SÄHKÖNSIIRTOmaksut on peestä!!!
Olen melkoinen "sähköpoliisi" ja ärsyttää suunnattomasti kiinteä siirron perusmaksu. Itse sähkölasku on vuodessa perusmaksuineen 108 e, eli keskimäärin 9 e kk, mutta siirtomaksu ja siihen liittyvä kulutus vie vuositasolla 510 e. Siirto pitäisi sisältää vain kulutuksen mukaisen laskutuksen. Mulla myös pieni varsinkin kesäajan kulutus johtuu siitä, etten kotona vietä kesäisin aikaa juuri ollenkaan, mitä nyt hetkittäin piipahdan ja vaikka sähköt ois pääkatkasijasta pistetty kiinni, silti täysi perushinta juoksee siirrosta. Veetuttaa siirtoyhtiön/-den ahneus.
Kommentit (71)
Jes, posti oli tuonut kirjeen, joka sisälsi ensi vuoden siirron perusmaksun korotuksen 3,50 e kk ja 0.02 e kulutuksen kWh korotuksen.. Ihan kliffaa. Onneksi sähkösoppari on inhimillinen ja edullinen, itse asiassa halvempi kun edellinen eli nyt jo, 6.23 senttiä kWh, vaikka sähkö tulee n 420 km päästä kotipaikkakunnasta ja siirto tosta 2,7 km päästä. ap
Vtuttaaa minuakin. Jos voittaisin lotossa niin alkaisin jakaa ilmaista aurinkosähköä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Miks sähkönsiirto on kalliimpaa toisissa kunnissa kuin toisissa. Täällä 38 euroo kuussa
Eri verkkoyhtiöillä on erilainen ala. Kaupunkiyhtiöillä paljon vähemmän kaapeloitavaa per asiakas kuin vaikka lakeudet ja metsät kattavilla. Ja korjaus on nopeampaa.
No kohta voi taas heittää nää murheet romukoppaan ja maksaa kiltisti siirtomaksu vaikkei siirretä taaskaan mitään. Oon nyt kohta kolme viikkoo ollu kotinurkilla ja ens viikolla lähden talveksi (poikkeksellusesti) Dubaihin ja palaan 5 kk päästä kotisuomeen. Katotaan sitten mikä maa rupee eniten kiinnostaa ja sen mukaan suunnitellaan poismuutto Suomesta, nyt on muutamia vaihtoehtoja, muttei vielä päätöstä tehty. Ei pelkästään sähkön takia, vaan täällä kun ei oo enää mitään järkeä asua. ap
Puolimonopolin asemaan tarkoituksellisesti nostettu veroparatiisiyhtiö Caruna viitoitti jatkuvan siirtohintaryöstelyn.
Teko on järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Puolimonopolin asemaan tarkoituksellisesti nostettu veroparatiisiyhtiö Caruna viitoitti jatkuvan siirtohintaryöstelyn.
Teko on järjestetty.
Ennen Carunan tuloa Suomessa on vielä sangen maltilliset siirtohinnat.
Vierailija kirjoitti:
Teko on järjestetty.
Niin, myytiin Fortumin tuottavin ja vakain osa ulkomaalaiselle koijarille. Kukaan ei edelleenkään ole tehnyt tutkimusta miten asia hoidettiin. Tässä maassa ei saa tutkia?
Kiinteät maksut pitäisi kieltää ja laskutus vain kulutuksen mukaan. Silloin säästäminenkin vaikuttaisi täysillä, nyt ei paljoakaan. 30 €/kk menee vaikka katkaisisi sähköt kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
No kohta voi taas heittää nää murheet romukoppaan ja maksaa kiltisti siirtomaksu vaikkei siirretä taaskaan mitään. Oon nyt kohta kolme viikkoo ollu kotinurkilla ja ens viikolla lähden talveksi (poikkeksellusesti) Dubaihin ja palaan 5 kk päästä kotisuomeen. Katotaan sitten mikä maa rupee eniten kiinnostaa ja sen mukaan suunnitellaan poismuutto Suomesta, nyt on muutamia vaihtoehtoja, muttei vielä päätöstä tehty. Ei pelkästään sähkön takia, vaan täällä kun ei oo enää mitään järkeä asua. ap
Miksi et irtisano sähkösopimusta, kun olet noin pitkään poissa? Ei tarvotse maksaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et irtisano sähkösopimusta, kun olet noin pitkään poissa? Ei tarvotse maksaa yhtään mitään.
Avausmaksu on kalliinpaa kun 5 kk siirtomaksut, joten siksi. ap
Meidän verkko on rakennettu jo vuosikymmeniä sitten. Taloyhtiö maksaa siirtoperusmaksun, jokainen asukas maksaa siirtoperusmaksun ja tietty myös siirrosta kulutusmaksut sekä lisäksi sähkölaskun ja kuitenkin se sähkö tulee taloyhtiön kaappiin yksiä linjoja pitkin. 47 asunnon rivitaloyhtiössä asun ja taloyhtiön maksu mukaan luettuna 48 kertaa maksetaan siirron perusmaksu, vaikka koko verkko "päättyy" taloyhtiön sisäiseen jakeluverkkoon josta jako asuntoihin. Sillä jaolla ei enää ole siirron kanssa mitään tekemistä, se jako tulee sisäisestä sähköverkosta loppukäyttäjille.