Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
141/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on myös etuuskäsittelijöinä sijaisuuksia tekemässä. 

Pitäisi tehdä päätöksiä sama määrä kuin niiden jotka on olleet 20 vuotta samassa työpaikassa. 

Irtisanomissuojaa heikennetään. Pääsevät muutkin kiertämään työpaikkoja. 

Vierailija
142/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omat asiakkaat ja johdan asiakasprosesseja. Jos jätän työni tekemättä, niin se kyllä huomataan. On ihan sama teenkö töitä kotona etänä vai työpaikalla toimistolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako työnantaja korvauksia siitä, että joku käyttää omaa asuntoaan työpaikkana? Kuka maksaa näihin asuntoihin hankittavat tietokoneet ja ergonomiset kalusteet ja riittävän valaistuksen?

Esim meillä valtiolla ei maksa. Toisen näytön ja kalusteet olen ostanut itse ja vähentänyt verotuksessa.

Vierailija
144/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.

Myös etätyöntekijöillä on liukuva työaika, jos työpaikalla on sellainen käytössä. Tietokoneella tehtävää työtä on työnantajan helppo seurata, kun muutamalla klikkauksella näkee, kuinka paljon tositteita esimerkiksi ostolaskuja käsittelevä on saanut hoidettua.

Jos lapiotyötä tekevä saa kaivettua ojaa kolme metriä työpäivän aikana, niin senkin työnantaja saa todennettua, kun menee sinne etätyöpisteelle tarkistamaan asiaa. Tuskin esimies siinä vieressä ko

Ojankaivajan löytää sieltä missä hänen oletetaankin olevan.

Jos etätyöläiselle soittaa, niin taustalta kuuluu liikenteen melu tai kahvilan asiakkaiden keskustelut. No, kun mä oon etänä niin mä hoidan tässä samalla omia asioita. Hih hih...

Jos häntä yleensäkään saa kiinni. Kokousta kokouksen perään tai sitten ei vain vastata. Lähityöläisen luokse voi mennä jos on tärkeää asiaa. Etätyöläisen ei.

Etätyöläinen ilmoittelee, että oon poissa silloin ja silloin kun mä hoidan omia asioita tässä välissä enkä voi vastata tällöin. Ja näitä hetkiä tulee melko paljon.

Etätyötä tehdään usein myös silloin jos ilmat ovat hyvät tai huono keli ajaa töihin. Yksi suosikkipäivä on tietenkin aatot. Siitä onkin sitten hyvä ilmoittaa aamulla että teen vähän lyhyempää päivää tänään. Eli käytännössä häntä ei saa puhelimella kiinni, koska aamulle on sovittu joku turhapäiväinen palaveri.

Miksiköhän sai näin paljon alapeukutuksia. Tai eihän se ihmeellistä ole. Nyt on päivä. Eihän täällä lähityöläisiä tähän aikaan ole.

Vierailija
145/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne on kiteytetty erinomaisesti näitä asioita. En ole kyseisen firman työntekijä.

Mutkaton työtapa ja etätyö | DNA:n henkilöstöedut https://share.google/n5leNsXQ6duN8lIek

Vierailija
146/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako työnantaja korvauksia siitä, että joku käyttää omaa asuntoaan työpaikkana? Kuka maksaa näihin asuntoihin hankittavat tietokoneet ja ergonomiset kalusteet ja riittävän valaistuksen?

Käytetään tietysti työläppäriä, ja meille on myös myönnetty rahaa työtuolin ja näytön hankintaan, tosin tiettyyn maksimisummaan asti.

Vierailija
147/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorovaikutus etäyhteyden välillä on kuormittavaa. Huomattavasti kuormittavampaa, kuin livekeskustelu, jossa eleet ilmeet ja läsnäolo viestivät ihan eri tavalla, kuin pelkkä videokuva. Niinpä se etäilijä aiheuttaa muille kuormitusta sillä, että ei ole paikalla.

Etätyökeskustelu menee niin että se etäilijä alkaa kertoa kaikista niistä hyvistä asioista jotka hänelle itselleen koituvat etätyöstä. Ja tyystin vaikenee niistä asioista, mitä hänen etäilynsä muille aiheuttaa.

Meillä on usealle paikkakunnalle hajautettu tiimi, oli jo ennen koronaa. Asioiden hoito etänä on paljon helpompaa kuin lähitöissä, kun voi milloin vain ottaa Teams palaverin muilla paikkakunnilla olevien kanssa. Ongelma ovat ne lähitöissä käyvät, jotka osallistuvat palavereihin avokonttorista,  häiritsevät siellä muita ja myös palavereihin valuu sieltä taustamöly. Minusta on ikävää

Sinä aloit heti puhua noista etäisyyksistä. Ei ole kyse siitä, vaan vuorovaikutuksen laadusta. Onko sinun mielestäni videon välityksellä tapahtuva keskustelu yhtä hyvää tai parempaa, kuin livekeskustelu? 

Vierailija
148/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivät koostuu leniten palavereita ihmisten kanssa jotka on hajallaan pitkin Suomea tai maailmaa. Mtiä hyötyä olisi olla toimistolla tekemässä tuota? Palaverien väleissä taytyy sitten edistää omia hommia niin että aikataulut pitää ja tulosta syntyy. Kotona ei tule kukaan toimistokuukkeli häiritsemään olan taakse ja kuulumisia kyselmään. Olen töissä tekemässä bisnestä, en sosialiseeraamassa. Joskus havoin on joku idointityöpaja tms. joka toimii paremmin kasvokkain. Helpottaa, jos voi piirtää yhdessä, teippailla asioita pitkin seiniä ym. Silloin menen paikan päälle, muuten en.

Jos on joku Teams-työpaja, jossa joku esittelee jotain ehdotusta tms, eli riittää että kuuntelen ja tarvittaessa osallistun keskusteluun, saatan tehdä esim. kuminauhajumppaa, venytellä tai kävellä kävelymatolla. Kävelymaton virittäminen työpisteelle vaatii aina vähän säätöä, eikä sitä juuri tule tehtyä. Mutta se on siinä heti työtuolin takana valmiudessa ja näen isolta näytöltä mainiosti, vaikka olisin vähän taaempanakin. Kroppa kiittää ja ajatus kulkee paremmin kun ei vain nyhkää paikallaan. Ei toimistolla tuommoinen onnistu.

Etätyöhuoneessani on niin hyvä varustelu työskentelyä varten, että se hakkaa avokonttorityöskentelyn 100-0. Ja täysi rauha.

Vierailija
149/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa helposti irtisanoa. 

Voit joutua sijaiseksi vaikka Maanmittauslaitokselle ja asiakaspalveluun melkein saman tien. 

Ne jotka on aina samassa työpaikassa 40 vuotta ei ymmärrä miltä määräaikaisuuksia tekevistä tuntuu. Nyt on vielä ansiosidonnaiset leikattu ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

Vierailija
150/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetään tietysti työläppäriä, ja meille on myös myönnetty rahaa työtuolin ja näytön hankintaan, tosin tiettyyn maksimisummaan asti.

Tosin etätyöt on täysin vapaaehtoista ja toimistolle voi mennä vaikka joka päivä. Periaatteessa ei tarvitsi mitään avustusta myöntää. 

Vierailija
151/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet ja kaikki työvälineet: Kyllä

Työpisteeseen liittyvä ergonomia: työfysioterapeutti työterveydestä neuvoi etätöitä aloitellessa

Ergonomiset kalusteet: pystyy vähentämään verotuksessa

Työhuone-, netti ja sähkö: huomioidaan verotuksessa

Valaistus: Wtf?

Vierailija
152/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistolla meni aikaa siirtymiin paikasta toiseen. Etätöissä tykitetään koko ajan. Joskus tauotta.

Kyllä ne sunkin tykitykset tiedetään...

Vierailija
153/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo laiteta verovähennyksiin? 

Vierailija
154/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko valmis menemään uuteen valtion virastoon töihin viikon päästä ja kahden viikon päästä jo asiakaspalvelussa.  Äkkiäkös sitä oppii tietokonesovellukset, lakipykälät ja kaikki säännöt, että vastailet asiakkaiden kysymyksiin tosta vaan. Ja vuoden päästä sitten uusi virasto. Toki teet päätöksiä yhtä nopeasti kuin 20 vuotta työtä tehneet vakituiset.

Vauvapalstan haukkumiset ja leikatut tuet aina välillä ja kärsit vatsavaivoista. 

Vierailija
155/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä koko etätyökeskustelu on siinä mielessä turhaa että oman kokemuksen mukaan etätöissä lusmuileva tekee samaa myös toimistolla. Kysymys ei ole paikasta vaan juurikin tuosta työmoraalista. Oma työni on sellaista, että jos se jää tekemättä niin se näkyy asiakkaille heti. 

t. Etätyöläinen

Vierailija
156/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo laiteta verovähennyksiin? 

Ei ainakaan määräaikaisuuksia tekevillä, joilla sijaisuus 6 kuukautta. 

Vierailija
157/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdyt päivän työt tarkastetaan joka päivä. Jos tavoitetta ei ole saavutettu, niin kysytään seuraavana aamuna mikä on ollut syynä edellisen päivän heikkoon suoritukseen? Tulokset käydään läpi myös kuukausi- ja vuositasolla. Näin meillä, olen valtiolla töissä. 

Teidän yksikkö on yksi harvoista.

Puoliso on julkisella töissä. Hänen päivän työkuorman astaa 3 h töitäni yksityisellä.

Jos oma työtahtini käännetään heidän organisaation tapaan hoitaa asioita, vastaa minun 7,5 h työpäivä heillä 17h tuntista työpäivää.

Vierailija
158/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Vierailija
159/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Sama ja teen määräaikaisia toimistotöitä. Nyt työttömänä. 

Vierailija
160/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutin tätä etätöitä kritisoivaa koska puhut ihan puuta heinää ja ihmettelen suuresti missä olet töissä. Mietin myös suuresti työmoraaliasi ja/tai työn hallintaa jos koet säännöllisesti tarvetta saada työkaveri kiinni kokouksen aikana.