Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sienisalaatti joulupöytään! Millaisen teet vai ostatko valmiina? Ne valmissalaatit on hyviä, mut rasia aika pieni.

Vierailija
07.12.2024 |

Miten on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, lapsetkin tykkää enrmmän kuin kaupan. Kaupasta tosin ainekset, itse en ikinä löydä sieniä, siis kanttarelleja ja suppiksia. 

Vierailija
2/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, varta vasten syksyllä kerätyistä suolarouskuista. Hyvää tulee! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse, varta vasten syksyllä kerätyistä suolarouskuista. Hyvää tulee! 

Mistä saa suolarouskuja kerättyä??

Vierailija
4/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten söisin kaupan valmissalaattia. Tämä siksi, että on huonoja kokemuksia sukulaisten tekemistä salaateista, koska eivät ilmeisesti osaa säilyttää ruokia riittävän kylmässä. Tosin ap varmasti on sukulaisiani taitavampi kokki.

Vierailija
5/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdään aina sienisalaatti. Syksyllä kerätään rouskuja ja säilötään suolaliemeen. 

Vierailija
6/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-juhli-ja-nauti-alkuruuat-salaat…

Olen pilkkonut myös yhden pienen vihreän omenan joukkoon, en kermaa, vaan kaurakermaa

Vierailija
7/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerätyt sienet, sipulihakkelus kermaviili tai turkkilainen jugurtti ja sitruunapippuria tai mustapippuri sekä laitan ihan vähän tilliä. Parasta nam.

Vierailija
8/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen itse kerätyistä rouskuista.

Sieniä

(Puna)sipulia 

20-prosenttista hapankermaa

Pippuria

Vierailija
9/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiina ja pienen purkin. Olen ainoa joka syö sienisalaattia ja graavilohta. Meitä on kuitenkin neljä. 

Vierailija
10/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieniä

(Puna)sipulia 

Pippuria

Eli mikä se hapankerma on nimettynä?

Vierailija
11/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieniä

(Puna)sipulia 

Pippuria

Viroksi hapukoor. Täällä sitä saa etnokaupoista. Viimeksi oli virolainen hapukoor loppu, otin latvialaista, ihan hyvä oli sekin. 

Vierailija
12/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi tekee tajuttoman hyvää, ei siinä taida paljon muuta olla kuin suolasieniä, sipulia ja vaahdotettua kermaa, pippuria. Salaisuus taitaa olla anopin itse keräämät ja säilömät suolasienet.

Kaupan salaateissa on usein majoneesia, joka ei mun mielestä kuulu sienisalaattiin. Itse jos teen, niin kermavaahto ja/tai hapankerma, sipuli ja vähän omenaa. Pippuria, ja ehkä hitusen etikkaa ja sinappia mausteeksi. 

Vierailija
13/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieniä

(Puna)sipulia 

Pippuria

Varmaan sekä ranskankerma että smetana on kelvollisia, hapankermoja molemmat. 

Vierailija
14/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tekee tajuttoman hyvää, ei siinä taida paljon muuta olla kuin suolasieniä, sipulia ja vaahdotettua kermaa, pippuria. Salaisuus taitaa olla anopin itse keräämät ja säilömät suolasienet.

Kaupan salaateissa on usein majoneesia, joka ei mun mielestä kuulu sienisalaattiin. Itse jos teen, niin kermavaahto ja/tai hapankerma, sipuli ja vähän omenaa. Pippuria, ja ehkä hitusen etikkaa ja sinappia mausteeksi. 

Kuulostaa todella hyvältä! t.ap

Vierailija
15/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieniä

(Puna)sipulia 

Pippuria

Varmaan sekä ranskankerma että smetana on kelvollisia, hapankermoja molemmat. 

Joo olen käyttänyt niitäkin, jos en saa virolaista. Meikäläinen smetana on kyllä yksistään liian paksua ja jäykkää, mutta sillä voi kätevästi tukevoittaa ranskankermaan tai virolaiseen hapankermaan tehtyä sienisalaattia, jos jää liian löysäksi.

Noita kermavaahtosalaatteja en ymmärrä itse lainkaan.

Vierailija
16/17 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmissalaateissa on ties mitä. Jotain pientä mössöä, herkkusieniä ja muuta epämääräistä ja vetelää.  Hyvässä sienisalaatissa on sopivasti liottettuja suolattuja rouskuja, hapankermaa, ehkäpä kermaviiliä. sipulia reilusti ja vähän mustapippuria. Ei mössöksi pilkottuja sieniä tai sipulia. Rouskuja löytyy runsaasti metsästä, helppo tunnistaa, valuttavat leikatessa nestettä. Lakritsirouskuja ei kannata käyttää, kirkas maitiaisneste tunnisteena. Haaparouskut lihaisinpina parhaita, mutta ei muidenkaan maussa mitään vikaa ole, kutistuvat enemmän ryöpätessä. Kangasrouskut, joita on usein helpoin löytää, tarvitsevat kirpeämpinä ehkä hieman pidemmän ryöppäysajan. Reseptejä ja säilöntäohjeita löytyy. Jos noita satunnaisena herkkuna syö, löytyy niitä kyllä yhdellä metsäkäynnillä riittävästi. 2-20 kg olen syys-lokakuussa kerralla poiminut, pitkä kuivuus tietysti ehkäisee kasvun, mutta silloin ei sienimetsään kannata lähteäkään. Nyt joulukuussa on vähän myöhäistä, osta sellainen haaparouskupurkki, ainakin olen Prismoissa nähnyt, tai kysy kavereilta.

Vierailija
17/17 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt valkosipulisienisalaattia

Suppilovahveroita

Kavlin voileipäpikkelsituubin sisältö

Creme fraishe

Punasipuli

muutama valkosipulinkynsi

Mustapippuria ja ripaus suolaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän