Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako toimeentulotukea, jos ei hae elatustukea?

Vierailija
08.11.2025 |

Vanhempainrahat ei tule riittämään elämään eli toimeentulotukea tulen saamaan. MUTTA jotta saisimme sitä riittävästi niin pakotetaanko minut hakemaan elatustukea, vaikka en sitä halua?

Aion toimia ns. itsellisenä äitinä.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellinen äiti ja yhteiskunta elättää?! 

Yhteiskunta elättää sinuakin, joten turpa kiinni.

Vierailija
82/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis olla erillään asuva pariskunta lapsen isän kanssa niin, että hänen ei tarvitse maksaa mitään, vaan Kela maksaa. 

Niin ja sitten kun mies löytää uuden, ei sen tarvitse enää välittää ap:sta eikä lapsesta. Mies voi perustaa oman perheen. Uusi vaimo ei tiedä asiasta mitään,mies voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ap ja lapsi jäävät köyhiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on ihan selkeä. Jos isyys on tunnustettu, ap:n on haettava isältä elatusmaksut ja Kelalta tt-tuki. Jos isyyttä ei ole tunnustettu, ap hakee  Kelalta elatustuen ja tt-tuen, eikä se ole millään tavoin laitonta. 

Vierailija
84/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi oikeasti olla...  ei  ihan noin järkevä...

Se on ihan sama, miten sinä haluat saada elatusta Vauvallesi/Lapsellesi yhteiskunnan raharattailta, verrattuna siihen silloinkun olet vastuussa vain itsestäsi, sillon ketään ei kiinnosta aikuisen ihmisen temppuilut kelan/sossujen kanssa, koska silloin olet vain yksin sinä kärsimässä omista temppuiluistasi, nyt kärsii myös lapsi. 

Mutta kun, jos olet päättänyt ryhtyä yh:ksi, ja se lapsi on elätettävä, niin ihan oikeasti, laitatko oikeasti itsesi vauvasi edelle "Koska Minä" ja koska "Minulta ei voi vaatia koska Minä en halua".

Ei se voi mennä noin, se on ihan sama tuleeko raha lapsen isältä, vai kelalta.

Olisit pohtinut näitä tunnontuskia, tai valinnut vähän paremman panon, ennenkuin päätit pamahtaa paksuksi.

Ei tuu olemaan hyvä lapsuus, kun nyt jo äiti-ihminen lyttää lapsensa edut omien halujensa alle"Koska Minä en halua, koska Minä haluan olla Itsenäinen Äiti, mutta kuitenkin Minä haluan kaikki tuet, mutta ne on saatava Minun mielihaluillani, vitut muista"

Mä en vaan tajua tälläistä ylimielistä, muita tallovaa asennetta, mikä sulla on. Ja että se asenne kohdistuu vielä sun omaan lapseesi. 

Ps. Se mies kyllä tietää mitä seurauksia seksi harrastamisesta voi tulla, tai sitten oikeasti saatto kuvitella että sieltä tuleekin uus telkkari. Voi luoja, miehen nimi nyt niihin papereihin, siitä on muutakin hyötyä, kuin pelkästään isän ja lapsen oikeudet, sekä raha.

Vierailija
85/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta ei mikään ihme ettei niitä lapsia synny. Miehet ei halua lapsia ja jos yksinäinen nainen tulee raskaaksi niin häntä solvataan, kun haluaa pitää lapsen ilman selkkauksia. Elämme hienossa yhteiskunnassa 👏

Vierailija
86/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ei mikään ihme ettei niitä lapsia synny. Miehet ei halua lapsia ja jos yksinäinen nainen tulee raskaaksi niin häntä solvataan, kun haluaa pitää lapsen ilman selkkauksia. Elämme hienossa yhteiskunnassa 👏

Ei oo ihan noin mustavalkosta. Keinohedelmöitys, tai se että on sovitusti sovittu miehen kanssa, että nainen pitää kokonaan vastuun on ihan ok. 

Tässä tapauksessa, mikään ei ole ok, sillä yleensäkin itsenäisiksi äidiksi haluavat naiset pystyvät kyllä suunnittelemaan sen talouden yms. Muut asiat kuntoon ennenkuin lähtevät käytännön asioihin. 

Tilanteita missä naiset osoittavat vain itsekeskeistä "Minä haluan" asennetta, ilman mitään suunnitelmia, varauksella: mitä jos. Pitää nostaa esille ja erottaa ne niistä naisista, jotka ovat asioita suunnitelleet ja pohtineet, JOTTA tämänkaltaisista "Minä" tapauksista ei tulisi tulevaisuudessa uusi normi.

Vierailija
87/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo ihan noin mustavalkosta. Keinohedelmöitys, tai se että on sovitusti sovittu miehen kanssa, että nainen pitää kokonaan vastuun on ihan ok. 

Tässä tapauksessa, mikään ei ole ok, sillä yleensäkin itsenäisiksi äidiksi haluavat naiset pystyvät kyllä suunnittelemaan sen talouden yms. Muut asiat kuntoon ennenkuin lähtevät käytännön asioihin. 

Tilanteita missä naiset osoittavat vain itsekeskeistä "Minä haluan" asennetta, ilman mitään suunnitelmia, varauksella: mitä jos. Pitää nostaa esille ja erottaa ne niistä naisista, jotka ovat asioita suunnitelleet ja pohtineet, JOTTA tämänkaltaisista "Minä" tapauksista e

Niin eli köyhällä ei ole oikeutta lisääntyä. Pakollinen abortti köyhille niinkös? 👏

Vierailija
88/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok tuomita ja saada rajoja laitettua, sille mikä on normaalia ja mikä ei.

Sillä kun, jos itsenäiseksi äidiksi ryhtynyt nainen, joka on suunntellut kaiken, kohtaakin jonkun taloudellisen ahdingon, tai joutuu onnettomuuteen, mitä ei ole voinut kuvitella, ja tästä syystä joutuu pyytämään apua yhteiskunnalta.

Niin mieti mikä lynkkaus siitä tulee kaikilta sukupuoleen katsomatta, jos annetaan ap: n "minä" asenteen normalisoitua itsenäisenä äitinä, esim: Miksi ei ajatellut? Mitäs lähti? Jne.

Pitää laittaa rajoja, mitä on normaali jne. Jotta osataan nähdä, missä oikeasti mennään vikaan. 

Kyseessä ei ole yhden naisryhmän teloitus, vaan eristäminen tälläisestä "minä" keskeisestä ajattelutavasta, kun lapsi on syntynyt. 

Vierailija
89/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteita missä naiset osoittavat vain itsekeskeistä "Minä haluan" asennetta, ilman mitään suunnitelmia, varauksella: mitä jos. Pitää nostaa esille ja erottaa ne niistä naisista, jotka ovat asioita suunnitelleet ja pohtineet, JOTTA tämänkaltaisista "Minä" tapauksista e

Niin no tavallaanhan tämä on sovitusti sovittu miehen kanssa, että nainen pitää kokonaan vastuun eli mielestäsi ok, mutta sitten ei kuitenkaan ole, kun elämään on tullut yllätyksiä.

Luuletko, että jokainen itsellinen äiti on joku miljonääri, jolle ei koskaan tule taloudellista takapakkia? Eivätkä ikinä voi sairastua vaikkapa syöpään, masennukseen mihin vaan?

Vierailija
90/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö että köyhillä ei ole järkeä, eikä vastuunkantokykyä? Sanotko oikeasti kysymykselläsi minulle, että köyhät haluavat kaiken napa edellään itselleen, mistään, tai kenestäkään muusta piittaamatta? 

Vierailija
91/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö että köyhillä ei ole järkeä, eikä vastuunkantokykyä? Sanotko oikeasti kysymykselläsi minulle, että köyhät haluavat kaiken napa edellään itselleen, mistään, tai kenestäkään muusta piittaamatta? 

En nyt tiedä mihin viestiin tämä oli vastaus, mutta nimenomaan haluaisin kantaa vastuun ihan itse, mutta yllättävästä tilanteesta johtuen olisi ensimmäisenä vauvavuotena tarvetta tuelle.

Vierailija
92/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla siis on mahdollisuus hakea elatustukea, niin sitä pitää hakea, jotta saisi tt-tukea mikäli sitä tarvitaan lisäksi. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus.

Jos en aio selvittää isyyttä eikä lapsella näin ollen ole toista elatusvelvollista vanhempaa niin miksi joutuisin hakemaan tuota tukea? Eikö ole laitonta pakottaa?

Ei ole laitonta velvoittaa sinut toimimaan toimeentulotukilain mukaisesti. Toimeentulotuki ei ole mikään automaatio, vaan viimeissijainen tuki, jonka saamiselle on lakiin kirjatut ehdot. Sinä et päätä, millä ehdoin sitä saat.

eri

Toimeentulotuen säädökset ei todellakaan velvoita ketään selvittämään lapsen isyyttä. Siihen ei siis kukaan pakota. Ja jos isyyttä ei ole selvitetty, niin ei voi hak

Nimenomaan elatustukea voi hakea, jos isyyttä ei ole selvitetty. Sen maksaa Kela. Toinen tapaus, että isä on maksukyvytön tai ei vain maksa (jolloin Kela maksaa ja karhuaa isältä).

Isä taas maksaa elatusapua, joka perustuu pariskunnan keskinäiseen sopimukseen.

Vierailija
93/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen säädökset ei todellakaan velvoita ketään selvittämään lapsen isyyttä. Siihen ei siis kukaan pakota. Ja jos isyyttä ei ole selvitetty, niin ei voi hak

Nimenomaan elatustukea voi hakea, jos isyyttä ei ole selvitetty. Sen maksaa Kela. Toinen tapaus, että isä on maksukyvytön tai ei vain maksa (jolloin Kela maksaa ja karhuaa isältä).

Isä taas maksaa elatusapua, joka perustuu pariskunnan keskinäiseen sopimukseen.

-

Mutta ei taida voida sopia isän kanssa, että elatusapu on 0€ tai joku muu pieni summa. Ja sitten tilapäisesti hakea toimeentulotuesta.

Vierailija
94/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt, että lapsella on oikeus isään ja isän sukuun. Kuten myös isän suvun perintöihin.

Vierailija
95/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on sinulla vähintään 18 vuotta elätettävänä. Lapsi tarvitsee paljon ruokaa ja vaatteita varsinkin murrosiässä. Onko lapsen isä varaton? Silloin yhteiskunta eli Kela eli veronmaksajat elättävät lapsesi ja voit hakea elatustukea. Se on lapsen oikeus, ei sinun.

Yhteiskunta elättää? :D Elatustuki on alle 200 kuussa. Enemmän yhteiskunta elättää mitä hyvänsä suurperhettä lapsilisien muodossa. Lapsilisiä saa sitä enemmän per lapsi mitä enemmän on lapsia.

Vierailija
96/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kamala ihminen, mutta lapsesi isä on. Älä nyt usko sitä! Hänen ei ole pakko olla lapsen elämässä, mutta osallistua vaikka sitten kelan kautta lapsen elatukseen. Ajattele LASTA, ne rahat ovat hänen. Älä ole itsekäs.

Mutku rikos, harhautus ja vankeustuomio!!

No onhan tuossa ristiriita, että tosiaan ap ei ole velvoitettu kertomaan isää (tämä ei ole yhtäkuin ettei tuntisi isää) mutta toisaalla sitten olisi pakko hakea tukea sillä perusteella että myöntää ettei tunne isää.

En tiedä mitä laki oikeasti sanoo, mutta epäkohdalta tuo kuulostaa.

Osaisiko joku sanoa mitä siihen elatustukihakemukseen oikeasti velvoitetaan vastaamaan? 

Se on selvä ettei lastenvalvojalle tarvitse mitään sanoa, kunhan ei valehtele. Tosiaanko elatustukea varten sitten tarvitsee antaa lausunto ettei tiedä isää, jotta tuen saisi? Jos riittää, että siinäkin tapauksessa on syistä hiljaa niin eikai siitä mitään seurauksia voi tulla? Paitsi isälle, jos isyys myöhemmin syystä tai toisesta selviää? Vaikka epäreilulta sekin kuulostaa jos pamahtaa tuhansien elarit yhtäkkiä maksettavaksi takaisin kelalle.

Vierailija
97/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt, että lapsella on oikeus isään ja isän sukuun. Kuten myös isän suvun perintöihin.

Ei ole mitään suvun perintöjä luvassa.

Vierailija
98/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies varattu ja perheellinen? Aika hankala tilanne ja varmaan olisi miehen puoliso innoissaan, kun perheen rahat menisi aapeen lapsen elatukseen.

Tilanteita on kaikenlaisia, eikä pitäisi aina heti tuomita ja tulla kommentoimaan mikä on kenellekin parhaaksi ja miten kuuluu toimia.

Vierailija
99/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakoteta. Sen määrä vaan otetaan huomioon toimeentulotuessa ikään kuin saisit sen, koska tt on viimesijainen tuki. Ennen sitä on haettava kaikki etuudet, joihin olisi oikeus.

Eikä se mene niin, että muut tuet pienentävät toimeentulotukea. Asumistuki on tarkoitettu asumiskuluihin eikä siitä liikene muihin menoihin. Elatustuki on tarkoitettu lapsen elatukseen, joten sekin otetaan huomioon. Ei  toimeentulotuki lisäänny, vaikka nuo jättäisi hakematta silloin , kun niihin olisi oikeus.

Vierailija
100/115 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies varattu ja perheellinen? Aika hankala tilanne ja varmaan olisi miehen puoliso innoissaan, kun perheen rahat menisi aapeen lapsen elatukseen.

Tilanteita on kaikenlaisia, eikä pitäisi aina heti tuomita ja tulla kommentoimaan mikä on kenellekin parhaaksi ja miten kuuluu toimia.

Niin totta. Tuossa tilanteessa voisi olla kaikkien lasten kannalta parempi tehdä kuten ap suunnittelee.

Vähän hankala neuvoa miten Kela tuohon suhtautuisi, kun tuskin on mitään yksiselitteistä ohjeistusta olemassa. Toisaalta ymmärrän, että ap ei heti ensimmäisenä halua asiaa sinne kelaan myöskään kuuluttaa ja kysellä mitä tehdä.

Olisiko tässä se syy mikset halua isyydentunnustusta ja elareita/elatustukea hakea? Mies on muuten kunnollinen, mutta rikkoisit perheen? Tunnet syyllisyyttä, jos isyys myöhemmin selviää ja sitten pätkähtää isot laskut isälle? Elätteletkö toivoa, että voisitte olla yhdessä vai onko asia sen suhteen selvä, että haluat mennä omillasi eteenpäin ja muodostaa perheen myöhemmin jonkun toisen kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä