Voiko olla liberaali, jos ei hyväksy trans-sukupuolisuutta?
Kipuilen tämän kanssa ajoittain. Tai no... En kipuile 😄 mutta pohdin tätä.
Koen olevani monella tavalla tosi liberaali, modernin ajatus- ja arvomaailman omaava milleniaalinainen. Ehkä ensimmäisiä aatemaailmoja, jotka tunnistin itsestäni ja osasin nimetä, oli feminismi.
Transsukupuolisuus on kuitenkin asia mitä en ymmärrä. Se juontaa ehkä osittain juurensa juuri feminismiin: olen kasvanut ajatellen, että miehet ja naiset ovat keskenään saman arvoisia eikä sukupuolen pitäisi rajoittaa ketään. Jokainen voi opiskella mitä haluaa, tehdä mitä työtä haluaa, pukeutua miten haluaa, olla parisuhteessa kenen kanssa haluaa... Kuka vaan voi meikata ja käyttää mekkoa tai housuja. Vanhemmat ovat lapsilleen yhtä tärkeitä ja saman arvoisia huolenpitäjiä. Nämä ovat asioita mihin uskon. Minun on vaikeaa niellä ajatusta, että joku, sanotaan nyt vaikka syntymässä mieheksi määritetty, haluaa vaihtaa sukupuolta, koska kokee olevansa nainen. Mitä tämä kokemus tarkoittaa? Miltä tuntuu kokea olevansa jotain sukupuolta?
Itse olen nainen, koska minulla on tietyt ruumiinosat. Siinä se. En ole ajatellut asiaa sen enempää. Naiseus ei tarkoita minulle mitään muuta. Sain itse valita mitä opiskelin. Jos olisin halunnut ahtaajaksi, minua olisi siihen kannustettu. Jos haluaisin leikata hiukseni lyhyeksi, voisin tehdä sen. Siihen ei liittyisi mikään sukupuolikokemus vaan henkilökohtainen ulkonäkömieltymys. En edes tiedä miltä tuntuu olla nainen. Enkä osaa kuvitella miltä tuntuisi olla mies.
Pelkään että transsukupuolisuus ja sen laaja hyväksyntä johtaa sukupuoliroolien vahvistumiseen. Näin tulee tapahtumaan jos transsukupuolisuutta ja sukupuolikokemuksia perustellaan naisellisiksi tai miehekkäiksi ajatelluilla mieltymyksillä ja luonteen piirteillä. Hoivaava, tunneälykäs, naisellisesta ulkonäöstä pitävä henkilö on automaattisesti nainen ja maskuliininen, urheilusta ja autoista pitävä henkilö on puolestaan mies. Ja jos sitten syntymässä on määritetty erilainen sukupuoli, niin se on korjattava. Eikö tässä mennä vain ajassa taakse päin? Eikö meillä tosiaan voi olla hoiva-alalla työskenteleviä, Coldplayta kuuntelevia ja huulipunaa käyttäviä miehiä tai lyhythiuksisia, ruumiillista työtä tekeviä, jääkiekkoilevia naisia?
Olenko heti ahdasmielinen kun ajattelen näin? Voinko kannattaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, kannattamatta sukupuolivähemmistöjen oikeuksia? Voinko olla edistyksellinen, liberaali nainen, jos pidän transsukupuolisuutta uhkana sukupuolten (puhun nyt niistä kahdesta) väliselle tasa-arvolle?
Kuulen mielelläni muiden ajatuksia tästä. Haluan painottaa että hyväksyn jokaisen ihmisen jakamattoman ja riippumattoman ihmisarvon. Kohtelen jokaista yksilöä arvostavasti, riippumatta heidän sukupuolesta tai muistakaan asioista.
Kommentit (135)
Transaktivistien mielestä mitään, missä sukupuoli vaihtuu toiseksi ei saa esittää etenkään humoristisessa mielessä, koska se on "transfobiaa". Noiden aktivistien itsekeskeisyydellä ei ole mitään rajaa.
Mm. Anna Kontulaa lynkkasivat silloisessa Twitterissa, koska hän jakoi isänpäivän alla huumorisarjakuvan, jossa isä saa lahjaksi naisten kirjoittamia romaaneja, ja niitä luettuaan muuttuu naiseksi. (Sarjakuvassa siis irvailtiin sille, että isille mainostetaan pelkästään miesten kirjoittamia jännäreitä jne, ja tutkimustenkin mukaan miehet lukevat lähinnä mieskirjailijoita.) Aktivistit tekivät kaikkensa, että Kontula olisi poistanut sarjakuvan, mutta jämäkkänä ihmisenä Kontula ei onneksi taipunut painostukseen ja itkunyyhkytunnekiristykseen, vaan argumentoi rauhallisesti vastaan ja piti päänsä.
Jos nämä transaktivistit saisivat tahtonsa läpi, siitäpä vasta sensuuri ja kirjaroviot alkaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Transaktivistien mielestä mitään, missä sukupuoli vaihtuu toiseksi ei saa esittää etenkään humoristisessa mielessä, koska se on "transfobiaa". Noiden aktivistien itsekeskeisyydellä ei ole mitään rajaa.
Mm. Anna Kontulaa lynkkasivat silloisessa Twitterissa, koska hän jakoi isänpäivän alla huumorisarjakuvan, jossa isä saa lahjaksi naisten kirjoittamia romaaneja, ja niitä luettuaan muuttuu naiseksi. (Sarjakuvassa siis irvailtiin sille, että isille mainostetaan pelkästään miesten kirjoittamia jännäreitä jne, ja tutkimustenkin mukaan miehet lukevat lähinnä mieskirjailijoita.) Aktivistit tekivät kaikkensa, että Kontula olisi poistanut sarjakuvan, mutta jämäkkänä ihmisenä Kontula ei onneksi taipunut painostukseen ja itkunyyhkytunnekiristykseen, vaan argumentoi rauhallisesti vastaan ja piti päänsä.
Jos nämä transaktivistit saisivat tahtonsa läpi, siitäpä vasta sensuuri ja kirjaroviot alkaisivat.
Apua.
Ekan kerran muuten kiinnitin huomiota koko transaktivismiin siinä kohtaa, kun he alkoivat vaatia, että Kansallisteatterin näytelmässä transnaista ei saa esittää kukaan muu kuin transnainen. En ole montaa kertaa ollut niin tyrmistynyt. Tuolla logiikalla myöskään hetero ei saa esittää homoa eikä lapsi kamelia.
Edelleenkään näitä asioita ei uskalleta sanoa järjettömiksi, koska pelätään leimautumista suvaitsemattomaksi.
Nyt on tulossa Yhdysvalloissa, tämän transhömpötyksen kehdossa,muutos ilmapiiriin, "kiitos" Trumpin.
En kuitenkaan voi pitää asiaa positiivisena, koska Trump nyt vetää ihan överiksi toiseen suuntaan ja on muutenkin katastrofi planeetalle...
Hyvä kirjoitus ap, allekirjoittan täysin!
En kyllä ymmärrä mitä hyväksyttävää transsukupuolisissa on? Mikä siinä kaipaa sinun hyväksyntää. Luulisi olevan sinullekin ihan samantekevä asia. Tänään näin selvästi transsukupuolisen työssään. En käsitä mitä minulla on sen asian kanssa tekemistä tai hyväksyttävää? Siinä ihminen eli omaa elämäänsä. Ei se sinulle kuulu.
Mun on vaikeaa ymmärtää, miksi transsukupuoliset häiritsee sua noin paljon, jos sulle on kerran ihan sama jos mies käyttää meikkiä ja pukeutuu mekkoon. Mikä siinä muuttuu sun mielestä, jos hän kokee olevansa nainen. Ei se ulospäin näy. Anna transihmisten elää omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Libre eli vapaus kaikille.
Et voi olla liberaali.
liberaali ei ole mikään lukkoon lyöty paketti. Itse olen uskonnollinen konservatiivi, tai oikeastaan fundamentalisti. Uskonnollisen yhteisön on noudatettava tiukasti Raamatussa ilmoitettua Jumalan tahtoa, eikä myöntyä mihinkään sen vastaiseen. Sen sijaan olen yhteiskuntalibraali. Yhteiskunnan ei pitä kytätä ihmisiä enempää kuin ihan vähimmäismäärän. Eikä ketään pidä pakottaa uskonnollisiin periaatteisiin, koska siitä ei ole heidän kannaltaan kuitenkaan mitään hyötyä. Helvettiin menee kuitenkin jokainen, joka ei usko, vaikka lakien takia kieltäytyisi homosuhteista, abortista, avioerosta yms. Ihmisen pitää itse tajuta olevansa syntinen ja sen takia turvautua Jeesukseen.
Hei sie oot ihan munlainen tyyppi!
Olen samaa mieltä ap:n kanssa ja liberaali tai vasemmistolainen (mutta en sellainen identiteettivasemmistolainen).
Hyvää pohdintaa tässä ketjussa eikä lisättävää paitsi sellainen tulee mieleen että on olemassa joitain - yleensä pojaksi syntyneitä - jotka ovat niin aidosti tyttömäisiä et menevät täysin tytöstä ennen äänenmurrosta, leikkivät tyttöjen kanssa jne. Uskon että osalle heistä naisena eläminen on luontevaa ja ehkä helpompaa. Mutta milläs päättelet lapsuudessa tällaisesta pojasta että kuka kasvaa homoksi ja kuka transhenkilöksi? Biologisten tyttöjen transsukupuolisuus on taas usein suorastaan surkuhupaisaa. Omalla teinilläkin on kavereina Noel ja Jaxon ja sit pitää uskoa että nämä tytöt (usein manga tai emotyyliset) on muka jätkiä. Suloisia nuoria, ei siinä, mutta onhan tämä välillä jopa absurdia. Osalla välillä mekkokin päällä mutta silti muka ollaan poikia.
Kuka pelastaisi tytöt? Miksi niin moni tyttö kipuilee sukupuolensa kanssa? Kuka pelastaisi homot ja lesbot? Kysyn vanhana pride-ihmisenä, ennen kuin pridekin muuttui transideologian julistukseksi.
Edellinen lisää: yksi aspekti jota vois tarkastella, erityisesti kun aktivistit on sitä mieltä että kyseessä ei ole mielenterveyden häiriö ja missään nimessä ei edes tarvitsisi mitään psykiatrisia arvioita hoitoihin vaan oma kokemus riittää, että miksi näitä tarvitsee hoitaa julkisista varoista? Jokainen saa tehdä mitä tykkää ja elää kuten haluaa (aikuisena) mutta mikä velvollisuus yhteiskunnan on tarjota julkisista varoista jo kuormittuneessa tilanteessa hormonihoitoja ja leikkauksia terveille kehoille, kun ei hoideta ruumiillista eikä aktivistien (tai WHO:n) mukaan mielenterveyden häiriötäkään? Eikö nämä voisi siinä tapauksessa maksaa omakustanteisesti omalla vastuulla?
Olen liberaali ja hyväksyn transihmiset, mutta transnaiset eivät kuulu naisten tiloihin, ellei ole ollut alapääleikkauksessa, eivätkä he kuulu naisten urheiluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa ja liberaali tai vasemmistolainen (mutta en sellainen identiteettivasemmistolainen).
Hyvää pohdintaa tässä ketjussa eikä lisättävää paitsi sellainen tulee mieleen että on olemassa joitain - yleensä pojaksi syntyneitä - jotka ovat niin aidosti tyttömäisiä et menevät täysin tytöstä ennen äänenmurrosta, leikkivät tyttöjen kanssa jne. Uskon että osalle heistä naisena eläminen on luontevaa ja ehkä helpompaa. Mutta milläs päättelet lapsuudessa tällaisesta pojasta että kuka kasvaa homoksi ja kuka transhenkilöksi? Biologisten tyttöjen transsukupuolisuus on taas usein suorastaan surkuhupaisaa. Omalla teinilläkin on kavereina Noel ja Jaxon ja sit pitää uskoa että nämä tytöt (usein manga tai emotyyliset) on muka jätkiä. Suloisia nuoria, ei siinä, mutta onhan tämä välillä jopa absurdia. Osalla välillä mekkokin päällä mutta silti muka ollaan poikia.
Kuka pelastaisi tytö
Hyvää pohdintaa, mutta en ole milloinkaan nähnyt niin tyttömäistä poikaa, että olisin pitänyt häntä tyttönä.
Minä olen tavannut sellaisia joista ei oikeasti arvaisi ellei tietäisi. Nehän eivät silmille hyppää kun ovat niin sulautuvia. Toki sitten kun äänenmurros tulee sen arvaa kun suun avaa. Nämä teini-ikäiset transpojat eivät edes yritä näyttää pojilta vaan heillä on oma transpoikatyylinsä ja menevät lähes aina tyttöporukassa. Yläkoululaisia ja lukiolaisia kun tapaa tarpeeksi niin näitä havaintoja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tavannut sellaisia joista ei oikeasti arvaisi ellei tietäisi. Nehän eivät silmille hyppää kun ovat niin sulautuvia. Toki sitten kun äänenmurros tulee sen arvaa kun suun avaa. Nämä teini-ikäiset transpojat eivät edes yritä näyttää pojilta vaan heillä on oma transpoikatyylinsä ja menevät lähes aina tyttöporukassa. Yläkoululaisia ja lukiolaisia kun tapaa tarpeeksi niin näitä havaintoja tekee.
Tarkoitat varmaan transtyttöjä etkä transpoikia. Yläkoululaisilla ja lukiolaisillahan on jo äänenmurros, joten en oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Olen itsekin yläkoulussa opettanut silloin kun olin työelämässä enkä ole sekoittanut poikaa tyttöön. Aina sen kuitenkin huomaa.
Ongelmahan on se, että transaktivistit haluavat itse vallan määritellä sukupuolen ja pakottaa muutkin uskomaan heidän käsitykseensä ja kunnioittamaan sitä tai muuten...
Aikoinaan täysin binäärinen, uskontoon ja kulttuuriin perustuva käsitys oli ainut sallittu. Transaktivistit haluavat päästä samaan asemaan, määrittelemätön sallitun ajattelun ja toiminnankin rajat. Keppihevosena sitten käytetään transihmisten kohtaamaan todellistakin syrjintää, mutta myös kuviteltu sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esim pari vuotta sitten nämä aktivistit hyökkäsivät voimalla Lidliä vastaan koska heidän mainoksessa esiintyi naiseksi pukeutunut myymäläetsivä."
Onko tästä linkkiä, en ole huomannut.
Transnaiset otti porukalla Lidliin yhteyttä ja vaativat poistettavaksi mainosta naiseksi pukeutuvasta miehestä.
Asia ei noussut uutisotsikoihin, koska ilmeisesti Lidl taipui heti painostuksen alla. Mutta mm. aktivistien Instagram-tileiltä löytyy keskustelua operaatiosta, joka sai taakseen ison määrän transnaisia ja heidän tukijoitaan. En ala tänne yksityishenkilöiden nimiä postaamaan.
Mitä se naiseksi pukeutunut mies siinä mainoksessa teki? Oliko se jotenkin tarkoitettu vitsiksi transiudesta vai mistä syystä sitä paheksuttiin? Vai oliko se transnainen, josta heti huomasi, että on mies? En saanut kiinn
Lidlin mainoksessa myymäläetsivä pukeutui naiseksi transvestiitti -tyylisesti, peruukki päässä yms.
Mutta kuten sanottua, transnaiset eivät halua minkäänlaista miehen naiseksi pukeutumista, koska se kyseenalaistaa heidän "naiseutensa".
Tämän vuoksi transvestiitilla ei ole enää asiaa Setan ryhmiin paria toimipistettä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä transaktivistit saisivat tahtonsa läpi, siitäpä vasta sensuuri ja kirjar
Kuitenkin transnaiset itse esittävät miehiä Suomen teattereissa, mutta transvestiitin näkyminen teatterinäyttämöllä on kielletty.
Tuskin mitään ihmisryhmää on Suomen historiassa paapottu kuin näitä uhriutujia.
Heterot on kiinnostuneita siitä toisesta sukupuolesta ja homot ja muut taas kiihoittuu kun katsovat itseään peilistä.
Aika helposti havaittava ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esim pari vuotta sitten nämä aktivistit hyökkäsivät voimalla Lidliä vastaan koska heidän mainoksessa esiintyi naiseksi pukeutunut myymäläetsivä."
Onko tästä linkkiä, en ole huomannut.
Transnaiset otti porukalla Lidliin yhteyttä ja vaativat poistettavaksi mainosta naiseksi pukeutuvasta miehestä.
Asia ei noussut uutisotsikoihin, koska ilmeisesti Lidl taipui heti painostuksen alla. Mutta mm. aktivistien Instagram-tileiltä löytyy keskustelua operaatiosta, joka sai taakseen ison määrän transnaisia ja heidän tukijoitaan. En ala tänne yksityishenkilöiden nimiä postaamaan.
Mitä se naiseksi pukeutunut mies siinä mainoksessa teki? Oliko se jotenkin tarkoitettu vitsiksi transiudesta vai mistä syystä sitä paheksuttiin? Vai oliko se transnainen, josta heti huomasi, että on mies? En saanut kiinn
Älä välitä, ei saanut käytännössä kukaan muukaan kiinni. Mielisairaiden ajatuksista ei edes pidäkään saada kiinni, se olisi epäterveellistä.
Mitä se naiseksi pukeutunut mies siinä mainoksessa teki? Oliko se jotenkin tarkoitettu vitsiksi transiudesta vai mistä syystä sitä paheksuttiin? Vai oliko se transnainen, josta heti huomasi, että on mies? En saanut kiinni mistä närkästyttiin.