Graavilohi jouluksi. Olen aina pakastanut lohen ja pari päivää ennen joulua graavannut. Kumpi on parempi tapa mielestäsi graavata ja pakasta
Kommentit (43)
Kalat suositellaan pakastettavan ennen graavausta, en itsekään aina näin toimi. Mutta mieluummin pakastus ennen kuin jälkeen graavauksen.
Graavattavaa lohta ei saa ikinä pakastaa. Osta tuore filee, suolaa kevyesti 2 päivää ennen joulua ja syö aattona ja joulupäivinä.
Paljon tuoretta tilliä päälle ennen tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Kalat suositellaan pakastettavan ennen graavausta, en itsekään aina näin toimi. Mutta mieluummin pakastus ennen kuin jälkeen graavauksen.
Ei taatusti suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii kiittää. Tietenkään.
Mistä pitää kiittää? Yksi sanoo ettei pakasta mitään ja toinen horisee kylmäsavulohesta kun kysymys koskee graavilohta.Yksi joka horisee pakastamisesta vastasi sinun aloitukseen asiallisesti. Minkä takia pakastaa ohi ennen graavaamista.
Vierailija kirjoitti:
Graavattavaa lohta ei saa ikinä pakastaa. Osta tuore filee, suolaa kevyesti 2 päivää ennen joulua ja syö aattona ja joulupäivinä.
Kyllä saa. 5-6kg nytkin pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suolata "kevyesti" kun voi suolata 2,2-3%? Kerrotko?
Hyvä kun kukaan paitisi se horisija ei tiedä hevonvittujakaan.
Tekisin kuten sinä, ostaisin tarjouksesta lohen.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kuten sinä, ostaisin tarjouksesta lohen.
Revin pääsi irti ja kusen kurkkuusi.
Turha graavata jos ei osaa eikä usko ohjeita.
Käsittämätöntä miten vähän ihmiset ymmärtävät lihan säilömisestä
Graavikala on raakaa joten en suosittele ollenkaan. Itse teen kunnolla suolattua kalaa joka on vähintään kaksi vuorokautta kypsymässä. Liottaminen mausteliemessä muutamia tunteja tai yön yli ei kypsytä. Tietenkään suolattua ja kypsää kalaa ei voi syödä kuin pari kertaa vuodessa juuri suolaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Graavikala on raakaa joten en suosittele ollenkaan. Itse teen kunnolla suolattua kalaa joka on vähintään kaksi vuorokautta kypsymässä. Liottaminen mausteliemessä muutamia tunteja tai yön yli ei kypsytä. Tietenkään suolattua ja kypsää kalaa ei voi syödä kuin pari kertaa vuodessa juuri suolaisuuden takia.
Mitä eroa sun graavi- tai suolakalassa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola kypsyttää kalan. Paljon karkeaa suolaa. Paino päälle ja vähintään kaksi vuorokautta jääkaapissa, itse pidän kolme ennen syömistä. Suola kypsyttää mutta lyhyt aika kevyesti suolattuna ei kypsytä. Minulla ei ole koskaan graavikalaa eli raakaa kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola kypsyttää kalan. Paljon karkeaa suolaa. Paino päälle ja vähintään kaksi vuorokautta jääkaapissa, itse pidän kolme ennen syömistä. Suola kypsyttää mutta lyhyt aika kevyesti suolattuna ei kypsytä. Minulla ei ole koskaan graavikalaa eli raakaa kalaa.
<no mikä sen kala lopullinen suolaprosentti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<no mikä sen kala lopullinen suolaprosentti on?
En tiedä mutta paljon.
Ei kannata pakastaa graavia lohta ennen eikä jälkeen. Menee pilalle. Jäätyminen rikkoo solurakenteet.
Mulla on itse asiassa just nyt graavautumassa pakastettua lohta. Vain siksi, että pakastelohi oli kaupassa tarjouksessa ja fileet olivat kokonaisina liian pitkiä savustimeen, joten graavasin hännät. Kyllä se syötäväksi tulee mutta ei ole tuoreen veroista. Menee epämuodollisena välipalana leivän päällä. Juhlapöytään en kuitenkaan pakastamalla kalaa pilaisi.
Nano-nano?