Ymmärtäkää jo, että alkaa olla kiire saada ihmiset etätöistä takaisin toimistoihin
Muuten toimistorakennuksia jää tyhjilleen. Pitkät vuokrasopimukset päättyvät, niin uusia ei solmita tai jos solmitaan, niin paljon pienempiin neliöihin. Lounasruokalat eivät myy ja ihmiset eivät kuluta muutenkaan paljoa työpaikkojensa ympäristössä. Kaupungit näivettyvät. Bensaa säästyy ja autoja tarvitaan vähemmän. Ympäristölle tosin hyvä mennä ja pysyä taantumassa, lamassa.
Miksi kuluttaa luonnonvaroja kaikkeen tähän? Mitä voisi tehdä kaikelle ylimääräiselle mitä meillä on vailla käyttöä?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Minä miettisin esihenkilönä kyllä sitäkin, että tarvitseeko työntekijä kenties enemmän tukea jos ei kykene töissä itsenäiseen päätöksentekoon vaan lukuisia kertoja päivässä pitää päästä "pallottelemaan ajatuksia toisen kanssa":
Osa tarvitsee ihan jatkuvasti tukea ja varmistusta. Tokihan heille toimistolla oleva voi olla hyödyksi, jos he ovat niin röyhkeitä, että roikkuvat koko ajan vieressä kyselemässä, mutta siinä ei sitten kyllä tule omista töistä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiketilavuokraus lobbareiden lisäksi koko tässä turhassa etätyöjauhannassa on kyse pelkästään siitä että hallitus haluaa syyllisiä olemattomalle talouskasvulle. Mistään muualtahan sitä ei voi hakea joten se on nyt oltava työntekijät joilla on taas liian mukavaa. Tueksi pyydettiin sitten myös EK:lta "kysely" yrityksille. ja kas kummaa, sieltähä saatiin yllättäen ihan oikeat tulokset eli etätyö huonontaa innovaatioita. Piste.
Miksi miettiä monimutkaisia kun saa halutetssaan helpot vastaukset.
Suomessa kaupaksi käyvät innovaatiot ovat olleet hukassa jo kohta parikymmentä vuotta, eli 15 vuotta ennen etätyöbuumia. Aika on vain ajanut EK:n ja muiden suomalaisten bisnespomojen ohi, eikä vanhalla konseptilla tulla enää toimeen. Asia on näköjään vain vaikea tunnustaa.
Yksi syy on se, että voitot maksetaan osinkoina eikä sijoiteta tuotekehitykseen ja innovointiin. Helpompi syyttää etätöitä kuin ottaa vastuuta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä miettisin esihenkilönä kyllä sitäkin, että tarvitseeko työntekijä kenties enemmän tukea jos ei kykene töissä itsenäiseen päätöksentekoon vaan lukuisia kertoja päivässä pitää päästä "pallottelemaan ajatuksia toisen kanssa":
Voi(t) aivan hyvin ottaa lyhyen luuripuhelun, kuvan kanssa tai ilman, monta kertaa päivässä. Kuten monet tekevätkin. Nopeasti ilman kalenterivarauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi(t) aivan hyvin ottaa lyhyen luuripuhelun, kuvan kanssa tai ilman, monta kertaa päivässä. Kuten monet tekevätkin. Nopeasti ilman kalenterivarauksia.
Ja kun se tehdään sivistyneesti niin ensi kysytään teamsilla että sopiiko nyt. Eikä niinkuin toimistoilla perinteisesti että kävellään siihen pöydän kulmalle istumaan ja keskeytetään kaikki mitä toinen oli juuri tekemässä. Joka johtaa vieläpä virheisiin työssä.
Palkkoja pitäisi nostaa reippaasti, jotta työntekijöiden kannattaisi muuttaa työpaikan lähelle kasvukeskuksiin, jos he eivät jo asu siellä valmiiksi. Työnantaja voi tosiaan panostaa palkkaukseen ja bonuksiin, jos haluaa väen toimistoille.
Mutta miksi ihmeessä pitäisi muuttaa työn perään, kun ei ole varmuutta työpaikan pysyvyydestä? Tuntuu, että etätyötä vastaan haukkuvat eivät halua ajatella isoja kokonaisuuksia, vaan keskittyvät pelkkään mutu-pohjaiseen arvosteluun.
Voitaneen sanoa, että kaikki etätyötä vastustavat "syyt" pystytään jokainen kumoamaan faktoilla. Syy miksi ihmiset halutaan toimistolle, johtuu vain ja ainoastaan kokoomuslaisten 'hyvien veljien' bisnesten kaatumisen pelosta.
Tarkoitan siis tilannetta, missä isot kalliit toimistorakennukset kumisevat tyhjyyttään.
Samoin paikkariippumaton työ saa ihmiset muuttamaan kauemmas työpaikoista, minikopit joita asunnoiksi kutsutaan ei mene kaupaksi (vasta oli juttua, kuinka isot kerrostalot tyhjillään, vain 1 asunnossa asuttiin).
Lisäksi kun 'liitännäispalvelut' eivät tuota/siirtyvät pois (parkiihallit,lounaskahvilat, kaupat jne.) tulee KOK/EK tyypeille paniikki, kun bisnekset sakkaa ku yhä enemmän (vuokra)tuloja jää saamatta.
Ja Pyhässä Typeryydessään nuo kuvittelevat, että kun pakotetaan väki toimistolle, Vahva ja Välittävä Suomi nousee.
Niin ei tule käymään, oikea tapa olisi innovoida toimistotiloille ym. jotain uutta käyttöä. Moni ok sijainneilla, ehkä majoituskäyttöön huoneistoja, bänditiloja, savipajaa (mikä suosittua nykyään) ymv. Toki isoja voittoja ei ehkä saisi, mutta pää pysyisi pinnalla.
En ymmärrä miksei kansa herää jo tähän Suomen korruptuneisuuteen! Tämä maa on veloissainbtasan siksi, että täällä hyvä veli rapsuttaa toisen selkää. Ollaan totuttu ettei mitään tarvitse itse tehdä itse, vaan aina jeesaataan...
Ja tämä etätyöfarswi vain yksi esimerkki, on jumppakeppejä, kalliita saunoja ja pulkkamäkeä, pyöräkatosta, lukemattomia rakennustyömaita, ja päälle kaikki "viikaroinnit" ja "oliveroinnit" missä nyhdetään valtion kassasta omiin menoihin kaikki mitä irti lähtee, ja valituksiei tule pätevin vaan 'sopivin'.
Aika nousta "maan tapaa" vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Toimistoista on tullut ikäänkuin aikuisten päiväkoteja ja puuhamaita. Mieluummin teen tehokkaasti kotona töitä ilman näitä viihdykkeitä, jotka eivät oikeasti työntekoa edistä. Kotona saan myös olla rauhassa joten keskityn hyvin työntekoon.
Todellakin on tullut. En tunnistamisen pelossa halua kertoa, mitä meidän lapsellista viihdettä meidän työpaikalla jotkut ovat parhaillaan suunnittelemassa, eikä kyse edes ole pikkujouluista, vaan ihan täysin ylimääräisestä ja tarpeettomasta huvittelusta työtiloissa ja siihen pitäisi vielä valmistautua varsin aikaa vievällä tavalla. Lähityökö on todella automaattisesti tuottavampaa kuin etätyö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi(t) aivan hyvin ottaa lyhyen luuripuhelun, kuvan kanssa tai ilman, monta kertaa päivässä. Kuten monet tekevätkin. Nopeasti ilman kalenterivarauksia.Ja kun se tehdään sivistyneesti niin ensi kysytään teamsilla että sopiiko nyt. Eikä niinkuin toimistoilla perinteisesti että kävellään siihen pöydän kulmalle istumaan ja keskeytetään kaikki mitä toinen oli juuri tekemässä. Joka johtaa vieläpä virheisiin työssä.
Mahtaa olla huono työntekijä, jos tekee heti virheen, kun toinen ihminen tulee viereen, mutta Teamsin kilkuttelu ei haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi(t) aivan hyvin ottaa lyhyen luuripuhelun, kuvan kanssa tai ilman, monta kertaa päivässä. Kuten monet tekevätkin. Nopeasti ilman kalenterivarauksia.Ja kun se tehdään sivistyneesti niin ensi kysytään teamsilla että sopiiko nyt. Eikä niinkuin toimistoilla perinteisesti että kävellään siihen pöydän kulmalle istumaan ja keskeytetään kaikki mitä toinen oli juuri tekemässä. Joka johtaa vieläpä virheisiin työssä.
Mahtaa olla huono työntekijä, j
Siihen on riski sellaisissa töissä jotka vaatii keskittymistä. Kuka sanoo ylisosiaaliselle pöydälle tunkevalle että odotappa hetki, olin juuri tekemässä yhtä monimutkaista asiaa.
Kannattaa jokaisen muistaa, että jos joku pystyy etätöissä, -tai toki myös toimistolla, sluibailla töistään, silloin kyse on vain ja ainoastaan HUONOSTA JOHTAMISESTA.
En ole Kelalla töissä, mutta voisin kuvitella oman työni olevan ns. samantapaista tietyiltä osin. Jos tavoitteena on kontaktoida/hoitaa X määrä asiakkaita/työtehtäviä per päivä, ja joku jättää työnsä tekemättä, se näkyy HETI.
Toki osa asiakkuuksista on isompia, mutta nuo seikat on otettu huomioon. Samoin päivissä voi olla eroja, joskus on haastavampia töitä, joskus nopeita. Sesonkiaikaan tehdään ylitöitä, rauhalliseen aikaan ollaan enemmän vapaalla. Mutta pitkässä juoksussa nuo tasoittuvat, ja on ihan dataa olemassa jokaisesta, missä sitten työt on kukakin tehnyt, miten hommat on hoidettu.
Niitä Teamsin kilkutteluja pystyy asetuksista säätämään vaikka kuinka paljon. Itselläni on esim ilmoitukset minimissä ja käytän herkästi älä häiritse-tilaa, jos tarvitsee tehdä keskeytyksetöntä ajatustyötä. Esihenkilön viestit päästän aina läpi.
No mene sinä Ap jo sinne toimistolle pyörimään tuolin kanssa ympyrää ja jätä meidät muut rauhaan.
Vai oletko vain tyypillinen työtön ruikuttaja jolla ei ole elämää. Ja netissä kitiset turhautumistaan muihin. Kasva ihmiseksi ensin ja tule sitten vasta inisemään. Saamarin pelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla huono työntekijä, j
Pikaviestimessä voi valita, että katsooko viestin heti, vastaako siihen ja voi laittaa itsensä älä häiritse -tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla huono työntekijä, jos tekee heti virheen, kun toinen ihminen tulee viereen, mutta Teamsin kilkuttelu ei haittaa yhtään.
Et ilmeisesti ymmärrä, että vaativia töitä tehdessä ajatusketju saattaa hyvinkin olla parin tunnin mittainen, ja jos sen katkaisee ennen kuin sen saa rakennettua käsiteltävään muotoon, työn joutuu tekemään melkein uudelleen.
Miten huonoja työkavereita etätöiden puolustajat onkaan. ! Mökkihöperöinä kyyhötätte kotona. Sähisette kiukusta ajatuksestakin kaivautua poterosta pois. Tässä keskustelussa on Asperger ihmisten kokoontumisajot meneillään !
Olen toimihenkilö teollisuudessa ja meillä on töissä joka päivä naurua ja hyvää läpänheittoa. Mieluummin olen töissä kuin mökötän töitä tehden yksin kotona. En minä kotona naureskele yksinäni.
Viimeeksi kun kävin konttorilla niin koko sen vajaan tunnin ajan kolme työntekijää pelasi keittiön pöydällä korttia ja jauhoi paskaa, EK voisi kertoa mitähän siinä mahdettiin innovoida.
Tässä samalla meneillään myös keskustelu Tuusulanväylän (nyt 80km/h) pitkähkön pätkän muuttaminen kaupunkiliikenteiseksi, yksikaistaiseksi bulevardiksi (nyt ollut kaksi kaistaa suuntaansa). Ei ainakaan tue tätä konttoreille siirtymistä, vaan pitkittää monenkin Helsinkiin töihin menevän työmatkaa. Parempi pysyä etänä, kun lähteä matelemaan jotain bulevardia.
Vierailija kirjoitti:
Miten huonoja työkavereita etätöiden puolustajat onkaan. ! Mökkihöperöinä kyyhötätte kotona. Sähisette kiukusta ajatuksestakin kaivautua poterosta pois. Tässä keskustelussa on Asperger ihmisten kokoontumisajot meneillään !
Olen toimihenkilö teollisuudessa ja meillä on töissä joka päivä naurua ja hyvää läpänheittoa. Mieluummin olen töissä kuin mökötän töitä tehden yksin kotona. En minä kotona naureskele yksinäni.
Eivät kollegat ole minun kavereitani, eikä minulle makseta heidän kanssaan seurustelusta.
Minä nautin kun saan keskittyä täysillä työhöni, se on mielekästä ja kehittävää. Sosiaalisen elämän asiat hoidan työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kollegat ole minun kavereitani, eikä minulle makseta heidän kanssaan seurustelusta.
Minä nautin kun saan keskittyä täysillä työhöni, se on mielekästä ja kehittävää. Sosiaalisen elämän asiat hoidan työajan ulkopuolella.
Sama täällä, ja näin sen kuuluu ollakin. Ei työpaikka ole mikään aikuisten leikkipaikka jossa hengaillaan kavereiden kanssa vaan sinne mennään tekemään töitä.
Ovatko ihmiset työajan ulkopuolella jotenkin niin yksinäisiä että työpaikalla on pakko saada sosialisoida?
Ongelma lienee siinä, että sinä et olisi siinä sermin takana pakkokuuntelemassa työkaverin pälpätystä kaikesta mahdollisesta, koska hän ei jaksa keskittyä työnsä tekemiseen.