Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itsemurhien kohdalla keskustelu menee aina siihen kuinka estää ihmisiä tekemästä sitä

Vierailija
10.11.2025 |

Esim. uusin jätkäsaaren tapaus kuin että puhutttaisiin syistä jotka johtavat näihin tekoihin esim. mt-ongelmat, huono työilmapiiri, liikaa työkuormaa, työttömyys, elinkustannusten nousu jne. ja miten näihin syihin voitaisiin puuttua ja niitä poistaa.

Ei itsemurhat vähene sillä että estetään ihmisiä tekemästä niitä, johtaa vain ongelmien kasvuun jos juurisyihin ei puututa.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielletään nämä ajatukset, koska on viddumaista ajatella, että mitä eräskin ihminen olisi tällä hetkellä voinut olla, jos ei olisi nirhannut itseään raaasti ja jättänyt sukulaisilleen ja ystävilleen tuhrattuja muistoja ja paikkoja joissa oltiin je elettiin yhdessä.

Hankkikaa vahva hoito siihen masennukseenne! On joitain kokeellisiakin hoitoja, joista voitte kysyä psykologian ammattilaisilta!

Ei nykyään saa hoitoa. Jos et ole rikas tai onnekas, jolla on vahvoja suhteita, niin joudut kärsimään mielenterveysongelmien kanssa.

Minä olen "onnekas", kun pääsin 54 vuotiaana tutkimuksiin, joissa selvitettiin, mistä johtuu, että minulla on koko aikuisikäni aika-ajoin heittänyt nupissa. Nyt olen sairauslomalla, eikä minulla ole muuta lääkitystä kuin tarvittaessa -lääke fyysisiin kipuihin.

Olen kuullut väitteen, että yli 30 vuotiaita ei kannattaisi enää tutkia, koska siitä "ei ole mitään hyötyä", jos ongelmien taustasyy selviää "liian vanhana". 30 vuotiaalla on keskinkertaisellakin tuurilla vielä yli puolet elämästä jäljellä. itselleni taustojen selvittämisestä on ollut se hyöty, että nyt voin saada sellaista hoitoa, joka oikeasti auttaa. Aikaisemmat yritykset hoitaa ongelmiani ovat olleet joko hyödyttömiä tai hyöty on ollut hetkellistä, ja vähänkin pidemmällä aikavälillä hoidosta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tiedän, että nuoriakin mieluummin lääkitään zombieksi, kuin selvitetään, mistä mielen ongelmat johtuvat.

Vierailija
62/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhien ehkäisyssä silloin kun ei aidosti haluta puuttua itsemurhien syihin on kyse vain siitä, että halutaan suojella jälkeen jääviä ikäviltä tunteilta. Kyllähän se muistuttaa karusti yhteisön epäonnistumisesta, jos yhteisössä elävät haluavat mieluummin kuolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on syy elää. Nautin siitä, että uloste tuli, nukuin ja sain syödäkseni. Nautin siitä, että osaan elää myös niukkuudessa aina kun elämäntilanne sitä vaatii. Olen selvinnyt yksinäisyydestä ja köyhyydestä. Onneksi en silloin menettänyt terveyttäni. Yllättäin sain maksusitoumuksen myös hammashoitoon, mikä pelasti paljon.

Masennusta ja itsetuhoisuutta sairastava ei OSAA eikä PYSTY nauttimaan yhtään mistään! Mikset samalla menisi sanomaan jollekin koiravihaajalle ja koirapelkoiselle että "mene silittelemään ja halaamaan isoa pitbullia ja nauti siitä!!"

Vierailija
64/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielletään nämä ajatukset, koska on viddumaista ajatella, että mitä eräskin ihminen olisi tällä hetkellä voinut olla, jos ei olisi nirhannut itseään raaasti ja jättänyt sukulaisilleen ja ystävilleen tuhrattuja muistoja ja paikkoja joissa oltiin je elettiin yhdessä.

Hankkikaa vahva hoito siihen masennukseenne! On joitain kokeellisiakin hoitoja, joista voitte kysyä psykologian ammattilaisilta!

Mä JUST laitoin että älkää te jotka ette ymmärrä mitään asiasta kirjoittako mitään!!

Toi sun tekstisi on niin ärsyttävän itsekäs ja suututtaa!

Sä et ymmättä mistä puhut.

ei se ollut itsekäs, se oli vain toinen näkökulma. Yhden ihmisen kärsimykset loppuvat, mutta toisten alkavat. Minunkin kaverini teki itsemurhan ihan varoittamatta. Ei pystynyt pyytämään apua eikä muut osanneet antaa. Kyllä me hänet olisi elävänä haluttu ennemmin kuin pään irti ampuneena. Masennus oli, mutta ei mitään muuta järjellistä syytä, ja olen ihan varma, että jos sitä asetta ei kaapissa olisi ollut, niin olisi vielä hengissä.

Vierailija
65/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää elämä kauaa kestä, vaikka eläisi loppuun asti. Mikä ihme on syvä masennus? Ei saa mistään iloa? Kannattaisiko tehdä juttuja, joista saa iloa?

Minä ainakin saan paljon elämässäni iloa. Aika ei riitä läheskään kaikkeen, mitä haluaisin tehdä. Jo pelkkä kävely luonnossa ja maisemien katselu tuottaa paljon iloa, kaikesta viihteestä ja kulttuurista puhumattakaan.

Ehkä vain olen tyhmä, kun en tajua miksi pitäisi masentua.

Vierailija
66/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petosjytky ja saksikäsiPetturi tuhosi Suomen..

Vierailija
67/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinkustannusten nousu? Voi myydä liian kalliin asunnon ja auton pois. Vähentää päivittäistä kulutustaan. Haalia lisää töitä. Muuttaa toisaalle missä on edullisempaa ja elämä parempaa. Aina on muita ratkaisuja niin kauan kuin on elämää..

Tai voi myydä 3 purjevenettä ja sen kartanon + ne 6 lomaosaketta espanjasta jne jne... : =)

Vierailija
68/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää elämä kauaa kestä, vaikka eläisi loppuun asti. Mikä ihme on syvä masennus? Ei saa mistään iloa? Kannattaisiko tehdä juttuja, joista saa iloa?

Minä ainakin saan paljon elämässäni iloa. Aika ei riitä läheskään kaikkeen, mitä haluaisin tehdä. Jo pelkkä kävely luonnossa ja maisemien katselu tuottaa paljon iloa, kaikesta viihteestä ja kulttuurista puhumattakaan.

Ehkä vain olen tyhmä, kun en tajua miksi pitäisi masentua.

Kannattaisi ottaa masennuksesta enemmän tietoa, ennen kuin tulet suoltamaan tuollaista sontaa tänne.

Vierailija
69/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksikään ihminen ei tajua että masennus näkyy ihan fyysisenä hermoradoissa ja aivoissa?? Niitä pitää korjata!

Ihmiskunta ei oo tehnyt mitään edistyksiä joten pitäisi suoda eutanasiaa.

Itellä adhd ja vakava masennus pienestä asti eikä ulospääsyä ole. En sovi mihinkään en löydä itteni mistään. Syvää kärsimystä ollut vas koko elämä.

Oon älykäs mutta pihalla kuin lumiukko enkä vaa pärjää elämässä. ymmärtäkää jo! Ikä mulla 38

Älykkäänä ihmisenä pystyt etsimään keinot joilla pääset masennuksesta. Lue lue lue, etsi tietoa, aloita ravinnosta. Jos et nuku, kokeile kaikki maailman lääkkeettömät keinot millä saat nukuttua. Kokeile kaikki mahdolliset ruoka-aineet joilla vointi paranee. Etsi kaikki neljäsataatuhatta liikuntamuotoa ja kokeile mikä niistä auttaa masennukseen. Älä jää kotiin itseä surkuttelemaan, suutu, sisuunnu, tee. Hermoratoja ja aivoja voi itse muokata elintavoilla eikä alistua siihen mitä kroppa sanelee. Aivosi ovat vailla jotain mitä eivät saa ja haluavat masentua. 

Vierailija
70/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinkustannusten nousu? Voi myydä liian kalliin asunnon ja auton pois. Vähentää päivittäistä kulutustaan. Haalia lisää töitä. Muuttaa toisaalle missä on edullisempaa ja elämä parempaa. Aina on muita ratkaisuja niin kauan kuin on elämää..

Tai voi myydä 3 purjevenettä ja sen kartanon + ne 6 lomaosaketta espanjasta jne jne... : =)

Sain tänään aidon naurun tämän kommentin takia. Kiitos. 😁

T: masentunut.

Vierailija
71/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksikään ihminen ei tajua että masennus näkyy ihan fyysisenä hermoradoissa ja aivoissa?? Niitä pitää korjata!

Ihmiskunta ei oo tehnyt mitään edistyksiä joten pitäisi suoda eutanasiaa.

Itellä adhd ja vakava masennus pienestä asti eikä ulospääsyä ole. En sovi mihinkään en löydä itteni mistään. Syvää kärsimystä ollut vas koko elämä.

Oon älykäs mutta pihalla kuin lumiukko enkä vaa pärjää elämässä. ymmärtäkää jo! Ikä mulla 38

Älykkäänä ihmisenä pystyt etsimään keinot joilla pääset masennuksesta. Lue lue lue, etsi tietoa, aloita ravinnosta. Jos et nuku, kokeile kaikki maailman lääkkeettömät keinot millä saat nukuttua. Kokeile kaikki mahdolliset ruoka-aineet joilla vointi paranee. Etsi kaikki neljäsataatuhatta liikuntamuotoa ja kokeile mikä niistä auttaa masennukseen. Älä jää kotiin itseä surkuttelemaan, suutu, si

Ups! Taas lisää sontaa tänne palstalle valuaa.

Vierailija
72/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään aidon naurun tämän kommentin takia. Kiitos. 😁

T: masentunut.

Ole hyvä vaan :o) Rikkaat ei vaan tajua...  M50.

Vierailija
73/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneen ei tarvitse tuntea mitään vaan voi turvautua järkeen. Järki sanoo, että syö terveellisemmin, nuku ja liiku, niin suolistosi tulee kuntoon ja ei myrkytä sinua enää itsemurha-ajatuksilla, masennuksella, voimattomuudella, mutta tämä vie aikansa. Elämänhalu nousee tuhkasta takaisin.

Sinä joka lähdit matkalle ja se ei auttanut, niin liikuitko ja söitkö hyvin vai makasitko ja ryyppäsitkö? Jouduitko haasteen eteen, jossa on vaihtoehtoina vaikeuksista huolimatta ja mahdottomalta tuntuvassa tilanteessakin joko jatkaa tai kuolla?

Sinä joka mietit, että kyllä sinua kaivataan ja syytetään itseä ja itketään,  sen jälkeen kun sinua ei enää loe, niin kasvoitko aikuiseksi ja luovuitko harkitsemattomuudestasi?

Vierailija
74/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nälkä, mutta syön, koska tahdon elää ja parantua. Anorektisen aivot eivät tee viisaita päätöksiä. En tahdo olla anorektikko.

Vierailija
75/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää pitkälle matkalle. Se on parempi kuin itsemurha. Pakatkaa kevyt kantamus ja kävelkää. Kysykää ruokaa ja yösijaa, jos on tarpeen. Voitte päästä vaikka toiselle puolelle maapalloa näin. Etkö uskalla? Pakko on uskaltaa. Muutkin uskaltaa jos on pakko ja monet vapaahtoisestikin.

Joo masentunut on todella kykeneväinen lähtemään jollekin maailmanmatkalle. Toisekseen jos jo Suomessa alkaa olla vaarallista kävellä yömyöhään ja kukaan ei todellakaan anna tuntemattomalle ruokaa ja yösijaa kun ei voi olla varma kuka hullu on liikkeellä ja Suomen ulkopuolella irtolaisena joudut helposti ryöstetyksi ja pahimmillaan koet väkivaltaisen kuoleman.

No sitten ei ainakaan tarvitse tehdä sitä it*emurhaa?

Vierailija
76/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama on silittää pitbullia silloin jos on aikeissa tehdä itsemurhan. Ensimmäisestä voi selvitä hengissä ja jälkimmäiseen kuolee, jos ei jänistä tai käy moukan hyvä tuuri.

Itsemurhantekijän on parempii itkeä hengissä epäonnistumistaan, kun ei kuollutkaan! Vammautuminen toki riskinä! Joillakin on suurempi elämänhalu vielä vammautumisen jälkeenkin kuin oli fyysisesti terveenä ja osaavat sitten nauttia pienemmistäkin asioista.

Vierailija
77/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kärsimyksen määrä kun ihmistä pakotetaan elää. Ne jotka eivät tiedä miltä tuntuu ei kannata sanoa mitään.

Tai se että on lapsesta asti ollut syvä masennus on hyvin invalidisoivaa sairaus. Se työn määrä mitä oot tehnyt päästäksesi elävien kirjoihin haihtuu aina kuin tuhka.

Sen jälkeen tulee viha kun tuntuu että ole maailman ainut joka kärsii näidtä etkä saa puhua siitä kuinka haluat vain lähteä pois. Mä en ymmärrä miksi näitä ajatuksia jopa kielletään.

Tai se ettei vaa löydä paikkasi ja mätänet yksinäisyydessä. Pahempi kärsimys saa keksiä ihmiselle.

Terveiden ihmisten ei kannata sanoa yhtään mitään!

Miten suakin "pakotetaan" elämään?

Ihan varmasti saa itsensä hengiltä halutessaan. 

Vierailija
78/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta itsesäälin määrää. 

Jos joku jotain sanoo,  niin hän ei ymmärrä mitään. 

Ihan haluattekin rypeä masennuksenne syövereissä. 

Noh,  tapa sekin on elää,  vaikka haluaisitte kuolla.  Paitsi oikeasti, ette halua.

Haluatte kuormittaa läheisiänne. 

Vierailija
79/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan niitä ihmisiä, jotka sanovat itsemurhan tekijöitä itsekäiksi. He haluavat, että itsetuhoinen kärsisi psyykkisistä ja fyysisistä kivuista, vain jotta itse ei joutuisi kokemaan epämukavia tunteita, kun toinen päättää tehdä itsemurhan. He tässä ovat itsekäitä. Pelkkiä ankeuttajia.

Sen kun inhoat. Me sidotaan teidät tuoliin ja sanotaan, että ulos et pääse ennen kuin PUHUT. Mikä vttu sinua vaivaa? Kaikki sitoutuu auttamaan sinua, mutta sinun pitää tehdä se uhraus, että NÖYRRYT hakemaan apua. Itsemurha on narsistinen ratkaisu.

Ja sitten kun avautuu, mikä vitt* vaivaa, menette vaikeaksi, alatte mumista tekosyitä, miksi ette voi kuunnella, tai vain luikitte pakoon. Juu, vaikka loppuelämänsä voi maksaa siitä, että joku kuuntelee, mutta sittenkin pitäisi arjessa elää teidän vätysten kanssa, jotka ette kykene kohtaamaan vaikeita asioita. Joten nöyrtykää keskenänne ja painukaa v ittuun pätemästä asioilla, joita ette ymmärrä ettekä kestä.

Vierailija
80/88 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kärsimyksen määrä kun ihmistä pakotetaan elää. Ne jotka eivät tiedä miltä tuntuu ei kannata sanoa mitään.

Tai se että on lapsesta asti ollut syvä masennus on hyvin invalidisoivaa sairaus. Se työn määrä mitä oot tehnyt päästäksesi elävien kirjoihin haihtuu aina kuin tuhka.

Sen jälkeen tulee viha kun tuntuu että ole maailman ainut joka kärsii näidtä etkä saa puhua siitä kuinka haluat vain lähteä pois. Mä en ymmärrä miksi näitä ajatuksia jopa kielletään.

Tai se ettei vaa löydä paikkasi ja mätänet yksinäisyydessä. Pahempi kärsimys saa keksiä ihmiselle.

Terveiden ihmisten ei kannata sanoa yhtään mitään!

Minä en ymmärrä. Mun elämä on ollut jatkuvaa kärsimystä ja ahdistusta lapsesta saakka, olen monisairas. En minä halua kuolemaa, haluan elää ja etsin joka päivä pienintäkin keinoa millä jaksan eteenpäin. Olen kiitollinen siitä mitä minulla on enkä märehdi niitä asioita mitä minulla ei ole.

En ole löytänyt paikkaani enkä puolisoa tai hyviä ystäviä. Ei ole työtä eikä enää työkykyä, tulot ihan kaikkein minimi mitä valtio anteliaasti lahjoittaa. Luojan kiitos on oma koti vielä toistaiseksi.

Käytän päivästä valtaosan siihen että etsin hyvää, teen mitä tahansa että mieli pysyy hyvänä, en suostu masentumaan ja märehtimään omaa surkeuttani.

Harrastuksia on niin paljon että päivät loppuu kesken. Ajattelen positiivisia asioita, luen ja opin uutta joka päivä, syön terveellisesti, yritän liikkua, vältän lääkkeitä ja epäterveellistä ruokaa sekä päihteitä, nukun kun nukuttaa ihan sama mikä vuorokaudenaika.

Kuuntelen itseäni enkä anna valtaa negatiivisuudelle tai masennukselle. Toiset ihmiset jatkuvasti yrittävät ajaa minua masennukseen mutta en suostu. Saan jatkuvasti pilkkaa ja ivanaurua, huutoa ja kettuilua, tiuskimista. Hyvin harvoin saan asiallista kohtelua ja vielä harvemmin ystävällisyyttä. Suurin osa ystävällisistäkin ihmisistä paljastuu lopulta juoruämmiksi jotka haluaa pahaa.

En suostu masentumaan, kaivan ilon vaikka siitä että tänään pääsen kuumaan suihkuun ja saan syödä lämmintä hernerokkaa. Pysähdyn nauttimaan molemmista. Minä en luovuta! En ymmärrä miksi joku toinen ei taistele sitä masennusta vastaan kaikin voimin. Miksi ei pidä itseään arvokkaana.

Jos tuo on sulle elämisen arvoista elämää, sehän on hienoa! Mutta älä nyt odota, että muille olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän