Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin
Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.
Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Mikromanagerit tarvitsevat nöyriä pompotettavia konttorille.
Juuri näin. Ovat tajunneet, ettei heidän ylipalkatulle viralle ole enää mitään tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni pahinta on että etätyöt aiheuttaa työttömyyttä ja kehitys sakkaa.
Uusia työnyekiiöitä ei palkata enää koska ei ole ketään joka perehdyttäisi heitä kun kaikki tekevät etätöitä.
Firmat ovat siirtyneet horrokseen, uutta ei kehitetä kun ei saada ihmisiä kasaan ideoiman yhdessä.
Esimiesten aika menee siihen että.pitää virtuaalityöntekijöiden aikaansaannoksia seurata lankoja pitkin ja keksiä heille tekemistä, juuri sellaista mitä voi tehdä kotoa.
Etätyö on lisäksi karsimut työelmästä pois ns multitaskaajat jotka pystyvät toimimaan monessa roolissa. Minä esim.sain kenkää koronan aikana kun ei mun taidoille enää ollut etätyö-ympäristössä käyttöä vaan jouduin tekemään pitkästyttäviä rutiinitöitä jossa olin hidas ja huonosti motivoitumut.
Kuka osaa tehdä vain etätyötä? Moni puhuu esimerkiksi siitä, että ei voi keskittyä avokonttorissa. Ja jos ei pysty kehittämään tai olemaan luova etänä niin sekin on omaa kyvyttömyyttä. Teen ihan samaa työtä etänä ja läsnä ja vaikka tiimiläinen istuisi vieressä toimistolla niin etänä yhteydenpito on ihan yhtä helppoa. Ja läheskään kaikissa töissä ei tarvitse kehittää tai olla luova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kampaaja sanoi tänään, että etätyöt näkyvät asiakasmäärien vähenemisenä. Ennen tultiin kesken päivää kysymään aikoja, enää ei.
Eiköhän tuohon vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Ihmiset ei joko uskalla kuluttaa tai ei ole rahaa. Mites muuten ne ahkerat lähityöläiset on ehtineet kampaamoissa ravata kesken työpäivän?
Kampaamoaika ei tietenkään ole työaikaa. Olet jo tippunut yleisistä käytännöistä siellä mökissäsi.
Ja päättelit, että minä teen etänä siitä, että..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kampaaja sanoi tänään, että etätyöt näkyvät asiakasmäärien vähenemisenä. Ennen tultiin kesken päivää kysymään aikoja, enää ei.
Eiköhän tuohon vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Ihmiset ei joko uskalla kuluttaa tai ei ole rahaa. Mites muuten ne ahkerat lähityöläiset on ehtineet kampaamoissa ravata kesken työpäivän?
Kampaamoaika ei tietenkään ole työaikaa. Olet jo tippunut yleisistä käytännöistä siellä mökissäsi.
Olet pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni pahinta on että etätyöt aiheuttaa työttömyyttä ja kehitys sakkaa.
Uusia työnyekiiöitä ei palkata enää koska ei ole ketään joka perehdyttäisi heitä kun kaikki tekevät etätöitä.
Firmat ovat siirtyneet horrokseen, uutta ei kehitetä kun ei saada ihmisiä kasaan ideoiman yhdessä.
Esimiesten aika menee siihen että.pitää virtuaalityöntekijöiden aikaansaannoksia seurata lankoja pitkin ja keksiä heille tekemistä, juuri sellaista mitä voi tehdä kotoa.
Etätyö on lisäksi karsimut työelmästä pois ns multitaskaajat jotka pystyvät toimimaan monessa roolissa. Minä esim.sain kenkää koronan aikana kun ei mun taidoille enää ollut etätyö-ympäristössä käyttöä vaan jouduin tekemään pitkästyttäviä rutiinitöitä jossa olin hidas ja huonosti motivoitumut.
Sellaisille jotka vain osaavat tehdä etätöitä ei ole käyttöä työyhteisöissä joissa pitä olla luova ja osaa toimia monessa roolissa.
Erilaiset ihmiset tietysti ovat erilaisissa rooleissa. Markkinapuolen ihmisten on hyvä olla sosiaalisia perhosia, devaajissa arvostetaan sitä työmyyräpiirrettä, keskittymistä ja älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Minä taas käyn nyt useammin kampaajalla, kuin lähityössä ollessani. Silloin en ehtinyt kampaajalle kuin vasta viideksi, eikä hän usein niin pitkiä työpäiviä tee. Nykyään voin ottaa ajan töiden jälkeen jo vaikka kolmelta, tai joskus käytän ruokatuntini kampaajalla käyden. Iso plussa, että saan ajan silloin kun haluan, enkä vasta silloin kun aikataulut osuu yksiin. Kampaajakin on tyytyväinen 😊
Minä myös. Viime viikolla kävin kampaajalla, sen jälkeen kahvilan kautta takaisin kotiin töihin.
Kunhan joka viikko tulee tunnit ja hommat tehtyä niin ei väliä milloin niitä töitä tekee.
Itse en haluaisi pitää lounastaukoa lainkaan, koska en koskaan syö päiväaikaan. Töiden jälkeen vasta. Mutta työnantaja on päättänyt että kaikkien täytyy lounastauko pitää, ihan joka päivä, ja vaikka et pitäisikään niin se vähennetään työajastasi 😄
Joten keksin siihen sitten aina jotain tekemistä. Kaupassa tai kampajaalla käynti, lenkillä käyminen, kotityöt tai vaikka sen ruuan laittaminen/valmistelu. Syön joka tapauksessa vasta töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, niinhän joku asiantuntija Aamu-tv:ssä sanoi, että ihmiset pitää saada kotoa liikkeelle, että kauppa käy ja raha liikkuu. Itseäni ei toimistolla käyminen saa tuhlaamaan yhtään sen enempää kuin etätyötkään. Otan eväät mukaan töihin, kuten tähän astikin ja töistä menen suoraan kotiin, shoppailu ei enää kuulu elämääni millään tasolla.
Näinpä. Minä en ole tehnyt etätyötä koskaan. En edes koronan aikaan. Kävelen töihin, töissä syön eväät ja sitten kotiin. En käy missään vaiheessa keskustassa työmatkan aikana tai päivällä.
Koen olevani etätöissä tehokkaampi, kun ei tarvitse käyttää energiaa työpaikalle menemiseen, saatikka sitten miettimään jotain pukeutumista tai muuta. Kaikki sosiaalinen paine on poissa, ja voi keskittyä olennaiseen eli työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pihalla.
Näissä etätyötä mollaavissa keskusteluissahan on tuotu esille kuinka etätyössä olevia ei saada kiinni. Miksi on ok pitää lähityössä esimerkiksi puolentoista tunnin ruokis, mutta etätöissä se ei sovikaan? Tiedän varsin hyvin, että monessa työssä on puolentoista tunnin mahdollisuus pitää ruokataukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pihalla.
Näissä etätyötä m
Lähitöissä on puolen tunnin ruokis.
Vierailija kirjoitti:
Koen olevani etätöissä tehokkaampi, kun ei tarvitse käyttää energiaa työpaikalle menemiseen, saatikka sitten miettimään jotain pukeutumista tai muuta. Kaikki sosiaalinen paine on poissa, ja voi keskittyä olennaiseen eli työhön.
Mun työpaikka oli 12 km päässä kotoa ja olen pienestä pitäen oppinut pukeutua siististi.
Yks hopeakettu
Koska Purra puhui etätyöskentelyä vastaan, merkitsee se varmaan että suunnitteilla on joku vero etätyöskentelijöille.
Ei riittänyt kotitoimiston verovehennyksen poisto, vaan varmaan keksivät jonkun rangaistuksen veron muodossa koska etäilijät ovat huonoja kuluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikka oli 12 km päässä kotoa ja olen pienestä pitäen oppinut pukeutua siististi.
Yks hopeakettu
Kyse ei ole ehkä siitä, miten osaa pukeutua. Töissä pitää olla kuitenkin tietyllä tavalla hillitty ja ns. "säilyttää kasvonsa". Vaikka kuinka jokin asia ärsyttäisi, silti pitää vain teeskennellä hyväntuulista. Kotona saa irvistellä koneen äänessä miten huvittaa, kun kukaan ei ole näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks hopeakettu
Kyse ei ole ehkä siitä, miten osaa pukeutua. Töissä pitää olla kuitenkin tietyllä tavalla hillitty ja ns. "säilyttää kasvonsa". Vaikka kuinka jokin asia ärsyttäisi, silti pitää vain teeskennellä hyväntuulista. Kotona saa irvistellä koneen äänessä miten huvittaa, kun kukaan ei ole näkemässä.
Jos on asiaķaskontakteja niin ei sovi olla mikään jöröjukka.
Lähitöissä on puolen tunnin ruokis.
Omalla työpaikalla ei tarvitse kirjautua ulos, jos syö eväät taukotilassa tai käy työpaikkaruokalassa syömässä. Jos lähtee muualle, pitää kirjautua. Lounasaika on klo 11-13 ja halutessaan voi olla koko sen ajan pois töistä, jos siitä ei aiheudu muille haittaa. Palkattomana tietenkin, koska se ei ole työaikaa. Silloin voi halutessaan käydä vaikka kampaajalla tai kuntosalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pihalla.
Ei se ihan näinkään ole. Meillä on lähtökohtaisesti 90 minuutin ruokatuntimahdollisuus, joka on omaa aikaa. Tietenkin voi olla työssä (niin etänä kuin läsnä) tilanne, että sitä ei voi pitää, mutta samassa työssä on lähtökohtaisesti samat säännöt.
Luulenpa, että tätä etätöiden vastaista hössötystä ja myös hot-desk-hell -konttorien suosiota selitää osittain se, että ylempi johto on täysin irtautunut siitä miten asiantuntijatyötä nykyään tehdään. Heidän työarkihan voi helposti olla assitenttien aikatauluttamaa kokoustamista johtoryhmän muiden jäsenten, sidosryhmien yms. kanssa. Jos heillä sattuu olemaan jotain substanssiosaamista omalta alaltaan, niin hyvin harva on kuitenkaan käynyt erikoisasiantuntijaksi jalostumisen pitkän prosessin vaan herrahissi on kutsunut aika pian koulunpenkin jälkeen.
Tällaiselle porukalle konsulttien ja muiden helppoheikkien on helppo myydä ideoita kaikenlaisesta "törmäyttämisistä", innovoinnista kahviautomaatilla yms. "monitoimitilojen" autuuksista. Kun kaikki konsulttipaska uppoaa 110%, niin mahdollisiin ongelmiin on helppo löytää syyllinen etätöistä - mitenkäs niitä mullistavia innovaatiota syntyisi, jos ihmiset ovat kotonaan puurtamassa eivätkä kahviautomaatilla törmäilemässä?
Mitään keskustelua asiasta ei tietenkään tarvitse käydä saati perustella vaatimuksia lähityöstä hot-desk-hellissä tutkimustuloksilla sen eduista - konsultit kun ovat kertoneet, että muutosvastarinta on odettavaa ja muutokset täytyy vain ajaa läpi vaikka pakolla.
Sinänsä ainakin meillä kaikki lähiesimiehet ja suuri osa keskijohdosta on hyvin huolissaa siitä, miten vaativa asiantuntijatyö onnistuu nykyissä tiloissa, mutta eipä heilläkään ole paljon mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin - ovat puun ja kuoren välissä. Käytänössä kyllä välittävät ylimmän johdon määräykset, mutta valvonta lähitöiden määrästä jää kuitenkin käytännössä aika minimaaliseksi - riittää kun joskus näyttää naamansa konttorilla...
Vierailija kirjoitti:
Miten huonoja työkavereita etätöiden puolustajat onkaan. ! Mökkihöperöinä kyyhötätte kotona. Sähisette kiukusta ajatuksestakin kaivautua poterosta pois. Tässä keskustelussa on Asperger ihmisten kokoontumisajot meneillään !
Olen toimihenkilö teollisuudessa ja meillä on töissä joka päivä naurua ja hyvää läpänheittoa. Mieluummin olen töissä kuin mökötän töitä tehden yksin kotona. En minä kotona naureskele yksinäni.
Eli sinunkin tapauksessa toimistolle halutaan lähteä viettämään aikaa ja hengailemaan samanmielisten työkavereiden kanssa. Kun siellä on hauskaa sluibailla, etänä pitäisi tehdä niitä tylsiä töitä tai keksiä jotain virikettä kun ne työt ei kiinnosta.
No ei sillä, tämä sama on huomattu omallakin työpaikalla. Ne tehokkaan lähityön puolestapuhujat on niitä, jotka sinne toimistolle tulevat juuri seurustelemaan. Töitäkin tehdään toki välillä. Kahvi- ja ruokatauot vie kuitenkin puolet työpäivästä. Meillä tuli ihan johdolta sanomista kun näillä tauot venyy ja mökä häiritsee niitä jotka tekee tunnollisesti töitä ja on sinne toimistolle pakotettu. Lisäksi keksitään tikusta asiaa ja taas pääsee työkaverin kanssa jutustelemaan. Siinä se heidän työpäivä kivasti kuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen etätyöntekijä tullaan korvaamaan halvemmalla työvoimalla.
Etätyöt siirtyy pikkuhiljaa halvan työvoiman maihin Intia ym. Tekoälyn avustamana voi tehdä perinteiset asiakaspalvelutkin kielimuurin yli.
Niin kun se suomalaisen tekemä etätyö ei toimi, mutta intialaisen tekemänä jostain syystä toimii. En ymmärrä mutta näin se meilläkin meni.
Minä myös. Viime viikolla kävin kampaajalla, sen jälkeen kahvilan kautta takaisin kotiin töihin.
Kunhan joka viikko tulee tunnit ja hommat tehtyä niin ei väliä milloin niitä töitä tekee.
Bonukset myös kannustaa tekemään reilusti, kun on hieman edellä quotasta niin napsuu hyvin bonuksia tilille.