Elokuva Lapua 1976 alkaa nyt MTV3!
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Tsunamiuhrit sai sentään kauniimmat arkut kuin lapualaiset.
Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.
Omaiset tuli arkussa Suomeen tsunamin jälkeen, ei niitä nyt missään muovipussissa voi lentokoneessa viedä.
Vierailija kirjoitti:
Valtio järjesti hautajaiset Lapuan uhreille kuten elokuvastakin kävi ilmi. Tsunamin uhrit jokainen perhe hautasi itse ja valitsi sellaisen arkun kuin itse halusivat.
Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lavastus oli huono/halpa muttaå onnettomuus oli hirveä. Muistan miten äitini järkyttyi itse olin lapsi.
Ja miksi kuollut oli viety obduktiosaliin makoilemaan viltin alle?
Silloin tuli äkkiarvaamatta niin suuri määrä vainajia että niitä vietiin sinne minne mahtui. Etupäässä muistaakseni Seinäjoen sairaalaan. Muistaakseni eräs uhrin poika joka itsekin itse asiassa esiintyy elokuvassa kertoi jossain haastattelussa että he löysivät isänsä kanssa äitinsä Seinäjoen sairaalan kellarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lavastus oli huono/halpa muttaå onnettomuus oli hirveä. Muistan miten äitini järkyttyi itse olin lapsi.
Ja miksi kuollut oli viety obduktiosaliin makoilemaan viltin alle?
Silloin tuli äkkiarvaamatta niin suuri määrä vainajia että niitä vietiin sinne minne mahtui. Etupäässä muistaakseni Seinäjoen sairaalaan. Muistaakseni eräs uhrin poika joka itsekin itse asiassa esiintyy elokuvassa kertoi jossain haastattelussa että he löysivät isänsä kanssa äitinsä Seinäjoen sairaalan kellarista.
Kellari nyt lähinnä vastaa viileätilaa. Mutta tuo leffan ruumis obduktiopöydällä, ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset tuli arkussa Suomeen tsunamin jälkeen, ei niitä nyt missään muovipussissa voi lentokoneessa viedä.
Sinkkiarkkua käytetään moneen kertaan. Kyseessä on ainoastaan kuljetusväline josta vainaja siirretään hautaustoimiston haltuun. Tilannehan on muutenkin se että yksikään vainajista ei mennyt hautaan käymättä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo Kaisa oli viety suoraan ruumiinavauspöydälle makoilemaan? Ihan vtun epäuskottava.
Mietin samaa, ei sinne ihmisiä tuolla tavalla viedä, vain avausta varten.
Tehtaanjohtajan tyttärelle erityiskohtelu.
Katsoin: Konsta oli upea, Linnea erittäin hyvä. Leffa oli liian pitkä. Mainokset ärsyttäviä.
Katsoin teljasta suorana mustavalkoiset hautajaiset 1976, odotin niistä pätkää leffaan.
Arvosana 3,5/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiinkö lapualaisten omaisilta suostumus tuohon? Mitäs jos joku olisikin halunnut järjestää itse?
Oikeastaan minä luulen että jokainen perhe on ollut vain tyytyväinen siihen että joku muu huolehtii järjestelyt ja onhan se tavallaan ollut arvokas tilaisuus kun piispa on siunannut vainajat ja presidentti on ollut kunniavieraana.
Aina ihmetyttää, miksi tragediasta, joka koskettaa monia, pitää tehdä elokuva.
Perustuiko tositapahtumiin, kuoliko pomon tytär oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Lavastus oli huono/halpa mutta onnettomuus oli hirveä. Muistan miten äitini järkyttyi itse olin lapsi.
Elokuva on tehty vaatimattomalla 1,2 miljoonan budjetilla. Tuollainen teema vaatisi 3-4 kertaisen budjetin.
Elokuva oli enimmäkseen fiktiota vaikka perustuikin tositapahtumiin. Ihan koskettava leffa oli kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo Kaisa oli viety suoraan ruumiinavauspöydälle makoilemaan? Ihan vtun epäuskottava.
Mietin samaa, ei sinne ihmisiä tuolla tavalla viedä, vain avausta varten.
Tehtaanjohtajan tyttärelle erityiskohtelu.
Ja tähän muuten sitten mahdollisten faktojen perässä kulkijoille huomautus. Todellisessa onnettomuudessa ei menehtynyt tehtaanjohtajan tytärtä. Todellinen tehtaanjohtaja oli myös huomattavasti nuorempi kuin elokuvan johtaja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkiarkkua käytetään moneen kertaan. Kyseessä on ainoastaan kuljetusväline josta vainaja siirretään hautaustoimiston haltuun. Tilannehan on muutenkin se että yksikään vainajista ei mennyt hautaan käymättä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen kautta.
Siis miten niin moneen kertaan?
Heidät srkutettiin Thaimaassa sinkkiarkkuihin, tuotiin lentokoneella Suomeen, siirrettiin lentokentältä oikeuslääketieteelliselle, tehtiin siellä kuolemansyynselvitys ja sitten luovutettiin eteenpäin, omaisten valitsemien hautaustoimistojen kautta. Kyllä ne arkut oli edelleen ihan samat kuin alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan minä luulen että jokainen perhe on ollut vain tyytyväinen siihen että joku muu huolehtii järjestelyt ja onhan se tavallaan ollut arvokas tilaisuus kun piispa on siunannut vainajat ja presidentti on ollut kunniavieraana.
Itseasiassa usein omaisille hautajaisten järjestäminen itse voi olla hyvinkin tärkeää.
Siskon kummitäti oli töissä tuolla. Säilyi hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Perustuiko tositapahtumiin, kuoliko pomon tytär oikeasti?
Mitä nyt googlesta luin, niin ei. Onnettomuuden tapahtuessa pomo oli juuri vaihtunut. Leffassa pomon karikatyyri kuvasi enemmänkin vanhaa pomoa, joka oli tuolloin jo eläkkeellä. Tosin leffassa esitetty pomo tuskin esitti lainkaan todellosuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lähinnä mietinkin että kysyttiinkö. Ja myös jos joku olisi halunnut järjestää ihan omat hautajaiset? Televisioidut hautajaiset ei välttämättä ole kaikkien mieleen.
Linnea Leino tekee upean roolisuorituksen. Jussi-patsaalla vielä palkitun.
Valtio kustansi kyllä ne sinkkiarkut missä kuljetettiin Suomeen. Olivat ihan tavallisia puuarkkuja missä sinkkikuori. Toki sai ostaa varmaan toisenkinlaisen arkun mutta eiköhän ihmiset käyttäneet niitä alkuperäisiäkin.