Miksi itsemurhien kohdalla keskustelu menee aina siihen kuinka estää ihmisiä tekemästä sitä
Esim. uusin jätkäsaaren tapaus kuin että puhutttaisiin syistä jotka johtavat näihin tekoihin esim. mt-ongelmat, huono työilmapiiri, liikaa työkuormaa, työttömyys, elinkustannusten nousu jne. ja miten näihin syihin voitaisiin puuttua ja niitä poistaa.
Ei itsemurhat vähene sillä että estetään ihmisiä tekemästä niitä, johtaa vain ongelmien kasvuun jos juurisyihin ei puututa.
Kommentit (88)
Pitäisi estää mielenterveysongelmat. Hyvä ja turvallinen, rakastava, mutta rajat asettava lapsuus, tavoitteellinen opiskelu ja työ. Ihmisen pitää tulla toimeen yksinkin, ei aina muiden "siivellä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä ihmisiä, jotka sanovat itsemurhan tekijöitä itsekäiksi. He haluavat, että itsetuhoinen kärsisi psyykkisistä ja fyysisistä kivuista, vain jotta itse ei joutuisi kokemaan epämukavia tunteita, kun toinen päättää tehdä itsemurhan. He tässä ovat itsekäitä. Pelkkiä ankeuttajia.
Miten itse suhtauduit vanhempasi, lapsesi tai pitkäaikaisen puolisosi itsemurhaan?
Ymmärtävästi. Osaan empatiaa.
T: edellinen ja itsetuhoinen.
Ikuinen uni on pahasta. Uskallat enemmän! Löydät ne juurisyyt ja elät!
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää pitkälle matkalle. Se on parempi kuin itsemurha. Pakatkaa kevyt kantamus ja kävelkää. Kysykää ruokaa ja yösijaa, jos on tarpeen. Voitte päästä vaikka toiselle puolelle maapalloa näin. Etkö uskalla? Pakko on uskaltaa. Muutkin uskaltaa jos on pakko ja monet vapaahtoisestikin.
Huomaa, että sä et ollenkaan ymmärrä minkänlaista on olla masentunut ja itsetuhoinen.
Tuossa vaiheessa on juna mennyt jo aika pitkälle. Tosin ajatukset voivat myöhemmin muuttua ja ihminen ihmettelee itsetuhoisuuttaan. Nuohan pitäisi voida estää.
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää pitkälle matkalle. Se on parempi kuin itsemurha. Pakatkaa kevyt kantamus ja kävelkää. Kysykää ruokaa ja yösijaa, jos on tarpeen. Voitte päästä vaikka toiselle puolelle maapalloa näin. Etkö uskalla? Pakko on uskaltaa. Muutkin uskaltaa jos on pakko ja monet vapaahtoisestikin.
Tein tämän, ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi estää mielenterveysongelmat. Hyvä ja turvallinen, rakastava, mutta rajat asettava lapsuus, tavoitteellinen opiskelu ja työ. Ihmisen pitää tulla toimeen yksinkin, ei aina muiden "siivellä".
Tein tämän. Ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kielletään nämä ajatukset, koska on viddumaista ajatella, että mitä eräskin ihminen olisi tällä hetkellä voinut olla, jos ei olisi nirhannut itseään raaasti ja jättänyt sukulaisilleen ja ystävilleen tuhrattuja muistoja ja paikkoja joissa oltiin je elettiin yhdessä.
Hankkikaa vahva hoito siihen masennukseenne! On joitain kokeellisiakin hoitoja, joista voitte kysyä psykologian ammattilaisilta!
Tein tämän. Ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Niin niitä lapsia ei tosiaan kannata kaikkien hankkia, jos omat ongelmat on käsittelemättä, oot päihderiippuvainen jne. vuosien terapiatkaan ei välttämättä auta pääsemään niistä traumoista yli mitä huono lapsuus voi aiheuttaa.
Ihmiset lääkitsevät mielenterveysongelmiaan alkoholilla, mutta hoitoon ei ole asiaa, jos käyttää alkoholia. Suomessa tämä asia on aivan huonosti hoidettu tai ei ollenkaan. Kierre vain jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä ihmisiä, jotka sanovat itsemurhan tekijöitä itsekäiksi. He haluavat, että itsetuhoinen kärsisi psyykkisistä ja fyysisistä kivuista, vain jotta itse ei joutuisi kokemaan epämukavia tunteita, kun toinen päättää tehdä itsemurhan. He tässä ovat itsekäitä. Pelkkiä ankeuttajia.
Näin se on! Ne on todella julmia ja itsekkäitä ihmisiä.
Ihmislaji on edelleenkin niin typerä ja asenteellinen olio ettei muuta voi sanoa. Näkyvää sairautta ymmärretään mutta ei näkymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vahvimmat hoitomuodot koululääkeytieteen ulkopuolelta? Osallistukaa selviytyjiin? Käykää viidakossa perinteisessä rituaalissa? Kokekaan rituaalissa kuolemanrajakokemus, jossa kelautuu kaikki nopeasti läpi, olette tuskissanne, hikoilette mutta selviätte? Lukekaa vaikka Sampo Kaulasen kokemuksista? Tai miten olisi sähköshokkihoito?
Älkää murhatko jälkeenjääneitä tappamalla itsenne! Kerrankin oikeus jollekin muullekin olla itsekäs kuin itsemurhakanditaatille! Tiedätkö miltä tuntuu kun läheinen riistää henkensä? Olit tyhmä ja ajattelematon sinä joka teit itsarin! Näetkö tänne?
Tein nuo kaikki. Ei auttanut.
Kukaan ei ymmärrä että ihminen tarvitsee aivan valtavasti rakkautta pysyäkseen terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun inhoat. Me sidotaan teidät tuoliin ja sanotaan, että ulos et pääse ennen kuin PUHUT. Mikä vttu sinua vaivaa? Kaikki sitoutuu auttamaan sinua, mutta sinun pitää tehdä se uhraus, että NÖYRRYT hakemaan apua. Itsemurha on narsistinen ratkaisu.
Tämä on niin typerä kommentti, että en edes viitsi yrittää selittää sulle, kun et sä sitä kuitenkaan ymmärtäisi. Sellaisia teidän kaltaiset pienen älykkyyden omaavat ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ymmärrä että ihminen tarvitsee aivan valtavasti rakkautta pysyäkseen terveenä.
Joo. Olen huomannut tuon vasta aikuisena. Lapsena kasvoin tunnekylmässä perheessä, ja vasta aikuisena olen ymmärtänyt tämän tyhjän olo tilan.
Olen tuo, joka kirjoitti tein tämän, ei auttanut. Luulette, että masentunut ei kokeile ja yritä KAIKKEA mutta kaikille masentuneille ei ole hoitoa keksitty ja te voitte tämän faktan tarkistaa keneltä tahansa psykiatrilta.
Olen reissannut ympäri maailmaa, elänyt siellä köyhyydessä ja rikkaudessa, tehnyt uhkarohkeita temppuja saadakseni itseni tajuamaan, että haluan elää. Olen syönyt kaikkia masennus- ja psykoosilääkkeitä, käynyt kokeellisissa hoidoissa jne jne. Terapiassa 6 vuotta. Urheillut, harrastanut ratsastusta, balettia, maratonia, nyrkkeilyä, tennistä, erilaisia joogamuotoja ja meditaatiota.
Ymmärrän vain kovista ja jatkuvista fyysistä kivuista, joihin ei hoito tehoa, johtuvat itsemurhat. Eli hyvin harvat kivut. Jopa syöpään on tehokasta kipulääkitystä, joka voi toki lyhentää elämää, joka muutenkin päättyisi pian.
Mielenterveydellsistä syistä johtuvia en ymmärrä, koska niillä vaikutetaan myös jälkeen jäävien mieliin epäreilulla tavalla. Voi olla raskas tausta kuten raiskauksia, pahoinpitelyjä, kidutuksia, neurologisia poikkevuuksia johtuen edellisten sukupolvien käyttämistä aineista yms mutta sitten vain lääkitään, hoidetaan ja etsitään hyviä asioita elämään, joita siinä olisi kuulunut olla aikaisemminkin. Taloudelliset tunaroinnit syynä itsemurhaan ovat todella typeriä ja itsekkäitä. Saisi ihminen vähän nöyrtyä läheistensä edessä ja välittää heistä eikä paeta tekojaan itsemurhaan. Itse esim. voisin jopa tappaa raskaajani mieluummin kuin itseni. Minulla on sekä oikeus että velvollisuus elää.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo, joka kirjoitti tein tämän, ei auttanut. Luulette, että masentunut ei kokeile ja yritä KAIKKEA mutta kaikille masentuneille ei ole hoitoa keksitty ja te voitte tämän faktan tarkistaa keneltä tahansa psykiatrilta.
Olen reissannut ympäri maailmaa, elänyt siellä köyhyydessä ja rikkaudessa, tehnyt uhkarohkeita temppuja saadakseni itseni tajuamaan, että haluan elää. Olen syönyt kaikkia masennus- ja psykoosilääkkeitä, käynyt kokeellisissa hoidoissa jne jne. Terapiassa 6 vuotta. Urheillut, harrastanut ratsastusta, balettia, maratonia, nyrkkeilyä, tennistä, erilaisia joogamuotoja ja meditaatiota.
Mitä suosittelette vielä hoidoksi vai saisinko jo mennä?
Tukia lisää niin itsemurhat vähenee, vaikka perustulo 3000€/kk netto kaikille työttömille.
Pikemminkin kuolemista pitäisi helpottaa, jos ei oikeasti jaksa elää ja hoidot on kokeiltu, niin jotkut myrkyt vaan tai kuolemiskone joilla voi tappaa itsensä lempeästi ja kivuttomasti niin ettei tartte hyppiä junan alle tai talojen katoilta.