Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin

Vierailija
10.11.2025 |

Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.

Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?

Kommentit (294)

Vierailija
241/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kampaaja sanoi tänään, että etätyöt näkyvät asiakasmäärien vähenemisenä. Ennen tultiin kesken päivää kysymään aikoja, enää ei.

No niin, kun etätyöstä voi näyttää peikolta ja olla peseytymättäkin. Jotkut juovat viinaa kaiken työajan.

Vierailija
242/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kampaaja sanoi tänään, että etätyöt näkyvät asiakasmäärien vähenemisenä. Ennen tultiin kesken päivää kysymään aikoja, enää ei.

Niin no itselläni loppui kampaajakäynnit kun kyllästyin maksamaan kaksisataa euroa lopputuloksesta joka ei ollut sitä mitä toivoin, eikä kyse ollut mistään epärealistisista toiveista. Kokeilin puoli tusinaa eri kampaamoa ja kampaajaa siihen mennessä, en toki mitään huippukampaamoja vaan sellaisia keskitason. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa mikromanageeraavia ja pomottavia pikkupomoja kuumottaa oman työpaikkansa puolesta kun työtekijöiden tuottavuus pysyy samana tai paranee ja alkaa johtoryhmissä heräämään keskustelu että mitä teemme näillä kaikilla pikkupomoilla joiden ainoa virka on työntekijöiden pomottaminen ja työtekijöiden tuottavuus pysyy samana tai paranee kun ei ole niitä pikkupomoja hö mentämässä ja sotkemassa sitä työntekoa. Kyllähän se on kaikkien pikkupomojen tehtävä itsestään tärkeä vaatimalla itselleen pomotettavia että ei menetä hyväpalkkaista työtään koska tietää itsekin että on lopulta yrityksen kannalta hyödytön ylimääräinen suuri kuluerä. Se sukulainen tai tuttava siellä johtoryhmässä ei kauheasti pysty perustelemaan minkä takia hänen sukulainen tai tuttava on niinhän että se kannattaa pitää pikkupomona

Tai sitten sillä firman johtoryhmällä on vähän laajempi näköala tähän asiaan, kuin työntekijällä, joka tuijottaa työmatkansa pituutta. Näköala käsittää työntekijöiden sitoutumisen, hiljaisen tiedon siirtymän, työterveyden tilastot sekä pitkän ajan kehittämissuunnitelmat. Se on käytännön kokemusta siitä kuinka paljon ihmiset antavat itsestään, pitävät kokouksissa puheenvuoroja ja kunnioittavat työsopimuksen ehtoja. Varmasti tulee tapahtumaan henkilökunnan vaihtumista siten, että osa työntekijöistä siirtyy firmoihin joissa tehdään kokonaan etätyötä ja se on ok.

Vierailija
244/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten huonoja työkavereita etätöiden puolustajat onkaan. ! Mökkihöperöinä kyyhötätte kotona. Sähisette kiukusta ajatuksestakin kaivautua poterosta pois. Tässä keskustelussa on Asperger ihmisten kokoontumisajot meneillään ! 

Olen toimihenkilö teollisuudessa ja meillä on töissä joka päivä naurua ja hyvää läpänheittoa. Mieluummin olen töissä kuin mökötän töitä tehden yksin kotona. En minä kotona naureskele yksinäni. 

Eivät kollegat ole minun kavereitani, eikä minulle makseta heidän kanssaan seurustelusta.

Minä nautin kun saan keskittyä täysillä työhöni, se on mielekästä ja kehittävää. Sosiaalisen elämän asiat hoidan työajan ulkopuolella. 

Sama täällä, ja näin sen kuuluu ollakin. Ei työpaikka ole mikään aikuisten leikkipaikka jossa hengaillaan k

Tämä ei liity etätöihin kun minun työtä ei mitenkäön voi etänä tehdä mutta Minun työpaikassani olis juuri puhetta tästä sosialisoinnista työpaikalla. Todistettavasti tilastoista minun työporukka on tuottavin ja me teemme eniten tulosta kaikista työporukoista koko tuotanto ryhmastä lattiatasolla. Olemme kaivaneet syytä sille miksi me saamme niin paljon enemmän aikaan tulosta ja ainoa selitys mikä on johtajienkin toimesta sille löydetty että se melko varmaan johtuu siittä että me pidetään yhteyttä vapaa-ajallakin ja me käymme viihteellä keskenämme ja se on hitsannut meidän työporukan niin hyvin yhteen että ei tule konflikteja mitä on muissa ryhmissä ja kaikki tietää roolinsa ilman erillistä keskustelua. Me näemme toisemme ystävinä emmekä kilpailijoina niin me aidosti autamme toisiamme ja jos joku haluaa opetella uusia asioita niin me muut tuemme ja autamme myös siinä oppimisessa.

Vierailija
245/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni käyttää etätyöpIvät mm. renkaiden vaihtoon, pyykinpesuun ja viikon ruokaostosten tekemiseen. Aamulla vain kirjautuu sisään Teamsiin ja jättää koneen auki. Ehkä on vastannut muutamaan sähköpostiin aamukahvia juodessaan.

Eli toisin sanoen hänellä on turha työpaikka.

Hän on keskituloinen ja asiantuntijatyössä.

Minä tulin juuri kotiin lähityöstä. Työni on niin tärkeää, etten voi työpäivän aikana osallistua nettikeskusteluihin 😊

Kaikilla, kuten minulla, ei ole kiinteitä työaikoja. Teen töitä silloin kun itselleni sopii. Kunhan tulosta tulee, niin pomo on tyytyväinen ja maksaa minulle erinomaista palkkaa. (pian taas julkaistavalta kateuslistalta voit löytää nimeni)

Vierailija
246/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja etäämmällä kaupungeista sijaitsevat työpaikat jäävät jatkossa ilman työntekijöitä (esim pienten kuntien työpaikat). Bussit ei kulje eikä autoa viitsi hankkia pelkän työn takia jos muutoin asuu keskustassa.

Voi olla noinkin, mutta olen entisessä kunnanvirastossa töissä, kuten paikkaa kutsutaan. Meillä on kyllä ihan päin vastoin, ettei yksikään työntekijä ole kaupungista. Täällä maalla asuvat kaikki. Mikäpä täällä asuessa. Esim. minun perheelläni on 150-neliöinen omakotitalo järven rannalla. Kesällä pääsee kätevästi uimaan ja voi käydä kalassa. Talvellakin toki ihan kiva hiihdellä järven jäällä. Kauppoja on 3 ruokakauppaa. Ja sitten toki sekatavarakauppa ja vastaavat. Vähän kauempana keskustasta on myös palveluita. Löytyy uimahalli, mikä on pelastus harrastustoiminnassa, koska harrastukset tahtovat keskittyä eläkeläisille päivisin. On täällä jotain opiston järjestämiä, niistä en paljon tiedä. Kirjasto on hyvä, uutuuksiakaan ei tarvitse jonottaa pitkään. Hiihtolatujen ahkera käyttäjä olen talvisin ja luistelu onnistuu myös. Työkaverini on teatteriharrastuksessa aktiivinen. En minä oikeastaan erityisempää kaipaa. Jos autoa pitää korjata, kaksikin korjaamoa lähellä, edullisempaa kuin isommilla paikkakunnilla.

Vierailija
247/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin viime perjantaina kysymässä aikoja niin sain vastaukseksi mulkaisun ja töksäytyksen että katso netistä vapaat ajat ja varaa sieltä niin kuin muutkin tekee.

Eihän yrittäjät nykypäivänä halua kohdata asiakasta muuten kuin vasta siinä vaiheessa kun tietää että asiakas tuo rahaa.

Kaikissa muissa vaiheessa asiakas käsketään selaamaan nettiä kun se on yrittäjälle halvin mahdollinen keino saada asiakkaita eikä asiakasta tarvi kohdata vasta kun asiakas tuo rahaa yrittäjälle Yksikään yrittäjä ei tee yhtään mitään asiakkaan hyväksi tai avuksi ellei asiakas erikseen maksa siittä.

Vierailija
248/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, kun etätyöstä voi näyttää peikolta ja olla peseytymättäkin. Jotkut juovat viinaa kaiken työajan.

Mä leikkaan itse hiukseni. Lisäksi housunperseessä on reikä ja tänään hajosi paitakin. Ei tällä palkalla jatkuvasti uusia osteta eikä rahaa työmatkoihin laiteta.

Vierailija
249/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni pahinta on että etätyöt aiheuttaa työttömyyttä ja kehitys sakkaa.

Uusia työnyekiiöitä ei palkata enää koska ei ole ketään joka perehdyttäisi heitä kun kaikki tekevät etätöitä.

Firmat ovat siirtyneet horrokseen, uutta ei kehitetä kun ei saada ihmisiä kasaan ideoiman yhdessä.

Esimiesten aika menee siihen että.pitää virtuaalityöntekijöiden aikaansaannoksia seurata lankoja pitkin ja keksiä heille tekemistä, juuri sellaista mitä voi tehdä kotoa. 

Etätyö on lisäksi karsimut työelmästä pois ns multitaskaajat jotka pystyvät toimimaan monessa roolissa. Minä esim.sain kenkää koronan aikana kun ei mun taidoille enää ollut etätyö-ympäristössä käyttöä vaan jouduin tekemään pitkästyttäviä rutiinitöitä jossa olin hidas ja huonosti motivoitumut. 

Vierailija
250/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja etäämmällä kaupungeista sijaitsevat työpaikat jäävät jatkossa ilman työntekijöitä (esim pienten kuntien työpaikat). Bussit ei kulje eikä autoa viitsi hankkia pelkän työn takia jos muutoin asuu keskustassa.

Voi olla noinkin, mutta olen entisessä kunnanvirastossa töissä, kuten paikkaa kutsutaan. Meillä on kyllä ihan päin vastoin, ettei yksikään työntekijä ole kaupungista. Täällä maalla asuvat kaikki. Mikäpä täällä asuessa. Esim. minun perheelläni on 150-neliöinen omakotitalo järven rannalla. Kesällä pääsee kätevästi uimaan ja voi käydä kalassa. Talvellakin toki ihan kiva hiihdellä järven jäällä. Kauppoja on 3 ruokakauppaa. Ja sitten toki sekatavarakauppa ja vastaavat. Vähän kauempana keskustasta on myös palveluita. Löytyy uimahalli, mikä on pelastus harrastustoiminnassa, koska harrastukset tahtovat keskittyä eläkeläisille päivisin. On täällä jota

Onko teilläpäin samana homma kun mikä on meillä päin että kun kunnanvirastossa ei enää työkentele yhtään paikallista ja niistäkin ketä siellä työskentelee suurin osa tekee etätöitä niin siellä virastossa ei ole ainuttakaan henkilöä ketä aidosti kiinnostaisi edes kehittää paikkakuntaa kun kaikki yrittää vain tämän pienemmän paikkakunnan kustannuksella ajaa etuja ja hyötyjä sinne suurempaan kaupunkiin missä itse asuu? 

Onhan sen ihan faktaa että ihmiset ajattelee että oma etu ensin tämän jälkeen oman lähipiirin etu ja tämän jälkeen oman paikkunnan etu ja vasta sitten jos energiaa ja resursseja riittä (harvoin riittää kumpaakaan) aletaan vasta miettimään muiden ja muualla asuvien etua.

Tämä ajattelumalli korostuu oikein politiikassa ja helsinkiläisissä poliitikoissa. Poliitikot Helsingissä vaatii jatkuvasti koko suomea maksamaan  ja hankkimaan helsinkiläisille etuja ja hyötyjä eikä näiltä koskaan kuule ajatuksia että helsinkiläiset edes joskus laitetaan maksamaan muulle Suomelle etuja ja hyötyjä.  maksamaan. Tässä on yksi suurimmista syistä minkä takia Helsinkiä ja helsinkiläisiä vihataan muualla suomessa eli Helsingin seudun ulkopuolella

Vierailija
251/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep mun citycon-osakkeiden olisi jo aika nousta pikku hiljaa! Toimistoihin nyt kaikki!

Tyhmä ostos. Myy pois vaikka tappiolla.

Vierailija
252/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään a-studio aiheesta.

Toivottavasti olisi paneelissa EK ja Häkämies. Ja Vapaavuori. Että saataisiin oikein venäläistyylinen propaganda-pläjäys aiheesta ja siitä miten etätyö on este Suomen talouskasvulle ja se tulisi kieltää.

Vierailija
253/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuohon vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Ihmiset ei joko uskalla kuluttaa tai ei ole rahaa. Mites muuten ne ahkerat lähityöläiset on ehtineet kampaamoissa ravata kesken työpäivän?

Vierailija
254/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa mikromanageeraavia ja pomottavia pikkupomoja kuumottaa oman työpaikkansa puolesta kun työtekijöiden tuottavuus pysyy samana tai paranee ja alkaa johtoryhmissä heräämään keskustelu että mitä teemme näillä kaikilla pikkupomoilla joiden ainoa virka on työntekijöiden pomottaminen ja työtekijöiden tuottavuus pysyy samana tai paranee kun ei ole niitä pikkupomoja hö mentämässä ja sotkemassa sitä työntekoa. Kyllähän se on kaikkien pikkupomojen tehtävä itsestään tärkeä vaatimalla itselleen pomotettavia että ei menetä hyväpalkkaista työtään koska tietää itsekin että on lopulta yrityksen kannalta hyödytön ylimääräinen suuri kuluerä. Se sukulainen tai tuttava siellä johtoryhmässä ei kauheasti pysty perustelemaan minkä takia hänen sukulainen tai tuttava on niinhän että se kannattaa pitää pikkupomona

Tai sitten sillä firman johtoryhmällä on vähän laajempi

Aika kujalla on johtoryhmäsi, jos kuvittelee että marraskuisessa räntäsateessa rämpiminen toimistolle sitouttaa ainuttakaan sellaista työntekijää, jonka sitoutumisesta olisi mitään iloa yritykselle. Sitoutuneella idiootilla taas kukaan ei tee mitään. 

Vierailija
255/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten etätöissä tehdään niitä töitä, kun toimistolla kävijät lusmuilevat keskellä päivää kampaajalla.

Vierailija
256/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni pahinta on että etätyöt aiheuttaa työttömyyttä ja kehitys sakkaa.

Uusia työnyekiiöitä ei palkata enää koska ei ole ketään joka perehdyttäisi heitä kun kaikki tekevät etätöitä.

Firmat ovat siirtyneet horrokseen, uutta ei kehitetä kun ei saada ihmisiä kasaan ideoiman yhdessä.

Esimiesten aika menee siihen että.pitää virtuaalityöntekijöiden aikaansaannoksia seurata lankoja pitkin ja keksiä heille tekemistä, juuri sellaista mitä voi tehdä kotoa. 

Etätyö on lisäksi karsimut työelmästä pois ns multitaskaajat jotka pystyvät toimimaan monessa roolissa. Minä esim.sain kenkää koronan aikana kun ei mun taidoille enää ollut etätyö-ympäristössä käyttöä vaan jouduin tekemään pitkästyttäviä rutiinitöitä jossa olin hidas ja huonosti motivoitumut. 

Höpö höpö. Jokainen firma haluaa pitää kiinni hyvistä työntekijöistä. Itse perehdytän työssäni paljon ja se sujuu loistavasti niissä töissä, joita voi etänä tehdä. Mutta fakta on se, että kaikki ei pärjää etätöissä. Eivät osaa johtaa itseään, eivät saa aikaan. Ja sellaisille ei ole käyttöä. 

Vierailija
257/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen etätyöntekijä tullaan korvaamaan halvemmalla työvoimalla.

Etätyöt siirtyy pikkuhiljaa halvan työvoiman maihin Intia ym. Tekoälyn avustamana voi tehdä perinteiset asiakaspalvelutkin kielimuurin yli.  

Toimistolla kökkiminen ei mitenkään vaikuta tuollaisiin ulosliputuspäätöksiin.

Sama tietokone sillä toimistolla istujalla on kuin etäilijälläkin, ja yhtä helppoa tai vaikeaa siirtää työ muualle. Jo 2005 alkaen on myös reilusti laivattu Tatan sun muiden konsultteja töihin ihan paikan päälle Suomeen - näinkin päin voidaan halpuuttaa jos välttämättä halutaa.

Tulokset intialaisten toheltamisesta eivät kyllä ole järin mairittelevia. Tuo tie on umpikuja joka johtaa yrityksen suohon.

Vierailija
258/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuohon vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Ihmiset ei joko uskalla kuluttaa tai ei ole rahaa. Mites muuten ne ahkerat lähityöläiset on ehtineet kampaamoissa ravata kesken työpäivän?

Kampaamoaika ei tietenkään ole työaikaa. Olet jo tippunut yleisistä käytännöistä siellä mökissäsi.

Vierailija
259/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Minä taas käyn nyt useammin kampaajalla, kuin lähityössä ollessani. Silloin en ehtinyt kampaajalle kuin vasta viideksi, eikä hän usein niin pitkiä työpäiviä tee. Nykyään voin ottaa ajan töiden jälkeen jo vaikka kolmelta, tai joskus käytän ruokatuntini kampaajalla käyden. Iso plussa, että saan ajan silloin kun haluan, enkä vasta silloin kun aikataulut osuu yksiin. Kampaajakin on tyytyväinen 😊

Vierailija
260/294 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jokainen firma haluaa p

Sellaisille jotka vain osaavat tehdä etätöitä ei ole käyttöä työyhteisöissä joissa pitä olla luova ja osaa toimia monessa roolissa.