Vk-puku vahingossa ilmaiseksi - menenkö maksamaan?
Kassa unohti sen kokonaan, poisti vain hälyt. Lapsi raivosi juuri rattaissa, joten en edes kuunnellut loppusummaa, maksoin vain kortilla. Kotona tajusin kuitista, ettei puvusta maksettu mitään. Omatunto kolkuttelee, menenkö huomenna takaisin kauppaan?
Kommentit (57)
Omatuntoni ei antaisi rauhaa, jos lapseni kulkisi maksamattomassa puvussa.
Ostin tänään pöytäkirppikseltä lapsille kasan vaatteita, ja kotona huomasin, että yksi 1¿ maksava vaate oli jäänyt lyömättä kokonaan, ja vaatteessa oli hintalappu vielä paikoillaan. Ilmeisesti myyjä oli epähuomiossa poistanut vaatteesta vain henkarin eikä lappua, enkä itsekään ollut tilanteessa kovin skarppina, kun paimensin samalla lapsia. Aion huomenna käydä kirppiksellä maksamassa tuon vaatteen, sillä en halua, että ko. pöydän myyjä luulee sen varastetun. Summa ei ole iso, mutta tämä on minun periaatteeni.
niin älytöntä liikevaihtoa, että yksi välikausipuku ja siitä saatu kate on pieni pieru saharassa. Mieti ennemminkin sitä, kuinka paljon olet vuosien saatossa rahdannut rahaa tuohonkin kauppaan.
Kauppiailla on vakuutukset hävikin varalta, ja niihinhän tuokin puku lopulta lukeutuu, koska kassasta ei puutu rahaa.
eikä omatunto todellakaan kolkuttaisi. Olisin onnellinen, että kävi hyvä tuuri.
Jotain muutaman euron ostosta en jaksa lähtä korjailemaan. Oli sitten minulta otettu liian vähän ja tai liian paljon. Mutta on nuo puvut sen verran arvokkaita, ettei omatunto antaisi myöten olla maksamatta.
Paljon sen puvun hinta oli ap?
Yhtään ei ole omatunto kolkuttanut, vaikka en ole kassan virheitä mennyt oikaisemaan. Enkä tunne itseäni yhtään rikolliseksi, vaikka muuten olen perustunnollinen ja -rehellinen ihminen. Mitään noin kallista en tosin koskaan ole vahingossa ilmaiseksi saanut, mutta muutaman euron virheitä tulee kassoille aika usein.
Minä en menisi viemään takaisin. Ehkä kotona kävisi asian huomatessa pienen pieni, PITÄISIKÖ viedä takaisin kysymys. Mutta heti sen hälvettyä, olisin hitsin onnellinen virheestä, joka ei ole minun aiheuttamani. Saisin jopa iloa aina katsellessa sitä pukua, että sainpa kerrankin jotain ilmaiseksi.
Muuten pidän itseäni rehellisenä. Jos vaikka saan kassalla liikaa rahaa takaisin, niin huomautan siitä myyjälle, ja annan ylimääräisen rahan takaisin. Niin on käynyt muutaman kerran, ja yleensä kassa ei edes kiitä, vaan sanoo " ai joo" tms ja ottaa rahan takaisin. Saan siitä pahan mielen, ja mietin, etten kyllä seuraavan kerran anna sitä rahaa takaisin, koska eivät edes kiitä eivätkä hymyile.
Jos huomaisin vasta kotona, että sain rahasta liikaa takaisin, en veisi sitä enää kauppaan. Enkä veisi tätä pukuakaan kauppaan, vaan olisin iloinen, vähän niin kuin olisin voittanut pienen palkinnon.
Jos viet puvun takaisin, myöskin luulen että myyjä, joka myi tämän puvun, saa haukut, tai ainakin pomo huomauttaa että pitää olla tarkempi.
Olen huomannut saman kuin joku aiemminkin mainitsi, että hyvää seuraa hyvää ja pahaa seuraa pahaa.
niin en menisi maksamaan. Kassan moka. Eri asia sitten, jos olisi unohtunut kärryyn tai jotain.
Mulle kävi kerran niin, että ostin monet kengät ja muutakin vaatetta koko perheelle kerralla, niin kassa ei ottanut hintaa kalliimmista kengistä. En mennyt takaisin maksamaan.
Tällaisilla nimettömillä tulee hyvin ilmi miten moraalittomia ihmiset ovat. Huh huh!
...mutta epäilen, etteivät vastaavassa tilanteessa itse tekisi oikeasti samoin. Hyvä puhua, kun ei tarvitse itse päätöstä tehdä ja ehkä kateuskin= sinä olet saannut jotain ilmaiseksi, josta itse joutuvat maksamaan.
hYVÄNEN AIKA, EN MÄ ainakaan rupeaisi muiden mokia korjailemaa, ja aivan varmasti vielä ilman mitään kiitosta. Ihan kun tässä arjessa ei olisi riittävästi touhua jotta pitäisi käydä kaupassakin kahteen kertaan.
Ettekö todella kävisi maksamassa vaikka olisitte huomanneet noin ison mokan??
Minulle olisi aivan itsestäänselvyys että asia pitäisi selvittää, olisi epärehellistä jättää selvittämättä.
itse tosin en aina katso kuittejakaan, laiskuuttani. Mutta jos mokan huomaan , korjaan , oli kumman vika vain.
kaupat laskuttavat katteissaan myös tuonkaltaisia hävikkejä. Niistä maksamme joka päivä. Ota joskus omasi takaisin.
Arvatkaa vain mitä tapahtui?! Myyjä oli todella vittuuntunut ja epäkohtelias. Ensin sanoi ettei hänelle ole tapahtunut mitään virhettä. Menin siis takaisin samana päivänä joten kassaa ei ollut laskettu. Pyysin kuitenkin tarkistamaan. Myyjä totesi ettei hän tee ton luokan virheitä, hänellä on kokemusta. Tarkisti kuitenkin ja huomasi virheensä. Ei anteeksi pyyntöä, ei korvausta mutta rahat otti kuitenkin. Ikinä en enää kyseiseen lastenvaate liikkeeseen mene. Oman kokemukseni mukaan en todellakaan menisi takaisin kauppaan asiaa selvittämään.
Siellä se puolet kaupungistanne omistava kaupanomistaja naureskelee partaansa, kun pikkuäidit täällä nostaa helvetin irti jostain vaatteesta, josta tulee tappiota ehkä 5 e kaupalle. Voi itkun itkun itku, nyt kyllä karma kostaa ja elämästä tulee pelkkää tuskaa.
Jos oltais jossain muussa maassa kuin direktiivejänussivassa Suomessa, tällainen keskustelu olis aivan kummallinen.
Jotkut vaan eivät halua pitää lapsillaan " epärehellisin" keinoin hankittuja vaatteita. En minäkään usko, että minulta laskuttamatta jäänyt euron kirpparivaate kenenkään taloutta kaataa, mutta aion silti käydä maksamassa ostokseni, sillä en halua käyttää lapsellani maksamatonta vaatetta, ja toisaalta yksityisen myyjän ollessa kyseseessä en myöskään halua aiheuttaa hänelle pahaa mieltä.
t. se, joka kirjoitti saaneensa vahingossa yhden kirpparivaatteen ilmaiseksi, mutta aikoo käydä ko. vaatteen tänään maksamassa - en muista numeroa
Vierailija:
Siellä se puolet kaupungistanne omistava kaupanomistaja naureskelee partaansa, kun pikkuäidit täällä nostaa helvetin irti jostain vaatteesta, josta tulee tappiota ehkä 5 e kaupalle. Voi itkun itkun itku, nyt kyllä karma kostaa ja elämästä tulee pelkkää tuskaa.Jos oltais jossain muussa maassa kuin direktiivejänussivassa Suomessa, tällainen keskustelu olis aivan kummallinen.
Tässähän on kyse periaatteesta, siitä oletko rehellinen vai et eikä siitä tuleeko jollekin upporikkaalle kauppiaalle tappiota.
Kuinka tosiaan joku voi olla noin typerä? *ihmettee ja pyörittää päätään*
Todennäköisesti en menisi maksamaan enää, kun kerta itse tekivät virheen.
Mutta jos on pieni ja kiva liike jota haluan tukea, että säilyy, niin menisin takaisin maksamaan kyllä.
Periaatteessahan puvusta EI ole tehty kauppaa, koska sitä ei näy kuitissa -> ap:lla ei ole puvusta kuittia. Jos puku onkin esim. väärää kokoa, niin vaihto ei välttämättä onnistu ilman kuittia, palautuksesta puhumattakaan.
Jos kyseinen liike on jollain tavalla perillä asiakaspalvelusta, he hyvittävät yleensä asiakkaan näkemän vaivan. Jostain saa alennuslippulappua, kahvilippua tms. Eihän tuo varmaan aina kata edes matkakuluja, jos joutuu tekemään erikseen matkan asian hoitamista varten. Itse tykönään voi miettiä, mikä just siinä omassa tapauksessa on kannattavinta, ja mihin omatunto antaa myöten.