Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi- vai yksikerroksinen koti?

Vierailija
12.11.2025 |

Olemme asuneet mieheni kanssa ihan pienessä rivitalossa  ja nyt asumme kaksikerroksisessa Aso-rivitalossa.

Lapsuudessa asuimme kaksikerroksisessa rintamamiestalossa ja tietenkin lapsen näkökulmasta se oli parasta, oma rauha tms. 

Kuitenkin nyt olemme mieheni kanssa etsimässä omakotitaloa. En tiedä, haluanko yksi- vai kaksikerroksisen.

Tällä hetkellä tosiaan asumme kaksikerroksisessa, ja siinä on hyvät ja huonot puolet. Hyviä puolia on, että makuuhuone on esim ylhäällä, niin alakerrassa keittiössä ja olohuoneessa voi metelöidä, vaikka toinen nukkuu, sinne ei kuule mitään, vaikka ollaan herkkäunisia. Jos tulee miehelle iltavieraita, voin mennä nukkumaan, enkä kuule pihaustakaan heidän peli-illoista. Sama, jos en ole sosiaalisella tuulella jos niitä vieraita on, voin myös yksinään touhottaa yläkerrassa ja olla omassa rauhassa.

Huonoja puolia on siivous, tavaroiden kertyminen alakertaan, koska helposti kukaan ei niitä vie yläkertaan. Pyykkihuolto on alakerrassa ja yläkertaan pyykin roudaus on toisinaan rasittavaa. Myös painavien tavaroiden vieminen yläkertaan on oma ohjelmansa. 

Joten on sekä hyviä, että huonoja puolia. Tulevaisuudessa haluamme ehkä joskus lapsia, niin uskoisin, että yksikerroksisessa on ehdottomasti käytännöllisempää siivouksen ja kodinhoidon kannalta ja toki taaperoiän myötä turvallisuuden ja rappusten kanssa, mutta yläkerta toisi kuitenkin oman rauhansa lasten kanssa ja esim. jos heillä tulee kavereita tms. 

Joten kertokaa te, joilla kokemuksia sekä yksi-, että kaksikerroksisista taloista. Kumpi parempi? 

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 20 vuotta yksikerroksisessa omkt talossa.

Vanhalle hyvä 

Vierailija
62/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itse suunniteltu rinnetalo, jossa katutasossa keittiö-ruokailutila-olohuone + teinien huoneet. Alakerrassa omassa rauhassa meidän vanhempien makkari, työhuone ja takkahuone. Ratkaisu toimii todella hyvin, sillä varsinkin viikonloppuisin teinit saa valvoa pitkään häiritsemättä meitä vanhempia, kun vetäydytään omiin kerroksiimme. Myös parisuhde toimii paremmin, kun nukumme miehen kanssa omassa rauhassa eikä teinit ole ihan kuuloetäisyydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ajatella pitemmälle niin yksikerroksinen on järkevämpi kun vanhenee ja rappujen kävely vaikeutuu. 

Pitemmälle ajattelu voi toimia tai sitten ei. Kun mietin tuntemiani vanhuksia, niin kyllä ne lumityöt, kunnostustyöt ja lämmityskulut ovat olleet pääasialliset syyt siirtyä kerrostaloon, ihan riippumatta siitä, onko koti ollut yhdessä vai kahdessa tasossa. Rivitalossa sitten voi olla, että yhdessä tasossa pärjäilee pitempään kuin kahdessa.

Mutta usein se liika tilakin alkaa pänniä, etenkin jos asuu yksin. Anoppi on nyt 80 ja asuu kaksikerroksisessa omakotitalossa. Portaat eivät häntä haittaa yhtään, mutta apen kuolema haittaa.

Tämä on totta, vaikka minusta sen ei pitäisi kyllä mennä näin, että ok-talon lumityöt ja kunnostustyöt pitäisi tehdä itse. Monella olisi kyllä vara

Kyllähän vanhuksilla usein on rahaa sukanvarressa, mutta onko motivaatiota käyttää sitä omakotitaloon? Jos ei jaksa tehdä lumitöitä pihallaan, jaksaako enää kesälläkään nauttia siitä pihasta? Ja onko köyhä vai vain järkevä, jos nykyisillä kaukolämmön hinnoilla ei halua lämmittää 200-neliöistä kämppää vain itselleen vaan ajattelee, että nyt on jonkun muun vuoro nauttia siitä.

Vierailija
64/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 kerroksinen talo ja ollaan tykätty. Alakerrassa 2 makuuhuonetta, sauna, keittiö, olohuone yms. tilat. Yläkerrassa 2 makuuhuonetta ja WC. Lapset valloittaneet yläkerran, alhaalla meidän aikuisten makuuhuone ja työhuone. Silloin kun lapset oli pieniä nukuttiin kaikki yläkerrassa. Alakerrassa oli ihan kaikki lelut. Oli ihanaa kun yläkerrassa ei tarvinnut kuin imuroida, sinne ei sotkua kertynyt kun siellä käytiin vain nukkumassa.

Vierailija
65/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikerroksinen (tai 1-kerroksinen) on tietysti nykyaikaisempi eli energiatehokkaampi. Ja jotenkin paljon nätimpi. Kaksikerroksisessa (tai 1) on myös parveke ja paremmat näkymät.

Seksin harrastaminen lasten huomaamatta on helpompaa, kun lapset ovat eri kerroksessa. Voi vaikka äkkiä mennä spa-osastolle, kun lapset ovat keskittyneet leikkimään yläkerrassa.

Ennen energiakriisiä vielä rakennettiin 1-kerroksisia lättyjä. Ne on todella halpa ostaa, mutta todella kallis pitää lämpimänä.

Ei uusi yksikerroksinen talo ole mitenkään välttämättä kallis pitää lämpimänä. Voi tehdä vaikka yhdessä tasossa olevan matalaenergiatalon, tai passiivitalon. Spa-osaston tai vaikka erillisen pihasaunan voi rakentaa myös yksikerroksiseenkin taloon. 

Vierailija
66/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikerroksinen (tai 1-kerroksinen) on tietysti nykyaikaisempi eli energiatehokkaampi. Ja jotenkin paljon nätimpi. Kaksikerroksisessa (tai 1) on myös parveke ja paremmat näkymät.

Seksin harrastaminen lasten huomaamatta on helpompaa, kun lapset ovat eri kerroksessa. Voi vaikka äkkiä mennä spa-osastolle, kun lapset ovat keskittyneet leikkimään yläkerrassa.

Ennen energiakriisiä vielä rakennettiin 1-kerroksisia lättyjä. Ne on todella halpa ostaa, mutta todella kallis pitää lämpimänä.

Yksikerroksisten ongelma on tosiaan siinä, että niitä rakennettiin paljon 1960-70-luvuilla ja ne ovat aikansa lapsia. Monessa on karmeat alapohjaratkaisut ja sisäilmaongelmia, ja putket vetelevät viimeisiään.

Tässä keskustelussa tietenkin lähes jokainen asuu järven rannalla arkkitehdin piirtämässä uniikkitalossa, jossa kaikki on täydellistä, mutta me kuolevaiset usein joudumme valitsemaan käytetyistä taloista, etenkin jos haluamme asua lähellä kaupungin keskustaa. 

Vierailija
67/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nimenomaan halusin kaksikerroksisen. Toisessa kerroksessa on olkkari, keittiö, vessa ja työhuone (jossa teen etätöitä). Toisessa meidän ja tyttären makkarit, sauna ja takkahuone. Kaksi kerrosta antaa jokaiselle mahdollisuuden omaan tilaan ja rauhaan, vaikka jollakin meistä olisi vieraita.

Jostain syystä myös olen käynyt vain sellaisissa yksikerroksisissa taloissa/asunnoissa, jotka ovat kuin teollisuushalleja, joissa kaikki on yhtä isoa avointa tilaa, jossa kaikki kuuluu ja kaikuu eikä yksityisyydestä ole tietoakaan.

Vierailija
68/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asui mummo joka muutti makuuhuoneensa  102v alakertaan, varmaan yksi hyvä kunnon salaisuuksia oli, että kapusi 100v niitä portaita yläkertaan. Vielä 98v kun loukkasi jalkansa opetteli nousemaan portaat vuorotahtiin niinkuin aikuiset, suri että pitääkö sitä kulkea loppu ikä kuin lapset, joka portaalle molemmin jaloin asuen.

Kuoli sitten 105v.

Vierailija
69/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä yksikerroksiset talot tuntuvat halvemmilta. En osaa perustella, liittyy ehkä rakennusaikakauteenkin. Lastulevyä, muovimattoa, laminaattia. Samoin katto pelottaa, onko tuuletus riittävä, kun kaltevuus on pieni.

Vierailija
70/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nimenomaan halusin kaksikerroksisen. Toisessa kerroksessa on olkkari, keittiö, vessa ja työhuone (jossa teen etätöitä). Toisessa meidän ja tyttären makkarit, sauna ja takkahuone. Kaksi kerrosta antaa jokaiselle mahdollisuuden omaan tilaan ja rauhaan, vaikka jollakin meistä olisi vieraita.

Jostain syystä myös olen käynyt vain sellaisissa yksikerroksisissa taloissa/asunnoissa, jotka ovat kuin teollisuushalleja, joissa kaikki on yhtä isoa avointa tilaa, jossa kaikki kuuluu ja kaikuu eikä yksityisyydestä ole tietoakaan.

Jaa. Minä taas olen käynyt monessa uudessa kaksikerroksisessa talossa jossa on kattoon saakka avoin olkkari-keittiö tila missä kaikuu ihan vietävästi. Portaat ylös, missä lasinen kaide ja yläkerran käytävässä myös lasinen kaide. Sen täytyy olla joku tietty valmispaketti kun niitä on niin paljon samanlaisia. Inhottaa oleskella siinä korkeassa kaikuvassa hallitilassa missä on jätti-ikkunat kadulle tai naapurin samanlaisiin jätti-ikkunoihin päin.

Vierailija
71/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä taas olen käynyt monessa uudessa kaksikerroksisessa talossa jossa on kattoon saakka avoin olkkari-keittiö tila missä kaikuu ihan vietävästi. Portaat ylös, missä lasinen kaide ja yläkerran käytävässä myös lasinen kaide. Sen täytyy olla joku tietty valmispaketti kun niitä on niin paljon samanlaisia. Inhottaa oleskella siinä korkeassa kaikuvas

Tuollaisessa kodissa piano kuulostaa tosi hyvältä. Oikeasti.

Vierailija
72/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä taas olen käynyt monessa uudessa kaksikerroksisessa talossa jossa on kattoon saakka avoin olkkari-keittiö tila missä kaikuu ihan vietävästi. Portaat ylös, missä lasinen kaide ja yläkerran käytävässä myös lasinen kaide. Sen täytyy olla joku tietty valmispaketti kun niitä on niin paljon samanlaisia. Inhottaa oleskella siinä korkeassa kaikuvas

Oletko ammatiltasi kotisiivooja, kun liikut noin paljon ihmisten luona? 

Vierailija
73/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä kahteen kerrokseen, sitä kokeiltu jo kahden asunnon kanssa. Inhoan rappusissa ravaamista, siivoamista kahdessa kerroksessa ja äänien tuloa kerrosten välillä ja riippuen talosta, myös yläkerran äänet saattaa kuulua töminänä alas. Ja kun ikää ja liikkumisen rajoituksia tulee väkisinkin lisää niin esteettömyys alkaa olla siellä kärkipäässä kotia etsiessä. 

Vierailija
74/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän hankala, mukava kun makuuhuoneet on eri kerroksessa mutta toisaalta taas ei. Jos olisin vielä kunnossa niin että pystyisi kulkemaan portaita, olisi ehdottomasti kaksi kerrosta, mutta pyykkihuolto ylhäällä tai alhaalla riippuen kummassa makuuhuoneet on. Tähän lähelle rakennettiin taloja, joissa makuuhuoneet on alhaalla ja keittiö + olohuone ylhäällä, kun on meri näköala 

No ei ois yhtään mukavaa kivuta makuuhuoneeseen.

Minusta tuntuu turvalliselta mennä yläkertaan nukkumaan. Inhottavinta on nukkua maan tasolla huoneessa, jossa on ulko-ovi.

-eri. 

Minusta taas on turvallisinta nukkua yksitasoisessa. Esim. tulipalon sattuessa pääsee nopeasti ulos. Myrkylliset palamiskaasut nousee ylöspäin, joten yläkerrassa nukkujat kuolee aina ensin. Ja jos vaikka joku murtautuu sisälle yöllä, niin voi mennä toisesta tai kolmannesta ovesta pihalle, yläkerrassa olisin jumissa tai pitäisi pakoon päästäkseen laskeutua jotain tikapuita pitkin alas.

Vierailija
75/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikerroksinen tai kaksikerroksinen, jossa on makuuhuone, keittiö ja wc- ja peseytymistilat alhaalla.

Vaivat eivät katso ikää, enkä halua olla muuttamassa vaivojen iskiessä.

Vierailija
76/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa kantaa tavaroita yläkertaan, niin laittakaa hissi.

Vierailija
77/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko ammatiltasi kotisiivooja, kun liikut noin paljon ihmisten luona?"

Sulla on varsin pieni maailmankuva jos kuvittelet, että siivooja on ainut ammatti missä käydään usein ihmisten kotona.

T: ohis, homekoirayrittäjä

Vierailija
78/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei jaksa kantaa tavaroita yläkertaan, niin laittakaa hissi.

Tai muuttakaa yksikerroksiseen.

Vierailija
79/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oletko ammatiltasi kotisiivooja, kun liikut noin paljon ihmisten luona?"

Sulla on varsin pieni maailmankuva jos kuvittelet, että siivooja on ainut ammatti missä käydään usein ihmisten kotona.

T: ohis, homekoirayrittäjä

Kiinnostaa toki, minkä alan ihmiset käyvät niin paljon tietyn aikakauden taloissa, että tunnistavat jo eri talopaketitkin. Ja ehdottomasti olisi kiva tietää, käytkö homekoirayrittäjänä useammin yksi- vai kaksikerrosratkaisuissa, ja ovatko kaksikerroksiset rinnetaloja.

Vierailija
80/104 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa ok-taloissa ei-kantavissa väliseinissä on yleensä vain pelti- tai puurangat ja niihin kiinnitetään kipsilevyt. Näin ainakin talopaketeissa. Jos tekee itse, voi toki ostaa myös eristeet ja laittaa ne paikoilleen, jos haluaa. 

Jaaha, taas säästetään ja rahastetaan extraa villoituksella joka todellakin pitää olla myös sisäseinissä!! Sellainen joka ei tiedä rakentamisesta mitään tyytyy pakettiin ja kiroaa koko asumisajan tätä puutetta. 

Onneksi olemme itse suunnitelleet ja rakentaneet kaikki talomme ja todellakin puutaloissa huolehdittu kunnon eristyksistä!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan