ap
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät estrogeenivalmisteita mm vaihdevuosioireisiin, sinulla pitää sen rinnalla käyttää myös keltarauhashormonia esim terolutia, koska estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa. Jos kohdun limakalvo ei pääse tasaisin väliajoin poistumaan, mikä tapahtuu esim terolutin avulla, limakalvo kasvaa liikaa ja altistaa kohtusyöville. Voi myös käyttää sellaista estrogeenivalmistetta, jossa mukana keltarauhashormonia, niin ei tarvi näitä tyhjennysvuotoja. Voi viettää vaihdevuotensa myös ilman mitään hormooneja, mutta joillakin oireet ovat niin vaikeita, että pakko turvautua hormonivalmisteisiin.
Keltarauhashormonia ei saa Suomessa lainkaan iholle levitettynä, se on pakko ottaa pillerinä.
En voi ottaa siis estrogeeniä, jossa on valmiiksi se keltarauhashormonikin, sillä ne on vain pillerimuodossa ja en saa ottaa estrogeeniä pillerinä, ainoastaan voiteena.
Siksi pitää mennä kombolla: niellään keltarauhaspillereitä eli teroluttia ja sitten sivellään ihoon estrogeeniä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oota nyt joitakin päiviä vielä. Saattaa alkaakin. Mutta jos kohdun limakalvo paksuuntuu tai kipuja niin gynelle.
Mistä mä tiedän, paksuuntuuko limakalvo. Kipuja ei oo, mutta on lievä menkkamainen olo.
Tosiaan menkat on tullu tän terolutin aikana aina neljän viikon välein ja oikein runsas vuoto hyytymineen on joka kerta tullu. Menkat on aina olleet runsaat ja hyytymien kera.
Tää ihmetyttää sen takia, koska teroluthan ikäänkuin pakottaa kohdun tyhjenemään ja nyt se ei tyhjene! Onko riski kohdun limakalvon paksuuntumiseen ja syöpään nyt, kun se on taatusti kasvanu estrogeenin takia, muttei nyt tyhjenekkää.
ap
No odotan ens viikkoon, alkaako. Jos ei, niin otan yhteyttä yksityiseen gyneen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mistä mä nyt tiedän, milloin otan seuraavan terolut kuurin, kun se pitää ottaa aina kierron kaks vikaa viikkoa.
Oon siis nyt käyttäny jo vuoden teroluttia ja estrogeeniä iholle ja menkat tullu tasan 4 viikon välein.
Nyt ei tulekaan menkat. Kohtuhan pitää saada tyhjäks, kun vedän estrogeenii.
Oon 48 v.
1. kysy hoitavalta lääkäriltäsi
2. kierron ensimmäinen päivä on vuodon 1. päivä, joten siitä sinä tiedät milloin laskenta alkaa
Vierailija kirjoitti:
No odotan ens viikkoon, alkaako. Jos ei, niin otan yhteyttä yksityiseen gyneen.
ap
Ei, vaan hoitavaan lääkäriisi: siihen, joka respetit on kirjoittanut. Hänellä kun on nähtävillä sitten terveystietosi.
KUKA!