Menee hermot lapsiperhearkeen ja hukun metatyöhön ja kaikkeen muuhun paskaan mitä lapset aiheuttaa
Hei kaikki täällä vauva.fi:ssä! Mä oon täällä taas, tai siis en oo ennen kirjottanu mutta nyt mä räjähdän jos en päästä tätä ulos. Mä oon kotiäiti, kolme lasta, KOLME LASTA, ja mä hukun tähän paskaan ihan täysin. Mä herään joka aamu siihen, että ne huutaa ja vaatii ja sotkee ja mä en saa edes kahvia juotua rauhassa ennen kun koko talo on kuin pommin jäljiltä. Miks mä tein tän? Miks mä päädyin tähän helvettiin? Ne on kolme pientä paholaista, jotka imeä mut kuiviin, imee mun sielun ja ajan ja kaiken energian. Yks on aina nälkäinen, toinen kusee housuun vaikka on jo viis vuotias, ja kolmas, se nuorin, se vaan itkee ja itkee ja itkee kunnes mä haluun heittää sen ikkunasta ulos!
Mä teen kaiken täällä kotona. Pesen pyykit, jotka haisee maidolle ja kakalle, siivoon keittiön viis kertaa päivässä koska ne heittää ruokaa lattialle kuin eläimet, ja sit mä vielä yritän opettaa niille jotain, mutta ne ei opi mitään! Ne vaan tuhoo kaiken. Mä en nuku öisin, koska ne herää vuoron perään, ja päivällä mä juoksen niiden perässä kun ne kiipee seinille ja repii verhot alas. Mä oon kuin orja, orja omassa kodissani, ja kukaan ei arvosta sitä. Ystävät sanoo että "oi miten ihanaa olla kotiäiti", mutta ne ei tiedä mistään mitään! Ne ei tiedä tätä tuskaa, tätä loputonta työtä joka ei lopu koskaan. Mä hukun, mä hukun tähän, mä tunnen miten vesi nousee kurkkuun asti ja mä en saa henkeä. Kolme lasta, miks kolme? Yks olis riittäny, mutta ei, mä sain kolme, ja nyt mä maksan siitä hengelläni.
Ja sitten tää mies, voi luoja sentään, se mies! Se käy kahdessa työssä, KAHDEKSESSA TYÖSSÄ, mutta mitä hyötyä siitä on? Ei mitään! Se tulee kotiin väsyneenä ja istuu sohvalle tuijottamaan telkkaria, ei nosta sormeaankaan auttaakseen mua. "Mä oon väsyny", se sanoo, mutta mä oon väsyny tuhat kertaa enemmän! Mä en oo nukkunu kunnolla vuosiin, ja se vaan valittaa omista töistään. Ja mitä se tienaa? Ei tarpeeks! Meillä ei oo varaa mihinkään, ei lomille, ei uusiin vaatteisiin, ei edes siihen uuteen imuriin joka imis paremmin tätä loputonta likaa. Se käy kahdessa työssä, mutta rahat menee johonkin mustaan aukkoon, varmaan sen omiin typeriin harrastuksiin tai ties mihin. Mä epäilen että se piilottaa rahat multa, ehkä sillä on toinen perhe jossain, tai se pelaa netissä tai jotain. Se ei tee mitään järkevää, ei koskaan. Mä sanon sille että pese astiat, ja se unohtaa. Mä sanon sille että vie roskat, ja se jättää ne eteiseen viikoks. Se on hyödytön, täysin hyödytön mies, joka vaan hengittää mun ilmaa ja syö mun tekemää ruokaa.
Mä halveksin sitä joka päivä enemmän. Aamulla kun se lähtee töihin, mä ajattelen että miks se ei vaan pysy siellä ikuisesti? Illalla kun se tulee takas, mä haluun huutaa sille että mene helvettiin! Se ei ymmärrä tätä työtä, tätä valtavaa taakkaa joka on mun harteilla. Kolme lasta, ja mä hoidan ne yksin, koska se ei osaa edes vaippaa vaihtaa oikein. Kerran se yritti, ja koko vauva oli kakassa korvia myöten. Mä oon psykoottinen? Ehkä mä oon, ehkä tää elämä on tehny musta hullun. Mä näen unia jossa mä juoksen pakoon tätä kaikkea, mutta herään aina samaan painajaiseen. Mä en kestä enää, mä hukun, mä hukun tähän työmäärään! Miks kukaan ei auta mua? Miks tää maailma on näin julma kotiäideille? Mä haluun vaan nukkua, nukkua ikuisesti, mutta ne huutaa taas...
Onko kellään täällä samoja fiiliksiä? Vai oonko mä ainoa joka on menettäny mielenterveytensä tähän? Vastatkaa, pliis, ennen kun mä räjähdän lopullisesti!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kuri voisi auttaa asiaa. Esimerkiksi seinille hyppimistä ja yöllistä sängystä karkaamista ei ole mikään pakko sallia. Keinoja sen estämiseen kyllä löytyy, kun asiaa miettii.
Pelkkä opettaminen ei auta vaan lapsi tarvitsee myös seuraukset sääntöjen rikkomisesta.
Olin kirjoittamassa sama asiaa. Kuri. Ja lapsille vedettävä rajat.
Ei tuota kotipalvelua kokonaan ole lakkautettu. Ainakin Vantaa-Kerava hva:lla lapsiperheiden kotipalvelua on vielä tarjolla. Meiltä on moneen kertaan neuvolassa kysytty että miksi ette käytä, kun on kaksoset.
Kuulostaa siltä että sun on pakko tehdä muutoksia. Noin ei voi jatkua. Minkä ikäisiä lapset ovat, onko 5-v vanhin? Tuo 5-vuotias nyt ainakin varhaiskasvatukseen, eikö käy viskarissa. Jos oletetaan että keskimmäinen olis 3, niin samoin voi hyvin mennä jo päiväkotiin tai edes kerhoon. Mieti myös eroa miehestä. Se lisää ihan älyttömästi sun kuormaa, kun oot vain katkera hänelle, eikä hänestä oo sulle arjessa mitään apua. Te elätte raskasta elämänvaihetta, mutta onko suhde sitten aiemmin ollut hyvä? Onko toivoa että olisitte vielä joskus onnellisina yhdessä?
Sitten, opettele ottamaan itselleni hengähdystaukoja ihan joka päivä. Jos se vaatii ruutuaikaa lapsille, niin laita ne lastenohjelmaa eteen. Ja sillä aikaa et tee yhtään kotityötä, vaan juot rauhassa sen kahvin ja selaat vaikka kännykkää. Samoin jos löytyy paikkoja, missä lapset voivat purkaa energiaa ja riehuakin vapaammin, kuten leikkipuisto, leikkipaikka tms, niin mene sinne ja päästä lapset irti pysytellen itse sivummalla. Olin itse kotiäiti kun lapset (2kpl) oli 0-4. Se päivittäinen rauhallinen kahvihetki oli muuten todella tärkeä että hermot kesti.
Vielä yksi neuvo on, että siivoa vain sen mikä on ihan pakko. Nyt kun näen kuvista, mikä kaaos meilläkin vallitsi tuolloin kotiäitiaikoina, niin naurattaa. En kyllä koskaan käyttänyt mahdollisia lepohetkiä siivoamiseen, vaan koitin rentouta silloin itse. Joku vartin pikaraivaus saa jo ihmeitä aikaan monesti.
Tsemppiä, ei oo helppoa! Mutta jos sulla on vanhin nyt 5, niin kyllä toi helpottaa väkisinkin paljon jo ihan lähivuosina.
Ja ainiin, on samoja fiiliksiä vaikka omat on hiukan isompia ja heitä on kaksi. Ei ehkä ihan noin pahana, mutta kyllä tämä on välillä suossa tarpomiselta tuntunut. Aloitin työt kun nuorempi meni 3-vuotiaana päikkyyn, eikä tämä kokopäivätyö/päiväkotirumbakaan kyllä mitään herkkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Samoin jos löytyy paikkoja, missä lapset voivat purkaa energiaa ja riehuakin vapaammin, kuten leikkipuisto, leikkipaikka tms, niin mene sinne ja päästä lapset irti pysytellen itse sivummalla.
Ensin pitäisi varmaankin löytää keino pitää ne lapset kiinni silloin kun ei ole irtiolon aika. Suosittelen valjaiden hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sun on pakko tehdä muutoksia. Noin ei voi jatkua. Minkä ikäisiä lapset ovat, onko 5-v vanhin? Tuo 5-vuotias nyt ainakin varhaiskasvatukseen, eikö käy viskarissa. Jos oletetaan että keskimmäinen olis 3, niin samoin voi hyvin mennä jo päiväkotiin tai edes kerhoon. Mieti myös eroa miehestä. Se lisää ihan älyttömästi sun kuormaa, kun oot vain katkera hänelle, eikä hänestä oo sulle arjessa mitään apua. Te elätte raskasta elämänvaihetta, mutta onko suhde sitten aiemmin ollut hyvä? Onko toivoa että olisitte vielä joskus onnellisina yhdessä?
Sitten, opettele ottamaan itselleni hengähdystaukoja ihan joka päivä. Jos se vaatii ruutuaikaa lapsille, niin laita ne lastenohjelmaa eteen. Ja sillä aikaa et tee yhtään kotityötä, vaan juot rauhassa sen kahvin ja selaat vaikka kännykkää. Samoin jos löytyy paikkoja, missä lapset voivat purkaa energiaa ja riehuakin vapaammin, kuten leikkipuisto, leikkipaikka tms, niin mene sinne
Samaa mieltä, mutta kyllä itse olen jo ihan vauvasta saakka alkanut vaatimaan sitä, että ennen kuin lähdetään ulos, syömään, nukkumaan tai alkaa uusi leikki, niin lelut/edeltävä leikki siivotaan pois. Toki alkuun yhdessä, mutta kyllä meillä tuo 2v jo osaa itse siivota ainakin enimmät lelut pois paikalleen.
0/5, mutta miksi tehdä tällainen provo?
Mun parhaat vinkit tähän liittyen:
1. Älä luule itsestäsi liikoja. Yksi lapsi riittää, siinä on ihan tarpeeksi haastetta.
Jos hormonihuurut estävät toteuttamasta kohtaa 1, niin hätävarana:
2. Pidä riittävä hajurako. 4-5 vuotta lasten välillä, niin homma pysyy ehkä hallinnassa. Älä porsi lapsia kuin liukuhihnalta!
Mä en nyt oikein usko sun juttua. Mutta jos se nyt sattuisi olemaan totta, niin hae apua. Muksuille on muuten olemassa paikka jonne ne voi viedä päiväksi. Ja mennä itse duuniin.
Vähintään kaksi vanhinta päiväkotiin, mies kuskaa ne ne sinne aamuisin. Jos ei suostu, lyöt nyrkin pöytään ja sanot että on myös viikko-viikko mahdollisuus jossa mies hoitaa sitten 100% lapsista vuorollaan. Nuorimmaisen kanssa otat aamupäivät rennosti, koitat osallistaa häntä kotitöihin ja rakennatte omat rutiinit. Päiväuniajan pyhität omalle levolle.
Nuorimmaisen itkut todennäköisesti vähenee ja hoitaminen helpottuu kun hän saa kahdenkeskistä rauhallista aikaa kanssasi.
Sellainen pieni oikaisu että eläimet ei heitä ruokaa lattialle vaan syö yleensä lattialle lentäneen ruuan. Eli lapsesi ovat siivottomampia kuin eläimet.
Tää on hirveää tuubaa. Antaa kyllä kuvan millaista porukkaa ja mille porukalle tää palsta on suunnattu. Ei normaalia tuollainen. Vaikka kolme lasta taas on ihan normaalia
Alenna rimaa. Siivoa keittiö kerran päivässä. Laita miehelle roskat ulko-oven eteen, ettei kehtaa olla niitä viemättä kun palaa töistä.
Älä turhaa siivoa leluja pois illalla, jos ne aamulla ekana huiskitaan minne sattuu. Sen sijaan siivoa puolet leluista jätesäkkeihin ja ne jätesäkit paikkaan, mistä niitä ei lapset saa.
Miehelle ilmoitat, että tästä lähtien sun oma aika on esim. ke klo 17-20 ja su klo 15-20 ja että kotiin tulet kun hän on hoitanut lasten iltatoimet ja soittanut sinulle että mukulat on nukkumassa.
Jos sulla on kolme lasta muutaman vuoden ikäerolla, niin onhan se raskasta. Ja siksi moni mies pakenee, ne on mieluummin missä tahansa muualla paitsi kotona. Sellaisen miehen katselu on tosi raskasta.
Moni äijä vielä sellainen, että valittaa väsymystä, mutta sitten illalla juuri ennen nukkumaanmenoa haahuilee peittojenheilutuksen perään, eli ei sitten väsytäkään. Että ottaa päähän. Moni eroaa, mutta sekin on vähän kaksipiippunen juttu. Koita sopia miehen kanssa tehtävien jaosta. Ja sitten et miehen tehtäviä tee.
Kuule ap. Lapsia ei koskaan ihmiskunnan historiassa ole hoidettu yhden ihmisen voimin. Varhaiskasvatus korvaa sukua/kylää nykyään.
Usko pois, olet hyvä äiti kun toimit nyt. Lapset hoitoon nopeasti, älä edes mieti jos pienin on lähes tai yli 1 v. Hänelle vaikka lyhyemmät päivät.
Saatte varmasti ilmaiseksi hoitoon, tulorajat ovat tosi korkeat. Puolilla ihmisistä on nykyään ilmainen varhaiskasvatus. Vaan toivut ensin. Mene lääkäriin ja kerro sama mitä tänne.
Lapset voivat paremmin kun äiti voi paremmin. Nyt sun tilanne on kestämätön. Vaikka lyhyet päivät nyt pienimmälle, mutta heti.
Älä jää yksin. Soita vaikka neuvolaan, jos et jaksa muuta, kerro että tarvitset tukea konkreettisiin järjestelyihin.
Meistä monella on ollut samanlaisia tunteita. Ja voi olla että lapsilla on tuen tarpeita, askel kerrallaan niitä kohti. Varhaiskasvatus auttaa siinä jo eteenpäin myös.
Kuka ne kolme lasta, KOLME LASTA on kasvattanut?
Niillä miehen kahdella työllä, KAHDEKSALLA TYÖLLÄ maksetaan varmaan teidän eläminen?
Kannattiko hankkia kakaroita? Olisit miettinyt etukäteen.
Mitäs läksit? Sinua älykkäämmät ovat nähneet jo etukäteen, millaista lapsiperhearki on ja ovat sitten miettineet, sopiiko se heille vai ei.
Lapsiperheiden kotipalvelu on lakkautettu. Nykyisin on tarjolla vain tuota perhetyötä eli valvontaa ja kirjaamista.