Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs kun menkat ei tule terolutilla?

Vierailija
14.11.2025 |

Terolut määrättiin menkkojen säännöllistämiseen.

Esivaihdevuodet menossa ja kaikki vaihdevuosien oireet, siksi nämä lääkkeet. Sen rinnalla pieni määrä iholle levitettävää estrogeeniä.

Vuoden on tullu ku nakutettu menkat 4 viikon välein. Nyt on jo 5 päivää myöhässä. Terolutin vikan pillerin otin viime viikon torstaina.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto alkaa ensimmäisenä kuukautispäivästä, siitä helppo laskea milloin seuraavan kuurin aika.

Ei se kohdun limakalvo viikossa kasva katastrofaalisesti. Joskus stressi, infektio tms. vaikuttaa kiertoon hormonivalmisteista huolimatta. Odottaisin rauhassa ensi viikkoon ja sitten kysyisin lääkäriltä neuvoa. Mielellään naistentautien lääkäriltä.

Vierailija
42/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käytät estrogeenivalmisteita mm vaihdevuosioireisiin, sinulla pitää sen rinnalla käyttää myös keltarauhashormonia esim terolutia, koska estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa. Jos kohdun limakalvo ei pääse tasaisin väliajoin poistumaan, mikä tapahtuu esim terolutin avulla, limakalvo kasvaa liikaa ja altistaa kohtusyöville. Voi myös käyttää sellaista estrogeenivalmistetta, jossa mukana keltarauhashormonia, niin ei tarvi näitä tyhjennysvuotoja. Voi viettää vaihdevuotensa myös ilman mitään hormooneja, mutta joillakin oireet ovat niin vaikeita, että pakko turvautua hormonivalmisteisiin. 

Keltarauhashormonia ei saa Suomessa lainkaan iholle levitettynä, se on pakko ottaa pillerinä.

En voi ottaa siis estrogeeniä, jossa on valmiiksi se keltarauhashormonikin, sillä ne on vain pillerimuodossa ja en saa ottaa estrogeeniä pillerinä, ainoastaan voiteena.

Siksi

Eikö progesteronia tosiaan saa vaihdevuosioireiden hoitoon muussa muodossa kuin pillereinä? Olen itse käyttänyt keltrarauhashormonivalmisteista emätinpuikkoja ja injektioita hedelmöityshoidoissa, kun Terolut itsessään ei ole riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Luonnolliset menkat ollut viimeksi elokuussa, jonka jälkeen tuli vaihdevuosioireita, Sain estrogeenia ja teroluteja. Söin 12 päivän kuurin teroluteja, mutta tyhjennysvuotoa ei tullut. Ajattelin, että kohdun limakalvo ei paksuuntunut tarpeeksi aiemman estrogeenivajeen takia ja tästä syystä ei vuotoa tullut. Yritän kohta uudelleen terolut-kuurilla. Jos tämänkään kuurin jälkeen vuotoa ei tule, niin otan yhteyttä gynekologiin. 

Vierailija
44/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tiedä, mitä nyt pitäis tehdä?

Varaa aika lääkäriltä. U u v a t t i.

Vierailija
45/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö progesteronia tosiaan saa vaihdevuosioireiden hoitoon muussa muodossa kuin pillereinä? Olen itse käyttänyt keltrarauhashormonivalmisteista emätinpuikkoja ja injektioita hedelmöityshoidoissa, kun Terolut itsessään ei ole riittänyt.

Ei saa. Lukee ihan käypä hoito sivuilla, että ainoastaan pillereinä saa Suomessa keltarauhashormonin vaihdevuosihoitoon.

Vierailija
46/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierto alkaa ensimmäisenä kuukautispäivästä, siitä helppo laskea milloin seuraavan kuurin aika.

Ei se kohdun limakalvo viikossa kasva katastrofaalisesti. Joskus stressi, infektio tms. vaikuttaa kiertoon hormonivalmisteista huolimatta. Odottaisin rauhassa ensi viikkoon ja sitten kysyisin lääkäriltä neuvoa. Mielellään naistentautien lääkäriltä.

Joo eli mulla ei ole vielä siis uusi kierto alkanut enkä voi aloittaa terolutteja kunnes menkat on alkanu ja on kierron päivä numero 15. Eli niin kauan on ns. vanha kierto päällä, kunnes vuoto tulee.

Ei oo infektioo, mutta ehkä on stressiä. Odotan sitten ensi viikkoon ja sitten otan yhteyttä gyneen, joka nämä on määrännytkin. Käyn siis ihan yksityisellä gynellä. On tosi hyvä ja ymmärtäväinen. Monia gynejä oon testannu, mutta tää on paras. Kysyn sitten, että miten nyt saadaan kohtu tyhjäksi, kun menkat ei tuu. Toivon, että ne tulis kyllä nyt. Maanantaina ois pitäny jo alkaa.

ap

Vierailija
47/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Luonnolliset menkat ollut viimeksi elokuussa, jonka jälkeen tuli vaihdevuosioireita, Sain estrogeenia ja teroluteja. Söin 12 päivän kuurin teroluteja, mutta tyhjennysvuotoa ei tullut. Ajattelin, että kohdun limakalvo ei paksuuntunut tarpeeksi aiemman estrogeenivajeen takia ja tästä syystä ei vuotoa tullut. Yritän kohta uudelleen terolut-kuurilla. Jos tämänkään kuurin jälkeen vuotoa ei tule, niin otan yhteyttä gynekologiin. 

Mutta minä päivänä aloitat uuden 12 päivän terolut kuurin, kun olet ikäänkuin yhä vanhassa pitkässä kierrossasi? Kuinka kauan on ollu menkat tulematta? Mitä estrogeeniä käytät? Mikä annostus?

Vierailija
48/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minä päivänä aloitat uuden 12 päivän terolut kuurin, kun olet ikäänkuin yhä vanhassa pitkässä kierrossasi? Kuinka kauan on ollu menkat tulematta? Mitä estrogeeniä käytät? Mikä annostus?

Sinä odotat, kunnes vuoto alkaa ja siitä päivästä lasket milloin aloitat uuden kuurin. 

Vierailija
49/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkat on ollut tulematta n.3kk. Käytän Lenzetto-estrogeenisuihketta, 1 suihke aamuisin. Minulle terolutit määrättiin otettavaksi omalla valinnalla 1-3kk välein. Viimeisimmän terolutin otin reilut 3vkoa sitten ja menkkoja ei tullut. Ajattelin ottaa seuraavan kuurin kuun vaihteessa jos mitään vuotoa ei ole tullut siihen mennessä. 

Vierailija
50/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä odotat, kunnes vuoto alkaa ja siitä päivästä lasket milloin aloitat uuden kuurin. 

Voiko koko tuon ajan jatkaa sitten sitä estrogeenin ottamista siis??

Vierailija
51/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat on ollut tulematta n.3kk. Käytän Lenzetto-estrogeenisuihketta, 1 suihke aamuisin. Minulle terolutit määrättiin otettavaksi omalla valinnalla 1-3kk välein. Viimeisimmän terolutin otin reilut 3vkoa sitten ja menkkoja ei tullut. Ajattelin ottaa seuraavan kuurin kuun vaihteessa jos mitään vuotoa ei ole tullut siihen mennessä. 

Siis voiko Terolutteja ottaa noinkin harvoin? Luulin, että estrogeenin kanssa keltarauhasta on otettava joka kuukausi ne kaks vikaa viikkoa kierrosta, jotta kohdun limakalvo ei paksune liikaa.

Paljonko Lenzetto suihkeessa on estrogeeniä per suihkaus?

Vierailija
52/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko Terolutteja ottaa noinkin harvoin? Luulin, että estrogeenin kanssa keltarauhasta on otettava joka kuukausi ne kaks vikaa viikkoa kierrosta, jotta kohdun limakalvo ei paksune liikaa.

Lenzetto on estradiolia 1,53mg/suihke, näin lukee paketissa. Minulle gyne määräsi terolutit noin ja sanoi, että itse voi päättää milloin käyttää. Ei ole siis pakko ottaa säännöllistä tyhjennystä joka kuukausi. Voi ottaa vaikka joka toinen kk.

Vierailija
54/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenzetto on estradiolia 1,53mg/suihke, näin lukee paketissa. Minulle gyne määräsi terolutit noin ja sanoi, että itse voi päättää milloin käyttää. Ei ole siis pakko ottaa säännöllistä tyhjennystä  joka kuukausi. Voi ottaa vaikka joka toinen kk

Hei tää oli hyvä tieto, ettei oo pakko ottaa tyhjennystä joka kuukausi. Siis että ei tarvi ny panikoida, jos menkat ei nyt tulekaan.

Näköjään voin jaksaa estrogeenin ottamista. Otan tuplat suhun verrattuna eli 3 mg estrogeeniä kahdessa pumppauksessa geeliä

ap

Vierailija
55/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tiedä, mitä nyt pitäis tehdä?

Mennä lääkäriin. Miksi kuvittelet, että saat vastauksen gynekologisiin ongelmiisi anonyymilta trollauspalstalta? Vinkkinä vaan, tämä ei ole validi tietolähde tuollaiseen asiaan.

Vierailija
56/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu hei ehdottomasti kannattaa kysyä palstamammoilta miten noita lääkkeitä käytetään, eikä vaikka apteekin farmaseutilta tai lääkäriltä. Hyvä tulee...

Vierailija
57/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenzetto on estradiolia 1,53mg/suihke, näin lukee paketissa. Minulle gyne määräsi terolutit noin ja sanoi, että itse voi päättää milloin käyttää. Ei ole siis pakko ottaa säännöllistä tyhjennystä  joka kuukausi. Voi ottaa vaikka joka toinen kk.

Hei tää oli hyvä tieto, ettei oo pakko ottaa tyhjennystä joka kuukausi. Siis että ei tarvi ny panikoida, jos menkat ei nyt tulekaan.

Näköjään voin jaksaa estrogeenin ottamista. Otan tuplat suhun verrattuna eli 3 mg estrogeeniä kahdessa pumppauksessa geeliä

ap

Joo, ei tarvitse panikoida varmastikaan. Odottele vielä jos vuoto tulisi ja käytä normaalisti estrogeeniä. Jos vuotoa ei tule, (varmista ettet ole raskaana) ota puhelinaika gynekologillesi tai käy vastaanotolla asian kanssa. 

Vierailija
58/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranen aika... et sinä voi tehdä muutoksia omaan lääkitykseesi palstaneuvojen perusteella.... lääkärillä on ollut syynsä määrätä lääkettä otettavaksi tietty määrä tietyllä tavalla ja jos itse koet, että siinä on jotain vikaa, niin sinä otat yhteyttä siihen lääkäriin, joka lääkkeen sinulle määräsi ja kysyt voiko lääkitystä jotenkin muuttaa tai vaihtaa toiseen lääkkeeseen. 

oikeasti: toiselle ihmiselle määrätty toisenlainen annostus ei tarkoita sitä, että itsekin voisi omalla luvalla omaa annostusta muuttaa. Sen voi tehdä vain silloin, kun lääkäri on siihen antanut ohjeistuksen

Vierailija
59/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla raskaana.

ap

Vierailija
60/61 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

herranen aika... et sinä voi tehdä muutoksia omaan lääkitykseesi palstaneuvojen perusteella.... lääkärillä on ollut syynsä määrätä lääkettä otettavaksi tietty määrä tietyllä tavalla ja jos itse koet, että siinä on jotain vikaa, niin sinä otat yhteyttä siihen lääkäriin, joka lääkkeen sinulle määräsi ja kysyt voiko lääkitystä jotenkin muuttaa tai vaihtaa toiseen lääkkeeseen. 

oikeasti: toiselle ihmiselle määrätty toisenlainen annostus ei tarkoita sitä, että itsekin voisi omalla luvalla omaa annostusta muuttaa. Sen voi tehdä vain silloin, kun lääkäri on siihen antanut ohjeistuksen

No enhän mä mitään ole nyt muuttamassakaan! Ainoastaan olen huojentunut tiedosta, että keltarauhashormonia ei ole pakko ehkä ottaa joka kuukausi ja nyt kun menkat eivät tulleet keltarauhashormonilla eli terolutilla niin mun ei vain tarvi sitä panikoida.

ap