Mitä tykkäät siitä, että sinua puhutellaan korostetun paljon nimelläsi? "Hyvää huomenta Anna", "Mitä kuuluu Anna?" tms
Minulla kiehuu. Silloin tällöin ihan ok mutta en kestä jos jatkuvasti mielistellään ja nimeä mainitaan keskustellessa. Tuo on ahdistavaa!
Ei ole kyllä mitkään isoimmat ongelmat mutta minua kiinnostaa, oletko otettu vai mitä tykkäät kun nimeäsi korostetaan?
Kommentit (72)
No moi KATJA . Sinä KATJA ! Miten sinulla menee KATJA? Maksoitko ostoksesi vai varastit ne , KATJA? NIIN SYNAGOGAA HALVENTAVAA KÄYTÖSTÄ VARASTAA KUIN PAINAA MUITA ALAS . JAHVE JEHOVA SUUTTUU TAAS JOUTUU BABYLONIAAN.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kaikki jotakin autisteja? Ette pärjäisi ulkomailla...
Ulkomailla ei puhuta suomea ja eletä suomalaisessa kulttuurissa.
Ihan hirveä tapa. Karistan tuollaiset läheltäni (yleensä ne onkin jotain myyjiä tms).
Kysymys yhdelle helluntai srk jäsenelle mitä sä teet oikein kristityille ? Mitä sä teet.
Tulee mieleen, että puhuttelija on hoitaja, jonka pitää puhutella aina potilaita nimeltä.
Voi olla, että kulttuurinen piirre tulee siitä, että väkijoukossa ei muuten tiedä, ketä puhutellaan. Ja oikein tiheään asutuissa paikoissa puhuteltavaa pitää koskettaa. Suomalainen voi huutaa toiselle järven yli nimeltä puhuttelematta. Paitsi siinä eräässä mainoksessa.
Se ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, joten jos kyseessä on ns. Kantasuomalainen, pidän sitä viestinä etäännyttämisestä. Vähän niin kuin sosiaalialalla etäännytetään asiakas työntekijöistä.
Voisi melkein sanoa, että se on uudenlainen teitittelyn muoto. Ikään kuin kohteliaampaa sinuttelua.
Mun luokkakaveri aikuisopiskelussa harrasti tätä ja tulkitsin, että hän ei halua tutustua ja olin oikeassa.
En tykännyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuulostaa todella typerältä.
Suomessa kaikki kohteliaisuudet koetaan typerinä. Miksi?
Ei koeta, mutta ylinäytellyt tai selvästi näytellyt.
Vihje: Gang stalking!
Sen huomaa!
Niin siis jokainen näyttelee vähän vaikka aspa tilanteissa mutta tarkoitan sellaisia etukäteisnäytelmiä, tuolle henkilölle tuolla tavalla, dialogia myöten.
Tiedän mistä puhun. Ehkä sä et.
Kyllä se vähän korvaan ottaa, mutta eipä sitä moni tee.
Lähinnä uudet tuttavat, jotka yrittävät painaa nimeä muistiin okemalla sitä koko ajan.
Tai sitten hopeakettu vilkkusilmä, joka kuvittelee antavansa positiivista huomiota, kun hän hellii puhetta nimelläsi.. hän muistaa, hän on hyvä. ;)
Suomalaisista 95% on moukkia metsäläisiä.
Hyvä idea vastata myös hänen nimellä, mutta jos on puhelinmyyjä niin miten tiedät nimen?
Minusta noin on ok puhua vain esim. tilanteessa, jossa on isompi joukko ihmisiä ja puhe kohdistetaan vaan yhdelle. Esim. kysymys.
Täällä nyt kommentoidaan, että suomalaiset on juntteja eivätkä pärjää ulkomailla... Puhun useita eri kieliä, ja niissä nimen toistelu ei häiritse koska se kuuluu siihen kulttuuriin ja kieleen.
Suomeen se ei kuulu jolloin tulee epämiellyttävä fiilis, että puhujalla on ikäviä taka-ajatuksia. Vähintään se kuulostaa teeskentelyltä.
Hieman outoa kun pankista soitettaessa sanottiin: Haluan tietää että juttelen Maijan kanssa, kun piti tunnistautua.
Jotenkin etunimen käyttäminen hmm.
Se ei kuulu meidän kulttuuriin, siksi se tuntuu manipuloinnilta ja red flagilta.
Muissa kulttuureissa se taas kuuluu asiaan ilman manipuloinnin tuntua.
Meillä on tapana työkaverin kanssa tervehtiä noin, syystä, että molemmat olemme Annoja ja jos paikalla sattuu olemaan Sanna, Hanna, Johanna, Joanna, Jonna luettelemme heidätkin, meistä on hassua, hölmöä tai kaiketi vähän outoa että kaikilla on lähes sama nimi.
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota joskus töissä sellasessa tilanteessa jossa en ole varma hoksaako tervehdyksen kohde että sanon just hänelle. Täytyy vissiin lopettaa kun se koetaan ärsyttäväksi.
Älä nyt viitsi olla lapsellinen.
Opittu jostain johtamiskohtausseminaarista.
Kerran ok keskustelun aikana, mutta sen jälkeen liika yrittäminen alkaa ärsyttää
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että kulttuurinen piirre tulee siitä, että väkijoukossa ei muuten tiedä, ketä puhutellaan. Ja oikein tiheään asutuissa paikoissa puhuteltavaa pitää koskettaa.
Suomalainen voi huutaa toiselle järven yli nimeltä puhuttelematta.
:D
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota joskus töissä sellasessa tilanteessa jossa en ole varma hoksaako tervehdyksen kohde että sanon just hänelle. Täytyy vissiin lopettaa kun se koetaan ärsyttäväksi.
Tuo on eri asia. Mulla opiskelukaveri laittoi Whatsappissa viesteissä koko ajan mun nimeä. Sellaisesta tulee olo, että toinen haluaa olla virallinen eli pitää etäisyyttä, teeskennellä jotain ylikohteliasta ja ilmaista, että ei halua tutustua.
En laske nimellä tervehtimistä porukassa samaksi asiaksi ollenkaan eikä se mua haittaa. Jos naaman edessä joku koko ajan hokee nimeä tai viestittelee niin, se ainoastaan nostaa karvat pystyyn.
T: Eri