Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3
Kommentit (45071)
Mua tarvii pelätä. Mulla on vakava aikomus viedä kaivatun sydän.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko koko päivän viettäneet täällä?
Sillä välin tein töitäni, ajelin autollani ja niin poispäin. Chattadin myös maailman toiselle laidalle muutamille kavereille.
No ei tietenkään olla. Kävin Ikeassa, jörjestelin parvekekukkia, imuroin, näin kaverin kanssa puistossa, pesin pyykkiä ja leikin kissan kanssa. Niin, ja katsoin aamulla Yellowjacketsin uusintakierroksen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työelämän nuorille naisille tapahtui? Mielenterveyspoissaolot räjähtivät muutamassa vuodessa
Joensuulainen Jenni Meesit, 24, tietää, miltä tuntuu, kun elämä pysähtyy kuin seinään.
Ensimmäinen burnout iski tammikuussa 2021, jolloin Jenni opiskeli täysipainoisesti ja yritti saavuttaa huippuarvosanoja.
– Oli todella monta rautaa tulessa, Meesit sanoo.
Meesit opiskeli ja pyrki saamaan parhaat mahdolliset arvosanat. Samalla hän treenasi maratonia varten, osallistui opiskelijärjestötoimintaan sekä panosti täysillä parisuhteeseen ja kavereihin.
Liian kova tahti vei voimat ja johti kolme kuukautta kestäneeseen toipumiseen.
Mutta se ei jäänyt siihen.
Toinen burnout vuonna 2023 oli rajumpi.
Meesit oli juuri lopettanut unelmatyössä, jossa hän oli paiskinut töitä hurjaa tahtia. Unelma omasta firmasta oli itänyt ja yritys perusteilla.
– Yhtenä päivänä olin sängyssä, ja mulle tuli kylmää hikeä ja rytmihäiriöitä. Tuntui siltä, että kuolen. Soitin hätänumeroon, ja minut ohjattiin sairaalaan, Meesit muistelee.
Sairaalassa Meesit sai diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Tämä sairaus oli ollut piilevänä, ja sen maniajakso oli aiheuttanut sen, että Meesit oli pystynyt puskemaan eteenpäin ylitsevuotavalla energialla.
Kunnes kaikki romahti.
– Aivot niin kuin suli, Meesit kuvailee.
Meesit kertoo, että burnoutin jälkeen hänen puhekykynsä heikkeni merkittävästi, ja hänen oli vaikea kirjoittaa tai ylipäätään ajatella selkeästi. Toisen burnoutin takia Meesit oli 11 kuukautta sairaslomalla.
– Mulle iski vakava masennus, joka on tälle sairaudelle tyypillinen. Elämästä katosi mielihyvä, ja kaikki tuntui harmaalta.
Ihminen ei ole kone jota voi rääkätä täydellä teholla.
Kympin tytöt ei osaa jarruttaa ajoissa.
Miten saisin puijattua sut mun sänkyyni? Pitäisi varmaan tarjota muutama juoma, niin sun harkintakyky ei olis enää niin viimeisen päälle. 😍😘
Vierailija kirjoitti:
Niin, rakastan sua. Tajusin vaan, että et sä pysyis mun vierellä. Lähtisit jonkun tarjokkaan matkaan. Nuku hyvin.
-Mangusti
Sinäkö se täällä olet puhunut muiden naisten perään katsovasta tyypistä? Käytätkö aina illan päätteeksi "nimeä"?
NUORET NAISET MASENTUNEEMPIA KUIN MIEHET
Ammattihenkilöiden vastaanotolla on jo ollut jonkin aikaa havaittavissa ilmiö: nuorten (25-35-vuotiaiden) naisten henkinen pahoinvointi lisääntyy. Se näkyi ja näkyy syömishäiriöoireena, henkisenä kireytenä, haluttomuutena, uupumisena, masennuksena, ilmiönä, jonka nuori nainen mielellään ilmaisee muodikkaasti sanalla: "burn out". Yhä useammin se näkyy myös "naiseus hukassa, äitiys hukassa" -syndroomana.
Professori Elina Haavio-Mannilan erään noin 15 vuotta sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen sivutuloksena näkyi, että naisten itsemurhat olivat merkittävästi lisääntyneet. Kun tätä ilmiötä tarkasteltiin enemmän, havaittiin, että kysymys on noin 40-vuotiaista naisista ja riskit masennukseen ja suorastaan itsemurhaan lisääntyivät sitä enemmän, mitä koulutetumpi nainen oli. Riski oli suurin huippukoulutetulla, eronneella 40-vuotiaalla uranaisella. Kun tätä tulosta selvennettiin vielä haastatteluin, tuli esille,että nämä naiset kertoivat kokevansa ikäänkuin "tulleensa petetyiksi" yhteiskunnan taholta. Nämä naiset ilmaisivat myös sellaisen näkökannan, että jos he saisivat nyt valita uran ja perheen tai lasten välillä, he valitsisivat lapset. Näiden naisten yhteisiä tuntoja oli, että he kokivat jääneensä jostain oleellisesti paitsi.
Mielestäni tämä tutkimus ja sen tulos heijastaa juuri oivallisesti nykynaisen mielialoja ja siihen liittyviä taustoja. Meillä on nyt sukupolvi noin 30-vuotiaita äitejä tai sinkkuja, joista on kasvatettu alusta lähtien tehosuorittajia ja kilpailijoita, menestyjiä, kiitettävien arvosanojen metsästäjiä, kuuden-seitsemän laudaturin ylioppilaiksi tähtääviä, kauniita, trimmattuja uratykkejä.
Sitten jossain vaiheessa ihminen ei jaksakaan tätä menoa. Tulee turtumus, väsymys, pelko, halu hypätä pois.
Kun se tulee murrosvaiheessa tai vähän sen jälkeen, nuorella naisella nykymenossa on seurauksena vaara alkaa oireilla jonkinlaisella syömishäiriöllä.Tämä buumi tuli jo vuosia sitten vyöryen paljolti sitä tuntemattoman hoitohenkilökunnan ja lama-Suomen syliin. Nyt muutaman vuoden ajan havaittavissa oleva uusi ilmiö on nuorten naisten uupuminen, masennus, runsas alkoholin käyttö, haluttomuus lasten tekoon ja edelleen yhä hälyttävämpänä vaikeus löytää äitiys.
On asioita, joita ei voikaan suorittaa, "ei osaa", sanoo tämä nuori suoriutujanainen. On asioita, joita voi vain löytää elämyksellisesti tunteen kautta, tunteen tasolla. Pitäisi kyetä pysähtymään ja tuntemaan eikä vaan suorittamaan senhetkistä elämää, elämäntilannetta. Tällaisia asioita ovat ihmissuhteet ja rakkaussuhteet, mitkä siinä murrosiän kynnyksellä koetaan usein uusina, pelottavina ja jännittävinä asioina. Niitä ei kuitenkaan voi hallita pelkästään tekemällä ja suorittamalla, vaan niissä liikutaankin tunne-elämän alueella. Parisuhde ja äitiys ovat juuri näitä asioita.
Nuori kunnollinen, kiltti, puurtamalla elämässään selviytymään oppinut ja kasvatettu nainen joutuu yllättäen huomaamaan, että elämä ei enää menekään suorittamalla. Että on olemassa muitakin sääntöjä. Jos nämä säännöt ovatkin hukassa, nuori nainen menettää elämänsä hallinnan tunteen. Ja sehän onkin kaikkein kauhistuttavinta tästä nuoresta naisesta, joka on tottunut nimenomaan hallitsemaan itsensä, ympäristönsä ja siten siis elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko koko päivän viettäneet täällä?
Sillä välin tein töitäni, ajelin autollani ja niin poispäin. Chattadin myös maailman toiselle laidalle muutamille kavereille.No ei tietenkään olla. Kävin Ikeassa, jörjestelin parvekekukkia, imuroin, näin kaverin kanssa puistossa, pesin pyykkiä ja leikin kissan kanssa. Niin, ja katsoin aamulla Yellowjacketsin uusintakierroksen loppuun.
Kiitos näistä tärkeistä tiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, rakastan sua. Tajusin vaan, että et sä pysyis mun vierellä. Lähtisit jonkun tarjokkaan matkaan. Nuku hyvin.
-Mangusti
Hui. Mistä sä tollasen päätelmän oot tehny, entä jos oot ihan väärässä, ois epäoikeudenmukaista sitä toista osapuolta kohtaan.
Mä tiedän että en kelpaa. Itselleni. Siinä olisi kovasti apua toisten hyväksynnällä.
Ilta tuo henkäyksen
Silitykset poskellesi
Kuin linnunmaitoa ois vesi
Illan viimeisen
Olisinpa nappi rintataskusi
Pieni onnenamuletti
Kun hämärtyy, ulvoo susi,
Kun harmaa on elämän paletti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko koko päivän viettäneet täällä?
Sillä välin tein töitäni, ajelin autollani ja niin poispäin. Chattadin myös maailman toiselle laidalle muutamille kavereille.No ei tietenkään olla. Kävin Ikeassa, jörjestelin parvekekukkia, imuroin, näin kaverin kanssa puistossa, pesin pyykkiä ja leikin kissan kanssa. Niin, ja katsoin aamulla Yellowjacketsin uusintakierroksen loppuun.
Kiitos näistä tärkeistä tiedoista.
Ei ne sulle olleet tiedoksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä näen että mun kaivattu katsoo muitakin kauniita naisia, katson heitä itseasiassa myös itse. Erona se että minut nähtyään hän suurinpiirtein kävelee puhelintolppaan. On katsomista ja on katsomista.
Onko tää nn?
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte pelätä💕
Jos ei ole vielä saanut pahemmin vastakaikua niin kyllä sitä tulee pelokkaaksi. Tarttis saada vihreää valoa että uskaltais taas tehdä jotain rohkeaa
Viestit vielä lukematta. 2+?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työelämän nuorille naisille tapahtui? Mielenterveyspoissaolot räjähtivät muutamassa vuodessa
Joensuulainen Jenni Meesit, 24, tietää, miltä tuntuu, kun elämä pysähtyy kuin seinään.
Ensimmäinen burnout iski tammikuussa 2021, jolloin Jenni opiskeli täysipainoisesti ja yritti saavuttaa huippuarvosanoja.
– Oli todella monta rautaa tulessa, Meesit sanoo.
Meesit opiskeli ja pyrki saamaan parhaat mahdolliset arvosanat. Samalla hän treenasi maratonia varten, osallistui opiskelijärjestötoimintaan sekä panosti täysillä parisuhteeseen ja kavereihin.
Liian kova tahti vei voimat ja johti kolme kuukautta kestäneeseen toipumiseen.
Mutta se ei jäänyt siihen.
Toinen burnout vuonna 2023 oli rajumpi.
Meesit oli juuri lopettanut unelmatyössä, jossa hän oli paiskinut töitä hurjaa tahtia. Unelma omasta firmasta oli itänyt ja yritys perusteilla.
– Yhtenä päivänä olin sängyssä, ja mulle tuli kylmää hikeä ja rytmihäiriöitä. Tuntui siltä, että kuolen. Soitin hätänumeroon, ja minut ohjattiin sairaalaan, Meesit muistelee.
Sairaalassa Meesit sai diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Tämä sairaus oli ollut piilevänä, ja sen maniajakso oli aiheuttanut sen, että Meesit oli pystynyt puskemaan eteenpäin ylitsevuotavalla energialla.
Kunnes kaikki romahti.
– Aivot niin kuin suli, Meesit kuvailee.
Meesit kertoo, että burnoutin jälkeen hänen puhekykynsä heikkeni merkittävästi, ja hänen oli vaikea kirjoittaa tai ylipäätään ajatella selkeästi. Toisen burnoutin takia Meesit oli 11 kuukautta sairaslomalla.
– Mulle iski vakava masennus, joka on tälle sairaudelle tyypillinen. Elämästä katosi mielihyvä, ja kaikki tuntui harmaalta.
Ihminen ei ole kone jota voi rääkätä täydellä teholla.
Kympin tytöt ei osaa jarruttaa ajoissa.
Eikä 1-10 mies kun hullaantuu naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin puijattua sut mun sänkyyni? Pitäisi varmaan tarjota muutama juoma, niin sun harkintakyky ei olis enää niin viimeisen päälle. 😍😘
Huono idea. Harrastan seksiä vain selvinpäin. Parhaiten se onnistuu tapaamalla kahden kesken. Sitten valitset sellaisen pepunmyötäisen mekln, joka tuo rinnat mukavasti esiin. Luultavasti alan sitten kopeloimaan jossain vaiheessa ja siitä se sitten etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä näen että mun kaivattu katsoo muitakin kauniita naisia, katson heitä itseasiassa myös itse. Erona se että minut nähtyään hän suurinpiirtein kävelee puhelintolppaan. On katsomista ja on katsomista.
Onko tää nn?
Miehelle mutta olen kahdesti elämässäni ihastunut naiseen, olisin voinut kirjoittaa myös toiselle heistä
Ei tartte pelätä💕