Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä jos moottoritielle ei yksinkertaisesti pääse?

Vierailija
14.11.2025 |

Kyselee maalainen. Jos yrittää liittyä moottoritielle, mutta kiihdytyskaista ei riitä löytämään tilaa moottoritielle liittymistä varten, niin mitä kuuluu tehdä? Ajaa toisen auton kylkeen? 

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.

Vierailija
2/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvalliseen kohtaan odottamaan mahdollisuutta liittyä motarille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. Eli kiihdytät liikennevirran nopeuteen, ja sitten liityt kaistalle. Samalla kun kiihdytät, niin valitset siitä jonosta oman tyhjän välin. Missään tapauksessa ei saa pysähtyä kun kiihdytyskaista loppuu. 

Vierailija
4/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.

Ja toivotaan, että moottoritiellä on niitä välejä mihin ajaa. 

Vierailija
5/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kertaakaan joutunut tilanteeseen etteikö moottoritielle pääsisi turvallisesti liittymään. Olen varsin monessa maailman meteopolissa autolla ajanut maalainen.

Vierailija
6/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut ennakoinnista?

Vierailija
7/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa. 

Vierailija
8/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lähtisit matkaan hieman aikaisemmin, jotta pääset ajamaan ennen ruuhkia? Kannattaa harkita omaa ajankäyttöä ja ennakoida tuleva tilanne.

Vierailija
9/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa. 

Suomessa se tien antaminen on lain vastaista.

Vierailija
10/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi pitkä turvaväli auttaa myös tässäkin. On mahdotonta liittyä moottoritielle, jos kaikki ajaa toisen takapuskurissa kiinni. 

Vierailija
11/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on useampi keskustelu, jossa verissä päin kinastellaan, saako motarilla väistää liittymästä tulijaa, esim. rekkaa. Palstan virkamiessiipi on sillä kannalla, että hammasta purren ei väistetä ja lakikin niin sanoo. Suurempi osa tuntuu lukeutuvan ns. arkijärkisiipeen, ja pystyy reagoimaan tilanteeseen reaaliaikaisesti.

Vierailija
12/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon keksit? Laki kieltää siirtymisen ohituskaistalle siksi, että antaa tilaa moottoritielle tulevalle, mutta mikään laki ei estä hölläämästä kaasujalkaa sen verran, että liittymäkaistalta pääsee eteesi.

Vierailija
13/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos moottoritielle ei pääse on järkevintä peruuttaa kiihdytyskaistan alkuun ja mennä toista reittiä.

Vierailija
14/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Eli kiihdytät liikennevirran nopeuteen, ja sitten liityt kaistalle. Samalla kun kiihdytät, niin valitset siitä jonosta oman tyhjän välin. Missään tapauksessa ei saa pysähtyä kun kiihdytyskaista loppuu. 

Mitenkäs liityt kun ajotaidottomat apinat ajavat toistensa peräpuskurissa kiinni?

Vierailija
15/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on kun lähtee ramppiin joka vie moottoritielle ja edessä ajaa joku hidastelija. Kiva yrittää päästä moottoritielle 80km/h nopeudella. Jos et saa autoasi kiihtymään rampissa oikeaan nopeuteen niin älä lähde moottoritielle.

Vierailija
16/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon keksit? Laki kieltää siirtymisen ohituskaistalle siksi, että antaa tilaa moottoritielle tulevalle, mutta mikään laki ei estä hölläämästä kaasujalkaa sen verran, että liittymäkaistalta pääsee eteesi.

Mikään laki ei estä, mutta kummasti yhdessäkään autossa kaasupoljin ei tunnu nousevan vaikka tilanne niin vaatisi. Päinvastoin muiden katsotaan olevan syyllisiä. Vain koska ajotaidoton koheltaja painaa lisää kaasua eikä ymmärrä mikä sen jarrupolkimen toiminto on.

Vierailija
17/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pahassa ruuhkassa tai jos moottoritien liikenje matelee, ei yksinkertaisesti ole riittävän tyhjää väliä. Olen ollut ammattiautoilijan kyydissä jolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pysähtyä kiihdytyskaistan päähän. 

Vierailija
18/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se rampilta tulija kuitenkaan huomaa, että häntä varten höllätään kaasua vaan jää seisomaan sinne kiihdytyskaistan loppuun.

Vierailija
19/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä kertaakaan joutunut tilanteeseen etteikö moottoritielle pääsisi turvallisesti liittymään. Olen varsin monessa maailman meteopolissa autolla ajanut maalainen.

Okei. Mä olen tässä 30 vuoden aikana kahdesti joutunut pysähtymään. Olen kaupunkilainen. Ei sekään ole fiksua että änkee niin lyhyeen väliin että moottoritiellä oleva joutuu tekemään paniikkijarrutuksen. 

Vierailija
20/62 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ratkaisuni on vältellä kiihdytyskaistoja tai pakon edessä ajaa myöhään illalla. Joskus välit on vaan niin pienet, ettei niihin pääse vaikka miten kiihdyttäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän