Miksi itsemurhien kohdalla keskustelu menee aina siihen kuinka estää ihmisiä tekemästä sitä
Esim. uusin jätkäsaaren tapaus kuin että puhutttaisiin syistä jotka johtavat näihin tekoihin esim. mt-ongelmat, huono työilmapiiri, liikaa työkuormaa, työttömyys, elinkustannusten nousu jne. ja miten näihin syihin voitaisiin puuttua ja niitä poistaa.
Ei itsemurhat vähene sillä että estetään ihmisiä tekemästä niitä, johtaa vain ongelmien kasvuun jos juurisyihin ei puututa.
Kommentit (88)
Se kärsimyksen määrä kun ihmistä pakotetaan elää. Ne jotka eivät tiedä miltä tuntuu ei kannata sanoa mitään.
Tai se että on lapsesta asti ollut syvä masennus on hyvin invalidisoivaa sairaus. Se työn määrä mitä oot tehnyt päästäksesi elävien kirjoihin haihtuu aina kuin tuhka.
Sen jälkeen tulee viha kun tuntuu että ole maailman ainut joka kärsii näidtä etkä saa puhua siitä kuinka haluat vain lähteä pois. Mä en ymmärrä miksi näitä ajatuksia jopa kielletään.
Tai se ettei vaa löydä paikkasi ja mätänet yksinäisyydessä. Pahempi kärsimys saa keksiä ihmiselle.
Terveiden ihmisten ei kannata sanoa yhtään mitään!
Koska (muiden) ihmisten tulee kärsiä elämänsä eikä tule olla pakotietä kärsimykseltä elämässä. Siksi.
En näe tuossa mitään muutakaan logiikkaa koska auttajien into auttaa loppuu tasan siihen kunnes saadaan teko estettyä. Ja sitten voikin jatkaa loppuelämänsä kärsimistä taas omin avuin.
Eutanasia saataville niin ihmiset eivät joudu hyppimään katoilta alas.
Kielletään nämä ajatukset, koska on viddumaista ajatella, että mitä eräskin ihminen olisi tällä hetkellä voinut olla, jos ei olisi nirhannut itseään raaasti ja jättänyt sukulaisilleen ja ystävilleen tuhrattuja muistoja ja paikkoja joissa oltiin je elettiin yhdessä.
Hankkikaa vahva hoito siihen masennukseenne! On joitain kokeellisiakin hoitoja, joista voitte kysyä psykologian ammattilaisilta!
Vierailija kirjoitti:
Kielletään nämä ajatukset, koska on viddumaista ajatella, että mitä eräskin ihminen olisi tällä hetkellä voinut olla, jos ei olisi nirhannut itseään raaasti ja jättänyt sukulaisilleen ja ystävilleen tuhrattuja muistoja ja paikkoja joissa oltiin je elettiin yhdessä.
Hankkikaa vahva hoito siihen masennukseenne! On joitain kokeellisiakin hoitoja, joista voitte kysyä psykologian ammattilaisilta!
Mä JUST laitoin että älkää te jotka ette ymmärrä mitään asiasta kirjoittako mitään!!
Toi sun tekstisi on niin ärsyttävän itsekäs ja suututtaa!
Sä et ymmättä mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa kokeellisia hoitoja vain isolla rahalla jota suurimmalla osalla ihmisistä ei ole. Vahvin hoitomuoto on nostaa lääkeannokset sellaiselle tasolle että on tunteeton robottityöntekijä enää.
Jonkun pitää päästä pätemään itsemurhan tehneiden kustannuksella. Hyötymään siitä jollain tapaa.
Ihmisillä on myös hyvin kömpelöt käsitykset siitä, kuinka onnettomuuksia voidaan ehkäistä. Esimerkiksi konginkankaan onnettomuus, sen aiheutti sitomaton kuorma. Paperirullat vyöryivät ihmisjoukon sekaan. Äänekosken kaupunki ratkaisi ongelman asennuttamalla TIELLE keskikaiteet.
Itsemurha on lopullinen ratkaisu väliaikaisiin ongelmiin. Siksi puhutaan itsemurhien ehkäisystä, eikä pelkästään kaikkien ihmisten olojen parantamisesta. Punaista viivaa lainaten: "Elettävä se on kun on tänne elämään pantu."
Mutta toki on myös mielenterveyden haasteita ja fyysisiä tuskia, jolloin mennään eutanasian alueelle.
Vahvimmat hoitomuodot koululääkeytieteen ulkopuolelta? Osallistukaa selviytyjiin? Käykää viidakossa perinteisessä rituaalissa? Kokekaan rituaalissa kuolemanrajakokemus, jossa kelautuu kaikki nopeasti läpi, olette tuskissanne, hikoilette mutta selviätte? Lukekaa vaikka Sampo Kaulasen kokemuksista? Tai miten olisi sähköshokkihoito?
Älkää murhatko jälkeenjääneitä tappamalla itsenne! Kerrankin oikeus jollekin muullekin olla itsekäs kuin itsemurhakanditaatille! Tiedätkö miltä tuntuu kun läheinen riistää henkensä? Olit tyhmä ja ajattelematon sinä joka teit itsarin! Näetkö tänne?
Inhoan niitä ihmisiä, jotka sanovat itsemurhan tekijöitä itsekäiksi. He haluavat, että itsetuhoinen kärsisi psyykkisistä ja fyysisistä kivuista, vain jotta itse ei joutuisi kokemaan epämukavia tunteita, kun toinen päättää tehdä itsemurhan. He tässä ovat itsekäitä. Pelkkiä ankeuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään saa hoitoa. Jos et ole rikas tai onnekas, jolla on vahvoja suhteita, niin joudut kärsimään mielenterveysongelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnassa on jotain pahasti vinksallan jos itsetuhoinen käytös on ainoa mahdollinen asioita korjaava ratkaisu. Siis jos viesti todella on: jos et pärjää tässä sairaassa uuden laittomuuden viidakossa niin lähde.
En lähtisi piruuttanikaan.Keksisin jotain.
Lähtekää pitkälle matkalle. Se on parempi kuin itsemurha. Pakatkaa kevyt kantamus ja kävelkää. Kysykää ruokaa ja yösijaa, jos on tarpeen. Voitte päästä vaikka toiselle puolelle maapalloa näin. Etkö uskalla? Pakko on uskaltaa. Muutkin uskaltaa jos on pakko ja monet vapaahtoisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä ihmisiä, jotka sanovat itsemurhan tekijöitä itsekäiksi. He haluavat, että itsetuhoinen kärsisi psyykkisistä ja fyysisistä kivuista, vain jotta itse ei joutuisi kokemaan epämukavia tunteita, kun toinen päättää tehdä itsemurhan. He tässä ovat itsekäitä. Pelkkiä ankeuttajia.
Miten itse suhtauduit vanhempasi, lapsesi tai pitkäaikaisen puolisosi itsemurhaan?
Olen miettinyt samaa. Jos juurisyihin ei puututa, ei se asia muutu miksikään. Juurisyyt voi olla hyvin syvällä. Itsemurhan estäminen on vain asian siirtämistä. Se tulee uudestaan vastaan. Ellei juurisyihin puututa ja anneta apua. Ja sitähän ei tapahdu, koska vaatisi niin paljon resursseja (= rahaa).
Keskustelu siitä että haluaa poistua pitäisi kyetä normalisoimaan . Heti pitäis muka hakea olematonta apua tai puhua ammattilaiselle. Se on mun mielestä aihe missä muutkin. Eikö sitten ole itsekästä että pitäis jäädä elämään vain muiden vuoksi🤔..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnassa on jotain pahasti vinksallan jos itsetuhoinen käytös on ainoa mahdollinen asioita korjaava ratkaisu. Siis jos viesti todella on: jos et pärjää tässä sairaassa uuden laittomuuden viidakossa niin lähde.
En lähtisi piruuttanikaan.Keksisin jotain.
Itse olen monesti kahden vaiheilla. Tekisinkö itsemurhan vai alanko olemaan ongelma ihminen tässä yhteiskunnassa. Jos minulla olisi vähän enemmän energiaa, niin valitsisin ongelma ihmisen puolen. Mutta olen niin väsynyt, että valitsen itsemurhan, ja pääsen ikuiseen uneen.
Vierailija kirjoitti:
Sen kun inhoat. Me sidotaan teidät tuoliin ja sanotaan, että ulos et pääse ennen kuin PUHUT. Mikä vttu sinua vaivaa? Kaikki sitoutuu auttamaan sinua, mutta sinun pitää tehdä se uhraus, että NÖYRRYT hakemaan apua. Itsemurha on narsistinen ratkaisu.
Niin. Koskaan ei keskity niihin syihin miksi ihmiset ylipäätään tekee itsemurhia? Mielenterveys ongelmat, raha ongelmat yms. Tämä maailma rikkoo ihmisiä päivittäin.
Elinkustannusten nousu? Voi myydä liian kalliin asunnon ja auton pois. Vähentää päivittäistä kulutustaan. Haalia lisää töitä. Muuttaa toisaalle missä on edullisempaa ja elämä parempaa. Aina on muita ratkaisuja niin kauan kuin on elämää..