Ei Herrajumala, tällaista musiikkia Suomessa kuunneltiin 1970-luvulla
Kommentit (198)
Rap on oma lajinsa.
Jos en kuuntelisi pelkkää klassista, kuuntelisin luultavasti myös rap - musiikkia.
Entäpä tämä klassikko kansanedustajaltamme?
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 70-l lapsi ja meillä kuunneltiin aina countrya. Mökillä lähinaapurit soitti volyymit kaakossa Jamppa Tuomista yms. Olen mä ton Helkankin biisin kuullut, lauantaitanssit-ohjelmassa oli joskus ton tyylisiä. Mutta ei musiikki mitenkään pelkästään tota ollut.
He lauloivat paikallisissa tansseissa, mutta suurempi menestys tuli vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä tämä klassikko kansanedustajaltamme?
Tämä oli lapsena mun suosikki. Tuli aina lauleltua.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä kuunneltiin kännissä Junkkarinen Nuoruus muistoja !
Erkki Punkkarinen - Hakaneuloja hopeamaljassa.
Tässäpä sinulle vitsi suoraan 1970-luvulta, ole hyvä.
118/112
Olen absolutisti ja olen ollut aina. En juo enkä käytä huumeita.
Kerroin suvustani joka on muusikkosuku. Viestejäni musiikista edellä.
En tiedä missä tynnyrissä olet kasvanut, mutta tuollaista on ollut sukuni sekä heidän ystäviensä/ tuttaviensa elämä menneinä vuosikymmeninä.
. Tunnen heidät ja kuullut heidän ( ja itseni ) kautta koko musiikin kirjon.
Olen ollut täysin musiikilla kyllästetty, kaikilla tyylilajeilla vauvasta asti. Radio, TV, äänitteet, live sekä kevyt että klassinen. Minkä minä tälle voin?
Tervetuloa käymään jos et muuten usko
Tajusin kerran, että olen elänyt tosi rikkaan ja monipuolisen musiikkikulttuurin keskellä.
Sekä myös vanhempieni työn kautta nähnyt käsittämättömän paljon erilaisia ihmisiä eri elämänpiireistä sekä Suomesta että ulkomailta.
Tuossakin voi olla syy, miksi olen ihmetellyt monia asioita Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole musiikin taso paljon noussut noista ajoista :-)
Ohhoh..
Arhinmäki oli kyllä oikeassa yhdessä asiassa:
Tämä on täyttä p*****...
Onko Arhis sanonut noin??
Herranj umala, minähän olen jossain asiassa samaa mieltä Arhinmäen kanssa.
Sulla näkyy olevan jatkuvasti se Herra Jumala suussasi, mutta miksei sydämessäsi?
Sielusi huutaa tuskissaan Jumalan puoleen, mutta sinä vaan pilkkaat Jumalaa.
Ensin pitäisi uskoa satuihin, että voisi mielikuvitustaan käyttäen kuvitella satuolennon suuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun Finnshits -parhaimmistoa, korvat putoavat päästä ja hermot menevät riekaleiksi ennen kuin ehtii edes kääntää B-puolelle:
Läähätän ja läkähdyn
Ai ai ai Alli
Ruusuja hopeamaljassa
Äideistä parhain
Jätkän humppa
Läähätän ja läköhdyn on hyvä biisi! Allikin ok. Noi muut ei uponnu, mut Finnhits olikin sillisalaatti, pikakelattiin mankalla pskat biisit. Oi niitä aikoja. 🙂
Helka oli mummani lempiartisti. Minua nämä Helkan veisut lähinnä naurattivat.
N54
Vierailija kirjoitti:
118/112
Olen absolutisti ja olen ollut aina. En juo enkä käytä huumeita.
Kerroin suvustani joka on muusikkosuku. Viestejäni musiikista edellä.
En tiedä missä tynnyrissä olet kasvanut, mutta tuollaista on ollut sukuni sekä heidän ystäviensä/ tuttaviensa elämä menneinä vuosikymmeninä.
. Tunnen heidät ja kuullut heidän ( ja itseni ) kautta koko musiikin kirjon.
Olen ollut täysin musiikilla kyllästetty, kaikilla tyylilajeilla vauvasta asti. Radio, TV, äänitteet, live sekä kevyt että klassinen. Minkä minä tälle voin?
Tervetuloa käymään jos et muuten usko
Tajusin kerran, että olen elänyt tosi rikkaan ja monipuolisen musiikkikulttuurin keskellä.
Sekä myös vanhempieni työn kautta nähnyt käsittämättömän paljon erilaisia ihmisiä eri elämänpiireistä sekä Suomesta että ulkomailta.
Tuossakin voi olla syy,
Chydenius siellä joogaa ja hymisee sähkökitaraa vonguttaen lähisukulaisten kaa
Kuuntelin 70-luvulla viisivuotiaana Donna Summeria ja discoa tädin levyiltä. Isäni taisi kuunnella Johnny Cashia ja äitini klassista. Ei meillä iskelmähumppa soinut kuin radiosta.
Vierailija kirjoitti:
n.1% ehkä kuunteli ja katseli tälläistä.
Minkä ikänen siellä epäilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta Laila Kinnunen ei osannut laulaa . Kaikki laulut saman kaavan mukaan. Rutiinilla. Viivasuoraan. Ihan kuin monen musiikki niin kerran opetellut sen tietyn perus jutun niin sitä sitten toi
---
Lailla Kinnunen - Suomen paras naislaulaja. Sehän ei ollut hänen vikansa, jos hän joutui laulamaan yksipuolista ohjelmistoa. Hän oli kuitenkin erittäin lahjakas ja monipuolinen.
Tajusin kerran, että Katri Helena on itse asiassa hyvä laulaja. En usko että moni välttämättä tajuaa, että kaikki 70 - luvun sävellykset eivät olleet kauhean hyviä joita hän lauloi, vaikka taso olikin vielä korkea.
Iskelmän taso alkoi romahtaa 70 - luvun lopulle tultaessa. Mitä ihmettä tapahtui?
80-luvulle mentäessä käännösiskelmät vähentyivät radikaalisti. Suosituimmat hitit 70-luvulla olivat käännösiskelmiä. Sitten alettiin suosia kotimaista musaa ja se oli useimmiten ihan luokatonta.
131/132
Eikö Chydenius ole jo kuollut?
En ole Chydenius. Mutta kun kuulin hänen musiikkiaan, totesin, että hän oli valtavan lahjakas musikaalisesti.
Suomi on täynnä tosi lahjakkaita ihmisiä.
Minusta se on käsittämätöntä, koska meitä suomalaisia on niin vähän.
Ennen kevyen mus. tekijät (säveltäjät ja sovittajat, olivat niin huippulahjakkaita, että jos he olisivat suuntautuneet klassiseen, he olisivat tehneet kansainvälisesti merkittävän uran klassisella puolella.
Puhun suomalaista. Sama pätee myös ulkomaalaisiin. Samoin esittävät muusikot.
Kun/ jos kuuntelee esim. rock - kitaristien tulkintoja Bachin musiikista, voin sanoa että he ovat niin lahjakkaita että pesevät mennen tullen monet klassisen puolen esittävät muusikot.
Olen harmitellut sitä, minkä lahjakkuuskapasiteetin klassisen musiikin puoli on heissä menettänyt.
Ei kukaan lahjakas musikko tuhlaa taitojaan soittamalla jonkun muutama sata vuotta sitten keikahtaneen muumion sävellyksiä. He osaavat tehdä itse biisinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa oltiin edellä. Mutta ei haja-asutusalueella rock ollut heti ihan yhtä iso ilmiö. Mm. lavatanssit eivät olleet Ganesia täynnä vaan kyllä siellä soi iskelmä ja tango sitä enemmän. Muutosta alkoi vasta isosti tulla 70-80-lukujen vaihteessa.
V 1974 Liperin lava oli ollut turvoksissa, kun Hurriganes esiintyi. Samoin vuosikymmenen loppupuoliskolla nämä kävivät useammalla eri tanssilavalla aika pienilläkin paikkakunnilla ja yleisöä riitti. Haastat siis taas ihan omiasi.
Oi ihanuutta, tuli mieleen Joensuun kupeessa sijainnut Törmän lava! Kun Badding esiintyi siellä, kitaraa soitti söpöläinen jonka nimi piti ottaa selville: Timo Kojo! 😁
Kyllä ysäri vetää voiton hirveydessä:
Juuri näin. Broidi viritti meille antennin ja Radio Luxemburgista tuli hyvää musaa 24/7. Yöllä kuului parhaiten. Itä- Helsingissä asuttiin. Käytiin Vuosaaren tyhjillä rannalla kaljakassien kanssa ja aika rauhassa saatiin nuoret olla. Ei ollut Aurinkolahtea eikä muuta kuin upeeta metsää ja biitsiä.