Miten tässä ilmapiirissä voisi olla positiivisen toiveikas?
Velkajarru pitää huolen että kurjuutta on jaossa jatkossakin, väestö ikääntyy, syntyvyys laskee, ilmastonmuutokselle ei saada tehtyä mitään, sosiaaliturva on romutettu, puolustusmenot raketoivat, rikollisuus nousee, keskiluokkaa köyhdytetään ennennäkemättömällä tavalla, köyhistä puhumattakaan, hyvinvointialueet ovat valtavissa talousongelmissa, ja tekoäly vie työpaikat.
Tämä on todellisuus, mitä ei millään juhlapuheilla muuteta.
Kommentit (9)
No ainoa positiivinen asia on se, että esim. rakentamisen on jossakin vaiheessa pakko piristyä, koska rakennuskanta rapistuu kasaan nopeammin kuin ihmiset vähenevät. Etenkin, kun vanhaa ja huonokuntoista asuntokantaa on alettu viime aikoina myös purkamaan entistä nopeammin. Vuokrataloja on purettu maakuntakaupungeissa, ja vuokralaiset ovat siirtyneet yksityisten vuokranantajien vanhoihin asuntoihin.
Eli välttämättömimmän korjausrakentamisen lisäksi on alettava tehdä sekä kattavia peruskorjauksia että uudiskohteiden aloituksia enemmän.
Jos tässä ensi vuosi vielä kitkutellaan, niin jossakin kohtaa rakentamisessa on jotakin tapahduttava, koska tuhannet ihmiset eivät voi mennä havumajoihin asumaan. Ensi syksynä vuokramarkkinat alkavat mitä todennäköisimmin jälleen taas elää, koska opiskelijat muuttavat omilleen asumaan. Tämä nostaa vuokria, luo kysyntäpainetta asuntosijoittajien haluamiin asuntoihin vanhoissa kerrostaloissa, ja lopulta kysyntää myös uudistuotannon kohteisiin.
En minä ainakaan jaksa murehtia asioita joille en voi mitään, tulisin hulluksi. En säästä tonneja pahan päivän varalle, toki muutaman jos jotain hajoaa kotona. Nautin asioista nyt kun pystyn, mitä tahansa voi tapahtua milloin vaan, terveys, epidemia, sota jne. En halua kuulua siihen joukkoon joka valittelee, että niin paljon jäi tekemättä.
Ei mitenkään, suosittelen dissosioimista ja huumoria selviytymiskeinoiks, itse löydän tällä hetkellä paljon hupia kelan pääjohtajan narsistisista toilailuista, pikku-poika rinta rottingilla uhoamassa kuinka kaikkien pitäis totella ilman petsuteluja ja logiikkaa ja nyt sen oma vaimo ja äiti häpeää sitä niin kovaa että ne kielsi tältä miehisyyden multihuipentumalta ruutu-ajan. :' D
Positiivista on, että asiat on nyt paremmin kuin tulevaisuudessa.
Keskittyy omaan elämäänsä, vaikuttaa siihen mihin pystyy. Iloitsee siitä jos näkee joskus auringon pilven takaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskittyy omaan elämäänsä, vaikuttaa siihen mihin pystyy. Iloitsee siitä jos näkee joskus auringon pilven takaa.
Tämä. Aikoinaan, kun sairastuin vakavasti, mä en pitkään aikaan halunnut edes katsoa uutisia. Oli pakko vaan oman jaksamisen takia uppoutua vaalenapunaiseen omaan kuplaan. Ei ollut resursseja kantaa koko maailman tuskaa harteillaan. Ei sillä, että en kyllä sitten nuoruusvuosien jälkeen muutenkaan kantanut. Kai sitä iän myötä tulee kyynisemmäksi tai ainakin realistisemmaksi sen suhteen, mihin voi vaikuttaa ja mihin ei. Kun pitää huolen itsestään ja läheisimmistään, niin jaksaa paremmin.
No mutta hallitus haluaa tänne rikollisia kaduille riehumaan koska ne ovat hyviä työntekijöitä ja suomalaiset työttömät ei halua töitä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan jaksa murehtia asioita joille en voi mitään, tulisin hulluksi. En säästä tonneja pahan päivän varalle, toki muutaman jos jotain hajoaa kotona. Nautin asioista nyt kun pystyn, mitä tahansa voi tapahtua milloin vaan, terveys, epidemia, sota jne. En halua kuulua siihen joukkoon joka valittelee, että niin paljon jäi tekemättä.
No en minäkään näistä nyt varsinaisesti murehdi, mutta olen niistä tietoinen. Siksi en ota uutta velkaa ja säästän. Kaikki on myös nykyään niin törkyhintaista, että tarvitsisin lisää rahaa, että voisin ostella palveluita ja tavaraa.
Miksi se edellinen ketju samasta aiheesta poistettiin? En huomannut siinä mitään laitonta, sopimatonta tai hyvien tapojen vastaista. Pientä normi tunteitten lämpenemistä, mutta se kuuluu keskusteluun.