Elokuva Lapua 1976 alkaa nyt MTV3!
Kommentit (240)
"Tuossa tilanteessa? Kyllä se kuule aina on perheelle lama kun perheestä kuolee vanhempi, oli syy sitten mikä tahansa.
Vai ihanko tosissaan jotkut vertailee näitä ja ajattelee että perheenäidin kuolema patruunatehtaalla on suurempi tragedia kuin perheenäidin kuolema aivoverenvuotoon omassa kodissa tai työpaikalla samana aamuna"?
Kyllä "tuo tilanne" on hyvin erilainen, kun pienellä paikkakunnalla kuolee työn ääreen kymmeniä ihmisiä.
Yksittäisen ihmisen tragedioita on turha vertailla, mutta tuossa oli kyseessä suuronnettomuus, joka kosketti suurta joukkoa ihmisiä. Onhan se aivoverenvuoto tai liikenneonnettomuus aina tragedia yksittäiselle perheelle ja läheisille, mutta se ei kosketa niin suurta osaa ihmisiä.
Kyllähän tuo 3-vuotiaan kuolema espoolaisen päiväkodin pihassa pysäytti ja tuntui surulliselta ja kaikki myötätunto ko perheelle, mutta se ei kuitenkaan ollut suuronnettomuus.
Eiköhän aika jokainen perhe joudu hankalaan tilanteeseen kun toinen vanhempi kuolee riippumatta siitä kuoleeko vanhempi patruunatehtaalla vai aivoverenvuotoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen ja arkkurivistön. En halua katsoa, olkoonkin hyvin kuvattu ja ohjattu!
Olen joskus nähnyt kuvan, oliko kaikilla sellaiset oudot valkoiset oudonmuotoiset arkut?
Ainahan ne on valkosia
arkuissakin on värejä yhä enemmän. aikoinaan mustia, arvoarkkuja hienoista puulajeista-tmm mm verhoiltuja valkoisia vaneriarkkuja. nyt jopa punaisia, helmenharmaita kankaita jne. sävyjä saa,toki enemmisto tykkää se valkoinen kangas tai arvopuu.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän aika jokainen perhe joudu hankalaan tilanteeseen kun toinen vanhempi kuolee riippumatta siitä kuoleeko vanhempi patruunatehtaalla vai aivoverenvuotoon
Epäilemättä. Mutta usein silloin perheellä on kuitenkin ympärillään ystäviä ja läheisiä, joilta saa apua. Kun samalta pieneltä paikkakunnalta yhtäkkiä kuolee vanhempi kymmenistä perheistä, ei niitä auttavia ystäviä ja läheisiä olekaan yhtä perhettä kohden yhtä paljon, koska ensinnäkin monessa ystäväperheessä on myös vanhempi kuollut ja toiseksi muilla paikkakunnan perheillä voi olla kullakin monta tuttua perhettä, jotka ovat menettäneet toisen vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä. Mutta usein silloin perheellä on kuitenkin ympärillään ystäviä ja läheisiä, joilta saa apua. Kun samalta pieneltä paikkakunnalta yhtäkkiä kuolee vanhempi kymmenistä perheistä, ei niitä auttavia ystäviä ja läheisiä olekaan yhtä perhettä kohden yhtä paljon, koska ensinnäkin monessa ystäväperheessä on myös vanhempi kuollut ja toiseksi muilla paikkakunnan perheillä voi olla kullakin monta tuttua perhettä, jotka ovat menettäneet toisen vanhempansa.
Haluat siis nyt vaan jankata sitä, että lapuan tapauksessa vanhemman menettäminen oli jotenkin kamalampaa, kuin muilla tavoilla. Ei se Lapua edes ollut mikään ihan pikkupaikkakunta, missä kaikki ovat sukua keskenään, vaikka ei toki sieltä suunnalta kai tiedä, ja kuolleita oli kuitenkin vain 40, joten ei läheskään kaikilta mennyt mitään lähisukulaisia. Lapuan tapauksessa perheet saivat varmasti kaikenlaista sosiaaliapua, niin taloudellista kuin esimerkiksi sosiaalihuollon palveluja.
Vierailija kirjoitti:
"Tuossa tilanteessa? Kyllä se kuule aina on perheelle lama kun perheestä kuolee vanhempi, oli syy sitten mikä tahansa.
Vai ihanko tosissaan jotkut vertailee näitä ja ajattelee että perheenäidin kuolema patruunatehtaalla on suurempi tragedia kuin perheenäidin kuolema aivoverenvuotoon omassa kodissa tai työpaikalla samana aamuna"?
Kyllä "tuo tilanne" on hyvin erilainen, kun pienellä paikkakunnalla kuolee työn ääreen kymmeniä ihmisiä.
Yksittäisen ihmisen tragedioita on turha vertailla, mutta tuossa oli kyseessä suuronnettomuus, joka kosketti suurta joukkoa ihmisiä. Onhan se aivoverenvuoto tai liikenneonnettomuus aina tragedia yksittäiselle perheelle ja läheisille, mutta se ei kosketa niin suurta osaa ihmisiä.
Kyllähän tuo 3-vuotiaan kuolema espoolaisen päiväkodin pihassa pysäytti ja tuntui surulliselta ja kaikki myötätunto ko perheelle, mutta se ei kuitenkaan ollut suuronnettomuus.
Eipä se lapsen suruun vaikuta miten vanhempi kuolee, työtapaturmassa vai miten. Vertailu on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kaikki olleet perheellisiä tai pienten lasten vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki. Mutta aika suuri osa oli ihan siitä päätellen, että vähintään toisen vanhempansa menettäneitä lapsia (66 kpl) oli selvästi enemmän kuin kuolleita (40 henkeä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunamiuhrit sai sentään kauniimmat arkut kuin lapualaiset.
Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.
Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?
Mikä ihmeen jankkaaja sinä olet?
Kerrassaan outo jankkaaja, kuten moni muukin tässä ketjussa oleva tuntuu olevan. Voi hyvänen aika, että on tyhymää keskustelua, näin vakava asia kuitenkin kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.
Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?
Kerrassaan outo jankkaaja, kuten moni muukin tässä ketjussa oleva tuntuu olevan. Voi hyvänen aika, että on tyhymää keskustelua, näin vakava asia kuitenkin kyseessä.
Huomaa, että mt-palveluista on tosiaan leikattu kun tuota jankkaamista lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että mt-palveluista on tosiaan leikattu kun tuota jankkaamista lukee.&nbs
Sanos muuta. Minä luulen, että taitaa alkaa olla peli menetetty. Kyllä näkee näiden keskustelujen tasoista, että missä oikeasti mennään. Surulliseksi on mennyt ihmisten käytös.
Keräys ehkä myös siksi, että "rahaseinää" ei tainnut olla, luukkulla kävi vain holistit ym. Keräysrahoilla orvot 64 lasta kävivät koulut, silloin koulussa oli lukukausimaksut ja ruoka maksoi ja kirjatkin piti itse ostaa kirjakaupasta. Nyt nuo lapset on aikuisia. Saattaa olla vaikka sun mutsis pomo töissä. Jos se ny on töissä, vai yhdessäkö käytte tukia nostamassa. Miten typeriä täällä kyselläänkään! Ei tiedetä mistään mitään! Trollauksia! Ei noin pöllöjä muuten puhu. Jos koko Pohjanmaa ois räjähtänyt niin ois sultakin perunat, leipä ja liha loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen ja arkkurivistön. En halua katsoa, olkoonkin hyvin kuvattu ja ohjattu!
Olen joskus nähnyt kuvan, oliko kaikilla sellaiset oudot valkoiset oudonmuotoiset arkut?
Ainahan ne on valkosia
En ole nähnyt Valkosen arkun kuin pari kertaa.
Tämä. On puisia, mustia jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki. Mutta aika suuri osa oli iha
Lapset saattoi olla jo 17v
Vierailija kirjoitti:
Keräys ehkä myös siksi, että "rahaseinää" ei tainnut olla, luukkulla kävi vain holistit ym. Keräysrahoilla orvot 64 lasta kävivät koulut, silloin koulussa oli lukukausimaksut ja ruoka maksoi ja kirjatkin piti itse ostaa kirjakaupasta.
Lapualla oli vuonna 1976 jo peruskoulu, joka oli maksuton. Lukiossa oli nimellinen lukukausimaksu (nykyrahassa muutama kymppi / lukukausi), mutta lukion oppikirjoihin meni rahaa. Ja varmasti perheillä oli rahanreikiä muutenkin. Siihen aikaan mieslesket eivät saaneet edes leskeneläkettä, jos kuollut puoliso ei ollut ollut valtion tai kunnan palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Keräys ehkä myös siksi, että "rahaseinää" ei tainnut olla, luukkulla kävi vain holistit ym. Keräysrahoilla orvot 64 lasta kävivät koulut, silloin koulussa oli lukukausimaksut ja ruoka maksoi ja kirjatkin piti itse ostaa kirjakaupasta. Nyt nuo lapset on aikuisia. Saattaa olla vaikka sun mutsis pomo töissä. Jos se ny on töissä, vai yhdessäkö käytte tukia nostamassa. Miten typeriä täällä kyselläänkään! Ei tiedetä mistään mitään! Trollauksia! Ei noin pöllöjä muuten puhu. Jos koko Pohjanmaa ois räjähtänyt niin ois sultakin perunat, leipä ja liha loppunut.
Eihän ne mitään orpoja olleet jotka vain toisen vanhemman menetti. Toisen vanhemman menetti monta muutakin lasta samana vuonna, paljon enemmänkin. Ei ne Lapuan orvot olleet sen ihmeellisempiä
Elokuvassa häiritsi teatterimaisuus. Lataamotyöpaikka oli kuin teatterilavastus. Pari konetta ja muutama ihminen töissä. Olihan Paukussa toissä kuitenkin satoja ihmisiä. Ja eniten häiritsi taas kerran se äänitys. Puheesta ei saanut selvää vaikka "nappulat oli kaakossa". Kotitalostani lensi ikkunoita säpäleiksi. Matka räjähdyspaikkaan oli ehkä 200 m, linnuntietä. Aika katsottava se oli kaikenkaikkiaan. Kauheinta oli uutisointi silloin, kun sanottiin uutisissa, että 2 km säteellä on kaikki tuhoutunut. Oli kiva kuunnella sitä työpaikalla, Espan puistoon tuijottaen. Puhelimet oli tukossa paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se kertoo? Pohjanmaan elämästä 70-luvulla?
Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä.
Pitikö se ny paljastaa..., en oo vielä kattonu, eipä enää kannata.
No kaikki, joilla on jonkinlainen yleissivistys ymmärtää, elokuvan nimestä, mistä se kertoo.
Se ei ole ainoa tapa menettää vanhempansa. Toisetkin lapset on menettäneet vanhempiaan.