Tuleeko vanhemman kuolemasta tieto vaikka ei
Olisi ollut hänen kanssaan paria satunnaista puhelua lukuunottamatta tekemisissä sitten lapsuuden? Puheluistakin jo ainakin 15-20v.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei automaattisesti. Perunkirjoituksiin pitää tulla kutsu, muuten perunkirjoitukset on laittomat.
Minä tein itse äidin perunkirjoitukset, En ilmoittanut veljelleni mitään äidin kuolemasta.
Kyllä kaikkien perillisten pitää tietää kuolemasta.
Paitsi silloin, jos ei ole tunnustanut lastaan. Esim ei ole kuullut omasta lapsesta jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun siskon tytölle poliisi ilmoitti isänsä kuolemasta, ei kuollut sairaalassa vaan asunnossaan.
Entä elääkö poiisin äiti yhä?
Painavista syistä aikuisen lapsen voi jättää ilman lakiosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaperillisensä voi tehdä perinnöttömäksi. Ja joskus se on se aikuinen lapsi, joka onkin vähintäänkin henkisesti väkivaltainen.
Aku Ankassa joo, todellisuudessa saa lakiosan. Ja silloinkin on osallisena perunkirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei automaattisesti. Perunkirjoituksiin pitää tulla kutsu, muuten perunkirjoitukset on laittomat.
Minä tein itse äidin perunkirjoitukset, En ilmoittanut veljelleni mitään äidin kuolemasta.
Jos siinä perukirjassa ei ole veljesi allekirjoitusta, ei verottaja noteeraa sitä.
Täyttä puppua. Riittää, että perukirjassa on pesän ilmoittajan ja kahden uskotun miehen (joista toinen voi olla samalla pesän ilmoittaja) allekirjoitukset.
Kaikki kuolinpesän osakkaat pitää kutsua perunkirjoitukseen, mutta heidän ei tarvitse tulla paikalle eikä tarvitse myöskään antaa valtakirjaa. Kommentoitu kirjoittaja on siis rikkonut lakia, kun hän ei ole kutsunut veljeään.
Yleensä perukirjaan otetaan kuolinpesän osakkaiden allekirjoitukset, koska se on helppo tapa osoittaa, että heidät on kutsuttu paikalle. Perukirja on kuitenkin täysin pätevä ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulee tai ei tule, ei tietoa. Harmi.
Ap
Jos kuolemasta ei tule tietoa, niin viimeistään se kutsu perunkirjoitukseen koska sitä ei voi laillisesti tehdä ilman sinua/ valtakirjaa sinulta
Perunkirjoituksen voi tehdä täysin laillisesti ilman ap:tä tai hänen valtakirjaansa, kunhan ap on kutsuttu tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaivavat jostain tiedon, että edemenneellä on rintaperillinen/siä ja heidän osoitteensa johon sitten tupsahtaa kys kutsu? Ei isältä kyllä mitään perittävää jää.
Ap
Kyllä, perukirjaan merkitään perilliset, ja ne tiedot kaivetaan ihan yksinkertaisesti sillä, että perukirjaa varten tilataan vainajan virkatodistus, johon avioliitossa syntyneet tai muuten tunnustetut lapset on merkitty. Kutsu perunkirjoitukseen tulee, on perittävää tai ei. Mistä tiedät ettei perintöä ole tulossa, jos noin pitkä aika on siitä, että olette olleet yhteydessä?
"Ei huijata. Valtakirjan joutuu toimittamaan ja siihen liitteeksi kopio henkkareista.
Ja veroilmoituksessa viimeistään sitten näkyy osakkuus kuolinpesästä. "
Ei tarvitse toimittaa mitään valtakirjaa, jos ei halua, että joku edustaa itseä perunkirjoitustilaisuudessa.
Minä olen osakkaana kahdessa jakamattomassa kuolinpesässä, mutta ei minun veroilmoituksessani näy yhtään mitään näistä kuolinpesistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulee tai ei tule, ei tietoa. Harmi.
Ap
Jos kuolemasta ei tule tietoa, niin viimeistään se kutsu perunkirjoitukseen koska sitä ei voi laillisesti tehdä ilman sinua/ valtakirjaa sinulta
Ei tule mitään kutsua, jos joku omaisista tekee perunkirjat itse,
Perunkirjoituksista ei voi jättää rintaperillistä pois, ei muuten ole laillinen.
Eli viimeistään siinä vaiheessa ap saat tiedon.
Kyllä näissä huijataan tosi paljon ja tekaistaan nimma
Aha. No ne ovat sitten mitättömiä ja koko homma otetaan uusiksi oikeuden kautta. Mikä pointti perseilyssä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkien perillisten pitää tietää kuolemasta.
Paitsi silloin, jos ei ole tunnustanut lastaan. Esim ei ole kuullut omasta lapsesta jossain.
Tunnustamaton lapsi ei ole perillinen.
Perintö olisi mennyt valtiolle, jollei ollut testamenttia. Sen jälkeen hänen kotikuntansa olisi voinut hakea perintöä valtiolta.
Digi- ja väestötietoviraston sivuilta näet omien tietojesi lisäksi vanhempiesi syntymäajat, ja käsittääkseni myös kuolinajan. Minulla on samankaltainen tilanne kuin sinulla, ja olen miettinyt tuleeko ilmoitus, vai ei. Hautajaisia en aio järjestää, enkä ottaa vastaan mitään perintöä, jos sellaista edes olisi, tuskin on. Kotikunta hoitaa hautauksen, jos omaisia ei ole tai he eivät halua haudata.