Kuka oikein haluaa omakotitalon jossa ei ole pihaa?
2000-luvun ilmiö jossa kivoille pientaloalueille rakennetaan taloja niin tiiviisti ettei taloissa ole pihaa ollenkaan. Joskus talo on iso mutta piha olematon. Kuka tällaisessa haluaa asua?
Kommentit (53)
Jossain landella, jossa naapuri on 5 kilometrin päässä, on helpmpi saada se iso piha.
Kaupungissa ja kaupunkien lähellä tilanne on tyystin eri.
Vierailija kirjoitti:
On se 4 kertaa isompi kuin rivitalossa
Oon ihan tyytyväinen tähän DI:n taloon 😻
Vierailija kirjoitti:
Niin on
Mäkin olen miettinyt samaa. Haaveilen omakotitaloasumisesta nimenomaan oman pihan vuoksi.
Luulisin, että esimerkiksi ihminen, jolka ei välitä pihahommista mutta jolla on vaikka soittoharrastus, tai joka ei itse välitä kuunnella jotain lapsiperheen möykkää seinän takaa. Ja tosiaan nos asuu ison kaupungin taajamassa niin iso oma tontti on melkoinen harvinaisuus.
MINÄ!!!!! Mulla on tontti vähän alle 600 neliötä. Siitä itse rakennus vie 130 neliötä, ja kivetty liikennealue tuollaisen sata. Loppu kolmesataa neliötä on täysin hunningolla ja rikkakasvien valtakuntaa. Ei minuuttiakaan aikaa tehdä sille yhtään mitään. Niin miksi haluaisin sellaista yhtään enempää? Niin ja naapureiden kanssa tulen loistavasti juttuun. Ei niihinkään kaipaa mitään kilometrin suojaetäisyyttä. Kummallakaan ei ole mopoa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että esimerkiksi ihminen, jolka ei välitä pihahommista mutta jolla on vaikka soittoharrastus, tai joka ei itse välitä kuunnella jotain lapsiperheen möykkää seinän takaa. Ja tosiaan nos asuu ison kaupungin taajamassa niin iso oma tontti on melkoinen harvinaisuus.
Kyllä se möykkä kantautuu naapurista, jos välissä on parin metrin hajurako.
Ollaan parhaillaan etsimässä taloa, ja koska kaikkea ei voi saada ellei ole miljonääri, ollaan todettu että pihan koko on verrattain vähäpätöinen asia. Tärkeämpää on että talo on sopivan kokoinen, että isot remontit on hoidettu ajallaan ja että yhteydet sekä keskustaan että lenkkimaastoihin on hyvät. Pienelläkin pihalla on mahdollista pitää puutarhaa, jos haluaa. Aikoinaan rivitalonaapurillani oli upeana kukkiva puutarha sellaisella n. 3 x 3 metrin pihalla.
No vaikka joku, joka haluaa asua ilman seinänaapureita, mutta ei halua hoitaa pihaa? Tai jos on vaikka kesämökki jossa on kesällä paljon eikä huvita kahta pihaa hoitaa vaan kesän kuopsuttelee ja leikkaa nurtsia siellä mökillä? Tai jos liikkuu pyörätuolilla ja omakotitalossa on enemmän esteetöntä tilaa, mutta pihaa ei niinkään tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se möykkä kantautuu naapurista, jos välissä on parin metrin hajurako.
No ei todellakaan kantaudu samalla tavalla kuin jonkun rivitalon pahviseinän takaa.
Vierailija kirjoitti:
Rivitaloissa sentään ON piha. Näissä grynderin erikoisissa sullotaan ainakin meillä Espoossa vanhan omakotitalon paikalle 3-4 "korkealuokkaista erillistaloa" joissa sokkelia kiertää metrin levyinen nurmikaistale.
Jokainen neliösenttimetrikin tämän "pihan" ulkopuolella on taloyhtiön yhteistä kulkuväylää ja jokaiselle puolen miljoonan lautalaatikolle on tasan yksi autopaikka johon citymaasturin saa sovitella kuin tetriksessä.
Koko kaupunginosassa ei tietenkään ole yhtään kadunvarsipaikkaa jotka on varta vasten poistettu aluepysäköintikiellolla jonka ainoa liikennemerkki löytyy 2km päästä.
Asuin 2 vuotta Talossa, kävin pihalla ehkä 3 kertaa. Mitä Ihmettä siellä tekisin, kun ei puutarhahommat Kiinnosta tippaakaan.
On todella olemassa ihmisiä, jotka ei halua pihaa, kun ei ole innostusta ja kiinnostusta pihatöihin. Silloin on ihan kelpo vaihtoehto, jos talon ympärillä on muutama puu ja tilkku nurmikkoa sen sijaan, että kohta ympärillä rehottaa risukko.
Kyse on tonttien hinnasta, joka on varsinkin pääkaupunkiseudulla ihan pöyristyttävä, jos tontin edes saa. Ja jos ei halua ostaa, niin ison tontin vuokra on sitä isompi mitä enemmän pinta-alaa. Ei välttämättä ole halua maksaa tontinvuokraa nurmikosta, jota ei alun perinkään halunnut.
Oletko huomannut brittisarjoista, miten taloissa ei välttämättä ole kadulle päin minkäänlaista pihaa? Muutama askel eteisestä ollaan kadulla. Talot/huoneistot voi olla ihan seinä kiinni toisissaan. Toki äveriäämmillä alueilla on sitten huolella kynittyä nurmikkoa talojen ympärillä, puutarhaa ja lasikuisti.
No meillä on pihat olleet 1200me, 3000m2 ja nykyisessä 800m2 eikä ole oikeastaan mitään eroa sillä tilalla mikä on aktiivisessa käytössä.
Suurimmassa 2/3 tontista oli mustikkametsää ja upeaa kalliota mutta ei sitä juurikaan mustikoita lukuunottamatta käytetty. Upea katsella kyllä!
Nykyisessä pienimmässä pihassa taas on kaikkein eniten käyttökelpoista tilaa, kasvihuone, kasvulavoja, hedelmäpuita, marjapensaita ja paljon kukkia.
Me esimerkiksi. Mies soittaa pariakin instrumenttia ja harjoittelee kotona. Meillä on myös äänekäs koira. Itse puolestani sain aikoinaan tarpeekseni lapsiperheistä ja bilettäjistä seinänaapureina. Tykkään kasveista ja kesäkukista, mutta ei niitä varten tarvita puolen hehtaarin pihaa.
Sellainen jota ei kiinnosta mullan ja muun paskan tonkiminen 247. Oletko hieman vajaa, kun et tätäkään asiaa älynnyt omin avuin?
Mikä tahansa mielummin ku kerrostalo
Grynderi tietysti, tulee enemmän hilloa kahdesta talosta postimerkkitonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan parhaillaan etsimässä taloa, ja koska kaikkea ei voi saada ellei ole miljonääri, ollaan todettu että pihan koko on verrattain vähäpätöinen asia. Tärkeämpää on että talo on sopivan kokoinen, että isot remontit on hoidettu ajallaan ja että yhteydet sekä keskustaan että lenkkimaastoihin on hyvät. Pienelläkin pihalla on mahdollista pitää puutarhaa, jos haluaa. Aikoinaan rivitalonaapurillani oli upeana kukkiva puutarha sellaisella n. 3 x 3 metrin pihalla.
Puutarha ja kukkapenkki tai pari ovat kyllä täysin eri asioita.