Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuva Lapua 1976 alkaa nyt MTV3!

Vierailija
07.11.2025 |

Kuulemma kannattaa katsoa. Paljon kehuttu.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmetyttää, miksi tragediasta, joka koskettaa monia, pitää tehdä elokuva.

Yleensä ei vaan onnistu

Vierailija
122/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsunamiuhrit sai sentään kauniimmat arkut kuin lapualaiset.

Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.

Omaiset tuli arkussa Suomeen tsunamin jälkeen, ei niitä nyt missään muovipussissa voi lentokoneessa viedä.

Sinkkiarkkua käytetään moneen kertaan. Kyseessä on ainoastaan kuljetusväline josta vainaja siirretään hautaustoimiston haltuun. Tilannehan on muutenkin se että yksikään vainajista ei mennyt hautaan käymättä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen kautta.

Siis miten niin moneen kertaan?

Heidät srkutettiin Thaimaassa sinkkiarkkuihin, tuotiin lentokoneella Suomeen

No siten moneen kertaan että vainaja siirretään sinkkiarkusta oikeuslääketieteen laitoksen säilytystiloihin, jonka jälkeen sinkkiarkku desinfioidaan ja valmistellaan uuteen käyttöön. Vainajan matka jatkuu ruumiinavaukseen ja sen jälkeen säilöön josta omaisten valitsema hautaustoimisto noutaa vainajan ja asettaa hänet omaisten valitsemaan arkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se kertoo? Pohjanmaan elämästä 70-luvulla?

Harvinaisen hyvin päätelty! Elokuva tosiaan käsittelee elämää Pohjanmaalla, tarkemmin sanottuna Lapualla 70-luvulla keskittyen erityisesti vuoteen 1976. 

Vierailija
124/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.

Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?

Oikeastaan minä luulen että jokainen perhe on ollut vain tyytyväinen siihen että joku muu huolehtii järjestelyt ja onhan se tavallaan ollut arvokas tilaisuus kun piispa on siunannut vainajat ja presidentti on ollut kunniavieraana.

Niin lähinnä mietinkin että kysyttiinkö. Ja myös jos joku olisi halunnut järjestää ihan omat hautajaiset? Televisioidut hautajaiset ei välttämä

Tänä päivänä joku omainen voisikin ehkä kokea sen ikävänä mutta silloin maailma oli eri ja televisio on päätymistä pidettiin kunniana eikä varmasti kenelläkään ollut mielessäkään se ajatus että olisi halunnut ryhtyä järjestämään erillisiä tilaisuuksia. Siinä varmasti ajateltiin myös itseään siinä mielessä että oli kätevää kun pystyi osallistumaan kaikkiin hautajaisiin yhtä aikaa koska jos olisi ollut erilliset tilaisuudet niin siinä olisi Aika monella ihmisellä ollut useat kymmenet hautajaiset edessä koska kyläyhteisö oli pieni ja suurin osa tunsi kaikki. Huomautan vielä erikseen että tuohon aikaan oli erittäin yleistä että hautajaiset olivat avoimia kaikille kyläläisille.

Vierailija
125/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaiset tuli arkussa Suomeen tsunamin jälkeen, ei niitä nyt missään muovipussissa voi lentokoneessa viedä.

Sinkkiarkkua käytetään moneen kertaan. Kyseessä on ainoastaan kuljetusväline josta vainaja siirretään hautaustoimiston haltuun. Tilannehan on muutenkin se että yksikään vainajista ei mennyt hautaan käymättä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen kautta.

Kolme perheenjäsentäni kuoli tsunamissa, ihan arkuissa he tulivat Suomeen. Arkut oli kuljetuksen aikana sellaisissa puulaatikoissa, joten varsinaista arkkua ei näkynyt silloin lentokenttävastaanotossa. Hautajaisissa oli sitten ihan ne samat arkut.

Vierailija
126/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmetyttää, miksi tragediasta, joka koskettaa monia, pitää tehdä elokuva.

Siinähän ihmettelet.

Elokuva on kautta aikain katsotuin elokuva Etelä-Pohjanmaalla, joten he eivät ainakaan ole katsoneet aiheelliseksi hanketta boikotoida.

Vierailija
127/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen ja arkkurivistön. En halua katsoa, olkoonkin hyvin kuvattu ja ohjattu!

Olen joskus nähnyt kuvan, oliko kaikilla sellaiset oudot valkoiset oudonmuotoiset arkut?

Ainahan ne on valkosia 

Ei ainakaan meidän lähipiirissä. Yleensä ollut sellaisia puuarkkuja, ei niitä valkoisia.

Mä en ole koskaan nähnyt puuarkkua eli siis puun väristä arkkua hautajaisissa vaan aina ollut valkoisia.

Olen Etelä-Pohjanmaalta. Olen syntynyt Lapuan tapahtumien jälke

Kummitätillä,  Karjalan evakko, oli Karjalan viirillä verhottu arkunkansi. Oli kyllä juhlava.

Vierailija
128/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapua ei sijaitse Pohjanmaalla,esim.Vaasa kylläkin.

Vierailija
129/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidät srkutettiin Thaim

No siten moneen kertaan että vainaja siirretään sinkkiarkusta oikeuslääketieteen laitoksen säilytystiloihin, jonka jälkeen sinkkiarkku desinfioidaan ja valmistellaan uuteen käyttöön. Vainajan matka jatkuu ruumiinavaukseen ja sen jälkeen säilöön josta omaisten valitsema hautaustoimisto noutaa vainajan ja asettaa hänet omaisten valitsemaan arkkuun.

Sinkkiarkku ei kyllä ole mikään arkku vaan metallikuori siellä arkun sisällä. Eikä niitä mitään desinfioida, metallikuoret poistettiin ennen tuhkaamista, oletettavasti myös ennen hautaamista. Valittiin vaan uurnat.

Vierailija
130/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapua sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla. Suoraselkäistä porukkaa.

Vierailija
131/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?

Mikä ihmeen jankkaaja sinä olet?

Vierailija
132/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai Lapua on Pohjanmaalla, tarkemmin vielä Etelä-Pohjanmaalla.

Vierailija
133/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassahan tuohon olisi tarvittu kaikkien lähiomaisten suostumus. Moraalisesti sitten jo kyseenalaisempaa että lapsi viedään hautajaisiin missä tv-kamerat pörisee ja tuhannet ihmiset tuijottaa. Kuka haluaisi sellaista?

Vierailija
134/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasa on nyt ihan tattis ja moro. Etelä-Pohjanmaa on sentään jotain.

Vierailija
135/135 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidät srkutettiin Thaim

Samoja arkkuja käytettiin