Pelkään, että lapseni saa nepsy-diagnoosin. Mikä auttaisi pelkooni?
Kysymys otsikossa. Lapseni alkaa olla iässä/tilanteessa, jossa ryhdytään pohtimaan, voisiko lapsemme olla nepsy vai meneekö tietyt asiat iän karttuessa ohi. En nyt halua tässä listata näitä asioita, ettei siihen takerruttaisi. Pelkään, että lapseni saa nepsy-diagnoosin. Mielessäni näen kaikki kauhukuvat siitä, miten vaikeaa tulisi olemaan koulussa, jäisikö lapsi ilman kavereita ja tulisiko hänestä aikuisena "kunnon kansalaista". Pelottaa, tulisiko lapselle päihdeongelma jne. Suurin pelko liittyy siihen, että lapsen elämä menisi ihan pieleen, vaikka kuinka rakastetaan ja yritetään kasvattaa parhaan kykymme mukaan. Minulla on suvussani tällainen tapaus, jossa nepsyllä lapsella oli tosi vaikea lapsuus ja aikuisuus meni vielä enemmän pieleen.
Mikä tähän pelkoon auttaisi? Tai jos diagnoosi tulee, miten asian oppii hyväksymään?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämän lisäksi on kuriositeettina mainittava, että koko ala on yhä vain lapsenkengissään, ja sekä diagnosointi että tutkimus muuttuu hirveään tahtiin. Tämän hetken totuus on huomisen historiaa. "
Tämä!
Se on totta, että diagnosointimenetelmät ovat kovin lapsenkengissään (esim. tyttöjen ja naisten autismia ei meinata vieläkään osata tunnistaa, kun diagnostiikka perustuu poikien ja miesten oirekuvalle). Se ei tietenkään tee itse autismista tai ADHDsta yhtään vähemmän todellisia.
Jos miehillä diagnosoidaan enemmän sydänkohtauksia, tarkoittaako se, että naisten sydänkohtauksia ei osata diagnosoida?
Kyllä itseasiassa just sydänkohtaukset on kanssa sellainen asia, jonka oireet on naisilla erilaisia kuin miehillä, ja siksi on usein naisilla tulkittu väärin.
Hauska, että valitsit juuri tuon esimerkin 😃.
Ymmärrätkö sä miten hyvin lukemaasi? Autismin kirjon diagnostiset kriteerit on määritelty poikien ja miesten oirekuvan mukaan. Naisten autismi näyttäytyy usein ulkopuoliselle tarkkailijalle eri tavoin, ja on sen vuoksi vaarassa jäädä tunnistamatta.
Tässä vähän tietoa asiasta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämän lisäksi on kuriositeettina mainittava, että koko ala on yhä vain lapsenkengissään, ja sekä diagnosointi että tutkimus muuttuu hirveään tahtiin. Tämän hetken totuus on huomisen historiaa. "
Tämä!
Se on totta, että diagnosointimenetelmät ovat kovin lapsenkengissään (esim. tyttöjen ja naisten autismia ei meinata vieläkään osata tunnistaa, kun diagnostiikka perustuu poikien ja miesten oirekuvalle). Se ei tietenkään tee itse autismista tai ADHDsta yhtään vähemmän todellisia.
Jos miehillä diagnosoidaan enemmän sydänkohtauksia, tarkoittaako se, että naisten sydänkohtauksia ei osata diagnosoida?
Itseasisassa naisten epätyypilliset infarktioireet jäävät usein selvittämättä.
Naisten kuolleisuus infarkteissa on miehiä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärtää kyllä, jos lapsi on asperger. Se on ehkä pahin mahdollinen diagnoosi täyden autismin jälkeen. ADHD en nyt niin hirveästi edes usko, ihmiset aiheuttavat sitä itselleen tuijottamalla jatkuvasti kännykkää ja lyhentämällä omaa keskittymiskykyään tottumalla tiettyihin nopeisiin dopamiinia tuomiin asioihin. Tunnistan tätä itsessänikin. Itse olen keski-ikäinen mies ja saatan ehkä olla asperger, mutten ole koskaan käynyt sitä diagnosoimassa. Tuskinpa siitä mitään hyötyä olisikaan. Miksi lokeroida itseään?
Asperger on pahin mahdollinen diagnoosi, mutta itse et viitsi edes käydä hakemassa sitä, kun pärjäät ilmankin?
Pärjännyt ilmankin, mutta en ole koskaan tuntenut yhteisöllisyyttä yhdessäkään "yhteisössä". Töitä olen kyllä tehnyt aina. Helppo sun normo on tulla sanomaan kun o
Ai sellainen raivohullu nyt siellä. Satuit nyt huutelemaan vuosien koulukiusaamisen kokeneelle ja anteeksi antaneelle. Terapiaa sä tarvitset, et asperger-diagnoosia.
Ymmärrän kyllä pelkosi mutta diagnoosin avulla voitte saada kouluun enemmän apua ja tukea ja tarvittaessa lääkityksen. Meille adhd diagnoosi ja lääkitys oli pelastus. Oltiin aivan loppu arkeen ja siihen että lapsi oli varhaiskasvatuksen mielestä vain se hankala tapaus. Lapsi rauhoittui paljon lääkityksen ansiosta ja arki rupesi sujumaan. Ysi luokalla jätettiin lääkitys pois. Ja vaikka elämässä oli omat haasteensa niin nykyään on omillaan asuva työssä käyvä nuori aikuinen, joka aloittaa kohta armeijan. Eli ihan kunnon kansalainen tuli diagnoosista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kyllä itseasiassa just sydänkohtaukset on kanssa sellainen asia, jonka oireet on naisilla erilaisia kuin m
Tuttua asiaa. Mutta onko siis jonkinlainen tavoite, että naisilla ja miehillä pitäisi diagnosoida yhtä paljon autismia, vaikka se sitten tarkoittaisi, että nainen saa diagnoosin olennaisesti lievemmillä oireilla?
Koska siitä kai olemme yhtä mieltä, että kaikilla on nepsypiirteitä, ja raja on vain vedettävä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kyllä itseasiassa just sydänkohtaukset on kanssa sella
Tuttua asiaa. Mutta onko siis jonkinlainen tavoite, että naisilla ja miehillä pitäisi diagnosoida yhtä paljon autismia, vaikka se sitten tarkoittaisi, että nainen saa diagnoosin olennaisesti lievemmillä oireilla?
Koska siitä kai olemme yhtä mieltä, että kaikilla on nepsypiirteitä, ja raja on vain vedettävä johonkin.
Ei naisten oireet ole "lievempiä", vaan erilaisia (ei toki kaikilla naisilla. Ja on toki myös paljon miehiä, joiden oirekuva muistuttaa naistyypillisempää oirekuvaa, ja hekin jäävät helpommin diagnosoimatta). Esim. naisautisteilla on keskimäärin (ainakin näennäisesti) paremmat sosiaaliset taidot kuin miesautisteilla, mutta enemmän esim. aistiyliherkkyyksiä ja karkeamotorista kömpelyyttä.
Eikä ole mitään tuollaista tavoitetta, nykyinenkin näkemys on, että autisminkirjo on yleisempää kuin miehillä ja naisilla. Ero vaan ei ole yhtään niin iso, kuin ennen on luultu. Tavoite on, että naisten ja tyttöjen autismi osattaisiin tunnistaa paremmin, ja vähemmän autistisia tyttöjä jäisi ilman diagnoosia (diagnosoimattomien naisautistien itsemurhariski on huolestuttavan korkea, joten asia on tärkeä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärtää kyllä, jos lapsi on asperger. Se on ehkä pahin mahdollinen diagnoosi täyden autismin jälkeen. ADHD en nyt niin hirveästi edes usko, ihmiset aiheuttavat sitä itselleen tuijottamalla jatkuvasti kännykkää ja lyhentämällä omaa keskittymiskykyään tottumalla tiettyihin nopeisiin dopamiinia tuomiin asioihin. Tunnistan tätä itsessänikin. Itse olen keski-ikäinen mies ja saatan ehkä olla asperger, mutten ole koskaan käynyt sitä diagnosoimassa. Tuskinpa siitä mitään hyötyä olisikaan. Miksi lokeroida itseään?
Pahin mahdollinen diagnoosi? Mitä ihmettä nyt? Tälleen aspergerin tyttärenä ja sisarensa, aspergerina, aspergerin puolisona ja kahden aspergerin äitinä en
"Työkyvyttömyys ei katso mitään "oikeutta" tai sukupuolta. Mä pidän sua etuoikeutettuna, jos kykenet ansaitsemaan elantosi työnteolla, toisin kuin minä. Enhän mä haluaisi olla työkyvytön."
Mistä muka tiedät olevasi työkyvytön? "Koska diagnoosi"?! Eli sinun logiikallasi työtä tekevä ihminen on etuoikeutettu ja muiden rahoilla elävä itseään ja perhettään elättävä on "uhri"?
"Etkä sä voi tulla mulle sanomaan, ettei työtön mies kuuna päivänä saisi naista parisuhteeseen, kun mä olen itse naisena ollut parisuhteessa useammankin työttömän miehen kanssa 😃."
Ja olen aika varma, että myös teidän lapsenne tulevat olemaan työttömiä! Saman asenteen tulette heillekin opettamaan! Mites pitkän ja komean miehen kanssa lapset teit?
"Kyllä mua on sentään kiusattu ja syrjitty koko peruskouluaika, että on se ihan tuttua sekin, vaikken olekaan päässyt sellaista kokemaan työelämässä. "
Niin, et siis edes yrittänyt tehdä töitä. Etkä edes tajua olevasi etuoikeutettu. :D
"Mä kyllä tunnen tosi paljon myötätuntoa sua kohtaan, mutta kohdistat nyt ihan turhaan vihaa ja katkeruutta sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät sitä ansaitse. "
Mikä ihmeen viha ja katkeruus? Olkiukkoa olkiukon perään! Kerron vain faktoja. Et ole joutunut ottamaan itsestäsi vastuuta yhtään koko elämäsi aikana, joten minusta sinä et kyllä ole ansainnutkaan yhtikäs mitään. Onneksi tämä maa tulee oikeistolaistumaan aika rajusti lähivuosina. Viimeistään IMF tulee huolehtimaan siitä. Te huijarit ette pysty tulevaisuudessa enää porsimaan ja luoda yhä uusia ideologisesti työttömien sukupolvia.
Jos sinä itse olet höpsy, niin tottakai pentusi on nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kyllä itseasiassa just sydänkohtaukset on kanssa sellainen asia, jonka oireet on naisilla erilaisia kuin m
"Tässä vähän tietoa asiasta:
https://www.kaypahoito.fi/nix03176"
"Autismikirjon häiriön lisäksi tytöillä ja naisilla diagnosoidaan usein samanaikainen älyllisen kehityksen häiriö. Tämä voi viitata siihen, että naisoletettujen lievemmät oireet saattavat jäädä havaitsematta"
Ei vähä-älyisyys ole mitään autismia. Se on vain vähä-älyisyyttä.
"Tytöillä on taipumus vetäytyä sosiaalisesti."
MUTTA
"autismikirjo saattaa jäädä diagnosoimatta tytöillä ja naisilla, koska autististen tyttöjen ja naisten oireiden ilmeneminen voi olla epätyypillistä. Erityisesti sosiaaliset ja kommunikaation vaikeudet ovat heillä usein hienovaraisempia kuin miehillä. Heillä on muun muassa parempi sosiaalinen tarkkaavuus ja suurempi motivaatio ystävystyä. Lisäksi naisilla on yleensä miehiä vähemmän rajoittuneita, toistavia mielenkiinnon kohteita ja käyttäytymistä"
"Poikiin ja miehiin verrattuna tytöt ja naiset pyrkivät todennäköisemmin seurustelemaan, ja heillä on usein yksi tai kaksi ystävää. Heillä on myös taipumus kehittää enemmän mielikuvitusleikkejä, käyttää enemmän tunnekieltä ja osoittaa vähemmän toistavaa käyttäytymistä. Erityiset mielenkiinnon kohteet ovat tytöillä ja naisilla usein sisällöltään sosiaalisempia"
Mikä autismi tuo nyt on sitten olevinaan?! Näköjään yksinkertaisille naisille on teetetty oma autismi-diagnoosinsa DEI-tyyliin, jotta voitaisiin "tasa-arvoisesti" saada naisillekin enemmän diagnooseja autismiin/aspergeriin. Mutta jotenkin kummasti se "naisen autismi" ei vaikuta mitenkään muuten hänen elämäänsä kuin että hän nyt vain sattuu olemaan tyhmempi. Elikä ihan normaali nainen, jolla on ystäviä ja AINA parisuhde, paljon paremmin asiat kuin miehillä ylipäänsä. Täysin sama kuin "naisen yksinäisyys", jota nyt rummutetaan, elikä että "yksinäisellä naisella" on aina poikaystävä ja kavereita, mutta hän vain TUNTEE olevansa yksinäinen. Autistinen nainenkin TUNTEE olevansa autisti niin pakko keksi naisille lepsummat oireet jotta saadaan diagnooseja naisille enemmän! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger on pahin mahdollinen diagnoosi, mutta itse et viitsi edes käydä hakemassa sitä, kun pärjäät ilmankin?
Pärjännyt ilmankin, mutta en ole koskaan tuntenut yhteisöllisyyttä yhdessäkään "yhteisössä". Töitä olen kyllä t
"Ai sellainen raivohullu nyt siellä. Satuit nyt huutelemaan vuosien koulukiusaamisen kokeneelle ja anteeksi antaneelle. Terapiaa sä tarvitset, et asperger-diagnoosia. "
Et ole ainut joka on kokenut kiusaamista. Sekö on oikeutus saada loppuelämäksi työttömyys?
Sietääkin pelätä. Koko perhe leimataan. Nepsy diagnoosin lapselleen hakee monet sellaiset vanhemmat, jotka eivät jaksa kasvattaa lapsiaan. Ja sitten tämän diagnoosin varjolla jätetään lapsi kasvattamatta, kun ei siedetä lasten kasvatuksen epämukavuutta, ja odotetaan että luut loputtomasti ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
"Työkyvyttömyys ei katso mitään "oikeutta" tai sukupuolta. Mä pidän sua etuoikeutettuna, jos kykenet ansaitsemaan elantosi työnteolla, toisin kuin minä. Enhän mä haluaisi olla työkyvytön."
Mistä muka tiedät olevasi työkyvytön? "Koska diagnoosi"?! Eli sinun logiikallasi työtä tekevä ihminen on etuoikeutettu ja muiden rahoilla elävä itseään ja perhettään elättävä on "uhri"?
"Etkä sä voi tulla mulle sanomaan, ettei työtön mies kuuna päivänä saisi naista parisuhteeseen, kun mä olen itse naisena ollut parisuhteessa useammankin työttömän miehen kanssa 😃."
Ja olen aika varma, että myös teidän lapsenne tulevat olemaan työttömiä! Saman asenteen tulette heillekin opettamaan! Mites pitkän ja komean miehen kanssa lapset teit?
"Kyllä mua on sentään kiusattu ja syrjitty koko peruskouluaika, että on se ihan tuttua sekin, vaikken olekaan päässyt sellaista kokemaan työelämässä. "
Niin, et siis edes yrittänyt tehdä töitä. Etkä edes tajua olevasi etuoikeutettu. :D
"Mä kyllä tunnen tosi paljon myötätuntoa sua kohtaan, mutta kohdistat nyt ihan turhaan vihaa ja katkeruutta sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät sitä ansaitse. "
Mikä ihmeen viha ja katkeruus? Olkiukkoa olkiukon perään! Kerron vain faktoja. Et ole joutunut ottamaan itsestäsi vastuuta yhtään koko elämäsi aikana, joten minusta sinä et kyllä ole ansainnutkaan yhtikäs mitään. Onneksi tämä maa tulee oikeistolaistumaan aika rajusti lähivuosina. Viimeistään IMF tulee huolehtimaan siitä. Te huijarit ette pysty tulevaisuudessa enää porsimaan ja luoda yhä uusia ideologisesti työttömien sukupolvia.
Voi kun sä olet katkera ja vihainen. Ymmärrän, että jos olet kokenut pitkä-aikaista syrjintää ja kiusaamista, niin se aiheuttaa sellaista.
Mä pidän itseäni työkyvyttömänä, kun niin mut on arvioinut jokainen hoitava lääkäri, toimintaterapeutti, nepsyvalmentaja ja erikoissairaanhoidon päiväosaston työkyvynarviointijakso. Ja minä itse, tietysti.
En usko lapsistani tulevan työttömiä, koska he ovat saaneet ja saavat oikeanlaista tukea opinnoissa ja muutenkin, ja ovat lahjakkaita.
Ai miten pitkän ja komean miehen? 😃 Voi höppänä, miehen pituus on minulle aivan totaalisen yhdentekevää, minulla oli esim. pitkä suhde itseäni 6 cm lyhyemmän miehen kanssa. Nykyinen on mua parisen senttiä pidempi. Minun silmissäni toki kaikki kumppanini ovat olleet hirmu hyvän näköisiä ja kauniita (en ymmärrä mitä helvettiä komea tarkoittaa. Jos miehet näyttää hyviltä, niin sanon niitä kauniiksi), mutta eivät he mitään yleisiä miesten kauneusihanteita ole vastanneet.
Viha ja katkeruus paistaa sun joka sanasta. Puhut sairaalle ja työkyvyttömälle ihmiselle jostain ideologisesta työttömyydestä, kun mun suurimpia haaveita olis kyetä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kyllä itseasiassa just sydänkohtaukset on kanssa sella
"Autismikirjon häiriön lisäksi tytöillä ja naisilla diagnosoidaan usein samanaikainen älyllisen kehityksen häiriö. Tämä voi viitata siihen, että naisoletettujen lievemmät oireet saattavat jäädä havaitsematta"
Ei vähä-älyisyys ole mitään autismia. Se on vain vähä-älyisyyttä.
Sä et ymmärtänyt nyt lukemaasi ollenkaan, vaan tulkitsit sen ihan totaalisen väärin.
Siinä siis kerrottiin, että tyttöjen autismi tunnistetaan helpommin silloin, kun se on "syvempää" autismia ja siihen liittyy kehitysvamma. Tämä viittaa siihen, että tyttöjen "lievempi autismi", eli asperger, jää helpommin huomaamatta kuin pojilla. Ei siis sanottu, että naisautistit olisi useammin kehitysvammaisia, tai että naisten autismi olisi lievempää kuin miesten. Vaan että niitä aspergernaisia jää enemmän diagnosoimatta kuin aspergermiehiä.
Ymmärsitkö?
Ymmärsitkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä mua on sentään kiusattu ja syrjitty koko peruskouluaik
"Voi kun sä olet katkera ja vihainen. Ymmärrän, että jos olet kokenut pitkä-aikaista syrjintää ja kiusaamista, niin se aiheuttaa sellaista."
Argumentointi-virhe.
"Mä pidän itseäni työkyvyttömänä, kun niin mut on arvioinut jokainen hoitava lääkäri, toimintaterapeutti, nepsyvalmentaja ja erikoissairaanhoidon päiväosaston työkyvynarviointijakso. Ja minä itse, tietysti."
He saavat rahaa siitä, että kaltaisesi ihmiset antavat heille töitä. Jos potilaita ei ole tarpeeksi, niin heidän resurssejaan saatetaan leikata.
"En usko lapsistani tulevan työttömiä, koska he ovat saaneet ja saavat oikeanlaista tukea opinnoissa ja muutenkin, ja ovat lahjakkaita."
Ai työttömien ihmisten lapsesta tulee työtä tekeviä ja ovat lahjakkaita? No sen sitten näkee...
"Ai miten pitkän ja komean miehen? 😃 Voi höppänä, miehen pituus on minulle aivan totaalisen yhdentekevää, minulla oli esim. pitkä suhde itseäni 6 cm lyhyemmän miehen kanssa. Nykyinen on mua parisen senttiä pidempi. Minun silmissäni toki kaikki kumppanini ovat olleet hirmu hyvän näköisiä ja kauniita (en ymmärrä mitä helvettiä komea tarkoittaa. Jos miehet näyttää hyviltä, niin sanon niitä kauniiksi), mutta eivät he mitään yleisiä miesten kauneusihanteita ole vastanneet."
Jos tuo pitää paikkansa, niin saatat kuulua naisissa 20 % vähemmistöön.
"Viha ja katkeruus paistaa sun joka sanasta. Puhut sairaalle ja työkyvyttömälle ihmiselle jostain ideologisesta työttömyydestä, kun mun suurimpia haaveita olis kyetä töihin. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katkeruuteen_vetoaminen https://fi.wikipe… <- Vinkki! Älä syyllisty noihin argumentointi-virheisiin! Yhä jatkat vaikka sanoin jo! Jos olisit oikeasti joku muu kuin normo, niin et viljelisi noita tunteisiin vetoavia argumentteja, joita normot jatkuvasti käyttävät. Elikä et eroa argumentillisesti NT-ihmisestä mitenkään. Et osaa kumota argumentteja, vaan hyökkäät henkilöön, eli normaalin ihmisen argumentointia, ei autistin. Semmonen huijari siellä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kyll
"Sä et ymmärtänyt nyt lukemaasi ollenkaan, vaan tulkitsit sen ihan totaalisen väärin.
Siinä siis kerrottiin, että tyttöjen autismi tunnistetaan helpommin silloin, kun se on "syvempää" autismia ja siihen liittyy kehitysvamma. Tämä viittaa siihen, että tyttöjen "lievempi autismi", eli asperger, jää helpommin huomaamatta kuin pojilla. Ei siis sanottu, että naisautistit olisi useammin kehitysvammaisia, tai että naisten autismi olisi lievempää kuin miesten. Vaan että niitä aspergernaisia jää enemmän diagnosoimatta kuin aspergermiehiä.
Ymmärsitkö?
Ymmärsitkö. "
Menikö tunteisiin kun en usko teidän DEI-diagnooseihin? Miksi vääristelet noita Käypä Hoito -juttujen asioita jotka tänne postasin? Niissä oli ihan selkeää suomen kieltä. Naisten kohdalla on vaan keksitty, että on nyt vähän lepsummat vaatimukset, "sori siitä"! :D Varmasti oikeitakin asperger-naisia on, mutta hekin jäävät sitten näiden muoti-diagnosoitujen DEI-diagnosoitujen ja huomionhakuisten naisten alle. Näinkö haluat? Niin se vaan nykyään menee.
^
Mä toteab, että sä olet katkera ja vihainen siksi, että sä olet katkera ja vihainen. Mä en käytä toteamusta sun katkeruudesta ja vihaisuudesta argumenttina minkään asian puolesta tai vastaan, se on täysin sun omaa kuvitelmaa. Sä ihan itse puhuit syrjimisen ja kiusaamisen vaikutuksesta itseesi. Mä ymmärrän, että sellainen katkeroittaa, enkä mä ole käyttämässä sun katkeruutta mitenkään sua vastaan. Voisin tosin ehkä vinkata, että miettisit sitä, kuinka loogisesti koherenttia maailmankuvaa saa rakennettua sellaisten tunteiden varaan.
Lääkärit ei saa senttiäkään enempää palkkaa lausunnosta, joka toteaa mut työkyvyttömäksi, kuin sellaisesta, joka toteaa mut työkykyiseksi. Toimintaterapeutit ja nepsyvalmentajat ennemminkin hyötyisivät, jos esittäisivät, että mä olisin kuntoutettavissa työkykyiseksi, koska siinähän ois lisää töitä heille.
Kai sä ymmärrät itsekin, että näissä asioissa on pakko luottaa terveydenhuollon ammattilaisiin, koska kuka tai mikä muu taho ihmisen terveydentilaa voi arvioida? Jotkut random vauvapalstalaisetko pitäis ottaa hommiin lääketieteen ammattilaisten sijaan? Maallikon mutun pitäis ylittää tieteellinen lähestymistapa?
Tiedät itsekin, että argumenttisi tuossa oli aivan kelvoton.
Siis sun argumentti oli, että mä en ole oikeasti työkyvytön. Kyllä mä sen sun argumentin kumosin. Yritit myös väittää jotain höpöhöpöjä pitkistä miehistä, jonka myös kumosin. Mitä muita argumentteja sulla oli? Mistä me edes kiistellään? Mitä sä yrität todistaa? Että sun elämä on kurjempaa kuin mun? En mä sitä kiistä. Kiistän vain sen, että mulla olis ollut jotenkin helppo ja etuoikeutettu elämä, ja että mun diagnosoimaton autismi ei ois vaikeuttanut mun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Jos miehillä diagnosoidaan enemmän sydänkohtauksia, tarkoittaako se, että naisten sydänkohtauksia
Menikö tunteisiin kun en usko teidän DEI-diagnooseihin? Miksi vääristelet noita Käypä Hoito -juttujen asioita jotka tänne postasin? Niissä oli ihan selkeää suomen kieltä. Naisten kohdalla on vaan keksitty, että on nyt vähän lepsummat vaatimukset, "sori siitä"! :D Varmasti oikeitakin asperger-naisia on, mutta hekin jäävät sitten näiden muoti-diagnosoitujen DEI-diagnosoitujen ja huomionhakuisten naisten alle. Näinkö haluat? Niin se vaan nykyään menee.
En vääristellyt, vaan sinä tulkitsit ne väärin. Se selkeä suomen kieli siellä kertoo sitä, minkä minä juuri selitin tuossa. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää ja tulkinnanvaraista, voit varmistaa asian miltä tahansa asiaan perehtyneeltä asiantuntijataholta. Nolaat itsesi jos väität vastaan.
Mua ei kiinnosta, jos joku ei-autisti onnistuu valehtelemalla oireistaan saamaan itselleen "muotidiagnoosin". Mua kiinnostaa vaan, että mun ja tyttären kaltaisten autistien autismi ei jää tunnistamatta. Meidän autismi ei ole mitenkään lieväoireista.
Vierailija kirjoitti:
^
Mä toteab, että sä olet katkera ja vihainen siksi, että sä olet katkera ja vihainen. Mä en käytä toteamusta sun katkeruudesta ja vihaisuudesta argumenttina minkään asian puolesta tai vastaan, se on täysin sun omaa kuvitelmaa. Sä ihan itse puhuit syrjimisen ja kiusaamisen vaikutuksesta itseesi. Mä ymmärrän, että sellainen katkeroittaa, enkä mä ole käyttämässä sun katkeruutta mitenkään sua vastaan. Voisin tosin ehkä vinkata, että miettisit sitä, kuinka loogisesti koherenttia maailmankuvaa saa rakennettua sellaisten tunteiden varaan.
Lääkärit ei saa senttiäkään enempää palkkaa lausunnosta, joka toteaa mut työkyvyttömäksi, kuin sellaisesta, joka toteaa mut työkykyiseksi. Toimintaterapeutit ja nepsyvalmentajat ennemminkin hyötyisivät, jos esittäisivät, että mä olisin kuntoutettavissa työkykyiseksi, koska siinähän ois lisää töitä heille.
Kai sä ymmärrät itsekin, että näissä asioissa on pakko lu
"Mä toteab, että sä olet katkera ja vihainen siksi, että sä olet katkera ja vihainen. Mä en käytä toteamusta sun katkeruudesta ja vihaisuudesta argumenttina minkään asian puolesta tai vastaan, se on täysin sun omaa kuvitelmaa."
"Että sun elämä on kurjempaa kuin mun? En mä sitä kiistä. Kiistän vain sen, että mulla olis ollut jotenkin helppo ja etuoikeutettu elämä, ja että mun diagnosoimaton autismi ei ois vaikeuttanut mun elämää. "
Jaa että väität mua katkeraksi ja vihaiseksi kun kerroin miten mukavasti elämäsi on mennyt verrattuna jos olisit mies. Sä et oikeasti pysty ymmärtämään koko asiaa, kunhan vain haukut sellaisia ihmisiä ad hominemin voimin, jotka ovat asioista eri mieltä kanssasi. Sinä et voi todeta minun olevan yhtään mitään, et pysty lukemaan ajatuksiani. Voisitko kertoa miksi ja miten olet työkyvytön? Perustuuko se vain lääkärin diagnoosiin, vai etkö muka kykene tekemään edes suorittavaa työtä? Esim. keräilemään tuotteita varastolla? Mikä sen estää?