Yle: Hyväosaisten on nyt aika tinkiä saavutetuista eduistaan, jotta julkinen terveydenhoito voidaan pelastaa
Eli työterveyshuollot pois ja toimepiteet julkisella rajallisiksi, kuten Norjassa. Miksi näissä lääkäreiden esiintulemisissa lasketaan vain matemaattisesti resursseja, mutta ei ajatella yhteiskunnan reiluutta tai toimivuutta? Miten työpaikat esimerkiksi toimivat, jos työssäkäyvät eivät pääse lääkärille, kun siellä on jonossa vanhuksia ja narkkareita ennen heitä? Useimmille hyvä ja kattava työterveyshuolto on myös osa palkkaa. Miten tämä huomioitaisiin? Itselläni esimerkiksi on Mehiläisen varsin kattava työterveyshuolto.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on valtavasti rahaa. Meillä kannattaisi leikata järjetöntä byrokratiaa ja virkarälssiä. Nykyään valtion leipä ei ole vain pitkä, se on myös turpean paksu.
Suomessa ei ole byrokratia mitenkään erityisen raskas.
Valtiolla on töissä n. 76000 työntekijää. 40 % toimii turvallisuusalalla (puolustusvoimat, rajavartiosto, poliisi). Siihen päälle tuomioistuimet ja vankilat, niin päästään jo yli puolenvälin. Oletko näistä mitä vähentämässä?
Verohallintoakaan on vähän vaikea lopettaa, jos on valtion rahavarojen riittävyydestä huolissaan.
Ehkä voisi luopua ministeriöistä. Riittää, että siellä on mistään asioista tietämätön ministeri omin päin sohlaamassa asioita.
Poliisin lupahallinnosta voisi säästää.
Passin voi uusia missä tahansa poliisilaitoksella, kun on kuva valmiina.
Ja niitä poliisilaitoksiahan onkin aivan kauheasti ympäri Suomea.
Jos hallitus olisi osoittanut sen 650 miljoonaa euroa julkiseen terveydenhoitoon, eikä kela-korvauksina kaverien pörssiyrityksille, julkinen olisi jo kunnossa.
Ei mulla muuta.
Vasta sitten kun löysät on otettu pois
pullat ja ostolääkäripalkkiot ja pitkät lomat
Itselläni ei kylläkään missään työpaikassa ole ollut tosi kattavaa työterveyshuoltoa. Saikkulapun on saanut tarvittaessa haettua, mutta lähes kaikista tutkimuksista sitten maksettava itse. Niin jos on ollut jotain oikeasti tutkittavaa oiretta, niin kyllä ihan julkiselle olen työterveyshuollosta huolimatta joutunut menemään.
Ehkä hieman särähti tämä "Mutta me perusterveet pääsemme työterveyslääkärille näyttämään näppylää vaikka huomenna, Patja kiteyttää."
Ei kyllä pääse - ainakaan, jos on HUS:lla töissä. HUS:lla on minimi lakisääteinen työterveys. Eihän sinne pääse kuin pakollisiin tarkastuksiin ja siihenkin on pitkät jonot. Johdolla ilmeisesti kattavammat työterveyspalvelut... Yhdenvertaisuus my ass.
Meillä ei kuulu työterveyshuoltoon lääkäri ja ihan hyvin toimii. Työsopimuksessa ei sanota saikusta mitään, mutta tosiasiassa kun sairastin koronan, sain omalla ilmoituksella olla viikon pois ilman lääkärin todistusta. Tämä toimii, jos on pieni työpaikka ja osoittanut olevansa luotettava työntekijä, joka ei turhaan ole pois.
Tietty työtapaturmissa sitten lääkäri kuuluisi, mutta harvoinpa niitä siistissä sisätyössä tulee. Ehkä voisi tippua tikkailta kun hakee arkistosta jotain.
Olen ihan älykäs osaamiseni perusteella, mutta en tajunnut tuosta artikkelista mitään.
Halutaan estää lääkärien vapaa liikkuvuus ja pakottaa heidät töihin julkiselle ja estää ihmisiltä mahdollisuus hoitoon tai ajaa heidät ulkomaille?
Olen toki jäävi ja/tai puolueellinen, koska olen jutussa mainituista "mt-syistä" työkyvytön. Ne mielenterveysongelmat vähenevät heti, kun niitä aletaan hoitaa oikein. Siellä on vaihdevuosioiretta, neuroepätyypiä jne. Kaikki "masennus potilaita", joita toki varmaan myös on osa oikeasti.
Aloitin lääkärikäynnit 10 vuotta ennen työkyvyttömyyttä siksi, että olin huolissani terveysongelmista, joiden tunsin heikentävän työkykyä. Kävin julkisella useammalla eri lääkärillä, joita ei kiinnostanut. Julkisen psyk sh:lla, joka kirjasi minut ulos. Kävin yksityisellä endokrinologilla, sisätautilääkärillä, neurologilla. Kaikki sanoivat, ettei ole mitään, mene psykiatrille. Lopulta, kun en enää pystynyt töihin lainkaan, menin yksityiselle psykiatrille, minkä jäljeen en ole tehnyt päivääkään töitä - kun en pysty, enkä ollut pystynyt puoleen vuoteen sitä ennenkään.
Olen selvittänyt ja hoitanut asiaani kymmenillä tuhansilla. Näyttää siltä, että on yhdistettynä trauma plus geneettisiä ongelmia liittyen hormoniaineenvaihduntaan energiantuotannossa ja dopamiinissa plus estrogeenissa ja kilpirauhaslääkitys ei siksi toimi (on poistettu, ei "muoti" vajaatoiminta).
Olen paperilla vakavasti masentunut, vaikkei kukaan pidä minua masentuneena. Mutta se on ainoa keino saada itselleen kuuluva sairauspäiväraha. Ja tilastot pullistelevat masentuneista eivätkä ihmiset saa toimivaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
56% tuloveroprosentti ei ole tarpeeksi! Hyvätuloiset eivät osallistu!!!
-vasemmisto
Ei kenenkään veroprosentti ole 56
Marginaalivero% on 56,5 jo 10k kuukausiliksalla. 58,2% on katto tällä hetkellä
Marginaaliveroprosentti ei ole kenenkään veroprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Jos hallitus olisi osoittanut sen 650 miljoonaa euroa julkiseen terveydenhoitoon, eikä kela-korvauksina kaverien pörssiyrityksille, julkinen olisi jo kunnossa.
Ei mulla muuta.
Ei ihan niinkään mutta olisi siitä ollut selvä apu! Ongelma on kunnilta periytyneet soterakennukset, joista pitää päästä pian eroon mutta sekin riippuu vuokrasopimusten pituudesta. Totuus on, ettei millään täyttä palvelua voi olla joka kunnassa vaan joudutaan keskittämään. Mitä vaativampi erikoissairaanhoito, kuten kirurgia ja harvinaiset sairaudet, sitä pitempi matka. Tämä on täysin järkevää, jos kyse on kerran tai pari elämässä tehtävistä toiminnoista. On myös oma valinta elää kaukana palveluista ja valittaa,etteivät ne ole kävelymatkan päässä. Eivät ole nyt eivätkä ole jatkossakaan.
Niin, ap. Minkä kaupungin millä torilla jaat omaisuuttasi?
Olen suhteellisen isolla kaupungilla töissä ja työterveyshuolto on lähes nolla. Ei kuulu suunnilleen mitään.
Mutta olen kyllä ollut aikanaan yksityisellä laajan työterveyshuollon parissa. Siellä maksettiin jopa gynekäynnit naisille kerran vuodessa. Ja silmälääkäriin pääsi lasien käyttäjät säännöllisesti ja silmälasien hankintaan sai 500 Euroa kahden vuoden välein. (kuittia vastaan, jos oli kalliimmat, piti maksaa itse erotus) Mutta oli sielläkin sentään joku raja tuhlaamiselle.
Sen sijaan siskoni on töissä amerikkalaisessa pörssiyhtiössä ja he ovat näköjään avanneet suomalaiselle ketjulle piikin Suomen toimipisteelle. Menee jo naurettavaksi. Sairaslomasta vaaditaan ensimmäisestä päivästä lääkärintodistus ja sehän ei hoidukaan ihan helposti. Ensin lääkäriin, sitten labraan jne. Sitten kun lopulta saat sen dg:n eli tavallinen mahatauti (eli mahataudissa mentävä lääkäriin, jonotettava labraan jne.), niin sairasloma on 2-3 päivää ja uusi käynti labroineen, että onko nyt parantunut. Sitten vielä parin viikon päästä vielä käynti ja labrat. Ei ole enää hauskaa, kun koko ajan lykätään yksinkertaisesta perusvaivasta perusterveelle ja harvoin saikuttavalle lisäkäyntejä ja tutkimuksia. Pakko mennä. Työnantaja odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on hyvätuloisia, sitä paremmin maa makaa, koska he maksavat tulottomienkin tarpeet. Hyvätuloiset käyttävät enemmän maksullisia palveluita kuten lääkäreitä. Siitä kertyy veroahaa valtiolle, että on taas mistä maksaa tulottomien tai huonotuloistenkin palvelut ja yleensä koko eläminen.
Useimmat pienituloisetksi pärjäävät ihan hyvin Suomessa ja Ruotsissa. Esim. lapsiperheet saavat tuplasti enemmän yhteiskunnan maksuttomia palveluita kuin keskimäärin Euroopassa. Ei siis tarvitse verrata mihinkään kehitysmaahan, jossa lapset etsivät ruokansa kaatopaikoilta.
Mutta selväähän on, että mikään ei riitä. Jos naapurilla on vuotta nuorempi Audi, niin se pitää siltä perkeleen poroporvarilta ottaa pois.
Tutkimusten mukaan isot tuloerot lisäävät pahoinvointia yhteiskunnassa ja lisäksi heikentävät talouskasvua. Pienet tuloerot ovat lopulta kaikkien etu.
Olen 595 työmarkkinatuella ja lääkäri lähetti 28 euron laskua puhelinsoitosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 595 työmarkkinatuella ja lääkäri lähetti 28 euron laskua puhelinsoitosta.
Julkinen on työttömille maksullinen. En saa toimeentulotukea, koska puoliso saa pientä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.
Noista käyristäkin on ihan selkeästi nähtävissä, että kaikki rahoituksen ongelmat ovat räjähtäneet sote-uudistuksen myötä. Soteen on lykätty joka vuosi lisärahoitusta toisensa perään,mutta kun byrokratia ja alueet hotkivat kaikki rahat. Kuinka vaikea se on hyväksyä, että koko soppa oli suuri epäonnistuminen eikä sillä ole mitään tekemistä työnantajan kustantaman työterveyden kanssa
Kummallista, kuinka sosialisteilla on kova tarve kaivaa mistä tahansa syyllinen tähän sotkuun, jonka he ihan itse ovat aiheuttaneet ja osa väestöstä on vielä niin umpityhmiä, että uskovat
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei kylläkään missään työpaikassa ole ollut tosi kattavaa työterveyshuoltoa. Saikkulapun on saanut tarvittaessa haettua, mutta lähes kaikista tutkimuksista sitten maksettava itse. Niin jos on ollut jotain oikeasti tutkittavaa oiretta, niin kyllä ihan julkiselle olen työterveyshuollosta huolimatta joutunut menemään.
Niin? Sun työnantajasi ei ole kustantanut laajaa sairasvakuutusta ja maksanut sulle laajoja terveyspalveluita. Joten mikä ongelma tässä piti olla
Hauskaa, kun sairastut vaikka virustautiin, johon tarvitaan antibiootteja töissä ollessa, niin ei kun Sotejonoon vain jonottamaan muutamaksi viikoksi. Vaikka sotehan on tarkoitettu vanhuksille, sanoi tämä lääkäri.
Nuoret ja työntekijät valittaa turhaan, koska useimmat taudit paranevat itsestään ajan kanssa, jo ei kuole. Siksi ei tarvita myöskään yksityistä eikä työterveyshoitoakaan.
Ja tottahan tuo on tavallaan, kun olin nuori, niin yksi lääkäri oli koko kunnassa. Jos tuli asiaa, eikä ollut puhelinta, niin villarilla vain poljettiin katsomaan, sattuuko lääkäri olemaan töissä.
Varmasti suurin osa vaivoista paranisi itsestään.
Hus maksaa ulkomaalaisten terveyspalvelut. Laittomasti maassa olevalle hampaat kuntoon veronmaksajien piikkiin.
Itse en pysty 595 työmarkkinatuella ostamaan sydän lääkkeitä. Voi tulla aivoinfarkti, valtio maksaa avustajan, jos se on paha.
No onhan, esim. minulla, lapsikorotuksiakaan ei enää tipu. Ei saada asumistukea, eikä toimeentulotukea.